„Храните менте в позорен списък", пише на първата си страница „Монитор"
Имената на фирмите, които произвеждат храни менте, ще бъдат качвани на стената на позора - това каза вчера земеделският министър Мирослав Найденов. Списъкът с нарушителите ще стои в сайта на аграрното ведомство и ще бъде достъпен за всички потребители. За да се намали броят на тарикатите, които правят лоши храни, се налага държавата да засили контрола. В момента тече преструктуриране на лабораториите, които от стотина ще останат само шест, но в тях ще може да се прави анализ на храните от А до Я.

Всеки производител, който бъде хванат да мами потребителите, ще си плати за дяволъка, категоричен е министърът. В момента глобите за предлагане на млечни продукти, в които има растителни мазнини, са от 1000 до 3000 лева за първо нарушение, от 3000 до 5000 за второ нарушение и от 5000 до 10 000 лева и затваряне при трето погазване на закона. Санкциите обаче може да се удвоят и утроят, за да се въведе ред. Само за последния месец потреблението на български храни е скочило с 1,4 на сто, обяви министърът. Това се дължи най-вече на млечните продукти, за чието производство от 18 юни има изисквания, свързани с влагането на хранителни мазнини.

В момента се работи по наредби, свързани с месните продукти. Каймата става „соева мешаница", ако има вложени в нея растителни добавки. Не е тайна, че соята се използва отдавна като заместител на месото, но злоупотребата с нея дотолкова е ескалирала, че има продукти, в които тя достига до 80 на сто от съдържанието им. Според министъра не може да има истинска кайма, която да струва 3,50 лева килото, ако в нея са вложени 600 г свинско месо и 400 г телешко.

Цената на едната мръвка е около 8 лева, а на другата минава 10. Ако се добавят обаче соеви продукти, тя може да се казва „соева мешаница" или нещо подобно. Само тогава този продукт може да струва 3,50 лева, но хората трябва да са наясно, че не купуват кайма. В магазина всеки, който иска да си вземе кайма, трябва да знае, че в пакетчето наистина има мляно месо, а не растителни добавки. Няма да отстъпим от тази позиция и няма да храним децата си с боклуци, категоричен е министърът. На пазара вече има храни с нереално ниски цени. От битката между големите търговски вериги за клиенти губят всички потребители, които пазаруват евтино, но не знаят какво точно слагат на трапезата си.
Още от статията на „Монитор" 

„ГЕРБ спази стила си и се отметна по ключови закони", информира от първата си страница „Сега"
С два важни законопроекта ГЕРБ отново не изневери на стила си да смени в последния момент позицията си по ключови решения. Разликата е само в различната интензивност на настъпване на промените. По изчистването на старите отпуски позицията на ГЕРБ претърпя развитие за 12 часа, а по спорни текстове за земеделските земи - за седмица.

Във вторник вечерта от заседание на парламентарната група на ГЕРБ изненадващо изтече новината, че срокът за ползване на старите отпуски ще се удължи с 6 месеца, а вчера по обяд премиерът Борисов я преобърна на 180 градуса, обявявайки, че остава старото положение.

Мнозинството е смятало хем да отхвърли президентското вето за отпуските, хем да отпусне още 6 месеца за изчистването им. Това означаваше, че почивките до края на 2009 г. ще могат да се ползват до 1 юли 2012 г. На заседанието се чули и аргументи, че промените за почивките трупат само негативи за ГЕРБ и затова трябва да се подкрепи президентското вето.

Вчера сутринта в телевизионна изява премиерът не опроверга публикациите за готвената отсрочка, но по-късно изненадващо се ядоса на репортерски въпрос в Министерския съвет и обяви, че няма решение за отлагане на срока, а напротив. "Предостатъчно време има да бъдат изчистени и това безобразие да престане! Така че ви моля да не слагате думи, които не съм казал, или нещо, което не сме направили, защото това явно е стил!", заяви премиерът.

"Когато има вето на президента, възпитанието и нормалната практика е да се разгледа това вето. И ако имаше възможност и това не уронваше решението, което сме взели преди това, щяхме да се съгласим. Групата беше категорична, че до 2011-а е предостатъчно", заяви премиерът и поиска извинение от журналист на "24 часа" за употребената дума "отстъпление" във въпроса му.

