„МВР и НАП погват корумпирани бирници", съобщава от първата си страница „Монитор"
Масирана акция „Чисти ръце" сред данъчните започват инспекторатът на НАП и МВР. Операцията е по разпореждане на данъчния шеф Красимир Стефанов. Ще се проверяват основно тези, които извършват ревизии и проверки. Целта е да бъдат пресечени всички корупционни практики в институцията, а данъчните с рушвети ще бъдат дадени на прокурор.

Освен това стартира масирана проверка на инспекторите и техните съпруги за конфликт на интереси. Причината за акцията са сигнали, според които съпрузи на данъчни инспектори въртят счетоводни къщи, чиято дейност процъфтява, защото клиентите им се разминават с актове заради покровителство от страна на  данъчните в съответния град. По-голямата част от сигналите са от провинцията. В тях са описани и случаи, при които самите инспектори въртят счетоводството на определи фирми срещу солидно заплащане и им гарантират "спокойствие". Всеки един от сигналите ще бъде обстойно проверен и при данни за извършено престъпление веднага ще започне разследване, обещават от Агенцията за приходите.

Пред „Монитор" Стефанов обясни, че всеки ревизионен екип в НАП, който е нарушил вътрешните процедури, законодателството или при него се докаже корупция, ще бъде незабавно разформирован. При нарушение ръководителят на екип ще бъде освободен, а дисциплинарни наказания ще бъдат наложени на всички ръководители, включително на териториалния директор на приходната агенция, в чиято дирекция са открити нередности.

„Знам, че в агенцията работят отлични професионалисти и почтени хора, благодарение на които НАП е сочена като успешен пример в провеждането на реформи. Получихме множество награди, включително и международно признание. Но заради малкото на брой недостойни служители страда граденият с години авторитет на цялата администрация. Няма да позволя заради няколко корумпирани ревизори обществото да лепне на НАП етикет като на институция, изтъкана от корупция", обясни Стефанов със съобщение, което разпрати до всички служители на агенцията.

До десетина дни ще бъдат отстранени от длъжност няколко данъчни служители заради съмнения за корупция, заяви пред „Монитор" Стефанов. Той допълни, че на бюрото му били складирани вече над 100 сигнала за корупция. Според него действията на полицията и инспектората към НАП са стимулирали фирмите и гражданите все по-често да подават сигнали за корупция. Стефанов обясни, че за всеки един сигнал се прави задълбочена проверка, която да стигне до корумпирания чиновник.
Още от статията на „Монитор"

„До март: 35 нови милионери", разкрива от първата си страница „Стандарт"
Кризата роди богаташи. 35 нови милионери се появиха у нас за 3 месеца. Депозитите им в банки са надхвърлили 1 милион лева от януари до март, показва статистиката на БНБ. Така през тежката зима на 2010 г. богатите у нас са се роили три пъти по-бързо, отколкото през предишната година. Сметките също растат - увеличението е общо с 202,5 млн. лв. за три месеца. Голямата част от парите са на фирми, които няма къде да инвестират заради кризата. Затова бизнесмените ги влагат в лични сметки, които носят по-високи лихви. В същото време обаче броят на депозитите намалява с около 320 хиляди. Това означава, че по-бедните българи са на ръба на оцеляването и вадят от банките парите "за черни дни", за да си платят с тях сметките.
Още по темата от „Стандарт"

„Минималната заплата - в ръцете на бизнеса и синдикатите", информира от първата си страница „Дневник"
Решението дали минималната работна заплата ще се увеличи от 1 юли е в ръцете на работодателите и синдикатите, правителството няма да се намесва. Това съобщи пред "Дневник" Христина Митрева, съветник на министъра на труда Тотю Младенов в политиката по доходите и управител на Националния осигурителен институт. Очаквано позициите на двете страни по темата са диаметрално противоположни.

Според последните данни на НСИ към края на 2009 г. 162 хил. души в България са на минимална заплата, от които 35 хил. са в бюджетната сфера. С размера й - 240 лв., са обвързани и други бюджетни разходи като социални помощи (отглеждане на дете от 1 до 2 години, добавки за хора с увреждания и др.) и плащания по програми за субсидирана заетост. Това прави най-малкото странна позицията на ненамеса, заета от социалното министерство.

От Министерството на финансите отказаха коментар по темата. В проекта за актуализация на бюджет 2010, който все още не е внесен в парламента, са запазени сегашните равнища на плащанията, обвързани с минималната заплата.

