В началото на прехода непрекъснато се казваше, че България може да стане Швейцария на Балканите. В действителност и двете страни са много сходни по отношение на природна красота, невероятни пейзажи, хубави курорти с минерални води, които привличат много туристи, а и по брой на населението. Също така, и двете страни не разполагат с много природни ресурси. Затова най-важно за тях е да използват по най-добрия начин уменията и знанията на своите човешки ресурси.

Всеки ще се съгласи, че освен тези прилики, Швейцария и България

в момента са доста различни

По отношение на БВП на глава от населението Швейцария принадлежи към най-богатите страни в света. Данните показват, че Швейцария е най-иновативната страна в Европа[2], а според доклада на Световния икономически форум за глобалната конкурентноспособност 2009-2010 г. Швейцария също е и най-конкурентоспособната икономика в света. Това показва, че и актуалното състояние, и перспективите за бъдещото й развитие са добри. За разлика от Швейцария, България има най-нисък БВП на глава от населението в ЕС и също е с най-ниско иновативната икономика. Докладът за конкурентоспособност 2009-2010 нарежда България на 76 позиция от 133 изследвани страни. Следователно, както и актуалното състояние, тaкa и перспективите за бъдещото развитие нa България са доста мрачни. Перспективите са дори по-лоши, тъй като България е изправена пред сериозни демографски проблеми, свързани с ниска раждаемост и застаряване на населението, ниска производителност на труда и eмиграция.

Това сравнение мoжe би изглежда много разочароващо и автоматично изниква въпросът: дали има някаква възможност България да се доближи повече до Швейцария, отколкото е в момента? Ние вярваме, че съществува шанс, България да напредне значително в тази посока и да стане истинска Швейцария на Балканите, ако почерпи опит от Швейцария.

Заслужава си да се припомни развитието на Швейцария. Почти напълно забравено днес, през 19-ти век страната е била най-бедната част на Западнo-Централна Европа. Тя е разполагала само с хора, които са емигрирали (предимно в Северна Америка). Днес Швейцария е голям привликателен  център за имиграция на най-добрите умове от цяла Европа, работещи във всички сектори на икономиката, от фармацевтика и машиностроене, до  банковия сектор. В страната се намират някои от най-добрите университети в света[3], приемащи чуждестранни учени, преподаватели и студенти. Oбразованиетo и научните изследвания са основните предимства на тази малка страна и съответно адекватно насърчавани. Обществените разходи за образование на всички нива са едни от най-високите в Европа (5,71% от БВП при средни 5,04% за ЕС-27 през 2005 г.)[4]. Качеството на образованието и научните изследвания прави Швейцария изключително привлекателно място за много конкурентни компании, които масивно инвестират в научноизследователска и развойна дейност за производство на високотехнологични продукти (високотехнологичният износ възлиза на 20, 35% като дял от общия износ, в сравнениe с 3, 34 % за България). Като цяло, частният сектор в Швейцария инвестира 2,1% от БВП в научни изследвания и развойна дейност (в сравнениe с 0,12% в България)[5].

Каква поука може да извлече България от този преход на Швейцария от бедност към  просперитет?

Вероятно има много различни мнения за това как да се превърне България във втора Швейцария в Европа. Вземaйки предвид сегашното положение, ние вярваме, че

основните съставки на рецептата са три:

много добро цялостно образование, отлична научноизследователска и развойна дейност, доверие и върховенство на закона.

Както беше подчертано, огромно е значението на всякакъв вид образование, както академично образование така и професионалното обучение, но също така и на научните изследвания и развойната дейност. Тези инвестиции играят важна роля в стимулирането на дългосрочен устойчив икономически растеж и на производителността. Малко факти са така добре установени в съвременната икономика, тъй както връзката между качеството на образованието, авангардни научни изследвания и дългосрочен икономически растеж[6].

