Изследвани са десетте държави, които се присъединиха към Европейския съюз през 2004 и 2007 година както и Турция и Хърватия, които сега водят преговори за членство в ЕС.
Проучването е на базата на определен брой събрани точки спрямо четири фактора - качеството на човешкия фактор, използването на човешкия капитал, продуктивността на човешкия капитал и демографските перспективи.
На първо място по качество на човешкия капитал е класирана Словения, а последна е Хърватия.
Що се отнася до качеството на образованието, което е от най-съществено значение за развитието на човешкия фактор, Румъния и България са наредени сред страните, които са осъществили слаб напредък.
На противоположния полюс са Чехия, Унгария, Словакия и Словения, където е осъществен значителен напредък в качеството на образованието.
Румъния инвестира средно в образованието и допълнителната квалификация на едни човек по 64 долара, което я нарежда на предпоследно място пред Турция с 61 долара, вложени за образование.
Словения се нарежда на първо място с 156 долара, инвестирани в образованието на всеки един свой гражданин, докато по-старите държави- членки на ЕС инвестират средно по 243 долара.