Създаването на механизъм за увеличаване на минималната заплата от 1 юли е една от 60-те антикризисни мерки, договорени с бизнеса и синдикатите и приети от правителството на 31 март. Според документа това ще увеличи разходите на държавата с 10 млн. лв. Този запис дава основание на профсъюзите да твърдят, че от средата на годината трябва да има промяна нагоре, каквото е и обещанието на ГЕРБ в правителствената програма. Според работодателите обаче договорката е само да се изработи механизъм и категорично възразяват срещу увеличение, показа допитване на "Дневник".

Въпреки многобройните изказвания на вицепрезидента на КНСБ Пламен Димитров през миналата седмица, че "се върви към увеличаване на минималната заплата", вчера Митрева обясни, че се водят преговори само за изработване на механизъм за повишаването й. "Дали ще се вдигне ще се договори от работодателите и синдикатите.

Министерството на труда няма да се намесва в тази дискусия", каза тя. На въпрос разумно ли е в ситуация на бюджетен дефицит да се мисли за увеличение Митрева отказа да заеме позиция и повтори, че правителството няма да се намесва.
Още от статията на „Дневник"

„Спасяват общините с нови местни данъци", съобщава от първата си страница „Класа"
Общините да генерират собствени приходи с преструктуриране на данъчната система и въвеждане на нови местни данъци. Това е записано в Програмата за децентрализация в периода 2010-2013 г., която е публикувана на сайта на Съвета по децентрализация. Заседанието, на което е взето решението, се е състояло на 25 май, а самите документи са публикувани на 19 май.

Съветът, който е под председателството на Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие и благоустройството, и който включва министри, зам.-министри, областни управители и кметове, е приел, че тези стъпки са необходими, за да продължи реформата. Отчита се, че в общините липсват достатъчно приходи и те не могат да изпълняват задачите си. Като база за предложението за нови данъци се сочи статистиката. В резултат на финансовата криза се отбелязва намаляване на собствените приходи на общините и увеличаване на държавните трансфери. През 2009 г. размерът на собствените приходи е спаднал на 29,32% при 32,44% през 2008 г.
Още от статията на „Класа" и Още по темата от „Класа"

„Държавата лобира за привилегии за нискотарифната "Райън еър", информира от първата си страница „Сега"
Две министерства - на транспорта и на икономиката и туризма, лобират нискотарифната авиокомпания "Райън еър" (Ryanair) да получава компенсация за всяка незаета седалка в самолетите й, които от есента се очаква да почнат да правят редовни полети до Пловдив.

Това може да създаде проблеми на България пред Еврокомисията, която не толерира подобен вид помощ, тъй като се изкривява пазарът и се стига до нелоялна конкуренция. В България от години кацат и други нискотарифни авиокомпании: "Уиз еър", "Изиджет", "Джърмануингс", "Флай Ники" и др., които не са ползвали такива привилегии. "Подпомагане на отделен превозвач е неприемливо, защото изкривява принципите на лоялната конкуренция", коментира пред "Сега" представителят на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) Йордан Карамалаков.

Зам.-министърът на икономиката Иво Маринов обаче заяви, че вече е измислена схемата за подпомагане на "Райън еър" - чрез специален фонд, в който пловдивските общини ще правят вноски. Фондът е учреден миналата седмица, научи "Сега". В начинанието засега са се включили кметовете на общините Хисаря, Родопи и Асеновград, очаква се и община Пловдив да се присъедини. Още не е ясно какъв ще е размерът на отчисленията. Един от вариантите е вноските да са част от курортните такси, които се събират от туристите чрез парите за нощувки и влизат в общинския бюджет.

За фонда "Летище "Пловдив" - южната врата на България" се заговори още в началото на годината. Тогава бе съобщено, че общините вероятно ще участват в него с вноски пропорционално на населението си - поне 50 ст. на човек. "Срещу приноса си общините ще получат безплатна реклама като туристически дестинации", коментира тогава изпълнителният директор на летището Дойчин Ангелов.

Първите полети на ирландската "Райън еър" се очаква да са по направлението Лондон - София. Компанията има изисквания към летищата, на които каца, а те са за ниски такси. Затова е в ход промяна на ниво МС, която трябва да свали таксите за кацане в Пловдив за срок от 2 години. Това също може да се сметне за неправомерна помощ от ЕК.
Още от статията на „Сега"

„1000 чужди фирми са внесли капитал в страната", информира „Монитор"
Броят на фирмите, които са инвестирали у нас през първото тримесечие на годината, се е увеличил. Това съобщи вчера пред Българското национално радио председателят на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов. От всичките 1400 фирми, които правят бизнес в България, около 1000 са внесли капитал в страната. Увеличава се дяловият капитал, който е внесен в български предприятия от началото на тази година, уточни Стефанов.

