„Правителството посегна на фискалния резерв", разкрива от първата си страница „Сега"
Фискалният резерв на страната ще падне от сегашните 6.4 млрд. лв. на 4.5 млрд. лв. в края на годината. Това предвижда проектът за актуализацията на държавния бюджет, внесен от правителството в Народното събрание, с който "Сега" разполага.

Сега в Закона за държавния бюджет за 2010 г. е записано, че фискалният резерв на страната не може да пада под 6.3 млрд. лв.

Първоначално се предвиждаше недостигът в бюджета да се финансира чрез емитиране на външен дълг, което бе една от 60-те антикризисни мерки, одобрени от тристранната комисия. От правителствения законопроект обаче личи, че парите ще дойдат за сметка на намаляване на фискалния резерв с около 2 млрд. лв.

Фискалният резерв е част от валутните резерви на страната и е допълнителна гаранция за валутния борд. Счита се, че ако той намалее по-сериозно, това ще даде лош сигнал към чуждите инвеститори.

От проекта, който мина през кабинета миналата сряда, става ясно, че парите на министерствата и ведомствата се орязват с 640 млн. лв., а не както обясняваше финансовият министър Симеон Дянков - с 900 млн. лв. В повечето министерства съкращаването на разходите е с обявените 20%, но има и изключения. Например не се пипат парите на Министерството на отбраната, на социалното ведомство и на НСО. От сметките в проекта не се разбира къде са обещаните 148 млн. лв. допълнително на ведомството на Тотю Младенов.

Сериозно е положението с министерството на образованието. На пръв поглед парите му са намалени с едва 7.7%, или с 30 млн. лв. Кабинетът обаче предлага да орежат наполовина парите по 12-те национални програми, с които държавата финансира политиките в сектора. Средствата в бюджета за 2010 г. и без това бяха сериозно орязани - от 233 млн. лв. на 105 млн. лв., а сега допълнително се отнемат до 49.6 млн. лв. С новото решение част от програмите вероятно ще спрат напълно. Някои от тях няма как да бъдат отменени - като например тази за външното оценяване (13 млн. лв.) или за транспорта на учениците (10 млн. лв.).
Още от статията на „Сега" и Още по темата от „Сега"

„Министрите се опъват за лимузините", информира от първата си страница „Стандарт"
Министрите не сменят служебните лимузини. Въпреки призива на премиера Бойко Борисов да се откажат от колите с шофьори, членовете на кабинета масово не спазват препоръката, показа проверка на "Стандарт".

Лимузина и шофьор докарват всяка сутрин МВР шефа Цветан Цветанов пред ведомството му, разказаха от там. Заместникът на Борисов ползва и охрана. С построеното "метро като слънце" обаче на работа отива зам.-полицейският шеф Веселин Вучков, който чинно пътува заедно с останалите столичани.

Другият вицепремиер - Симеон Дянков, обаче и да иска, няма как да ползва метро, защото то не стига до дома му в Бояна. След забраната на премиера Борисов за излишен лукс, финансист номер 1 се зарече, че ще кара колело до министерството си. "Имам колело, донесъл съм си го от Вашингтон, така че съвсем скоро може да ме видите по бул. "България" с колело - надолу е лесно", коментира преди дни Дянков. Дали ще изпълни заканата си обаче - ще стане ясно след завръщането му от Вашингтон, където замина да бистри проблемите на еврото.

Ако Дянков се качи на колело, тогава ще видим как ще ходим на работа, коментират чиновниците по жълтите павета.

Служебно BMW докара вчера сутринта здравния министър Анна-Мария Борисова на работното й място малко преди 9 ч. Ендокриноложката не пожела да коментира начина си на придвижване и обясни, че закъснява за среща. Оказа се обаче, че не само министърът, но и други висши чиновници от здравното ведомство не са се отказали от служебния превоз. С шофьор пристигна и шефката на политическия кабинет на Борисова - Даниела Пантова. Новоназначените зам.-министри - Гергана Павлова и Десислава Димитрова, обаче се оказаха стриктни. Двете дами дойдоха на работа пеша и в комплект.
Още от статията на „Стандарт"

„Службите стават HR на съдебната власт", предупреждава от първата си страница „Дневник"
Членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС) ще бъдат задължени да минат през проверка за надеждност от службите. Вътрешният министър Цветан Цветанов вчера заяви, че в "най-кратки срокове" с поправки в законите за защита на класифицираната информация или за съдебната власт ще бъде въведен задължителен допуск до секретни данни за висшите магистрати.

