По инициатива на БСК и Браншовата камара на черната и цветната металургия днес в Министерството на транспорта се провежда среща с министъра на транспорта Петър Мутафчиев.

Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес, Браншовата камара на черната и цветната металургия и присъединилите се: Българска минно - геоложка камара, Националната транспортна камара, Браншовата камара на химическата промишленост и др., които обединяват едни от най-големите товародатели  в страната - фирмите от индустрията, още през 2006 год. поставят проблема за влошаващите се транспортни услуги и негативното влияние, което той оказва на тяхната производствена дейност.

По този въпрос започна дискусия с Министерството на транспорта и неговите поделения - „Български държавни железници" ЕАД и Национална компания „Железопътна инфраструктура", като се набелязаха спешни и средносрочни мерки за оздравяване на железопътния транспорт.

Въпреки набелязаните мерки и съгласието на заинтересованите страни, че този проблем е от изключително значение за българската икономика, до днес реалните резултати са твърде скромни, твърдят от БСК:

  • Решението за разделяне администрирането и финансовите разходи на товарните и пътническите превози;
  • Извършения преглед на цените на извършваните услуги и заявяване на допълнителни финансови средства за усъвършенстване на вагонния парк и ж.п. инфраструктурата.

Същевременно е констатирано, че ситуацията с парка на товарните вагони, в сравнение с тази през есента на 2006 г., е влошена. Наличните работещи товарни вагони категорично не могат да поемат заявените товари от индустрията, в т.ч. и от предприятията на черната и цветната металургия за 2007 година, алармират от българския бизнес.

Освен началните стъпки за преструктуриране на поделенията на „БДЖ" ЕАД, по същество няма ефективно предприети действия от страна на администрацията. Налице е забавяне в крайното преструктуриране на дружеството, което се очакваше да доведе до ефективност в работата на новите поделения.

Не са предприети съответните административни мерки и решения, включително предложения за законодателни изменения и допълнения, необходими за цялостно реализиране на предлаганите промени.

Отпуснатите средства от държавния бюджет на поделенията за товарни превози и за локомотиви са почти наполовина по-малко от необходимите и заявени от страна на Министерството на транспорта. Тромавата процедура по тяхното усвояване допълнително влошава ситуацията и  забавя  процеса на ремонт и обновяване на наличния вагонен парк. Потвърждение на това е фактът, че досега все още няма обявена обществена поръчка за ремонт на товарни вагони през 2007 год., пише в записката на БСК и компаниите от сектор Индустрия.

Не са предприети стъпки от страна на Министерството на транспорта за търсене на алтернативи за изпълнение на товарни жп услуги и задоволяване нуждите на индустрията през 2007 г.  /например, чрез участие на оператори от други страни /.

В "БДЖ" ЕАД са започнали да обсъждат възможности за създаване на подходящи схеми и форми на публично-частно партньорство между държавата и заинтересовани фирми  от  индустрията при финансиране на ремонта на  част от товарните вагони, но тази процедурата е още в много начална фаза. Не са уточнени конкретните виждания, параметрите, отговорностите и задълженията на двете страни за реализация на конкретни проекти за ПЧП.

Независимо от проведените допълнителни разговори с ръководството на Министерството на транспорта, състоянието на жп транспорта е много тревожно и до момента няма индикации за устойчиво преодоляване на кризата, е изводът на българския бизнес, смятат от БСК.

В момента едни от най-големите товародатели - „Кремиковци" АД, работи с намален капацитет, а „Нефтохим" АД  е в ремонт и реконструкция. Това означава, че в най-скоро време товаропотоците към жп транспорта от тяхна страна също съществено ще се увеличат.

Това налага нова среща на най-високо ниво и дискусия по забавените решения за преодоляване на острите проблеми, свързани с парка на товарните вагони и необходимостта от ускорено изпълнение на ремонтните дейности.

Мерките, които българският бизнес предлага, са:

  • Да се направи преглед на действащите заповеди и нормативни актове на Министерството на транспорта и в съкратен срок да се предложат необходимите промени, с цел да се облекчат административните процедури и пречки при взимане на решения и спешни действия за ускоряване на ремонтните дейности с оглед подобряване на товарния транспортен парк.
  • Да се предприемат спешни административни мерки по цялостното завършване на преструктурирането и дейността на новосъздадените поделения на „БДЖ" ЕАД.
  • Да се инициира среща с Министъра на финансите за запознаване с тежката ситуация и необходимостта от участие на държавата при решаване на проблемите в товарния железопътен транспорт, за преодоляване на  изоставането и за ускорено усвояване на средства от държавния бюджет, необходими за закупуване на нови и за ремонт на наличните товарни вагони.