Дяловият капитал в България е бил само 2 млн. евро през януари, но през февруари експертите са отчели 30 млн. евро, а през март по този показател средствата са се увеличили до 80 млн. евро.

Преките чуждестранни инвестиции за периода обаче са с отрицателен знак, основно заради междуфирмените заеми според Стефанов. През януари инвестициите са с около 50 млн. ръст, през следващия месец те са приблизително 90 млн. евро, но през март са минус 160 млн. евро, сочи статистиката. В крайна сметка резултатът е минус 22 млн. евро за тримесечието. Размерът на капитала, който напуска страната, изключително много зависи от най-големите фирми, които работят у нас.

За първото тримесечие от всичките 1000 компании, внесли капитал, само 10 са донесли над 60 процента от положителните преки чуждестранни инвестиции. В същото време 380 фирми са изнесли преки чуждестранни инвестиции, като първите 10 от тях са реализирали почти 75 процента. Няколко големи предприятия, които прехвърлят капитал между своите клонове, примерно в България и в Чехия, Германия, Австрия и т.н., много силно влияят върху картината на преките чуждестранни инвестиции, твърди Борислав Стефанов.

В момента държавата подпомага основно преработващата промишленост, високотехнологичните услуги, образованието, здравеопазването, научно-изследователската дейност и производството на енергия от възобновяеми източници.

В момента България помага на чуждестранните инвеститори, когато имат нужда за държавна или общинска земя без търг, припомни шефът на агенцията. На второ място е възможността да съкратят административните срокове. Третата мярка е субсидия за подпомагане на инфраструктурата и обучаването на персонала.
Още от статията на „Монитор"

„Частници богатеят от празни дискове", предупреждава „Стандарт"
Данък върху всеки продаден празен компактдиск се кани да въведе правителството с промени в Закона за авторското право. Производителите и търговците на празни CD, DVD, видеокасети, USB стикове с памет или други информационни носители, върху които може да се запише авторска музика, текст или филм, ще плащат между 1 и 1,5% от доставната цена на продукта. Така крайната цена на един CD, който струва левче, ще се повиши с една или две стотинки.

Идеята е парите да отиват за компенсация на авторите, чиито произведения биха могли да бъдат презаписани. Сред хората от бранша обаче се говори, че поправките в закона се правят заради частна фирма, която ще прибира парите от налога, маскиран като антикризисна мярка.

Кабинетът да се откаже от въвеждането на данък "компактдиск", защото той няма да напълни хазната, а само ще облагодетелства няколко частни фирми. Това призовават от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) в открито писмо, което днес ще бъде връчено на Министерството на културата и всички институции, които имат отношение по въпроса.

Идеята за новия налог се представя като антикризисна мярка, за да може същинските й цели да останат скрити и потърпевшите да не реагират, категоричен е Евгени Иванов, шеф на КРИБ. Според него една-две частни фирми ще се облагодетелстват от въвеждането на обсъждания 1-1,5% данък. Иванов не пожела да ги назове, но уточни, че те имат лиценз за подобна дейност и ще наложат монопол върху събирането на новия налог. Проверка на "Стандарт" установи, че около 40 сдружения в момента работят в областта на защитата на авторски права. Лицензирани за управление на права по компенсационни възнаграждения - т.е. които имат права да разпределят парите от новия данък, са само сдруженията "Бул репро" и "Копи бг".
Още от статията на „Стандарт"

„Гаф след гаф в разследването срещу бившия министър Цонев", разкрива „Сега"
Арестът на бившия министър на отбраната от НДСВ Николай Цонев дойде като логично развитие на заканите на ГЕРБ да осигури наказание за всеки облажил се от предишната власт. При това години след няколко разследвания на в. "Сега", свързани с работата на Цонев. Тогава прокуратурата все не можеше да намери доказателства за повдигане на обвинение.

На Разпети петък зам. градският прокурор Роман Василев арестува бившия военен министър с думите: "Вие сте абсолютен престъпник". Начинът, по който се случи това, измести за дълго време вниманието върху Цонев, съдията Петър Сантиров и бившия главен секретар на финансовото ведомство Тенчо Попов. Тримата бяха обвинени в предлагане и даване на подкуп на следователя Петьо Петров, който разследва едно от делата срещу Цонев.

