Вторият по значение акционер във Фолксваген, провинция Долна Саксония, повече няма да пречи на Porsche да заеме председателския пост и третото кресло в надзорния борд на VW. Това е казал премиер-министърът на провинцията пред директорския състав на VW.
Решението на политика отваря пътя на Фердинанд Пиех, контролиращият акционер в Порше, да остане председател на VW ако желае, което е много вероятно. Това означава и победа за Porsche, които държат 27.4% от VW и имат потвърждение от техния борд за закупуване до 29.9%.
Така завършва една от най-продължителните и горчиви саги в европейската съвременна бизнес история. Премиерът на Долна Саксония Кристиан Вулф, член на Християндемократическата партия, многократно се бе противопоставял на завземането на властта от Пиех, дори веднъж се бе опитал да го измести.
Вулф е бил в преговори с германски и чуждестранни инвеститори дали да не опита отново същото през април, когато срокът на Пиех в надзорния съвет изтича и се нуждае от ново потвърждение.
Но след изместването на близкия „съратник" на Вулф, Бернд Пишетсридер, от поста изпълнителен директор на VW през ноември (малко след като Porsche повиши дела си от 21%), премиерът на провинцията трябваше да възприеме съвсем различна позиция. Лице, което е говорило наскоро с Вулф и е цитирано от FT, твърди: „Вулф тотално се отказа да се бори повече за VW".
Мнозина независими инвеститори се противопоставиха на влиянието на Порше и оставането на Пиех, защото считат, че производителят на спортни автомобили е взел контрола над „народната кола" без да плаща премия, отслабвайки корпоративното управление. „Отстъплението на Вулф е много тъжна новина", казва един от най-сериозните опоненти от челната десятка на акционерите.
Повечето анализатори считат, че Porsche вече нямат необходимостта да отправят оферта за пълно поглъщане - за което са длъжни, при положение че делът им надхвърли 30% - защото на практика те вече разполагат с пълния контрол.
Междувременно, вчера генерален адвокат в Съда на европейските общности е отправил мотивирано становище за премахване на т.нар. „закон Фолксваген", което според редица специалисти означава утъпкване на пътя към правно унищожаване на 47 - годишната регулация. Пътят на Порше към Фолксваген изглежда открит.