До изявлението на премиера депутатите от ГЕРБ даваха доста неясни обяснения какво точно е решила парламентарната група предната вечер.

След като се разбра официалната позиция на партията, депутатите станаха словоохотливи, повтаряйки тезата на лидера си. "Въпросът с ветото е ясен, няма да го подкрепим", отсече шефката на групата на ГЕРБ Искра Фидосова. "Сега" установи, че до втвърдяване на позицията се е стигнало по време на заседание на изпълнителната комисия на ГЕРБ, която се съвещава след парламентарната група. Управляващата партия досега не е приела нито едно вето на Първанов.
Още от статията на „Сега"

„ГЕРБ заземи оспорван законопроект", съобщава от първата си страница „Дневник"
След три месеца на обсъждания и скандали ГЕРБ вчера изтегли от парламента определяния като лобистки текст, който връщаше правото на арендаторите на първи купувач на ниви. Двама от тримата вносители на поправките в закона за собствеността на земеделските земи, Десислава Танева и Димитър Аврамов, съобщиха пред парламентарната комисия по земеделие, че оттеглят идеята си, тъй като не са успели да постигнат съгласие с правната комисия.

Депутатите юристи бяха единодушни, че текстът е противоконституционен. По-рано вчера земеделският министър Мирослав Найденов съобщи, че очаква текстът да бъде оттеглен след послание на премиера Борисов срещу законовите поправки, определяни от медиите като лобистки, което той отправил на заседанието на парламентарната група на ГЕРБ във вторник.

Около законопроекта, внесен в парламента още в средата на април, се развихри сериозен скандал. На първо четене поправката беше гласувана само с гласовете на ГЕРБ и ДПС. Дори най-твърдият партньор на управляващите - "Атака", отказа да я подкрепи. Тогава премиерът я защити и отхвърли възможност за редакция. "Шест-седем крупни фонда искат да изкупуват земята, а ние сме се съобразили с искането на арендаторите, на хората, които реално обработват земята", каза премиерът пред медиите дни след гласуването.

Вчера членове на управата на асоциацията на зърнопроизводителите, които бяха сред силните привърженици на идеята, коментираха, че са разочаровани от развитието на събитията, тъй като законопроектът е бил "правилна стъпка към развитие на модерно земеделие". Преди това асоциацията на фондовете за земи заяви готовност да атакува промяната, ако се наложи, и пред евроинституциите.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"

„Паспорти в офиса", пише на първата си страница „Стандарт" за идеята на МВР мобилни екипи да взимат отпечатъци на място за лични документи
Край на опашките за нови паспорти и лични карти. МВР ще осигури мобилни групи, които ще взимат пръстови отпечатъци и ще снимат хората на работните им места. Заради проблемите със софтуера в момента се чака с месеци за нови документи. 

Услугата ще се предлага за компании с голям брой служители, обясниха от ведомството на Цветан Цветанов. Шефовете на фирмите трябва да подадат заявление в МВР, в което да посочат няколко възможни дати, когато всички са на работа. В момента от мобилните екипи се възползват държавните чиновници. "Летящите отряди" обикалят министерства, кметства и областни управи. Само за три седмици екипите са посетили учреждения в Бургас, Видин, Кюстендил, Кърджали, Пловдив, Пазарджик, Сливен, Смолян и Силистра.
Още от статията на „Стандарт"

„Разходите за външни услуги на ЕРП-тата скочили 4 пъти за 5 години", съобщава от първата си страница „Класа"
Разходите за външни услуги на електроразпределителните дружества ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН са нараснали с до 364% за петте години откакто стъпиха на българския пазар. Това съобщи вчера в Министерския съвет председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране Ангел Семерджиев. Данните са от регулаторния одит, който ДКЕВР направи на трите компании. Най-много са се увеличили разходите за аутсорсинг на германската компания Е.ОН, която е собственик на елмрежата в Североизточна България. Разходите за външни услуги на ЧЕЗ, собственик на мрежата в Западна България, пък са се покачили с 316% от 2005 г. до сега. Със 199% са се вдигнали разходите на ЕВН, която доставя ток на Югоизточна България.