Наскоро ВСС наказа прокурор Роман Василев с порицание за начина, по който бе извършен арестът, и замаза гафа - какъвто е в правен смисъл. Съветът прие, че прокурорът категорично е нарушил етичните правила, но е бил провокиран за това от Цонев. Как - не стана ясно. Василев се извини публично за поведението си. Главният прокурор Борис Велчев го защити и заяви, че кариерата на Василев (а и на никой друг прокурор) няма да бъде провалена заради подобен случай. Така казусът с излагането на зам.-шефа на Софийската градска прокуратура приключи кротко за него. Наказанието му ще бъде в кадровото му досие една година и ще му попречи да кандидатства за постове и да получи премии.

Що се отнася до обществото - немалка част от него провижда раздаването на справедливост именно в такива ефектни сценки и не вижда никакъв проблем в поведението на прокурора. На същите позиции е и вътрешният министър Цветанов.

Роман Василев си направи отвод от корупционното дело и то бе прехвърлено на колегата му Божидар Джамбазов. И въпреки че нещата изглеждат толкова ясни - даването на подкупа е документирано, - два месеца след ареста историята става все по-мътна.

В няколко съдебни заседания по мерките на задържаните първо съдът допусна, че има провокация към подкуп, която е незаконна според действащия НК, а и се разбра, че делото е минирано от някои подводни камъни, които могат да го компрометират.

Съдът вече пусна от ареста първия от тримата задържани. Финансистът Тенчо Попов излезе срещу 10 000 лева гаранция, защото според съдия Мария Митева е разколебано предположението, че Попов е предлагал подкуп. Разпечатките от СРС-та сочели, че Попов не е знаел и какво разследване се води срещу Цонев. Няма обяснение на този етап обаче за какво все пак е дал парите, както си е признал пред прокуратурата.
Още от статията на „Сега"

„Не може да искаме и плосък данък, и всичко да прави държавата" е заглавието на „Дневник" за разговора на редактор на вестника с Любомир Христов, Красен Станчев и проф. Христина Вучева
В края на юли, когато правителството на ГЕРБ пое властта, то открито посочи очевидното - световната финансова криза вече е в България като тежка икономическа криза, приходите са много по-малко в сравнение с планираните от тройната коалиция, необходими са антикризисни мерки. Днес, десет месеца по-късно, кабинетът "Борисов" внася в парламента актуализация на първия си самостоятелен бюджет.

Амбицията на финансовия министър Симеон Дянков да поддържа балансиран бюджет е трансформирана в дефицит от 3.2 млрд. лв., или почти 5% от БВП, който ще се запушва с пари от фискалния резерв, а плановете още тази година да влезем в чакалнята за еврозоната са отложени. Неизбежно ли беше да се стигне дотук, или правителството пропусна възможности? И какви? "Дневник" покани за разговор по тези теми Любомир Христов, председател на Института на дипломираните финансови консултанти, Красен Станчев, председател на Института за пазарна икономика, и проф. Христина Вучева, преподавател в Университета за национално и световно стопанство и бивш министър на финансите в служебното правителство на Ренета Инджова.
Можеше ли да се избегне всичко това - актуализация и пипане на резерва?

- Красен Станчев (К.С.): Смятам, че ако още през септември миналата година, когато вече беше ясно, че проблеми ще има, бяха предприети действия за съкращаване на разходите в социалната сфера, беше започнала реформа в пенсионната система и бяха намерени начини за увеличаване на приходите, всичко, което се случва сега, можеше и да се избегне. Още тогава трябваше да се направят постъпки в посока приватизация, освен това само в министерството на околната среда имаше доста преписки за инвестиции, 12 търга за концесии, които можеше да тръгнат. На пръв поглед дребни неща, но те трябваше да бъдат направени.

Значи сме закъснели?

- Христина Вучева (Х.В.): Аз не смятам така. Мисля, че това, което се случва в момента, дори е много навреме. Просто нямаше начин да се признае по-рано, че поначало приходите бяха завишени спрямо реалната ситуация. Затова мисля, че настоящата актуализация е много навременна и е необходима смелост за нея. Защото има една нагласа, която е малко необоснована, че който прави актуализация, признава някакви слабости. Това не е така и тази асоциация с минали години е неточна. Смятам, че това, което се прави в момента, е добре.

