Това се казва финансов успех: ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair повиши очакванията си за печалбата в края на финансовата година с 25 процента. Превозвачът прогнозира, че в края на март ще отбележи между 1,17 и 1,22 милиарда евро печалба. Как обаче успява да постигне това?

Евтиният към момента керосин със сигурност помага затова, но основните причини са съвсем други. Мотото на компанията, ръководена от Майсъл О'Лиъри, е "без излишни украшения". Зад тази формулировка стои много точна сметка за всички видове разходи. С други думи: Ryanair взема максималното от своите служители, клиенти и самолети, разказва германската телевизия n-tv.

От всичко може да се спести

За О'Лиъри имиджът на евтин превозвач е най-важен. Ето защо отсъстват скъпите реклами например - компанията не плаща за медийно присъствие. Това е част от стратегията на мениджъра Ryanair да бъде възприеман като синоним на евтин превоз. Дори когато понякога предлага твърде нестандартни идеи като заплащане за ползването на тоалетната на борда.

Но това е част от общото разбиране на компанията за ценообразуването - всеки допълнителен разход накрая оскъпява превоза, а оттам и билета. Ето защо базовата цена остава ниска, а за всеки тип допълнителна услуга се заплаща - от багажа до напитките по време на полет.

Нови самолети, евтини летища

Най-големият обаче разход за компанията са самите самолети и тяхната поддръжка. И тук Ryanair има коз - купува голямо количество нови машини, за които договаря сериозна отстъпки. Освен това разходите по нови самолети е много по-ниска, отколкото по остарели. Средната възраст на машините на компанията е 5,5 години.

Експлоатацията на самолетите също играе важна роля. Ryanair иска машините й да прекарват минимално време на земята и затова избира по-маргинални летища, където пътникопотокът е по-малък и съответно бива обслужен по-бързо.

Но не само това е причината самолетите на компанията да кацат на по-малки летища. Често компанията договаря с местните власти субсидии, за да избере точно определен аеропорт (както се случи и с летище "Пловдив"). По този начин регионалните летища увеличават и без друго малкия си трафик, а авиокомпанията намалява разходите си за наземно обслужване.

Синдикатите да стоят далеч

За осигуряването на ниски цени и високи печалби обаче важна роля играят и разходите за служителите. Тук Ryanair подхожда отново в своя стил - компанията и нейните работници не признават синдикатите и по този начин те не могат да се месят в определянето на възнагражденията им.

Освен това най-важните и най-скъпите служители в самолета - пилотите, подписват специални договори, които им забраняват да обсъждат публично условията на работа. Според анализ на Университета Гент в компанията работят около 3000 пилота, но далеч не толкова са назначени. Ryanair има практиката да назначава с "нулеви" договори, при които се плаща, само ако летиш.