"Тези, които вземат кадровите решения в съдебната система, трябва да бъдат максимално сигурни сами за себе си, че отговарят на изискванията да боравят с класифицирана информация", мотивира се министърът. Въвеждането на задължителен допуск до тайни и предшестващата го проверка от службите на практика са легален начин за тотално разследване на членовете на ВСС.

Отказът за допуск до тайни не може да се обжалва. След него членът на ВСС няма да има право да чете секретни материали, с каквито съветът рядко работи. Прекият ефект от отказа на службите ще е дискредитиране на магистрата, без той да има законова защита, обясниха юристи.

Цветанов вече заяви, че поставя проверката от службите като условие за връщане на доверието към кадровия орган на съдебната власт. Липсата на разрешение за работа с класифицирана информация обаче не е основание за оставка на член на съвета.
Още от статията на „Дневник"

„Искаме от Европа €1 млрд. за пътища", съобщава от първата си страница „Монитор"
Започваме преговори с Европейската комисия за отпускане на 1 милиард евро за пътища. Това каза министър-председателят Бойко Борисов вчера в Русе при откриването на двудневна международна конференция за Дунавската стратегия. По думите му, ако ни бъдат отпуснати тези пари за магистрали, ние ще можем да заделим средства от републиканския бюджет за асфалтирането на пътища и улици в общините.

Брюксел не дава пари за асфалт и дупки вътре в градовете. Брюксел смята, че ние отдавна трябва сме свършили тази работа, след като вече сме членове на Европейския съюз. За жалост предишните правителства, които се фукат, че са ни вкарали в Евросъюза, нищо не са направили и сега ние сме в позицията да просим пари за дупки, допълни Борисов.

Той подчерта, че пътната инфраструктура е жизненоважна за страната, защото годишно у нас в катастрофи загиват 1200 души, а 10 000 стават инвалиди.

По повод на Дунавската стратегия премиерът призова кметовете на общини да бъдат по-активни с проектите, за да могат да бъдат усвоени европейските пари за развитието на дунавските региони. Ние сме зад вас и ще ви съдействаме, затова съм докарал днес в Русе толкова министри. Освен това имаме изключителен съюзник в лицето на Европа, окуражи премиерът кметовете, които присъстваха на форума.
Още от статията на „Монитор"

"Брюксел и МВФ спасяват еврозоната от "пазарни вълци" със €750 млрд.", съобщава от първата си страница „Класа"
След близо 11-часово заседание късно в неделя вечерта министрите на финансите на Европейския съюз (ЕС) се договориха за безпрецедентен стабилизационен механизъм на стойност 750 млрд. евро (близо 1 трлн. долара) за страните от еврозоната, тръгнали по гръцкия път, съобщиха световните агенции.

Планът се състои от четири елемента, уточни българският финансов министър Симеон Дянков, който също взе участие в извънредната среща в Брюксел. Първият е заделянето на 60 млрд. евро заеми от Европейската комисия (ЕК) във вид на фонд, от който средствата могат да се теглят и ползват веднага. Вторият елемент - 440 млрд. евро, които няма да са на разположение под формата на пари, а като задбалансов фонд. Кредитите в него ще бъдат гарантирани от страните - членки на еврозоната. Тези средства ще се отпускат на двустранна основа и ще се одобряват от националните парламенти.

„Макар че влязоха в заключителната декларация, реално споразуменията тепърва ще се договарят. Тук страни като България, които са извън еврозоната, могат доброволно да се включат в гаранциите", коментира Дянков. Засега единствената страна извън еврозоната, изразила такова желание, е Швеция.

По-късно вчера от ведомството на финансист № 1 съобщиха, че той заминава за САЩ, където дебатът за единната валута ще продължи на друг форум - „Икономическата криза в Европа и бъдещето на еврото", организиран от Cato Institute. Министър Дянков ще очертае необходимостта от значими структурни реформи, без които икономическото развитие на Европа в дългосрочен план ще бъде слабо и ще доведе до допълнителен натиск върху еврото.