- Любомир Христов (Л.Х.): Това, което сега се прави, е неизбежно, няма друг начин, освен да има дефицит и да се търси начин за неговото финансиране. Ще се съглася с проф. Вучева, че това не е признак на слабост, просто когато човек е попаднал в някаква дупка, по някакъв начин трябва да се катери нагоре. Съгласен съм обаче с Красен Станчев, че действията са закъснели. Още през септември 2008 г. писах, че излишъкът тогава не трябва да се харчи, защото това ще е последната година, когато ще имаме такъв. Ако аз съм могъл да го предвидя, е трябвало да го направят и хората, на които това им е работа.

Според мен това, в което правителството прояви изключителна слабост, е липсата на формулиране и провеждане на мъдра икономическа политика. И ще отговоря защо.

Първият проблем е, че никой не излезе да постави диагноза. Кризата беше тук и вече влияеше, финансовият и имотният балон се бяха спукали. А ние разсъждаваме в продължение на десет месеца върху различни набори от мерки, без да знаем каква е диагнозата. Няма лекар, който да ви предписва лекарства, без да ви е поставил диагноза.

Освен това имаш висока задлъжнялост на частния сектор, никой не му дава кредити и той не може да прави дефицит. А ние осем месеца казваме как ще балансираме бюджета. Това е една не просто невъзможна към днешна дата, но и нежелателна цел. Защото да се балансира бюджетът сега означава да го поставиш в съвършено нови условия в сравнение с тези през 2006, 2007, 2008 г. и в крайна сметка товарът да се поеме от частния сектор, който при своята задлъжнялост няма как да го поеме.

Затова и аз смятам, че основният подход трябва да е оптимизиране и съкращаване на разходите. Това обаче няма как да стане от днес за утре.

От друга страна, състоянието на бюджета винаги ще е симптом, а не причина. То е симптом на нашето шизофренично общество, което иска всичко да му плаща държавата, но то, ако може, да не плаща данъци или ако го прави, да е възможно най-малко. И за да бъда по-конкретен - не може да искаме плосък данък и всичко да прави държавата. Друг е въпросът, ако искаме пропорционален данък.

Тогава дебатът на прехода е каква държава всъщност искахме и искаме? Каква й е ролята? Може ли да разчитаме на нея? Всеки си седи вкъщи и псува за дупките, но ние какво направихме за тях? Да оставим тях, ами градинките - и ние хвърляме боклуци в тях. Затова или ще имаме плосък данък и малка и ефективна държава с ограничени функции, или ако искаме държавата да изпълнява всички социални функции, просто няма да издържим при тази структура на данъците, която имаме в момента.

Тоест трябва да се върви към премахване на плоския данък?

- Л.Х.: Въпросът е друг, не казвам такова нещо, засега не. Трябва да се направят реформите, за да се спрат разхищенията и да се премахнат нерационалните разходи. Защото ние осем месеца говорим как ще балансираме бюджета, а сега говорим как ще финансираме дефицита. Загубеното време има цена. Не му завиждам на финансовия министър Симеон Дянков, защото вече няма и достъп до пазарите. Ако преди една година можеше да вземе пари отвън, сега никой няма да му даде и затова иска да харчи фискалния резерв. Просто няма алтернатива и затова взима това решение. Но безалтернативната ситуация е проблем. Луканов управляваше така.
Още от разговора на „Дневник"

„Тайни агенти в търговете", казва в интервю за „Стандарт" министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев
Г-н Плевнелиев, защо се налага да отпаднат винетките и да  бъдат заменени с друга система?
- През следващите три години винетната система ще остане, защото има подписан тригодишен договор за разпространение на стикерите. Работната група, която е създадена в министерството по въпросите за публично-частното партньорство в пътния сектор калкулира, че изграждането на  една такава тол система ще отнеме минимум 1,5 - 2 години. За да се стигне до  решение дали тя ще бъде въведена, ще е нужна още година - година и половина. Страната ни е сред последните в ЕС, която няма въведена такава система. Тя е  по-гъвкава от тази, по която работим в момента. Опитът при въвеждането на такива  системи показва, че независимо кой от технологичните модели е избран, приходите  се умножават многократно. В Германия събираемостта е скочила 7 пъти, а в Чехия и  Словакия - 3-4 пъти. При това в рамките на първата година.