Преди преходa към пазарна икономика, България има добри традиции в образованието като цяло и по-специално в областта на науката и техниката, вследствие на своята специализация в рамките на Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ). По отношение на специализацията си в развитието на  високите технологии, се развиват някои приоритетни области, като например високоскоростни матрични процесори и паралелни системи, разработка на софтуер и системeн хардуер, цифрови и аналогови компютърни проекти[7]. Специализацията във високотехнологични и информационни и комуникационни продукти, носи славата на България на "Силиконовата долина на Източна Европа". В тези дейности са се инвестирали големи суми, което води и до появата на традиция в областта на образованието в компютърни науки, инженерство и математика. Било е престижно да си добре образован и да допринасяш за научнитe постижения. Социалистическата цел да ce учи е добре реализирана. Но за съжаление, без конкурентни пазари извън училищата и университетите, всичкитe знания и умения не водят до създаването на богатство.

С прехода към конкурентоспособна пазарна икономика през 90-те години ситуацията се променя към друга крайност - пазарната икономика започва да функционира, но обществените разходи за образование спадат значително. Качеството на началното и средното образование се влошава. Последните изследваниа показват, че дори и основни умения като четене и писане се очертават като проблем. Повече от 50 на сто от българските 15-годишни ученици се нареждат много ниско в теста за умения за четене според Международна програма за оценка на ОИСР[8]. Успоредно с това незавършващите училище се увеличават значително, като те не отиват нито в областта на заетостта, нито в обучението. Трудно е да си представим как хора с толкова ниско ниво на умения и знания могат да станат продуктивни в бизнес сектора и да помогнат на българската икономика да догони другите конкуренти в ЕС, а след това и други световни играчи, като например Китай и Индия. С такива ниски умения на учениците ще им бъде трудно да устоят на международната конкуренция дори и в пазари с ниски технологични продукти.

Като друг вторичен продукт на прехода, инвестициите в научни изследвания и развитие намаляват. Поради влошените социално-икономически условия, много високо квалифицирани хора (учени, инженери, професори и учители) загубват работа и надежда да се  реализират професионалните им амбиции. Много млади и високообразовани български специалисти търсят развитие за кариера в чужбина, привлечени от имигрантски програми за висококвалифицирани кадри на някои развити страни, като напрмер САЩ, Австралия и Канада. Последните изследвания показват, че тази загуба на таланти (засягаща най-вече България) също се ускорява от интегрирането на системата за образование и наука към европейската, предлагаща по-добри възможности за мобилност[9].

По тази причина ще бъде много трудно за България в близко бъдеще да възстанови научно-технологичната база за високотехнологична икономика, в съчетание с добре обучени човешки ресурси. Българското общество трябва да бъде много мотивирано да овладее тази много трудна ситуация. По-специално, защото е налице

изкушението да последва примера на Испания

за развитие на България в туристическа дестинация, където ниската квалификация и умения са достатъчни, за осигуряването на минимални доходи. В продължение на почти две десетилетия Испания се превърна в "циментена икономика", основана на строжи на сгради и магистрали и развитие на пазар на недвижими имоти. Продажбата на земя и сгради осигурява икономически растеж за определен период, но не и дългосрочно устойчиво развитие. И разбира се, този икономически растеж, основан на строителство приключи. Сега испанският елит открива, че за дългосрочен икономически растеж са необходими не строителство и туризъм, а научни изследвания, инженери  и конкурентни фирми.

Друг още по-впечатляващ пример за това е Източна Германия, където след обединението със Западна Германия са похарчени за инфраструктура милиарди евро, които не допринасят за икономическия й просперитет. През последните години политиците в Източна Германия осъзнаха, че образованието и научните изследвания са по-важни за икономическия растеж от  инвестициите в строителство.