Според Семерджиев това са значителни разходи, които така или иначе не е ясно как са обосновавани. По думите му едно от дружествата държало 200 млн. лв. на депозит в банка. При лихва от 8% то печели само от това по 16 млн. лв. годишно, изчисляват от ДКЕВР. Според Семерджиев ЕРП-тата имат задължение да присъединяват нови клиенти към мрежата, а непрекъснато се оплакват, че нямат достатъчно средства. От ДКЕВР отново заявиха, че фирмите няма да получат одита, защото изнесените данни са взети от тях и те са наясно. Междувременно премиерът Бойко Борисов разпореди документът да бъде даден на прокуратурата.

Заради нарушенията на лицензията ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН може да платят глоба до 1 млн. лв. Проблемите в дружествата са ставали пред погледа и на представителите на държавата в тях, каза вчера Борисов.
Още от статията на „Класа"

„Обещаха да построят предсрочно лот 3 на „Тракия", информира „Монитор"
Гръцката фирма „Актор" обеща да изгради отсечката от Нова Загора до Ямбол за по-малко от 25 месеца, както предвижда графикът на строежа на аутобана. Това стана ясно вчера по време на подписването на договора между изпълнителя и агенция „Пътна инфраструктура". Ангажиментът бе поет лично от председателя на управителния съвет на фирмата Димитрис Кутрас.

За основното трасе вече има разрешително за строеж на аутобана, а до 3 месеца ще бъдат готови и документите за съпътстващата инфраструктура, поясниха от АПИ.

Ще започнем работа колкото се може по-бързо, за да използваме топлите летни месеци, каза Кутрас. Само строителните машини, които ще използваме за изграждането на отсечката, няма да са български. От целия персонал, който ще наемем, не повече от 10-15 човека ще са от Гърция, останалите ни работници ще са българи, обеща гръцкият бизнесмен.

Шефът на „Актор" похвали нашата организация на търга за лот 3 и добави, че в Гърция може само да се мечтае за подобна бърза процедура.
Още от статията на „Монитор"

"Убийци в кухнята", разкрива „Стандарт"
Убийци в кухнята. С такива уреди се сдобиват всеки ден стотици семейства в цялата страна. Става дума за печки, перални и хладилници, които българи прибират без пари от контейнерите за смет в Германия, Италия и Австрия. В тези държави всяка есен и пролет има определени дни, в които стара техника може да бъде оставена пред дома, откъдето фирма я прибира без пари. Преди обаче компаниите с големи камиони да съберат бракмите, българи с бусове събират всичко, което успеят. След това ги докарват в България и след лек ремонт ги продават в незаконни магазини на ниски цени. Уредите обаче нямат сертификати за качество и са опасни за хората. Само през последните 2 дни две хлапета загинаха след токов удар. В понеделник 2-годишно момченце се опря в пералнята на майка и загина на място. Час преди това жената бе взела уреда от незаконен магазин за техника втора употреба и бе повикала съседа си, за да го монтира. Оказа се обаче, че корпусът на машината не е бил добре защитен, затова детето е било ударено от тока.

Същата трагедия споделя във вторник и семейството на 3-годишната Вики Димитрова от криводолското село Краводер. Нещастието се случило към 17 ч пред очите на роднините й. Малката Вики тичала по двора, но ожадняла и влязла вътре да пие студена вода. Детето се позабавило и майка му започнала да го вика. Момиченцето въобще не се обадило. Тогава 22-годишната Павлина влязла в дневната и се вцепенила от страшната гледка - дъщеря й лежала полуопечена до фризера. Жената се разпищяла и се втурнала да съживява рожбата си. Вики обаче не помръдвала. Пръстите на лявата й ръка и ходилото на десния й крак били изгорели.
Още от статията на „Стандарт"

„Дългият път на европейските пари към българското село", анализира „Дневник"
"Така и така няма да се вредим за тези пари, то е ясно. Така че няма да кандидатствам, няма да участвам, макар да знам каква е тази програма ЛИДЕР, знам, че има и инициативна група..."

Думите на председателя на земеделската кооперация в русенското село Баниска, подхвърлени, докато тича по по-съществените за него задачи около прибирането на реколтата, дават представа за отношението към ЛИДЕР - в случая пари по европейската програма за развитие на селските региони.

