Брандън Смит не притежава електромобил Tesla. В малкия град в щата Уисконсин, където живее, дори да видиш такъв по улиците е рядкост, пише Bloomberg.

Но в края на юни 2017 г. Смит инвестира $10 хил. от спестяванията си в акции на компанията. Това е първият път, в който инвестира в която и да е компания - и е само началото. С всяка заплата той плаща сметките си и купува акции с останалите пари.

"Не получавам 6-цифрена заплата и не разбирам нищо от пут опции", казва 32-годишният мъж. "Просто купувах и държах през цялото време. Не съм продал нито една акция".

Сега Смит се присъединява към останалите "тесланери", както някои от инвеститорите в компания сами определят себе си, след като притежаваните от него акции надхвърлят $1 млн. благодарение на поскъпването от 684% тази година. В понеделник Tesla ще се присъедини към индекса S&P 500 - истинско постижение за Илън Мъск и за легионите дребни инвеститори, които повярваха в мисията на компанията.

Тези, които не продадоха въпреки всичко, са възнаградени богато.

Накъде ще тръгнат сега акциите е въпрос, който предизвиква ожесточен дебат. Инвеститорите и анализаторите все още дори спорят каква точно компания е Tesla: автомобилна? технологична? гигант в чистата енергия? Спорно е и как трябва да бъде оценявана: Goldman Sachs прогнозира, че акциите ще достигнат $780, докато JPMorgan смята, че реалната оценка е $90.

Каквато и компания да е, Tesla заплени дребните инвеститори както никоя друга в последните години.62-годишната Лора Голдман казва, че анализаторите изпускат колко привлекателна е Tesla за младото поколение, което е притеснено от климатичните промени. Голдман, някога брокер на акции, не притежава автомобил изобщо. Но през есента на 2010 г. купува 300 акции в компанията и към днешна дат те струват почти $984 хил.

Има и инвеститори в Tesla, които са и горди притежатели на автомобилите. 60-годишният Басел Терманини купува първия си електромобил от компанията - Model S - на Бъдни вечер 2012 г. Той е притежавал общо 7 автомобила и сега кара Model Y. "Разликата да караш Tesla е като тази между черно-белите и цветните телевизори", казва той. Терманин инвестира в компанията няколко месеца след първичното публично предлагане през юни 2010 г., а инвестицията му днес възлиза на $2,5 млн.

Инвестицията в една-единствена компания - и особено толкова волатилна като Tesla - е рисковано. Но привлекателността на сектора е лесна за разбиране. "Електромобилите са една от областите на енергийния преход, която отделните хора могат да разберат лесно", казва Колин Маккерахер, директор в BloombergNEF.

Въпросът пред всички инвеститори е какво да правят сега: дали да намалят риска, като инвестират и в други компании; дали да продадат част от акциите; или да останат верни на Мъск.

Tesla - 90 или 780 долара? Анализаторите все още не могат да решат

Tesla - 90 или 780 долара? Анализаторите все още не могат да решат

Какво казват те за компанията