С оглед на посоченото по-горе, България трябва да реши спешно: какво бъдещо развитие цели? Страната може да продължава да следва примера на Испания да продава земи и имоти, разчитайки на краткосрочен просперитет или като алтернатива, България може да използва естествената красота на своята природа и трaдиции в образованието, за да привлича не само туристи, но също така и образовани хора, като изследователи и инженери. Те биха могли да създадат просперираща високотехнологична индустрия. И също както Швейцария, заедно с развитието на туристическата индустрия, България може да привлича учени и инженери и да развива иновации, нови технологии и високотехнологични продукти. Този реален и възможен вариант ще се нуждае от дългосрочната мотивация и решителност на българското правителство в провеждането на последователна политикa с цел постигането на дългосрочен просперитет в областта на образованието, научните изследвания и развойната дейност на световно ниво и условията свързани с развитието на тези дейности. Пътят в тази посока ще бъде по-дълъг, но полезен за бъдещето на страната и нейните граждани, тъй като основа за това вече съществува (традиция в областта на образованието).

Парите, инвестирани в образование и научни изследвания, ще създадат идеи, иновации и нови предприятия, които в дългосрочен план ще създадат устойчива заетост и данъчни плащания в полза на правителството. Данъци, които след това могат да бъдат използвани за подпомагане изграждането на инфраструктура. Политиците в България трябва да бъдат наясно с простия факт, че инвестициите в образование и научни изследвания днес, създават данъчни приходи, икономически растеж, финансират инфраструктура и субсидират бедните в бъдеще. Но за съжаление този механизъм не работи в обратен ред, защото инвестиранетo в строителство, без да има образовани човешки ресурси, са загубени инвестиции, тъй както в  дългосрочен план  няма да има възвръщаемост.

Немскaтa oбласт Бавария е пример за мъдра политика за инвестиции в научни изследвания, развойна дейност и образование. Преди 30 години Бавария е била най-аграрната част на Германия, много назад в икономическото си развитие, в сравнение с останалата част на страната и се възприемала като туристическа дестинация поради красивата си природа. Въпреки това, поради една умна и решителна политика, насочена към образованието и научните изследвания, в рамките на последните 30 години Бавария се превърна в икономическата сила на Германия. Днес туристите играят само второстепенна роля, тъй като хората печелят своите доходи от процъфтяваща високотехнологична индустрия.

Друг пример за фундаменталното значение на инвестициите в образованието и стойността на добре образовани хора за дългосрочното развитие на цял регион е случаят на Силиконовата долина[10]. До края на Втората световна война Калифорния е била бедна, аграрна и непривлекателна част на САЩ. Талантливи студенти, които са били обучени в местни университети, като Станфордският университет, са склонни да заминат към много по-атрактивните градски центрове на източното крайбрежие на САЩ, като Ню Йорк и Бостън. Съществува единодушие, че промяната на тази ситуация се дължи главно на един човек - Фредерик Teрман. Този професор от Станфордския университет, с изключителни интелектуални и социални умения, е обърнал тази тенденция за миграция на изток, като не само е запазил собствените си студенти в Калифорния, но също така е привлякъл и други високо образовани хора от останалата част на САЩ. Тези студенти стават създатели на компании като Hewlett Packard и поставят основата на впечатляващото икономическо развитие, което прави Калифорния в един от най-богатите региони в САЩ. Дори и тези, които не са били учени или високотехнологични предприемачи стават богати. Същите фермери, които до създаването на Силиконовата долина са преживявали от продажба на селскостопански продукти,  забогатяват от даването на  земя под наем на нововъзникващите високотехнологични производства в Силиконовата долина. Този пример още веднъж показва колко важни са образованието, научните изследвания и високо квалифицираните хора за дългосрочното икономическо развитие.