Бързащият шеф на кооперация, който няма време дори да се представи, поне знае за възможността, докато негови колеги от съседните малки села все още не са и чували, че биха могли да направят проект и да кандидатстват за част от двата милиона евро, които могат да бъдат отпуснати за инициативи в общините Две могили и Иваново.

Общо 77 млн. евро могат да бъдат използвани от малки общини до 2013 г. по т.нар. подход ЛИДЕР. За целта две или повече общини трябва да се обединят, да сключат партньорства с местен бизнес и неправителствения сектор и да подготвят стратегия как ще се развива тяхната общност.

След като идеите им бъдат одобрени от министерството на земеделието, те ще могат да приемат, подпомагат, оценяват и придвижват конкретните проекти, които да бъдат финансирани с евросредствата. И макар полагащите се на всяка сформирана общност до 2 млн. евро в национален мащаб да не са кой знае каква сума, тя в много случаи е почти колкото годишната субсидия от бюджета за две малки общини.

Кога, как, кой и за какво ще харчи тези пари обаче засега остава неясно. Причините - липсата на достатъчно инициатива и заинтересуваност, неясни критерии за избор на партньорите от бизнеса и неправителствения сектор, силните обвързаности, типични за малки населени места, както и недостатъчната ангажираност на централната власт (мнението на министерството на земеделието виж в карето).

Според експерти, консултиращи подготовката и сформирането на местните инициативни групи, сериозна част от тези публично-частни партньорства са доминирани от местната власт, най-често от кмета и свързани с него лица.

В русенската община Две могили, която е и водеща при сформирането на местната инициативна група, ситуацията е подобна. В градчето се говори, че председателката на групата Юлия Йорданова е дясната ръка на кмета Драгомир Дамянов. Сред членовете на управителния съвет са също зам.-кметът Румен Марков, както и Иван Ангелов (за когото местните осведомяват, че е съпруг на секретарката на кмета).
Още от статията на „Дневник"

„България смая Брюксел с открити финансови нередности", разкрива „Сега"
Брюксел класира вчера България на първо място в ЕС по изповядани финансови грехове през 2009 г. Предната година държавата бе уличена, че крие до последно нередностите с еврофондове, докато не бъдат изкарани наяве от брюкселските чиновници. Сигналите за нередности (включително измами) в България са се увеличили със 134% през 2009 г. спрямо 2008 г.

Отчетът се съдържа в приетия от Еврокомисията доклад за "Защита на финансовите интереси и борба с измамите през 2009 г.". В него се посочва, че засечените нередности не са непременно злоупотреби и измами, но са нарушения на финансовата дисциплина в ЕС.

Сведенията за България се съдържат главно в раздела за предприсъединителните фондове ФАР, ИСПА и САПАРД. През 2009 г. по тях са установени 706 нови нередности за общо 117 млн. евро. На България и Румъния се падат 81% от случаите, както и 93% от неправилно отпуснатите суми. "Тенденция за нарастване е установена само в България чрез увеличение със 134% на случаите", пише в доклада.

Пет страни членки (България, Унгария, Полша, Румъния и Словакия) плюс Турция са посочени поименно като докладвали за 262 предполагаеми измами през 2009 г. на обща стойност 57 млн. евро. "Най-голям е броят на подозренията за измами в България", отбелязва докладът и добавя, че "картината ясно се доминира от предполагаеми измами по програма САПАРД". Те съставляват 67% от всички засечени казуси в България. "Фактически българските казуси представляват 92% от всички подозрения за измами по САПАРД, докладвани през 2009 г. от ОЛАФ" (Европейската служба за борба с измамите). Комисията напомня, че е отправила искане към българските власти да засилят контролните системи и да извършат допълнителни проверки, "което рефлектира в нарастващите числа за установени и докладвани възможни случаи за измама".
Още от статията на „Сега"

„Строгите финансови мерки биха се отразили негативно върху МВР", казва в интервю за „Сега" новият зам.-председател на НС и шеф на вътрешната парламентарна комисия Анастас Анастасов
Г-н Анастасов, наистина ли се повишава доверието на хората в МВР? Според сондаж на Центъра за изследване на демокрацията все повече жертви докладват за престъпления срещу тях.
- Провежданата от МВР политика за установяване на действен контрол върху престъпността и предприетите мерки за стриктното завеждане на постъпилите заявителски материали създават условия за увеличаване доверието на гражданите към органите на МВР. Наличният ресурс на министерството се концентрира максимално към противодействие на престъпността и корупцията. Повишеното доверие в полицията мотивира все повече граждани да търсят помощта й и особено при престъпленията от битов характер.

