Летище ­ Горна Оряховица отказва карго полети на компании от региона. Така местният бизнес е принуден да търси другите летища или да плаща по-скъпия шосеен транспорт, информира "Янтра днес".

Нямаме техника, с която да обслужваме западните товарни самолети, каза Христо Христов, директор на летището, и отказа да назове колко са отказаните товарни полети и на кои фирми.

Основният проблем е в това, че карго машините от по-старите модели на "Еербъс" и "Боинг" са с височина над 4,5 метра, а техниката на летището има възможности да обслужва само излезлите от употреба руски летателни апарати не по-високи от 4 метра.

Техниката е на 30 години, няма резервни части за нея, търсим варианти за купуване на машини втора употреба, проучваме международни оферти, разказва Христов.

Дори да реши да купи стара техника за обслужване на карго самолетите, Летището ще трябва да получи разрешение от Министерството на транспорта, защото може да се наложи да тегли банков кредит с ипотека, а аерогарата е публична държавна собственост.

От собствена стопанска дейност Летището не може да си позволи инвестицията от десетки хиляди лева. Липсата на техника ни поставя на ръба на оцеляването, коментираха местните авиатори.

Летището няма околовръстен път около оградата, което е задължителна противопожарна мярка, е установила комплексната проверка на пожарната в края на миналата седмица. Предписанието не е изпълнено от преди 5 г.

От аеропорта ще искат в програмата на Министерството на транспорта и на Гражданската въздухоплавателна администрация за догодина да бъде включено финансиране за изграждане на поне 2 км околовръстен път.

По данни на експертите 1 км шосеен път струва около 900 хил. лв.
Приключи проверката на Агенцията за ядрено регулиране на Летище -­ Горна Оряховица.

Аерогарата разполага със задължителните два рентгена за багаж, предстои купуването на още техника според изискванията за летищата, явяващи се външна граница на шенгенската зона.

Залата за заминаващи трябва да се реконструира, за да се оформят зони за пътуващите във и извън Шенген. Финансирането за преустройствата е заложено в програмата на Министерски съвет, чакаме финансиране и от ЕС, каза Христо Христов.

Миналата седмица на Летище -­ София беше монтирана т.нар. система за сляпо кацане. От няколко години аерогарата тук е с демонтирана система за водене на полетите при лоши метеорологични условия. Местните авиатори са силно притеснени от забавянето на концесията на летището.

За транспортното министерство приоритетно идва Летище -­ Русе и няма икономическа логика да работят два еаропорта на по-малко от 100 км въздушно един от друг, коментират авиаторите.

Миналата седмица Съветът на директорите на Летище ­ - Горна Оряховица обсъди бизнес плана за догодина. Засега искането на синдикатите за увеличение на заплатите не е срещнало разбиране.

Заради финансовата криза се очаква рязко намаление на карго полетите и спад в пътникопотока през аерогарата тук. Очаква се т.г. Летище ­ Горна Оряховица да приключи на минимална печалба, съизмерима с миналогодишните нива.