Няма ли това обаче да оскъпи винетката?
- Дали ще получите винетка, която ще залепите на стъклото на  колата си, или електронен чип за същата цена - няма разлика за крайния  потребител. Той няма да плаща нито лев повече от стандартната към момента такса  за винетка. След време държавата, която следи трафика, може да избере различна  процедура и по-гъвкави механизми за разплащане. В повечето западни държави се  плаща такса според изминатите километри. Това означава, че един пенсионер, който  има годишна винетка, но кара много по-малко, ще има различна такса. Но при  всички случаи максималната годишна такса няма да бъде по-голяма от тази, която е  фиксирана с обикновената винетка. Когато обаче всичко е електронизирано, може да  се следи по-внимателно целият трафик и лесно да се хванат тези, които не плащат.  Така точно се следи къде какъв е трафикът и за кои пътища има нужда от нови  инвестиции най-спешно. Когато имате работеща система, може да получавате  милиарди за пътища. Ето ви една магистрала на година отгоре. Другата полза от  въвеждането на електронна система е, че пътят няма да е насечен с бариери за  плащане на тол такси.

Това означава ли, че отстъпвате от идеята ремонтът и  строителство на пътища да се финансират чрез отчисления от горивата?
- Това е полският модел, който е символ на едно солидарно  общество. То реши, че има лоши пътища и съзнава, че единственият начин те да се  подобрят, е като си плащаме. В един специален фонд там се отчисляват по 5 ст. от  всеки литър бензин. Този фонд се управлява от техните работодателски  организации, а не от кабинета. Събират 200 млн. евро на година и срещу тях всяка  банка би ви отпуснала милиард евро, с които да си оправите шосетата. Работната група ще има 6 месеца, за да се запознае с всички  европейски модели и да реши кой от тях е най-подходящ за България. И тогава ще  се вземе решение.

Как се развива сагата "Люлин"?
- След предварителното съгласуване между различните  министерства се оказва, че парламентът трябва да гласува допълнително  финансиране по проекта, за да не подпишем финансово необезпечен договор за  "Люлин". Финансовият меморандум е за 148 млн. евро, а цената, за която ще е  споразумението с турския консорциум "Мапа - Дженгиз", ще е за 185 млн. евро.  Затова подготвяме доклад до парламента и ще се гласува допълнителната сума в  рамките на промените в бюджета за 2010 г. Това трябва да се случи до две  седмици.

Ще стане ли готова магистралата навреме, за да не загубим  финансирането по ИСПА?
- По обекта и сега се работи усилено. Планът е да постигнем обем от 142 млн. евро до края на годината, защото само сумите, които сме фактурирали дотогава, можем да получим по програмата. В момента сме наполовина - 72 млн. евро. Съществено завършен аутобанът трябва да е до края на годината, а  изцяло - до 15 май. Така, както бе програмирана магистралата, тя щеше да струва  минимум 250 млн. евро и да е готова най-рано в средата на 2012 г. Ние се борим с  дните. Очакваме акт 16 за пътя към юни 2011 г. и една година по-късно да предоставим цялата документация на Брюксел с едногодишен период на гаранция, за да е приключен проектът. И ако това не е станало, ще трябва да връщаме цялата  сума от 111 млн. евро финансиране от Брюксел, или ще са ни наложени сериозни  финансови корекции.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Антикризисните мерки са здравословни за икономиката", казва в интервю за „Монитор" Стоян Мавродиев, депутат от ГЕРБ
Г-н Мавродиев, наскоро влязоха в сила промените в Закона за потребителския кредит. Какво се цели с тях?
- Беше приет нов Закон за потребителския кредит, като вносител беше МС. Целта е да осигури защита на потребителите, включително чрез създаване на еднакви условия за получаване на кредит. За първи път се въвежда стандартизиран единен формуляр за пред договорна информация. По този начин потребителите ще могат да сравняват по-лесно предлаганите им от кредиторите условия. Разширяват се задължителните реквизити на договора, както и се цели по-нататъшно стандартизиране на договорите за потребителски кредит и по-голяма яснота за правата и задълженията на потребителите, което ще допринесе за вземане на по-обосновани и информирани решения от тяхна страна. Разпоредбите на закона предвиждат задължение за кредитора да оценява кредитоспособността на потребителя. Въвеждат се и подробни изисквания по отношение на рекламата. Уредени са задължителните реквизити, които всяка реклама за потребителски кредит трябва да съдържа, когато се посочва лихвен процент или друго число, свързано с разходите по кредита, а именно: общият размер на кредита, дължим от потребителя; годишният процент на разходите; лихвеният процент - дали е фиксиран или променлив; срокът на рекламирания кредит; общата сума, дължима от потребителя, и размерът на вноските, а когато кредитът се отпуска под формата на разсрочено плащане за конкретна стока или услуга, се посочва и тяхната цена, както и размерът на евентуалното авансово плащане. Въвежда се задължение всяка писмена реклама задължително да представя всички елементи с еднакъв размер на шрифта и те да се открояват в еднаква степен. Въвежда се правото на отказ на потребителя от сключения договор за кредит в рамките на 14 календарни дни, без да дължи обезщетение или неустойка и без да посочва причина. Приемането на промените ще способства за ограничаване на измамите и злоупотребите на потребителите и ще се създаде механизъм за защита на потребителите, отговарящ на европейските изисквания.