Дали тази тенденция няма да се обърне, ако хората видят, че от обажданията им в МВР няма ефект - разкриваемостта остава ниска?
- Това може да се прецени само след изтичането на определено време. Действията на МВР в посока оптимизиране използването на ресурсите, с които разполага, не са еднократен акт. Това е ясна и постоянна тенденция и не смятам, че ще има отстъпление от нея. Измина вече близо година, откакто страната се управлява от правителството на ГЕРБ, и едва ли може да се говори, че признанието към работата на МВР е следствие на някаква изборна еуфория или нещо подобно. Според мен това е последица от последователната работа на служителите на министерството и професионалното им ръководство и от резултатите, които се постигат.

Подкрепяте ли идеята на вътрешния министър Цветан Цветанов да се отнема имущество за всеки вид престъпна дейност?
- Тази идея подлежи на допълнително обсъждане от съответните компетентни органи. Прилагането на подобни мерки би имало и реален превантивен ефект. Идеята би могла да се обсъжда в аспект на увеличаване броя на резултатните престъпления, за които се предвижда наказанието "конфискация на имущество" според сега действащия НК.

Т.е. не за всеки тип престъпна дейност. Бихте ли дали пример за увеличаване броя на резултатните престъпления, за които може да предложите конфискация.
- Във връзка с факта, че България е член на ЕС, бележат увеличение престъпленията, свързани с пари от еврофондовете и такива по различни проекти. Ако не се лъжа, и прокуратурата отчете увеличението на този вид дела и повече приключени такива с обвинителен акт. Ако има реално ощетяване с присвояването на такива средства, следва да има и такова наказание.

Определихте ли вече кои престъпления ще се гледат в бъдещите спецсъдилища? И защо идеята за тях бе лансирана от МВР шефа, а не от правосъдното министерство?
- Броят на престъпленията, които се предвижда да са от компетентността на специализирания съд, е ограничен (не повече от 25-30 текста от НК) и основно е свързан с деяния с висока степен на обществена опасност и с наличието на дейност от организирана престъпна група по квалифицираните състави от кодекса, както и по отношение на престъпления, свързани със средства от европейските фондове. Скоро ще представим окончателния вариант на предложените от нас промени в НПК по този повод. Идеята за специализирани състави бе лансирана в докладите на ЕК по повод на разследването на престъпления по високите етажи на властта и корупцията и същата бе доразвита от министър Цветанов и народните представители от ГЕРБ. Все пак ние сме единомишленици и работим заедно за повишаване на ефективността в борбата срещу престъпността.
Още от интервюто на „Сега"

„ГЕРБ показа, че няма наши и ваши в партията", казва в интервю за „Монитор" Моника Панайотова, депутат от ГЕРБ
Г-це Панайотова, днес (бел. Ред. - вчера) бяхте избрана за председател на парламентарната комисия по европейските въпроси и контрол на еврофондовете. Какви ще бъдат приоритетите във вашата работа?
- Знаете, че досега не съм била член на тази комисия и затова ще ми е необходимо малко време за адаптация. Като цяло курсът, който следва правителството, е да бъдем активен участник в дневния ред на Европейския съюз. След ратифицирането на Лисабонския договор е изключително важна ролята на националните парламенти и това ще е предизвикателство към нас като народни представители. Преди да влязат за разглеждане и гласуване в ресорните комисии на Европейския парламент, нормативните актове ще минават през националните парламенти. Така в рамките на няколко седмици ние ще трябва да реагираме със становище. Другото, с което ще бъде ангажирана активно комисията, е по отношение на контрола върху еврофондовете. Затова е от изключително значение прекият контакт с ресорния министър г-н Томислав Дончев. Знаете, че основните цели в тази посока са да се ускорят плащанията, да бъдат подготвени много повече нови проекти, за да може на практика структурните и кохезионният фонд да се използват като антикризисна мярка. Все пак става въпрос за свежи пари и трябва да направим всичко възможно те да влязат в икономиката ни. Особено сега, в период на криза. От друга страна, много е динамично това, което се случва в Брюксел. Знаете, че се реорганизира самата външна политика и политиката за сигурност на Европейския съюз след Лисабон. Така че ще имаме много работа и с комисията за външни отношения и отбрана. Сега е моментът, тъй като, от една страна, се подготвя новата концепция за НАТО, а, от друга страна, се въвеждат нови изменения на европейската политика за сигурност и отбрана, която вече е общностна. Знаете, че 3/4 от страните-членки на НАТО са и членки на Европейския съюз, затова тепърва ще имаме съвместни действия с ресорната комисия в тази посока. Много е важно да се работи екипно, да има координация и добър синхрон и с нашите представители в Европарламента, защото средата е изключително динамична. Има много промени в Брюксел и активното участие на България е ключово.

