Националният съвет за тристранно сътрудничество разгледа днес проект на наредба отнасяща се до цените на лекарствените продукти, която с нова сила разгоря спора относно намалението на надценките при лекарствените продукти и социалните последици от него.

Държавата цели да регулира лекарствените продукти, които се получават по лекарско предписание. Основна презумпция е, че намаляването на цените им ще даде възможност на държавата да изразходва по-оптимално публичните финанси и да осигури по-голямо количество лекарства. Те се отнасят до цени на производител и надценка при продажба на дребно.

Проектът

За цените на лекарствата, включвани в Позитивния лекарствен списък и заплащани с публични средства, максималната цена на производител трябва да е не по-висока от средноаритметичната от двете най-ниски референтни цени за същия лекарствен продукт, заплащан от обществените фондове на 8 страни-членки: Румъния, Чехия, Естония, Гърция, Унгария, Литва, Португалия и Испания.

Надценката за търговец на едро и търговец на дребно е в размер 50% от нормативно определените надценки при продажбата на същите продукти на свободния пазар.

При цените на лекарствата, които се ползват по предписание, но са извън този списък, цените на едро се определят по същия начин, а надценките при доставяне на дребно варират между 30% и 25%.

За лекарствените продукти, които се отпускат без лекарско предписание, не се предвиждат промени в правилата.

Според съобщението предложените промени в надценките са съобразени с покупателната възможност на българските граждании с факта, че БВП на глава от населението у нас е най-нисък в сравнение с всички вътешнообщностни страни.

Страните за рефериране са избрани, тъй като правилата за ценообразуване и рефериране в тях са подобни на тези в България. При образуване на цените са проучени практиките в останалите страни-членки на ЕС.

Критиката

В отговор Българският фармацевтичен съюз (БФС) отново реагира остро и оспори социалните ефекти, които намаляването на надценките би имало.

БФС предупреждават, че предвиденото повече от двойно намаление на надценките при дистрибуция и продажба на дребно не само няма да доведе до реално понижение на цените на лекарствата (което звучи спорно), но и ще предизвика редица негативни социални последици.

В резултат на наредбата голяма част от складовете за търговия на едро и аптеките ще бъдат на ръба на оцеляването и ще поддържат по-малки наличности от лекарства, а много от тях вероятно ще прекратят работата си с НЗОК.

Голям брой аптеки в по-малките населени места, както и някои регионални дистрибутори, ще фалират поради невъзможност да покриват разходите си, което от своя страна ще затрудни достъпът до лекарства на гражданите в тези населени места, твърдят от БФС.

От съюза подчертават съпричастността към тяхната позиция на БСК, Комисията по здравеопазване в НС, фармацевтичната група към ЕС и др.

...

Въпросът остава открит. При анализ трябва да се отчита фактът, че правителството, което е на власт, е доминирано от „левицата", а от друга е нормално една търговска браншова организация да застава на по-десни позиции. Очевидно за пълна безпристрастност на възгледи не може да става дума.