EasyJet, най-голямата в Европа самолетна компания за евтини полети, отправи призив към производителите в самолетната индустрия за по-екологични самолети, като разкри прототипа си за самолет, чрез който емисиите от въглероден диоксид могат да се намалят наполовина, предава Guardian.

Икономичният превозвач твърди, че дизайнът, съобразен с настоящата технология, ще произвежда 50% по-малко CO2 от сегашните самолети и ще може да влезе в употреба до 2015.

EasyJet са посочили, че са влезли в дискусия с Boeing и Airbus, както и с производителя на мотори Rolls-Royce относно следващото поколение еко-самолет.

Според главния изпълнителен директор на easyJet Анди Харисън, на производителите на самолети трудно могат да се натрапят данни, но точно това иска и да покаже прототипът: „Казваме им  - това е самолета, който искаме да ни построите, направете го".

Екоджетът на EasyJet е конструиран от двама инженери на космическата промишленост, наети от компанията, като използва мотори с „открит ротор" които ще произвеждат 25% по-малко въглероден диоксид на пътнико-километър отколкото сегашните Airbus на компанията.

Друго 15% намаление на емисиите ще донесе новата конструкция на крилата и на корпуса, направени от по-лек материал на алуминиева основа. Други 10% ще се спестят от по-бавната скорост при излитане и нещо което не е свързано с модела самолет - с подобрения на контрола на въздушния трафик в Европа.

„Това не е Стар-Трек", заявява Харисън, „това не е водеща върхова технология. Това е тук, то е на разположение. Това трябва да се сглоби".

Главната колона на предложението на easyJet, моторът с открит ротор, е бил създаден още през 1980те след едно от поредните повишения цените на бензините на ОПЕК.

В момента технологията се тества като част от британския проект Омега за откриване на по-зелени технологии, но все още стоят въпроси относно звука от моторите, които са сходни с обикновените самолетни мотори, но последните непокрити.

Според Харисън, Boeing и Airbus ще могат да построят самолета от нулата за срок от осем години. Тъй като компанията има намерение да удвои самолетния си парк до 300 самолета до 2014, за което ще отдели близо 8 млрд. долара, Харисън счита, че производителите ще послушат гласа им.

Изявлението на easyJet идва на фона на изказвания на важна в отрасъла фигура, че самолетните компании са „загубили битката" за околната среда и в следващите години трябва да понесат цената на нарастващите правителствени регулации.

Лео Ван Вийк, вице-председател на Air France-KLM, която е най-голямата самолетна компания в света по приходи, е казал, че внезапните прояви на загриженост към глобалното затопляне от страна на самолетните компании са били „товар л...а".

Харисън днес е признал, че самолетните компании не са успели да предадат посланието до клиентите, че авиацията дава 1,6% за глобалните емисии на въглероден диоксид и не е най-големия грешник в кризата за промяната на климата - а тъкмо такива са резултатите от допитване до общественото мнение.

EasyJet твърди, че независимо от факта че изкупителните жертви в критиките към самолетните компании са групите за евтини полети, техният самолетен парк е много по-нов и причинява по-малки екологични вреди от традиционни конкуренти като British Airways.

От Федерацията за Авиационна околна среда AEF са посочили, че последните опити за подобряване горивната ефективност на самолетите се изяждат от по-бързия ръст:  екстензивният ръст е 5-6% на година, което не може да се компенсира с технологичните усъвършенствания, които носят до 2%. „Всеки може да пресмята - емисиите се  качват" - твърди представител на AEF.