До 2016 г. инвестиционната програма на групировката ГАЗ може да възлезе на $4 млрд., предава от Нижний Новгород руската бизнес медия Ведомости. Голяма част от тези средства компанията ще насочи за развойна дейност в поделенията за двигатели и пътно строителство. Аналитиците считат, че това е правилна стратегия - пътното строителство в Русия бързо се увеличава, а до този момент все още не се произвежда качествена техника.

Групата ГАЗ е създадена през 2005 г. на базата на активите на „Руспромавто". В състава на компанията влизат ОАО „ГАЗ", ПАЗ (Павловский автобус), Голицинския автобусен завод, Канашския автоагрегатен завод, Саранския завод за самосвали, Ярославските заводи „Автодизел" и др. Основен акционер е холдингът на олигарха Олег Дерипаска „Русские машины". Приходите на дружеството за 2005 г. са близо 74 млрд. рубли, чистата печалба - 4.858 млр. Рубли.

До 2016 г. ГАЗ планира ежегодно да инвестира $300 - 400 млн. в развойна дейност, е заявил ръководителят на компанията Ерик Еберхардсон. Тези пари ще се отделят, ако бизнесът продължи да е печеливш. Най-големия обем на инвестиции ще бъде усвоен в близките години.

Около половината от средствата ГАЗ смята да вложи в развитието на поделението за двигатели: става дума както за модернизация на стари продукти, така и за въвеждане на нови. Освен това ГАЗ има намерение да прави покупки вътре в страната и отвъд пределите й с цел получаване на липсващите технологии или запълване на празнините в продуктовите линии.

Голяма сума ще се вложи и в развитието на пътно-строителното поделение, което сега не произвежда пълна гама продукция. Благодарение на тези инвестиции и модернизации вече в 2011 г. приходите на ГАЗ трябва да надвишат $11 млрд., а рентабилността да бъде около 12%.

Финансирането ще се осигури от собствени средства и кредити. Миналата седмица ГАЗ съобщи за привличане на специализиран кредит в размер на $100 млн. от западни банки. До края на следващата година компанията ще бъде готова да листва акциите си на световните борси, но от това може и да не стане нужда, забелязва Еберхардсон.

През тази година ГАЗ направи няколко съществени придобивки. През април компанията купи оборудване от DaimlerChrysler за производство на Chrysler Sebring и Dodge Stratus. През юни ГАЗ се договори с Renault Trucks за покупка и лиценз за оборудване за производство на дизеловия двигател DCi11, съответстващ на нормите на ЕС. В юли дъщерната на ГАЗ GAZ International купи британската LDV Holdings, която произвежда пикапите Maxus. А в ноември бе подписан меморандум за стратегическо сътрудничество с Magna: ще бъдат създадени смесени предприятия за производство на пластмасови детайли, модули за интериора и екстериора на машините, а също и щамповане и събиране на детайлите от купето.

Според руските анализатори, ГАЗ трябва да се стреми да развива сегментите, които по-рано не е обхващал: производство на пътно строителни машини и спецтехника. Засега този сектор не е разработван, а чуждестранните фирми на руския автомобилен пазар се прицелват предимно към леките автомобили. ГАЗ има време да заеме нишата.

Други перспективни вложения са производството на двигатели и разработка на нови модели товарни автомобили. Но най-вече това: пътното строителство в Русия нараства, а техниката е остаряла и не достига