Като основен недостатък се посочваше темпът на усвояване на европарите. Коригират ли се вече нещата в тази посока според вас?
- Да. Определено има напредък със създаването на поста на г-н Дончев. Ако се направи съпоставка, през юли 2009 година имаме изплащания за 0,67%, докато сега са 4,6%. Разликата е осезаема. Целта, която си поставяме, е да има разплащания между 10 и 11%, което според системата ЛОТАР за отчитане на финансовия напредък на тези програми е постижение. Трябва да се осъществява и контрол върху усвояването. Определено вече има и разлика в комуникацията с Брюксел. Това, към което се стремим, е да има изключителна прозрачност и нещата да се случват при пряк диалог. Само така ще се ликвидират възможностите за ефекта на „неприятната изненада", на който бяхме свидетели при предишното управление. Защото заради това страната ни имаше лош имидж. Затова призивът ми към представителите на социалистите в Европарламента е все пак те да са представители на България и да акцентират върху националния, а не върху партийния интерес. Имиджът на страната ни е изключително важен. Нищо не може да се случи, когато нямаш марката „България".

Един закон за лобизма може ли да окаже положително въздействие в тази посока?
- Да, категорично подкрепям създаването на такъв закон. Дори, преди да стана член на ГЕРБ, бях в неправителствена организация и там работехме върху проекти, свързани с лобизма. Според мен обаче в момента в публичното пространство се интерпретира по неправилен начин терминът лобизъм. Лобизмът е характерен за всички демократични държави. Когато говорим за лобизъм в положителния му смисъл, той трябва да бъде регламентиран със закон и да бъде легитимен. Това означава да е свързан с етичен кодекс и върху лобизма да се осъществява граждански контрол. И не на последно място - трябва да бъде изключително прозрачен. Когато тези три неща не са спазени, тогава не говорим за лобизъм, а за корупция. А знаете, че основен приоритет за нас като управляващи  е борбата с корупцията. Затова един закон за лобизма сам по себе си е необходимост, но не е достатъчен. Всичко зависи от самите парламентаристи и от  вътрешния контрол.
Още от интервюто на „Монитор"

„Очаквам 25% ръст на кораби и товари по Дунав до 2015 г.", прогнозира в интервю за „Класа" Георги Георгиев, изпълнителен директор на Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав
Г-н Георгиев, на какъв етап е работата по проекта за подобряване на корабоплаването в българо-румънския участък на река Дунав? Това е един от проектите по Оперативна програма „Транспорт", за който се говори, че е с много сериозно закъснение?
- Закъснението по проекта от страна на румънските колеги е две години. Това ни връзва ръцете. Те трябва да изпълнят своята част от работата, за да започнем ние подготовката на тръжната документация и апликационните форми. Полагаме всички възможни усилия да помогнем на колегите, за да приключат час по-скоро предпроектните проучвания.

До края на годината очаквам да приключат обществените обсъждания, които ще се правят и в Румъния, и в България. У нас ще има обсъждания във всички по-големи крайдунавски общини - от Ново село (Видинско) до Силистра.

Трябва да работим заедно с Румъния. Колегите настояват да се сформира европейска група за териториално сътрудничество за този проект. Нашето мнение е по-различно. Сформирането на подобна група е труден и бавен процес, ако я направим, ще има допълнително забавяне.

След като има две години забавяне, какво може да се направи през сегашния финансов период на ЕС до края на 2013 г.?
- Ако в Румъния приключат своята част от работата до края на годината, през следващата година ще подготвим апликационните форми и тръжната документация.