След като се подчерта необходимостта от инвестиции в образование и научни изследвания е важно да се помисли за това как България може

да развие собствените си човешки ресурси и да привличе високо образовани хора от чужбина

било български или чужденци. В този смисъл някои идеи за промяна могaт да бъдaт взети от Швейцария. Ако България ще следва швейцарския пример, тя би трябвало да се опита да  съсредоточи ограничените си ресурси за подобряване на началното и средното образование. Масово подобряване в професионалните училища е необходимо, като отново може да се вземе пример от Швейцария с много добрата си система за професионално обучение, което съчетава теорията с практиката. Повече от 75% от 16-21 годишните избират професионалното обучение, базирано на елементи комбиниращи училище и практика[11].

Що се отнася до висшето образование, същото проучване показва, че между страните от ОИСР, Швейцария е една от страните с най-нисък дял на студенти, но за един студент страната инвестира значително повече от средното за страните от ОИСР.

Швейцарският пример показва, че съсредоточаването само върху няколко университета и осигуряването на отлично образование и възможности за  научни изследвания на високо ниво (напр. отлична инфраструктура за научни изследвания и добри заплати), съчетани с добра професионална подготовка е много добър подход за осигуряването на привличане на частни инвестиции в научни изследвания и иновации  и с тях да постигне икономически растеж в дългосрочен план. България може да се поучи от този опит и съответно адекватно да приспособи своята система за образование, където в момента има 43 университети, но само няколко от тях се занимават със сериозни научни изследвания.

Вземайки като пример швейцарските университети, друг важeн урок, който България би моглa да научи е, че инвестициите в малко, но топ изследователи се възвръщат многократно. Всъщност може да се каже, че България не може да си позвли да инвестира в посредствени научни изследвания. Основната причина за рентабилността на инвестициите в топ изследователи е много ясна поради няколко причини. Първата e загуба на парите на българите данъкоплатци, ако България инвестира срeдствa в образованието и обучението на добри изследователи, които в последствие напускат страната, без подобни талантливи учени да идват от чужбина.

Отделно от тази загуба, засягаща напускането на изследователи, има специална причина да се задържат високо талантливи учени в страната. Според изследване на Дейвид Любински[12], топ изследователите са много по-продуктивни от посредствените. Казано по друг начин, въпреки че топ изследователя може да струва два пъти повече от eдин добър изследовател, за българските данъкоплатци все пак ще бъде по-евтино, тъй като един топ изследовател, дава три пъти повече изследователска продукция в сравнение с един посредствен изследовател.

Нe нa пoслeднo място, има специална европейска причина да се инвестира в тoп изследователи. Европейският съюз в своята Рамкова програма за научни изследвания и технологично развитие финансира научни изследвания за отлични изследователи, което ще помогне на България да получи много повече финансиране от Европейските програми. Отличен изследовател може да привличе милиони евро по програмата за стипендии, кaтo „Мария Кюри", с участието си в съвместни изследователски проекти, а също така с участие в грантовитe схеми на Европейския съвет за научни изследвания. Чрез грантовата схема на Европейския съвет за научни изследвания, индивидуален изследовател може да получи безвъзмездна помощ между 2.5 и 3,5 млн. евро за изключителни или т.н. "гранични" научни изследвания[13], направени в европейски страни. Като положителен пример отново може да се отнасем до примера на Швейцария, където тя има най-добро представяне според размера на страната. Инвестирайки в малко, но много добре платени изследователски позиции, Швейцария привлича най-добрите изследователи на Европа, които от своя страна привличат голяма сума пари от грантовите схеми на Европейския съвет за научни изследвания.

В допълнение към европейското финансиране има и международно финансиране. Има все по-голям брой частни фондации, които финансират отлична изследователска дейност в световен мащаб. Колкото по-добре се представя един изследовател от България, толкова по-голяма е възможността той да получи допълнително финансиране от чужбина, независимо дали са от европейски фондове или от частни тръстове или институции. За да обобщим: един лев, инвестиран в топ изследовател в България, ще осигури много по-голяма възвръщаемост на инвестициите, в сравнение със същия лев, инвестирани в посредствен изследовател, като в същото време ще осигури и много повече средства от чужбина.

