Понижението на цените се запазва за осми пореден месец, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ) към март. Поевтиняването на живота спрямо януари е с 0.2%, а на годишна база цените са се понижили с 2.3%. Средногодишната инфлация също продължава да се понижава и достигна отрицателни стойности от -0.6%.

Свиването през март се дължи основно на намаляването в цените на облекла и обувки - съответно с 0.7% спрямо предходния месец. Понижение е отбелязано и при цените в транспорта, които намаляват с 0.6% спрямо февруари.

Една от основните причини за низходящата тенденция е понижение на цената на електроенергията през август (след като вече беше намалена през март). Ефектът се подсилва и от последвалото през декември поредно понижение в стойността на тока, което дава основания да се очаква, че статистиката ще продължи да отчита дефлация и през следващите месеци.

От гледна точка на икономиката дефлацията е проблем, тъй като очакванията за запазване в спада на цените водят до забавяне на покупките и спад в потреблението. Това от своя страна принуждава бизнесът да понижи цените и да работи при по-ниски маржове и печалби. В резултат на това компаниите се оказват принудени да свият и разходите си, което често става чрез свиване на заплати или чрез съкращаване на служители. Така се стига до допълнително свиване на потреблението и съответно до ново забавяне на икономиката.

"В момента сме в дефлационна ситуация, като за последните поне четири години цените за крайните потребители се успокояват и темповете им на нарастване намаляват", коментира преди време ситуацията пред "Капитал" Георги Стоев, управляващ партньор в Industry Watch. По думите му това не е толкова опасно за икономиката, като в момента потребителите печелят от ниските цени. "Що се отнася до това дали предприятията биха загубили конкурентоспособност, ако цените на международните пазари продължат да спадат - действително има фирми, които са доста разходонеефективни и разчитат на външните фактори за растеж", отбелязва той. "В този смисъл нашата препоръка винаги е била компаниите да разчитат на ръста на производителността си и на иновациите", допълва анализаторът.