Хората ще могат да следят по електронен път движението на жалбите си, подадени в КЗП във всеки един момент, където и да се намират. Това ще е възможно след модернизация на работата на Комисия зa защита на потребителите (КЗП). Оптимизирането ще стане в рамките на проекта „Модерни и интегрирани административни услуги в Комисията за защита на потребителите".

Той се осъществява по Оперативна програма „Административен капацитет" и е съфинансиран от Европейския социален фонд. Общата стойност на проекта е 600 711 лева. Новата система ще започне да функционира в началото на 2011 година. Електронната обработка на жалбите ще спести тонове хартия на ведомството и ще направи работата по-бърза и ефективна.

"През 2009 година в Комисията за защита на потребителите са постъпили близо 12 000 жалби. Направени са близо 10 000 инспекции, като в 70% от тях са решени проблемите на гражданите.", коментира Иван Бъчваров, главен секретар на КЗП. „Това означава, че 7000 българи, потребители на стоки или услуги, са били заинтересовани да бъдат своевременно информирани за развитието на жалбите си, а доставянето на тази информация е отнемало ценно време, трудов и материален ресурс.

Съвременните технологии позволяват на Европейските институции да работят много по-ефективно, като пестят както своето, така и времето на гражданите. Интернет базираните услуги подобряват качеството на живот, като минимализират негативния ефект на хората върху природата", допълва Бъчваров.

Ако някоя жалба се забави неоснователно дълго, гражданите своевременно ще могат да разберат кой служител на Комисията работи по нея. Персоналната отговорност пък ще бъде естествен стимул за служителите да повишат качеството на работата си.

За хората, нямащи достъп до Интернет, старата система за подаване на жалби на място ще продължи да функционира.

"Като запазим и възможността гражданите да подават жалби по познатия начин, избягваме опасността да изолираме от процеса възрастните и социално слабите хора", уточнява Иван Бъчваров.

Високата активност е едно от постиженията на гражданското общество у нас през последните години и за да запознае гражданите с предстоящите промени, Комисията ще проведе поредица от дискусии в цялата страна.

Статистиката сочи също, че броят на жалбите, подадени по електронен път, е нараснал 6 пъти спрямо 2006-та година. Очакванията на експертите са с развитието на онлайн търговията в България, делът на жалбите, касаещи качеството на тази услуга, да се увеличи.