Във връзка с поставен по време на среща с Браншовата камара на черната и цветната металургия (БКЧЦМ) проблем, свързан с невъзможността на БДЖ да поема пълния обем товари на тежката ни индустрия, „Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес" организира вчера среща по темата с директора на БДЖ - Олег Петков, директорите на най-големите товародатели в страната („Кремиковци", „Стомана индъстри", КЦМ, „Кумерио мед", „Металснаб холдинг") и ръководителите на заинтересовани браншови организации.
Председателят на БСК - Божидар Данев, заяви, че железопътният транспорт и пристанищната инфраструктура се оказват една от основните пречки за нарастващата инвестиционна активност в секторите металургия, химия, минно дело, производство на цимент, енергетика и др.
Той подчерта, че голяма част от предприятията имат готовност за публично-частно партньорство и за инвестиране в подобряване на жп инфраструктурата и вагонния състав.
Според Данев, необходимо е да се предоговорят с ЕС някои ограничения, свързани с либерализацията на жп транспорта, и да се допуснат големи външни инвеститори в този сектор.
Председателят на БСК обърна внимание и върху факта, че евентуално прехвърляне на товаропотоците от железопътния към шосейния транспорт (поради невъзможността на БДЖ да се справи с проблема), ще доведе до допълнителни проблеми за пътната инфраструктура, която също е в тежко състояние.
Според директора на БДЖ - Олег Петков, интересите на управляваната от него държавна компания и българския бизнес съвпадат напълно, при това - и двете страни са еднакво потърпевши от състоянието на железопътната инфраструктура.
Петков декларира 5 % ръст в товарните превози през август спрямо същия период на предходната година, което обаче е крайно недостатъчно във връзка с предвижданото сериозно увеличение на обемите в промишлеността.
По думите му за нормалното функциониране на товарните превози експлоатираните в момента 7080 вагони трябва да се увеличат през 2007 г. до 8550.
В действителност, обаче, се очаква техният брой да намалее до около 6500, поради изтичащия им технологичен ресурс, т.е. очертава се сериозен недостиг на вагони. Също толкова сериозно е състоянието и на локомотивния парк.
Според участващи в срещата експерти, за рехабилитация на основните средства са необходими около 200 млн. лв., които БДЖ не може да осигури при сегашната си схема на финансиране.
Сериозен проблем създава и фактът, че печалбата от товарните превози се насочва за финансиране на пътническите превози, тъй като държавната субсидия за тях е недостатъчна.
Петков декларира готовност да обсъжда схеми за публично-частно партньорство, включително за продажба на вагони, или за намаляване на транспортните такси срещу инвестиции в транспортни средства.
Според изпълнителния директор на БКЧЦМ - Политими Паунова, българската металургична индустрия е вече на нивото на европейската и е с принос от 5 млрд. лв. в икономическия баланс на страната ни.
„Ние нямаме нагласа да правим отстъпления от тези показатели, но, ако проблемите с БДЖ не се разрешат, може да се наложи затваряне на мощности, което ще доведе сериозни загуби за държавния бюджет и за икономиката, като цяло", заяви г-жа Паунова.
Олег Петков изрази мнение, че е необходимо структуроопределящи предприятия, като БДЖ, НЕК и др., да се третират целево и за тях да има предвидени други режими.
По предложение на председателя на БСК, участниците в срещата взеха решение за сформирането на съвместна работна група, която до 10-15 дни да подготви обобщен материал за актуалното състояние, проблемите и механизмите за тяхното преодоляване.
Материалът да предвижда краткосрочни (спешни) и дългосрочни мерки, и да бъде адресиран до министър-председателя и министрите на финансите, на транспорта и на икономиката и енергетиката.
Участниците в срещата бяха единни в позицията си, че един от механизмите за разрешаване на проблема е спешното преструктуриране на БДЖ - превръщането му в холдингова компания с две самостоятелни компании - за пътнически и за товарни превози, които, естествено, да са със собствено, независимо финансиране.
Целта е да се прекрати порочната, непазарна, практика на финансиране на пътническите превози от печалбата на товарните, тъй като по този начин, фактически, бизнесът субсидира социални дейности, които следва да са приоритет на държавата.
4avkata
на 12.10.2006 в 15:02:23 #6Ами че жп транспорта от години е непопулярен. Кой нормален ще даде пари за скъп билет, като в абтобус ще му илезе хем по-евтино, хем по-бързр, хем по-комфортно!
Първо изтървахме коня у ряката и кога зе да се дави, зехме да викаме: Хайде холан на помощ! ![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/mad.gif?_=1446728989)
Kreten
на 12.10.2006 в 14:38:36 #5Каквато е държавата - такива са и вагоните. Грохналите държави имат грохнали вагони. Някои имат локомотив, а други нямат и се движат по инерция по нанадолнището. "Добрата" новина е, че все някога спират да се спускат по надолнището и винаги идва момент, когато вагоните дерайлират и спират своя път надолу. Тогава може някои да са оцелели, но дали си струева човек да оцелее при такива обстоятелства е съвсем друг въпрос. И най-важното - КОНДУКТОРА...!!! Без значение каква е ситуацията винаги има КОНДУКТОР, който прибира париците на все още живите пътници. А стрелочникът е избягал някъде в странство или просто пуши трева в тоалетната.![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/bigok.gif?_=1446728989)
Udddri
на 12.10.2006 в 12:36:24 #4Да не забрааме ква корупция цари в БДЖ, колко стотици милиони долара се наляха там и подънаха като вода в пясък. БДЖ има нужда от основен одит ама от сякъде и да се види кво стаа, къде чезнат парите.
null
на 12.10.2006 в 12:13:15 #3организации като БСК действително са пречка за развитието на окономиката ни. това е малка група фирми, които очакват цялата ни държава да се настрои по техния тертип. е не може. БДЖ има ресурс да поеме превоза на товарите ви, но не можете да очаквате да се прави композиция от два вагона, за да стигнат товарите ви навреме. това е икономически енизгодно за компанията, която все още е държавна - т.е. данъците ви отиват частично и в нея, за да се поддържа. давам типичен пример: всяка вечер в 18. 10 орез родния ми град преминава товарна композиция с минимум 48 товарни вагона, за които са нужни 2 локомотива (явно са тежки). идват от Бенелюкс/ Германия, пътуват за турция. това е вече повече от 5 години и явно не е пречка за западния бизнес да ползва БДЖ. с какво вие божидарданевци и подобни сте по-добри от западната фирма?
Gluh Petel
на 12.10.2006 в 11:29:55 #2Стига бе пич, ти откога не си пътувал с влак, гола вода са
Правилно е рекъл човекът, направо са пръг в колелото на прогреса тия от БДЖ.
Аз предлагам, да се закрие БДЖ, а жп линиите да се ползват, за да се открие вседържавно увеселително влакче. И без това затварят Софияленд, таман навреме ![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/thumb.gif?_=1446728989)
GENATAN
на 12.10.2006 в 09:57:40 #1За наща икономика всичко е пречка.Даже БСК!