Анализ на състоянието на железопътния сектор в страната ще изготви българо-германския консорциум "ИнфраКеър-ТрансКеър" ДЗЗД. Той ще обхваща три договора, като работата по тях се финансира от Европейския фонд за регионално развитие на ЕС по приоритетна ос „Техническа помощ" на Оперативна програма „Транспорт". Дейностите по трите позиции ще приключат до септември 2013 г.

Първият проект е свързан с оценка на пазарното търсене на пътнически услуги и изготвяне на мерки за тяхното оптимизиране. Това ще стане чрез серия от анализи и идентифицирането на добри европейски практики, чието прилагане ще спомогне за развитието на пътническите услуги. Очакванията на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията са, че резултатите от него ще послужат за подготовката на проект за закупуване на нов подвижен състав за „БДЖ - Пътнически превози" през следващия програмен период на ОП „Транспорт".

„Първите резултати от нашата работа ще бъдат налице след 7 месеца. Те ще ни дадат възможност да посочим приоритетите за устойчиво развитие в сектора и ще спомогнат за повишаване на ефективността и подобряване качеството и обхвата на предоставяните услуги. Нашите предложения ще послужат като стабилна основа за всички ключови решения, свързани с развитието на БДЖ "Пътнически превози" ЕООД, както и за подготовка за кандидатстване за европейски фондове.", каза Нели Стойчева, Изпълнителен директор на „ИнфраКеър" АД.

Вторият проект обхваща изготвянето на анализ на наличната администрация и персонал, чиято основна цел е стратегическото планиране на човешките ресурси и укрепването на административния капитал. Той включва серия от обучения и програми за развитие на мениджмънта, както и адаптирането на работещи европейски практики.

Третият проект ще допринесе за подобряването на работата на Държавно предприятие „Национална компания Железопътна инфраструктура". В него изпълнителите следва да предложат решения на проблемите в сектора, а именно как да бъдат намалени разходите за поддържане на инфраструктурата; как да се оптимизират средствата, нужни за поддържане на различните системи и центровете за управление на движението, както и как да бъдат намалени разходите, свързани с осигуряването на високо ниво на безопасност.

„Конкретните дейности по всеки един от трите проекта, ще ни помогнат да видим ясно и в дълбочина цялостната картина на състоянието на железопътния сектор в България.", каза Ралф Янке, Президент и Изпълнителен директор на „ТрансКеър" АГ. И допълни, че подходът им ще бъде ориентиран към обслужването на клиенти и услугите в бранша, а дългогодишният опит на компанията по проекти за 30 различни железопътни компании ще помогне на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията при изграждането на ясна визия за състоянието на сектора, както и при превръщането на пътническата услуга в печеливша.

Според експертите към момента няма стратегически документ, в който да се посочва връзката между бъдещото развитие на железопътната инфраструктурата в България и търсенето на железопътната услуга. Ето защо вследствие на анализа и прогнозите, които "ИнфраКеър-ТрансКеър" ДЗЗД ще направи, ще бъде възможно да се посочат приоритетите за развитието на сектора, както и да се идентифицират бъдещите проекти, които да обхващат модернизация на мрежата, рехабилитиране на инфраструктурата и изграждането на единна система за управление.