Скандалът заради транзитните цени на петрола между Русия и Беларус не затихна, но в името на Европа суровината не беше спряна, обобщава ситуацията на Изток в днешния си брой The Wall Street Journal. Въпреки условното примирие доставките за държавите от ЕС са намалели с 10%, твърдят авторите Уилям Модлин и Ричард Будро.
След като изтече срокът за подновяване на договора на 31 декември между двете държави, Русия започна да намалява доставките на петрол през трасето на Беларус. И въпреки че на 4 януари руската страна съобщи, че възобновява доставките, в отговор Беларус спря тока на анклава Калининград. Правителството в Минск предупреди, че ще пусне електрозахранването, ако Русия възобнови доставките на петрол, които Беларус преработва за износ.
Тази ситуация да ви напомня на нещо?, питат авторите на The Wall Street Journal и уточняват, че досега Минск купуваше руски петрол по преференциални цени и продаваше нефтопродуктите си с голяма печалба. От тази година обаче Русия поиска Беларус да купува по пазарни цени, което ще струва на Минск около $5 млрд. за цялата 2010 г. А тази сума според WSJ е малко над 10% от брутния вътрешен продукт на бившата съветска република.
Заради скандала, цената на суровия петрол на борсите подскочи и достигна $81 за барел.
По същата тема има публикация и в немския Financial Times, където акцентът е върху паралела между Украйна и Беларус. Кореспондентът на вестника в Минск дори припомня, че това, което се случва с Минск, преди три години се е случило и с Киев. Тогава спорът беше решен за 4 дни и по трасето на петролопровода, известен като проекта "Дружба", отново потече петрол за Европа, но споровете продължават и днес.
Сега европейците според немския Financial Times са изплашени, заради заплахите, отправени от представители на руските петролни компании, пожелали анонимност, че доставките за ЕС зависят изцяло от позицията на Минск. И докато в случая с Киев, към когото ЕС храни доста симпатии и нещата все пак са под някакъв контрол, то в Беларус Еврокомисията не може да се меси.
Опасенията на европейците бяха потвърдени от вицепрезидента на "Транснефт" Михаил Барков, цитиран от немското издание, че независимо от това, че транзитът през Беларус засега ще става както и през 2009 г., но в бъдеще доставките на руския петрол зависи само от позицията на Минск.
Въпреки че Русия се опитва да представи себе си като надежден доставчик на енергоресурси за Европа, „историите с Украйна и Беларус показват, че конфликтът между Москва и двете бивши съветски републики може да се превърне в сериозен международен проблем", отбелязва WSJ. Немското издание на Financial Times подчертава, е Западна Европа от дълго време не решава зависимостта си от руските доставки и още повече Германия, която внася почти 35% от необходимия й за обработка петрол от Русия.
bobbi_Mk
на 06.01.2010 в 09:21:45 #3Много интересно, как около Новата година лъсват изведнъж всичките тия проблеми с доставките. Всякъш до днеска, тия папки и числа бяха скрити и изведнъж - хоп, изненадааа Тия цени са известни от години... Месеци са водени преговори между Русия и Беларус... И ето ви новогодишния подарък господа Германци ... От Изток с Любов. Макар и русофил, тази история ми мирише ...
Abadbobata
на 06.01.2010 в 07:21:23 #2Екстра, Екстра! Колкото по-ненадежден търговски партньор толкова повече параноясват ЕС. Колкото повече параноясват ЕС толкова повече пари ще на налеят в енергийна ефективност, електромобилили и ВЕИ.
friend
на 05.01.2010 в 21:12:08 #1Русия просто има недостиг на петрол. Не може да изпълнява договорите си и за да не плаща неустойки измисля някакви скандали и прехвърля вината на по-малките си братчета.