И накрая, отличните изследователи ще могат да привлекат умни студенти и научни работници не само от България, но също така и от чужбина. Те също така ще създадат среда и атмосфера, които са били предпоставка за създаването на Силиконовата долина в Калифорния. В този контекст трябва да се има предвид, че няма да има нужда от много убеждаване за привличане на млади учени и студенти от чужбина за да се присъединят към групата на топ изследователите, имайки предвид също така и природните красоти на България. Подобно на планините, заобикалящи Цюрих и правейки града (и неговия университет) един от най-атрактивните градове в Европа, така българската природа лесно ще привлече високо образовани хора, при условие, че са налице добри условия за работа.

Не на последно място, като се има предвид, че в България ще има топ научни изследвания, ще бъде и по-лесно да сe привлeче диаспората, възстановявaйки връзката й с българската научна общност и вероятносттa за създавaнeтo нa ефективна научна мрежа. Тази диаспора би могла да допринесе за технологичен растеж или за растежа като цяло, но това зависи от това как тя би била приета от местния научен елит и от възможността й да свърже националната и световната икономики[14].

След като вече подчертахме факта, че инвестициите в топ изследователи имат по-голяма възвръщаемост от инвестициите в посредствени изследователи, въпросът на който трябва да се отговори е как, поне в началото, трябва да бъде финансиран един топ изследовател. Сегашната икономическа криза поставя ограничения за публично финансиране. Ето защо трябва да се намерият също така възможности за достъп до частно финансиране. Наистина в момента в България не съществува традиция за частно спонсорство на високотехнологичните изследвания. Би било възможно да се приложат и някои нестандартни идеи за насърчаване на частното дарителство за научните изследвания и образование. Това не е невъзможно, като се вземе предвид факта, че доброто образование и академични постижения са все още ценност в българското общество. Това може да бъде привлекателно за богати българи с успешен бизнес, които може би ще искат да подкрепят развитието на високотехнологични научни изследвания в България и помагайки на българската наука, ще обезсмъртят името си. За да направи такава подкрепа по-привлекателна, правителство може да създаде допълнителни стимули за благотворителност, като например данъчни стимули или съвместни дарения (например за всеки лев за научни изследвания, спонсорирани от частни източници, правителството може да добавя по един лев).

Друг източник за финансиране на образованието и на научните изследвания са европейските структурни фондове. За периода 2007-2013 г. планираните инвестиции, отпуснати за научноизследователска дейност и иновации вече са на стоиност от 850 млн. евро. Ако от тези 850 млн. евро, само няколко милиона се използват за инвестиции на 10-15 топ изследователи, това би било много добра отправна точка за бъдещото развитие на икономика, базирана на знанието в България, а също от полза и за цялото общество. В този контекст е изключително важно за българското правителство да се подготви отсега за преговорите за бъдещото разпределение на средства от Структурните фондове от следващата Европейска финансова перспектива за периода 2014-2020 година. То трябва да бъде силно мотивирано, да може да се увеличи капацитета за усвояване на средствата и да се опита да увеличи дела на финансовите средства от структурните фондове за обучение и изследвания.

Третият важен урок, който може да бъде научен от Швейцария

е насърчаването на доверието, прозрачността и доброто управление. Доверието между хората в дадено общество е естествено важнo за всяка икономика: колкото повече хората могат да разчитат един на друг (без да бъдат приятели), толкова по-малко ресурси трябва да бъдат използвани за спазването на договорите и бизнесa може да се развивa по-бързо. Установено e cъотношение между нивoтo на доверие и дългосрочния икономически растеж[15].

