Международните превозвачи в България ще предприемат протестни действия, ако на 28 февруари в Истанбул българо-турската смесена транспортна комисия договори условия в ущърб на интересите на бизнеса, се казва в писмо на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт(БАСАТ), разпратено до медиите.

Тогава се очаква българска делегация, водена от заместник-министъра на транспорта Георги Петърнейчев да преговаря за либерализиране на разрешителния режим между двете страни. Досега никъде не е заявена официалната позиция на министерството за тези преговори, не са обяснени дори принципните позиции, от които ще се водят конкретните разговори за двустранната спогодба.

БАСАТ заявява, че е за либерализиране на двустранните превози. Но е категорично против турските фирми да бъдат освободени от транзитни разрешителни и такси,  защото по този начин се ощетява държавния бюджет и българските превозвачи са поставени при неравностойни условия.

По неофициални данни хазната ще загуби по около 200 евро от близо 300 хил. транзитиращи турски камиона годишно, т.е около 60 милиона евро на година.

Всичко това стана ясно на конференцията, която се проведе на 24 и 25 февруари във Велинград, организирана от БАСАТ и на която присъстваха 200 представители на фирми от международния автомобилен транспорт.

На конференцията -  да изясни позициите на министерството беше поканен зам.-министър Георги Петърнейчев, но той не дойде. По думите на Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна Агенция "Автомобилна администрация", не бива предварително да се издават скритите козове на държавата в преговорите с Турция. Но от транспортния бранш не се съгласиха от превозвачите да се крият принципните постановки за договорености, които пряко ги засягат, а и са в нарушение на националния интерес.

Според бизнеса, влязат ли в България турските камиони без каквито и да било ограничения, те могат да поемат всякакви товари от и към Европейския съюз и това ще постави българските превозвачи в изключително неравностойно положение.

Както е известно, най-големи конкуренти на европейския пазар на превози са българските, руските и турските фирми. И тъй като Турция и Русия не са членове на ЕС, вместо след 01.01.2007 българските превозвачи да са в по-благоприятна позиция, те фактически ще бъдат поставени в неизгодни условия на този изключително конкурентен пазар.

Накратко, позицията на БАСАТ е следната:

1. Либерализиране на режима по двустранните превози;

2. Въвеждане на разрешителен режим за превози от и до трети страни;

3. Въвеждане на разрешителен режим за транзитните превози.

По първите две точки позициите на бизнеса и държавната администрация съвпадат. До сега сигналите от министерството на транспорта са, че позицията на България на преговорите ще бъде либерализиране на транзитните превози, което е в разрез с националния интерес.

БАСАТ настоява, както сочи практиката на ЕС, позицията на бизнеса да е позиция на правителството.

Асоциацията представлява 400 фирми с над 3200 автомобила и над 11 000 служители, наети на трудов договор, което е 60% от обема на транспортните услуги, извършвани от български фирми.

На среща в Министерството на транспорта през миналата седмица, браншовите организации са били поканени да изпратят представители на предстоящите преговори в Истанбул. БАСАТ е готова да изпрати свой представител само при условие, че предварително бъде уточнена национално-отговорна позиция.

Ако на преговорите не бъдат защитени интересите на български превозвачи, БАСАТ ще внесе протестна декларация в Министерски съвет и Парламента, като не са изключени и други по-твърди действия.

Според БАСАТ отношението на министерство на транспорта , както и на турската страна, към въпроса за сключване на нова спогодба създава усещане за бавене, мотаене и политически пазарлък.

Чака се отговорът на Министерство на транспорта, преди да изпрати своя делегация за преговори и евентуално подписване на споразумение с турската страна.