Вие предлагате и една нова законова поправка в тази насока, която ще задължи банките да публикуват в интернет информацията за индексите, посредством които се определят лихвените проценти...
- Предложеното изменение има за цел да разшири възможностите на потребителите за запознаване с методологията на кредитора за определяне на референтния лихвен процент, както и неговата промяна. Предвижда се задължение за кредитора да публикува на своята интернет страница методологията за изчисляване на индекса, свързан с референтния лихвен процент. Всички потребители ще получат предварително информация от банките при настъпили обстоятелства, които налагат промяна на лихвения процент. Банките работят с определена методология. Тя е базирана на конкретни параметри като например цената на ресурса, по който банката е получила съответното финансиране, ниво на риск и други фактори. Тази методология трябва да е ясна на потребителя още при сключване на договор и той ще бъде информиран.

Член сте на бюджетната парламентарна комисия, на която Сдружението на общините предостави за разглеждане предложения за промяна на данъчната система, които предвиждат по-голяма част от данъците да остава в общините. Как намирате тези предложения?
- Въпросът за предоставяне на определени данъчни правомощия на общините и даване на възможност на общините да влияят върху приходите си, в това число и върху тези от местни данъци, е дискусионен и се обсъжда на експертно ниво с оглед ползите и рисковете от подобен ход. В редица европейски държави местните власти имат определена самостоятелност по отношение администрацията, включително и права по определянето на размера на местните данъци и такси.
Още от интервюто на „Монитор"

„БСП губи стратегически позиции", казва в интервю за „Сега" зам.-председателят на НС и депутат от "Коалиция за България" Георги Пирински
Г-н Пирински, като бивш председател на парламента може ли да кажете възможно ли е с една публикация в "Държавен вестник" страната ни да обяви война на друга държава и после да не се разбере кой е направил това?
- Разбра се, че не е възможно. Вие визирате случая със скритата реклама на наркотични вещества. Напълно несъстоятелно е прокарването на сравнения между този скандален случай, по който се образува анкетна комисия в парламента, и отделни случаи в предишни народни събрания, в които са правени технически поправки на публикувани закони. Ако дори една от онези технически поправки имаше същия скандален характер, дали щеше да мине тихомълком или няколко дни след публикуването й нямаше да има същата реакция, както и сега. Говорим за съвършено различни неща. В предишните случаи може да се спори доколко е спазена процедурата на закона за нормативните актове. Но е съвършено ясно, че това са единични случаи на чисто технически поправки. Докато сега имахме явен случай на подвеждане на пленарната зала от докладващия народен представител, който прочете текст, без да съществува в доклада. 

Кое ви накара да извадите "кирливите ризи" на ръководството на БСП на последния пленум и да съобщите, че в изпълнителното бюро май повече се пие кафе, отколкото се работи?
- Не приемам тази постановка на въпроса ви. Не съм имал за цел да вадя "кирливи ризи" и да разказвам за пиене на кафе. Вярвам, че и вие сте разбрала, че същината на онова, което казах, е, че БСП не може да продължи да действа по досегашния начин и да очаква с течение на времето доверието да се върне към нея. Това означава промяна и в начина на изпълнителното бюро, безспорно. Аз направих едно предложение, което не беше коментирано по-нататък - ИБ да намали своя състав до броя на секретарите си и да се включат и двамата членове на парламентарното ръководство, които не са в състава на бюрото. Така ще се създаде една достатъчно стегната организация, която ежеседмично да планира какво прави партията в парламента и в обществото. Мотивът ми да поставя въпроса по достатъчно остър начин е, че обществото ни днес е в едно състояние на определен вид стрес, бомбардирано от изключително скандални вести ежедневно. Аз съм убеден, че има друг вариант, качествено по-добър, който обаче въобще не може да пробие до съзнанието на хората заради всичко това, с което биват заливани ежедневно. 

