Кабинетът удари родата в новата пътна агенция
Вече няма да може един и същи човек да подготвя проекти и да възлага обществената поръчка за тях
Правителството предприе крути мерки срещу шуробаджанащината в новата Национална агенция "Пътна инфраструктура". В правилника за организация на дейността й, който бе приет вчера, е записана изрична забрана служителите в тази структура и техните семейства да работят във фирми или да придобиват дялове от компании, които са печелили обществени поръчки или концесии в пътното строителство.
Ограничението ще важи и година след напускане на поста от съответния служител. Така кабинетът се надява да се избегне практиката за конфликт на интереси, станала причина ЕК да ни блокира парите за пътища. Като допълнителна мярка се предвижда всички 2272 работещи в НАПИ да спазват и етичен кодекс.
Пак заради предотвратяване на конфликт на интереси се прави строго разграничение между служителите, които подготвят, ръководят и контролират изпълнението на един проект, и възложителите на обществените поръчки. Забранено е един и същ човек да върши и двете дейности. Досега смесването им е било практика в пътната агенция, бяха категорични запознати. Освен това структурата на новата агенция е организирана така, че да не позволява един служител да има достъп до информация за несъвместими дейности. Тези, които разработват тръжната документация за обществени поръчки, няма да имат достъп до служебната информация за провеждането им, нито пък за сключването на договорите. Надзорният съвет на агенцията ще одобрява общите правила за организацията и процедурите по възлагане на обществените поръчки и типовите договори.
С правилника се създава нова дирекция "Оперативен контрол и управление на риска", в която ще работят 81 души. Тя ще казва дали един участник в обществена поръчка за пътища е надежден.
Нейно е задължението да води регистър на нередностите и да оценява както рисковете, свързани с работата на агенцията, така и конкретните факти за нарушения. Тя ще има големи правомощия за оперативен контрол - предварителен, служебен и финансов. При установени нередности работещите в дирекцията ще могат временно да спрат даден обект, да санкционират служители и дори да прекратяват договори. Именно от работата на това звено ще зависи дали ще си върнем доверието на Брюксел.
В правилника на агенцията е записано, че изпълнителният директор може да привлича външни експерти с консултативни функции. Това ще бъде основанието в работата да се включи немският експерт, който вицепремиерът Меглена Плугчиева покани.
Премиерът Станишев назначи вчера бившия депутат от БСП Иван Атанасов за шеф на надзора на НАПИ.
-------Издънки--------------
Скандалите в пътния фонд започнаха в началото на т.г., когато изплува най-голямата роднинска афера там. Оказа се, че изпълнителният директор Веселин Георгиев е дал поръчки за 120 млн.лв. на фирмата "Биндер", в чието управление участва брат му. След последвалите разкрития и два одита на KPMG бе установено, че шефовете в пътния фонд имат паралелен бизнес в пътното строителство. Заместниците на Георгиев - Атанас Димов и Живко Недев, също се оказаха в конфликт на интереси. Бащата на Димов - Димитър Димов, който е бивш шеф на Главно управление на пътищата (ГУП), имал участие в няколко фирми, свързани с пътното строителство. Една от тях е "Пътинженеринг Русе" АД, която ремонтира и поддържа пътища. Съпругата на другия заместник директор Живко Недев пък се оказа служителка на "Трансконсулт БГ", дъщерна на българския клон на британската "Мот Макдоналд". Тя има договори за надзор и консултации по пътни проекти. Фирмата "надзирава" строежа на пътя Твърдица - Елена, където изпълнител е фирмата "Биндер".
В "Мот Макдоналд" работят още Ивайло Долапчиев, син на шефката на дирекция "Международни програми" във фонда Боряна Долапчиева, синът на началник-отдела по програма ФАР Галина Василева - Стефан, и Деси Меримова, дъщеря на началник-отдела, отговарящ за проектирането - Иван Меримов, и др.
"Сега" разкри, че синът на зам.-шефа на пътния фонд Хасан Хасан - Дениз, също участва в пътното строителство. Фирмата му "Д прайм" се хвали на интернет страницата си, че има голяма успеваемост по европроекти за пътища и строителство.
Наделина Анева
Архив
/
Кабинетът удари родата в новата пътна агенция