
Днес евродепутатите ще гласуват консултативен доклад по предложената директива на Европейската комисия за специалния данъчен механизъм на газьола и за съгласуването му с данъчното облагане на безоловния бензин.
Месеци наред комисията по икономическите и паричните въпроси се бори, докато постигне по-бавно увеличение на минималните ставки за газьола в новите държави, присъединили се наскоро към ЕС.
В тях и в "старите" страни-членки акцизите за газьола са доста различни. Ставките варират между 6 и 18 % от оперативните разходи на транспортния сектор и различията между тях влияят негативно не само върху конкуренцията на единия пазар, но и върху околната среда.
Комисията предлагаше да се запази настоящата минимална ставка за безоловния бензин от 359 евро/1000 литра до 2010 г. и 2012 г., след което през 2014 г. да се увеличи до 380 евро/1000 литра. Комисията предлагаше да се уеднаквят ставките за безоловния бензин и за газьола.
Увеличението за газьола обаче е по-голямо в абсолютна стойност, имайки предвид настоящата ставка: от 302 евро/1000 литра през 2004 г. до 330 евро/1000 литра през 2010 г. и до 380 евро/1000 литра през 2014 г..
В предложението на Комисията се запазват преходните периоди за достигане на тези ставки до 2016 г. за страни като Испания, Австрия, Белгия, Гърция, Люксембург, Португалия, Полша. За Латвия, Литва, България и Румъния достигането на минималната ставка за газьола от 380 евро/1000 литра е отложено до 2017 г.