След конгреса м.г. колко пъти в ИБ са викани шефове на съвети в партията, за да се обсъждат конкретни политики?
- Не мога точно да ги преброя. Има членове на бюрото, които координират работата на съветите, тъй че даже да не са викани отделни председатели, се докладва какво е разработил съветът като позиция. Такива са обсъждани и по въпросите на бюджета, и по въпросите на регионалната политика. Тъй че определена активност в това отношение има. Същината на въпроса обаче е, че в много от позициите, които се разработват от съветите, има един технократски уклон, извинете за думата. Според мен основният въпрос е политически, каква е същината на политиката, която се води, каква е нашата критика - че има по-добри технически решения или качествено по-добра политика. Такава, каквато впрочем е обоснована в програмата на БСП, която беше приета през ноември 2008 г. и която си остава до голяма степен книжка на лавицата.

Според вас колко от членовете на пленума са чели тази програма?
- Не смея да спекулирам, но в редица случаи, когато съм си позволявал да предлагам позиции за приемане от националния съвет, например във връзка с 20-годишнината от 10 ноември 1989 г. и съм вписвал в проекта текстове от програмата едно към едно, са започвали възражения в залата, че такова нещо е неправилно да се пише, кой откъде измисли подобна оценка. Хората изпадат в неудобно положение, когато им се посочи източникът.
Още от интервюто на „Сега"

„Високите технологии заемат само 2% от износа ни", казва в интервю за „Класа" Георги Шиваров, зам.-председател на БСК
Г-н Шиваров, какво показват последните данни за износа на промишлени стоки от България?
- Нашият износ се характеризира с експорта на енергоемки продукти с ниска добавена стойност. През януари 2010 г. 11% от износа ни са минерални горива и масла, 10% - електроматериали, машини и апарати, 8% - мед и медни изделия, 6% - котли, апарати и механизми, 4% - плетени облекла, 6% - други видове дрехи, пак 6% - оръжия и амуниции, 4 % - чугун, желязо и стомана, и 445 други изделия. Това са данни на Световната търговска организация.

От всички тези стоки за експорт, износът на високи технологии е с дял не повече от 2-3%, тъй като за машините основно правим елементи на ишлеме.

Въпреки че данните показват ситуацията в рамките на един месец, можем да очакваме преструктуриране на икономиката заради глобалната икономическа криза. Очевидно е, че повече строителният бум няма да се повтори. Мястото на строителството ще бъде заето от други отрасли. Рано е да се каже точно кои ще са те, но имаме все още остатъчен капацитет в областта на машиностроенето и електротехниката. Посочвам именно тях, тъй като те са носители на интелект, въпреки че в момента са изпаднали дотам, че получават готови, поръчани отвън проекти, които само се изработват в нашите заводи. Крайно време е да се върнат в състоянието, в което бяхме преди много години, когато проектирахме изделия и ги изнасяхме.

Какъв процент от износа на машини е на ишлеме?
- Това се отнася до почти целия отрасъл, тъй като браншът разчита на външни проекти, с които се спускат готови чертежи и спецификации. Тук включвам и софтуера, тъй като поръчките също са външни. В България се правят малко такива поръчки заради цялостното ниво на промишлеността, което е ниско. Затова проектите за софтуер идват отвън, като се посочва система с определени показатели, която нашите програмисти изпълняват.

Ние трябва да доживеем времето, когато българските предприятия ще бъдат основен поръчител на софтуерни продукти. Сега малкият и средният бизнес често не плаща за софтуер, тъй като разчита твърде много на ръчен труд. Все още икономиката се доминира от металоемките и енергоемките производства, тъй като се разчиташе на поносимата цена на тока и природния газ. Ситуацията може да се промени само ако намалее сивата икономика.

Как сивата икономика се отразява на високите технологии?
- Защо не работят интелигентните производства? Защо не се инвестира ако не във високи, в напреднали технологии? Защото свежите пари отиват в сивия сектор. Част от чуждите инвеститори също са насочени към този сив сектор. Мога да го докажа. Без да обиждам колегите от бранша строителство, там имаше много сенчести области. БСК нееднократно е казвала, че поне 70% от бетона не се фактурира. Там се формираше печалба, несъпоставима с останалите сектори. И съответно там отиваха всички инвестиции. Фирмите имат интерес да превъртят възможно най-бързо парите, за да спечелят. Виждал съм ваканционни селища, които са целогодишно тъмни, собствениците им ги виждат за няколко дни по Коледа. В това, разбира се, няма нищо лошо, просто е пример за инвестиция, от която се очаква висока норма на печалба. Така че от голямо значение е борбата със сивия сектор.

Очаквам да се промени структурата на енергоемките и металоемките производства, както и ръст на интелигентните технологии, но кои ще са те, трябва да определи пазарът.
Още от интервюто на „Класа"