Прекалено важен, за да е малък: с милиардни инвестиции Панама разширява Панамския канал. В бъдеще големите контейнеровози също ще могат да ползват връзката между Атлантическия и Тихия океан. В момента през канала се транспортират 5% от стоките в света: Spiegel.

В понеделник започна най-голямото разширяване на Панамския канал от откриването му преди 93 години. Строителните работници взривиха хълм в Парайзо, село на север от град Панама. Така започна изграждането на нов воден път, който след 2014 ще позволява и транзита на изключително големи контейнерни кораби. В момента през канала не може да мине кораб натоварен с повече от 5.000 контейнера - бъдещата пропускателна способност ще позволи да минават и кораби с 12.000 контейнера.

Проектът струва $5,25 млрд. и миналия октомври бе одобрен с референдум. По данни на панамското правителство, дейностите ще бъдат финансирани от увеличените обеми на таксите за преминаване. В проекта ще бъдат създадени 7.000 нови работни места, индиректно дори 35.000.

В тържественото откриване на дейностите по разширяване на канала вчера взе участие самият Джими Картър. Той има особено значение за церемонията, тъй като на същия ден през 1977 тогавашният американски президент Картър и водачът на военната хунта в Панама, генерал Омар Торийос, се договориха Панамският канал, собственост на САЩ, да бъде предаден на Панама през 1999. Преди осем години това наистина се случи. Правителството на Латиноамериканската държава обяви този ден за неработен и неучебен.

В първата строителна фаза ще се отместят 47 млн. куб.м. пръст и камъни, за да се разшири канала. Още през тази година ще започне изграждането на новите шлюзове за над три милиарда долара.

При подготовката на церемонията загина в нещастен случай шофьор на тежкотоварен камион. До откриването на канала през 1914 г., загиналите по време на строителните работи са 25.000 души. Повечето са загинали от пренапрежение или болести. Каналът и сега се счита за едно от най-майсторските постижения на инженерната мисъл.

Всяка година през канала се транспортират близо 5% от търгуваните в света стоки с помощта на 14,000 кораба. Панама има три милиона жители и получава 80% от своя БВП от този воден път. Повечето от минаващите кораби се движат по маршрут от Източното крайбрежие на САЩ до Китай и обратно. Алтернативата на Панамския канал е гигантско заобикаляне край опасния нос Хорн.