Ако се върнем в не толкова далечната 2005 г., ще си спомним за еретичната тогава прогноза на Goldman Sachs за цена на петрола от $105 за барел. В сряда, 31 октомври цената на суровината направи годишен връх над $96 за барел и е на път да сбъдне прогнозите на инвестиционната компания.

Именно сега, когато цената е толкова близо до прогнозната си стойност, от Goldman започнаха да се съмняват, че скоро цената ще мине над $100. Припомняме, че това беше компанията, която в сряда предупреди инвеститорите да започнат да закриват позициите си, тъй като предстои дълбока корекция.

Покачването на котировките от последните месеци, беше в тон с непрекъснато намаляващите петролни запаси в САЩ и Европа. Това е ясен сигнал, че Светът в момента потребява доста повече отколкото произвежда. Запасите традиционно се понижават през лятото, когато е пикът на сезона за шофиране, което пък увеличава многократно потреблението на петрол. През зимата положението е същото, тъй като страните в Северното полукълбо са в активен отоплителен период. Именно по тази причина през пролетта и есента, запасите обикновено се покачват.

През тази година обаче, все още не сме видели това традиционно покачване. Това автоматично кара инвеститорите да се притесняват за зимните месеци и възможността от недостиг на суровина за отопление и промишленост. Очакванията за по-бързо развите на американската икономика, в следствие на двете смъквания на лихвата, също действа в подкрепа на цената.

Когато общият обем на петролните запаси е нисък, дори малко понижение се отразява бурно на пазарите. Последният рязък скок на цената, дойде след новината за временното преустановяване на петролни доставки от Мексико в края на миналата седмица, въпреки че те се равняваха на едва 1% от общото световно производство. Опасенията за много по-голяма криза при доставките от Близкия Изток, също изигра важна роля за повишаване на цената.

На теория, новите доставки трябва да започнат да пристигат съвсем скоро. Припомняме, че ОПЕК се съгласи да увеличи дневната си производствена квота с 500,000 барела от 1 ноември тази година. Трябва да отбележим обаче, че и надеждите за допълнително покачване на дневното производство, бяха попарени от петролните министри, тъй като в момента доставките били напълно достатъчни. Междувременно, петролните производители, които не членуват в ОПЕК обявиха плановете си, че скоро ще започнат да разработват още няколко петролни полета и ще увеличат дневните доставки.

Толкова висока цена за барел петрол се предполага, че трябва да ограничи търсенето. Автомобилистите в някои държави обаче не дават сигнал, че високата цена ги притеснява, което е абсолютно алогично, коментират анализаторите. Това се дължи на факта, че най-голямо търсене на бензин и дизел идва от страни, които дотират продавачите на горива и така поддържат цената ниска. Това са Китай, Индия и страните от Близкия Изток, където потреблението расте все повече през последните години.

Докато правителствата продължават да толерират безобразно голямото потребление на автомобилни горива, търсенето ще остане високо, а така и цената. За щастие виждаме първи сигнали за подобен развой на нещата, особено след като Китай увеличи цената на бензина в сряда, за първи път тази година.

Новите прогнози на Goldman Sachs са за ограничаване ралито на петрола, заради повишаването на петролните доставки от този месец и намаляването на търсенето по ред причини. Очакванията на инвестиционната компания вече са за $80 за барел до април следващата година. Само че до тогава има почти половин година, а за този период не се знае спекулантите докъде ще докарат цената.