Българската търговия представлява едва 0.2% от световната. Страната ни е на 62 място сред износителите и не може да се очаква да е лидер в цял сектор. Но България е водеща в експорта на някои продукти като нерафинираната мед и слънчогледовото семе, показва анализ на Българската стопанска камара
Както и в предишни години, водещите експортни продукти на България са горива и мед, следвани все по-уверено от електрически и електронни изделия и машини.
Особено добра новина е, че износът на електроника и електротехника през последните 5 години (2007-2011 г.) бележи средно годишен ръст 17%, докато световният внос расте с 4% за същия период, т.е. страната ни печели пазарен дял. Подобни постижения, макар и не така впечатляващи, има при машините: за 5 години средният ни експортен ръст е 4% при средногодишен ръст на световния внос 2%. Следващите групи продукти са желязо и стомана и облекла, различни от трикотажните. И при двете групи се регистрира не само спад през последните 5 години, но и загуба на пазарен дял.
На седма и осма позиция са маслодайните семена и житни растения, следвани от трикотажни изделия и фармация.
Интересно е развитието на износа на слънчогледови семена, който за 2011 г. възлиза на почти 680 млн..щ.д. - ръст от 105% спрямо 2010 г., когато България е на първо място в света. През 2011 г. страната ни отстъпва първото място на Румъния, която бележи ръст от 143% спрямо 2010 г. За последните 5 години, българският средногодишен ръст е 36%, румънският - 38%, а ръстът на световния внос е 17%. България изнася слънчоглед най-много за Румъния, Холандия (където вносът от България е на първо място с 31.5%), Турция (страната ни е втора след Украйна с 28.4% от вноса).
Износът на електроенергия продължава да е значим за българската икономика. За периода 2007-2011 г. ръстът е 10% при ръст на световния внос 6%. Износът на електроенергия е основно за Гърция, на която страната ни гарантира 32% от вноса, Сърбия с 9,7% от вноса и Македония. Тези три държави приемат 70% от износа на електроенергия на България.
Износът на пшеница в последните 5 години традиционно бележи добри резултати - среден ръст 60% при ръст на световния внос 5%. България е на 11-то място сред износителите на пшеница в света. За отбелязване е сравнително ниската българска цена, която постига тази борсова стока - 270 щ.д. на тон, при средна световна 319 щ.д. Ако изключим водещите доставчици - Канада - средна цена 351 щ.д. на тон, и САЩ - 340 щ.д. на тон - и сравним България с преките й конкуренти, отново родните цени не са достатъчно добри: Румъния продава пшеница за 274 щ.д. на тон, Унгария - за 296 щ.д. на тон, Чехия - 303 щ.д. на тон, Полша - 330 щ.д. на тон. Само Русия и Украйна имат по-ниски цени. България изнася пшеница основно за Испания и Италия.
В последните години добре се представя и износът на медикаменти. Страната ни печели пазарни позиции в Русия, където България достига пазарен дял от 1.3% - там вносът расте с 17%, а българският износ - с 33%. Румънският внос на медикаменти расте с 11%, а българският износ за Румъния - с 26%. Голям ръст бележи износът на медикаменти за Германия - 81%, при ръст на немския внос 12%.
Български стоки с най-високо място в световния износ през 2011
Стока | Място 2011 | Износ (хил.щ.д.) |
Нерафинирани медни аноди | 2 | 864444 |
Слънчогледови семена | 2 | 676254 |
Временно консервирани череши | 2 | 33437 |
Патешко и гъше месо | 2 | 25701 |
Семена от кориандър | 2 | 18743 |
Мелничарски продукти от житни растения | 2 | 16140 |
Временно консервирани череши (2) | 2 | 14750 |
Отпадъци от благородни метали - други | 3 | 559153 |
Калцинирана сода | 3 | 222611 |
Тютюн на листа | 3 | 196877 |
Патешко и гъше месо (2) | 3 | 13502 |
fun
на 17.08.2012 в 19:20:56 #2От статията разбрахме нещо, което се знае и се нехае. България изнася слънчогледово семе за Турция и Румъния и после си го купуваме от тях като бутилиран продукт. Ебем ти и икономиката, без извинение!
bah
на 17.08.2012 в 17:57:05 #1Все още у газо на Раша