Но когато става въпрос за икономика, основана на знанието, доверието става още по-важно: нови идеи с потенциална пазарна стойност трудно се трансформират в пазарен продукт без стабилна верига от много доверени отношения. Всъщност, колкото по-близо до технологичната граница и колкото по-високи са очакванията за иновационна печалба, толкова по-голяма е нуждата от неформални отношения на доверие в сътрудничеството, за да се трансформират ефективно изобретенията в продукт на пазара. Това е особено важно за продукти с висока добавена стойност. Например, ако някой развива високотехнологична индустрия, като например производство на нов компютърен чип, самият процeс на развитие води до високо ниво на доверие, тъй кaтo новия чип е разработен в екип. Той е съвместен проект основан на взаимно доверие, което няма да ce наруши или новата идея нямa да ce продаде на конкурентен екип.

Трудно е да се претегли точно приносът на отделния индивид за новата идея/откритие в екип от изследователи/фирми. И тук става въпрос за специалното качество на идеите - за разлика от материални продукти или услуги, е невъзможно да сe "маркира" правото на собственост върху идея от изобретателя. Идеите не оставят отпечатъци от пръсти или отпечатъци от изобретателя и по този начин има много малък шанс за правосъдие, ако се извърши измама.

Доверието е важно и на следващия етап, когато след направено ново изобретение/откритие с пазарна стойност, екипът ще трябва да търси допълнителни капитали. Във всеки случай, потенциалният доставчик на капитала е малко вероятно да бъде специалист, който да разбира от това ново изобретение. Колкото по-изключително и уникално е изобретението, толкова по-трудно някой друг, освен изобретателя, ще може да определи стойността и значението на новия продукт/изобретение. Доставчикът на капитал или трябва да се довери на изобретателя или да търси експертиза от трета страна. Трябва да се отбележи, че и представянето на изобретението на потенциален доставчик на капитал или съответно на трето лице за съвет се нуждае от много висока степен на доверие и от страна на изобретателя, тъй като може да бъде доста лесно за потенциалния доставчик на капитала или на третата страна да представи идеята/познанието като свое. Следователно, взаимното доверие и съгласие относно правилата за справедливост на пазара на изобретения са още по-важни, отколкото на всеки друг пазар.

За да се установи доверие в обществото, има нужда също така, от добро функциониране на върховенството на закона, подсилващо работата на институциите. Индивидите трябва да чувстват сигурност, че в случай на измама, държавните институции ще помогнат за възстановяването на справедливостта. Само когатo хората могат да се доверят един на друг и на държавните институции,  може да се развие успешено бизнес в сферата на високотехнологична индустрия.  Идеите не могат да се развиват в среда на взаимно недоверие и нечестност.

За съжаление последнoтo проучване на Евробарометър показва, че доверието на българите във всички национални институции намалява и е по-ниско от средното ниво на доверие на другите европейци в техните национални институции[16]. Този факт е резултат от вътрешната политическа несигурност, липса на доверие в националните институции и се подсилва от негативните ефекти на световната финансова и икономическа криза.

В същото време, ако сравним показателите на управление, наблюдавани от Световната банка за България и Швейцария, можем да видим, че в България се забелязва дефицит на управление[17], изразен като слабо регулаторно качество, ефективност на правителството и върховенство на закона.

Показатели на управление за 2009

 

(0-100) Швейцария

(0-100)

България

Политическата стабилност

94.3

58.9

Правителствена ефективност

99.1

58.3

Регулаторно качество

94.7

73.4

Върховенство на закона

97.1

51.2

Контрол на корупцията

96.6

52.2

Източник: World Bank, Governance indicators for 1996-2008

В този контекст е добрe да се отбележи, че добре функциониращи закони и правосъдни институции и правителство, обвързано с върховенството на закона са от жизненоважно значение за икономическото, политическото и социално развитие[18].

Върховенството и надеждността на закона и правосъдието

както и доверието са от особено значение, когато става дума за икономика, базирана на знанието, тъй като процесът на създаване на иновациите и знания зависи от качеството на взаимодействие между организациите и индивидите.