Моето лично виждане е, че работата по поне единия от подобектите може да се свърши до края на програмния период. Имам предвид Батин (от км 530 до км 520) и някои критични участъци, които изискват по-малко средства.

Имаме график до 2015 г., който включва подобряване на корабоплаването и край Батин, и край Белене. Възможно е дотогава проектът да приключи, ако се работи последователно. Ако пак по вина на румънската страна работата забуксува, това ще ни попречи да спазим този график. Засега имаме реален шанс да направим проекта.

Какъв ще бъде икономическият ефект?
- Проектът е общоевропейски, с него ще се подобрят условията за корабоплаване за всички страни, които ползват вътрешните водни пътища на Европа. Най-големият ефект е, че ще увеличим с 25% транзитно преминаващите кораби и товари през българо-румънския участък от реката. Корабите ще се движат целогодишно дори при ниски нива на реката.

Сега при прогнози за падане на нивото на реката корабите возят вместо по 1500 т въглища, по 800 т, така стоките се оскъпяват.

Ето че сега се работи по Дунавската стратегия. Тя ще бъде подписана в Будапеща, след като Унгария поеме председателството на ЕС. Тази стратегия също ни задължава с инфраструктурни проекти да осигурим нормални условия за корабоплаване в българския и румънския участък. Вярно е, че проектът върви бавно и трудно, тъй като работата се съгласува между две държави, но трябва да се реализира.

Още нещо - отсега трябва да се подготвим за финансовия период 2014 - 2020 г. След като решим въпроса с Белене и Батин, трябва да помислим и за другите критични участъци.
Още от интервюто на „Класа"

„Без смели реформи оставаме най-бедните", казва в интервю за „Стандарт" българският еврокомисар Кристалина Георгиева
Г-жо Георгиева, кое беше най-трудното за вас, когато поехте поста еврокомисар?
- Най-трудно ми беше да се впиша в друга институционална среда, каквато е Европейската комисия. Тя е повече правна култура с ясно разписани във времето процеси. Свиквам и за мое щастие ми провървя с ресора - реагира се за 24 часа, нямам повече време, ако се случи някакъв инцидент. Така да се каже, имам и най-добрия портфейл, и най-лошия. Защото мога да реагирам бързо и хората да бъдат спасени, но, колкото и мелодраматично да звучи, виждам и мъките на хората. Работата ми носи удовлетворение. Искам да подчертая ясно, че в екипа ми няма нито един назначен под политически натиск. Радвам се, защото никой от правителството и българска страна не е и опитал да се намесва в това, кой ще бъде в екипа, с който работя. Сега в петък ще посетя Гърция, тъй като започва сезонът на пожарите и ще говорим по този въпрос. Преди това, знаете, посетих Чили, Судан, Хаити. Надявам се и да стане факт създаването на доброволчески корпус за хуманитарна помощ, който да се активира през 2011 г.

Посетили сте много опасни места. Страхувате ли се и движите ли се с охрана?
- Аз съм щастлив човек, гледам на нещата позитивно. Страх досега не ме е хващал, казвам го обаче предпазливо, тъй като никога не се знае какво може да се случи. Спомням си, че в Чили ме удари вторичен трус след земетресенията, а да те удари 7,2 по Рихтер... Бяхме в една конферентна зала и с нас присъстваше принц Фелипе от Испания, видяхте на световното колко е висок. И като се затресе залата, той се заклати като мачта. Тогава един колега Мартинес ми каза, че ако пак попадне в такова бедствено положение, предпочита да е с еврокомисар, отколкото с епископ

Но аз съм човек на премерените рискове, в Хаити и Киргизстан бях с трима души охрана. Гледам семейството ми да не знае къде се намирам, за да не се притесняват.

Какво предстои на България и имиджа й занапред пред ЕК?
- Имаме още много работа по имиджа на България в Европейския съюз. Най-важното за нас е да имаме малко повече самочувствие. Българите сме малко обидчиви, понякога дори агресивни заради това, а то понякога ни прави и прекалено патриотични. Знаем много добре, че например нямаме проектен капацитет при усвояването на еврофондовете. И затова казваме, ама ние си знаем всичко, за какво ни пращат тези немци или французи! Ако имахме самочувствие, не бихме отхвърлили помощта - ето, елате, ние ще ви покажем как разработваме нещата... Българите работят отлично където и да е, но образът на страната ни е от негативите. Защото ние много по-малко говорим добре едни за други.

