„Лукойл" изпълни старото си обещание да разшири присъствието си в Европа. Вчера компанията обяви, че купува от партньора си - американската ConocoPhillips - 376 бензиностанции в шест страни на ЕС. Лукойл също така не е загубил надежда да разшири нефтопреработващите си активи в Европа, предават руските „Ведомости".

Лукойл е най-голямата нефтена компания в Русия. През 2005 г. са добити 90.1 млн. т. нефт и преработени 47.4 млн. т. Притежава осем НПЗ (нефтопреработващи заводи) с обща мощност 58.5 млн. т. годишно, три от които са извън пределите на Русия: бургаския Нефтохим с капацитет 10.7 млн.т, румънския Petrotel (2,4 млн т) и Одеския с капацитет 3.6 млн.т.

Приходите на Лукойл за 2005 г. са $56,2 млрд., а чистата печалба $6.4 млрд. Мениджърите на компанията контролират малко над 20% от акциите. ConocoPhillips държат 19%, а руски физически лица - 3.9%. Останалите акции се търгуват на борсата.

Вице-президентът на Лукойл Леонид Федун оповести вчера за покупката на бензиностанциите от ConocoPhillips. Те работят под марката Jet и са разположени в Белгия, Чехия, Словакия, Полша, Унгария и Финландия. Според официалните материали, от 376 бензиностанции в Белгия са 156, което прави 8.3% от потребителския пазар в тази страна. Пазарът в Полша и Финландия също е около 5%, дяловете в останалите страни са по-малки.

Така делът на Лукойл във Финландия се кача до 29%.

Покупката на бензиностанциите ще помогне на Лукойл да увеличи търговията с нефтени продукти зад граница с 1.4 млн. т. в година, което е с 19% повече от прогнозата през 2006 г.

Сумата на сделката не е разкрита от компанията. Сделката също така трябва да бъде съгласувана с европейските разследващи органи. Източник, близък на преговорите, казва, че американците предлагат на партньора си още 69 бензиностанции в Дания, 40 в Норвегия и 163 в Швеция. „Изглежда Лукойл е избрал най-добрите".

Аналитици говорят, че сделката е напълно в съгласие със стратегиите на Лукойл да намаляват експорта на суровини и да се концентрират върху продажбата на готови продукти на клиентите, в т.ч. чрез собствени вериги за доставка

Според руските специалисти, една бензиностанция може да струва средно $1.7 млн., а цялата покупка - $640 млн. Показателите на средните обеми на денонощно заредени горива никак не са лоши на фона на Европа.

Федун е заявил пред журналисти, че разглежда възможността да закупи НПЗ в Белгия, а и не изключва компанията да влезе в капитала на чешката Unipetrol. По-скоро обаче става дума не за самата Unipetrol, а за дъщерната й Ceska Rafinerska с два НПЗ с обща мощност 8.3 млн.т. годишно. ConocoPhillips държат 16.33% и водят преговори с Лукойл за продажбата на този дял.

От петте НПЗ на Белгия, два могат да представляват особен интерес за Лукойл. И двата завода са разположени в Антверпен, единият е на ExxonMobil (капацитет 14 млн. т. нефт на госина), другият на Total (18 млн. т). По експертна оценка, всеки от тях струва поне $2 млрд.

Руските анализатори обаче напомнят, че от покупката на бензиностанции не трябва да се правят генерални изводи. Лукойл понесе провал в не една сделка за покупка на европейски НПЗ: в Гданск, Полша, в Литва, при Hellenic Petroleum в Гърция, съвсем наскоро в Холандия. Тези неуспехи имат както икономическо, така и политическо измерение.

Преработката на нефт сега е много изгодна, а значи и струва скъпо. А в Европа много внимателно следят експанзията на руските компании.