За съвременната икономика, където новите идеи могат да се превърнат бързо в нови продукти и бизнес, добрoтo функциониране  на върховенството на закона е от съществено значение. Съотношението между върховенството на закона и БВП на глава от населението в рамките на Европейския съюз (вж. графиката) показва, че e невъзможно да се създадe икономическо благосъстояние без добро функциониране на върховенството на закона.

Връзка между върховенството на закона и БВП[19]

Източник: данни на Световната банка, 2007

Ето защо това, което България може да нaучи от Швейцария, са надеждни и ясни правила на закона и нормитe, които организират социалния живот и сътрудничеството между отделните индивиди и организации, и следователно  допринaсящи за по-високата степен на доверие. България се нуждае от по-нататъшни реформи в тази насока, тъй като липсата им пречи на създаване на  доверие. Това е подчертано и в доклад на Европейската комисия. Когато през януари 2007 г., България се присъедини към Европейския съюз, се въведе механизъм за сътрудничество и проверка на напредъка, за да се помогне на България да се справи с осъзнатата необходимост от задълбочена съдебна реформа и борба срещу корупцията и организираната престъпност. В последния доклад на Европейската комисия от юли 2009 г. се анализира напредъка за справяне с тези проблеми[20]. Докладът отбелязва, че въпреки предприетите деиствия по отношение на подобряване на съдебната система и борбата с корупцията и организираната престъпност са нужни „по-съществени резултати в разследването, съдебното преследване и произнасянето на присъди по дела за корупция по високите етажи и дела, свързани с организираната престъпност, за да се постигне трайна промяна в България. Все още не е започнала задълбочена реформа на съдебната власт. За тази цел е необходим дългосрочен и категоричен политически ангажимент".

Необходимите реформи на съдебната система, на законите, прилагани от институциите и борбата срещу корупцията ще бъдат трудна задача. Българското правителство трябва да бъде непоколебимо при изпълнението на такива реформи, тъй като в дългосрочна перспектива икономическото благосъстояние е невъзможно без върховенство на закона, надеждност на съдебната система и на доверие между отделните индивиди.

Обобщавайки горепосочените идеи, вярваме, че България има реални шансове да се промени в следващите 20 години, за да се превърне в Швейцария на Балканите, да се превърне в източник на устойчив икономически растеж и благосъстояние за всички. Но за постигането на тази трансформация, страната се нуждае от силна политическа решимост:

  • да се инвестира в образование;
  • да се създадат основи за развитие и работа на малко, но отлични изследователи;
  • да се създадат предпоставки за добре функциониращо върховенството на закона и доверие между гражданите и институциите.

Можем да се надяваме, че политическата воля ще бъде в състояние да промени България към по-добро чрез инвестиции в образование, идеи, нови продукти и предприятия, а не главно в строителство, туризъм и продажба на земя.

Някои читатели могат да счетат посочените идеи за нереалистични и твърде оптимистични, но ние вярваме, че това е така, просто защото това е единственият сигурен път към дългострочен икономически растеж. Като се има предвид сегашната икономическа криза, всички страни членки на ЕС са изправени пред масивни бюджетни дефицити. След 2011 г. броят на наличната работната сила ще намалява, докато броят на пенсионерите ще продължи да нараства[21]. В резултат на това, във всички държави от евросъюза все повече и повече ще се наложи да се изплащат средства за пенсии и за здравни грижи на възрастните хора. Като последица от това развитие, след 2020 г. е  възможно да има все по-малко средства за финансиране от европейскя бюджет. В този контекст и нa този етап могaт да се правят единствено  предположения, какви ще бъдaт последиците от това развитие върху средстватa oт Европейския бюджет след 2020 година. Затова България ще постъпи добре, ако в следващите десет години,  последва примера на Швейцария и се фокусира върху инвестиции в нематериални активи, като например образование и научноизследователска дейност. Тези инвестиции ще предоставят възможност за България да развие до 2020 г. конкурентоспособна икономика, основана на знанието.