Индивидуално всеки стои добре, но колективно - не толкова. Другите държави имат силно чувство за колективизъм - виждам поляци, гърци. Ако се справим с това, ще успеем.

Как работите с българските евродепутати?
- Андрей Ковачев работи много добре, не се притеснявам да го кажа и пред него. Това трябва да става - работещите в Европейския парламент да свързват гражданите повече с ЕК. Важно е да не се губим в дребнотемието, а да мислим за себе си наистина като част от европейското семейство. И срещу кризата да вървим по общ път. Например ето, хората от САЩ гледат Европа с притеснение - 27 държави говорят 27 различни неща. Това притеснява. Сега започнахме сякаш да имаме общ глас и да казваме едно нещо. Когато сме единни, това успокоява пазарите.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Държавата не пести от по- евтините телеком услуги, защото няма нови обществени поръчки", казва в интервю за „Дневник" Димитрис Блациос, главен изпълнителен търговски директор на "Глобул"
Защо подадохте жалба срещу процедура по възлагане на обществена поръчка за мобилни услуги на Столична община?
- Най-напред ние вярваме, че сме в неравнопоставено положение. Не само това - общественият интерес не се взема под внимание тук. Това означава, че властите трябва да работят върху постигането на по-добри условия за държавата - независимо дали става дума за определена община или правителството. А това не се случва.

Имаме налице поръчка за предоставянето на мобилни комуникации, която според нас е несправедлива и не стимулира конкуренцията, а е в полза на един от трите мобилни оператора. Ние сме компания, която е инвестирала над 700 млн. евро в България, и мислим, че към нас се отнасят несправедливо, а инвестицията ни не се взема насериозно.

Защо мислите, че процедурата не е справедлива?
- Защото едно от условията е, че трафикът към един от операторите трябва да е 74% от целия (бел. авт. - пакетните цени за разговори към собствена, конкурентна или стационарна мрежа). Това означава, че спечелилият поръчката ще трябва да осигури този трафик към въпросния оператор, което за нас е несправедливо. Този оператор е "Мтел" (търговската марка на "Мобилтел").

Какво според вас трябва да е справедливото разпределение на трафика?
- Трябва да съответства на пазарния дял на мобилните оператори. Тези данни се публикуват и са известни. Това е справедливото решение.

Това ли е единственият случай, в който според вас се нарушава конкуренцията?
- Не, имало е и други в миналото. В повечето от тях, да не казвам всички, ние сме били третирани несправедливо. Става дума за случаите, в които изобщо е имало поръчки, защото има и такива, в които процедури няма. Според нас държавата трябва да печели от спада на цените в телекомуникационните услуги. А тя не печели, защото не са направени нови процедури.

Интересувате ли се и от обществени поръчки за фиксирана телефония?
- Да, въпреки че не сме изцяло фиксиран телеком. Знаем, че има двайсетина компании, които предлагат тази услуга. Нито един от тях не участва в такива търгове, а поръчките се дават на БТК (оперираща с търговската марка "Виваком"). Според нас това не обслужва публичните интереси.

Какви са резултатите ви за първото полугодие и каква е прогнозата ви за телекомуникационния пазар тази година?
- На този етап не можем да съобщим данни за приходите - те ще бъдат обявени официално от ОТЕ след месец и половина. Вече знаете какви са резултатите ни за първото тримесечие и, изглежда, че "Глобул" се справя доста добре в сравнение с конкурентите си в България. Приходите са малко по-ниски от тези през миналата година, така че потребителите харчат по-малко, но ние успяхме да намалим разходите си, така че оставаме стабилни.

Ще бъде много трудна година, не очакваме кризата да приключи скоро. Според нас кризисната ситуация ще продължи следващите 2 до 3 години. Ще се опитаме да намалим разходите си така, че да останем печеливша компания, да не съкращаваме персонал и да бъдем здрави. Потребителите харчат по-малко, това е така. Месец след месец, тримесечие след тримесечие те намаляват разходите си, но ги намаляват с все по-малко. И това е нещо типично в условията на криза.
Още от интервюто на „Дневник"