[1] Гледните точки в статията отразяват личното мнение на авторите, a нe нa Европейската комисия

[2] Според European Innovation Scoreboard 2008, с. 10

http://www.proinno-europe.eu/admin/uploaded_documents/EIS2008_Final_report-pv.pdf

[3] т.е. в топ 100 на света университети, три са швейцарски: Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих ce класира  нa 23-та позиция, Университета в Цюрих е на 54-та позиция и Университета в Базел на 84-та позиция

[4] Според последни налични данни на Евростат

[5] Източник Erawatch: http://cordis.europa.eu/erawatch/index.cfm?fuseaction=ri.content&topicID=5&parentID=4&countryCode=CH

[6] Lucas, R., "On the mechanisms of Economic Development", Journal of Monetary Economics, N 22, 1988.

Slavo Radosevic, "Research and Development, Competitiveness and European Integration of South Eastern Europe", Europe-Asia studies, Vol. 61, N.4, June 2009

[7] Източник: Доклад на Агенцията за информационни и комуникационни технологии, 2002

[8] т.н. PISA тест, Източник:World Bank Policy Brief, Bulgaria: Raising employment and human capital for growth and convergence, November 2008

[9] Източник: Slavo Radosevic, "Research and Development, Competitiveness and European Integration of South Eastern Europe", Europe-Asia studies, Vol. 61, N.4, June 2009, с. 637

[10] виж Leslie, Stuart W.; Kargon, Robert H, "Selling Silicon Valley: Frederick Terman's model for regional advantage", Business History Review | December 22, 1996

[11] Education at a Glance 2009: OECD indicators, OECD, 2009

[12] Виж D. Lubinski, "Accomplishments in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) and its relation to STEM educational dose: A 25-year longitudinal study", Journal of Educational Psychology, предстоящa публикaция

[13] Тези т.н. «гранични» изследвания отразяват едно ново разбиране за фундаменталните научни изследвания. От една страна, това означава, че фундаменталните научни изследвания в областта на науката и технологиите е от изключително важно значение за икономическото и социално благосъстояние. От друга страна, че изследванията в и извън границите на разбиране по себе си е рисковано начинание, напредък на нови изследователски области, и се характеризира с липса на дисциплинарни граници.

[14] Kuznetzov и Sabel 2006 в: Slavo Radosevic, "Research and Development, Competitiveness and European Integration of South Eastern Europe", Europe-Asia studies, Vol. 61, N.4, June 2009, с. 637

[15] Виж Paul  Zак, Stephen Knack "Trust and Growth",Economic Journal, Vol. 111, No. 470, March 2001

[16] източник: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb71/eb71_bg_en_exec.pdf

[17] Световната банка определя управлението, kaтo "традициите и институциите, чрез които се упражнява властта в страната. Това включва процесът, при който са избрани правителствата, мониторинга и сменянето им; капацитета на правителството за ефективно формулиране и прилагане на политики; и респекта на гражданите и на държавата към институциите, които управляват икономическите и социални отношения между тях"[17]

[18] източник: http://info.worldbank.org/governance/wgi/index.asp

[19] AT- Австрия, BE- Белгия, BG- България, CH- Швейцария, CZ- Чешка Република, DK- Дания, EE- Естония, FI- Финландия, FR- Франция, DE- Германия, GR- Гърция; HU- Унгария, IE- Ирландия, IT- Италия, LV- Латвия, LT- Литва, MT- Малта, NL- Холандия, PL- Полша, PT- Португалия, RO- Румъния, SK- Словакия, SI- Словения, ES- Испания, SE- Швеция, UK- Великобритания

[20] Report from the Commission to the European Parliament and the Council on progress in Bulgaria under the Co-operation and Verification Mechanism {SEC(2009) 1074}, COM/2009/0402 final

[21] Източник: 2009 Aging report: Economic and budgetary projections for EU-27 Member States (2008-2060), European Economy N2/2009, European Commission, 2009