Най-големи гаранции по кредитите в спасителния пакет ще даде Германия - върху 123 млрд. евро, Франция - върху 92 млрд. евро, а най-ниска - Кипър - само 1 млрд.

Други 250 млрд. евро пък ще бъдат отпуснати от Международния валутен фонд (МВФ).

Директорът на финансовата институция Доминик Строс-Кан приветства спасителния механизъм и го определи като „голяма крачка напред". „Смятам, че трябва да изчакаме още малко, но мисля, че това е доста окуражаващо," подчерта Строс-Кан.
Още от статията на „Монитор"

„Премиерът видя ефект от антикризисните мерки", информира „Сега"
Големият дефицит и фактическото неизпълнение на много от гласуваните от кабинета 60 антикризисни мерки не попречиха на премиера Бойко Борисов да се похвали с добри резултати. "Вече са налице първите резултати от антикризисните мерки в България", заяви в Русе Борисов, без да влиза в повече подробности.

Единствената известна мярка, която е приложена до момента, е орязването на бюджетните разходи с 10%. Още 10% оптимизация на държавните харчове се чакат при предстоящата актуализация на бюджета. Вече стана ясно, че обещаните милиони от продажба на квотите за парникови емисии (500 млн. очакван ефект), от ускорена приватизация на миноритарни дялове на държавни фирми (250 млн. лв.) няма как да се реализират бързо. Новият ред за облагане на застрахователите и печалбите от хазартни игри забуксува в парламента заедно с обещания данък лукс за общините. Отлагането на увеличението на някои пенсионни добавки би трябвало да даде ефект след 1 юли, тъй като те трябваше да се променят оттогава.

След посещението си в Русе премиерът трябваше да отиде във Варна, но според информация на агенциите полетът му с хеликоптер се отложил заради предстоящо затваряне на въздушното пространство във връзка с исландския вулкан. "Няма такова нещо, не сме затваряли въздушното пространство", коментираха от РВД към 18 часа вчера.

ОТ ИЗВОРА
Бойко Борисов:
Прочетохме наскоро, че в Германия са изобретили асфалт, който има 30 години срок на годност. И аз се пошегувах с канцлера Меркел, че ние в България тоя асфалт отдавна сме го изобретили - то у нас асфалт под 30 години просто няма.
Още от статията на „Сега"

"Погват несебърския кмет за далавери", информира „Монитор"
Несебърският кмет Николай Димитров ще бъде разпитан в Окръжната прокуратура в Бургас по разследване за неизгоден договор за строеж на междуселски път. Това потвърди пред "Монитор" говорителят на прокуратурата в морския град Станимир Христов. Сигналът за далаверата бе подаден от местната партия ДЕЛА и след направената проверка на 23 април е образувано и досъдебно производство срещу длъжностни лица. Именно по това разследване ще бъдат разпитани освен несебърския кмет, но и негови подчинени.

Става въпрос за обществена поръчка за неизвършенo строителство на пътния участък Обзор-Преселци, по която са изплатени близо 200 хил. лв. в края на миналата година. Без да има положен нито кубик бетон, е издаден протокол за извършени строително-монтажни работи, а сумата е изплатена от бюджета. От партията ДЕЛА твърдят, че източването на общинската хазна няма как да стане без знанието и одобрението на кмета Николай Димитров, председателя на общинския съвет Благой Филипов, от партията на братя Диневи - МОРЕ, и директора на строителния надзор в общината Клара Каравасилева, която също е от партия МОРЕ.  От ДЕЛА настояват още за проверка на две решения за отстъпване на право на строеж и промяна на ПУП (Подробен устройствен план), за които кметът Николай Димитров незаконосъобразно се е разпоредил без решение на общинския съвет.

С друга незаконосъобразна своя заповед Димитров одобрява изменение на ПУП, с който се унищожават паркинг и пешеходни тротоари, с което се променя конфигурацията и площта на общински парцел. Според общинския съветник от ДЕЛА Константин Гюпчанов това е явно нарушение на закона, според който подобна трансформация не може да стане без решение на общинския съвет. Такова обаче липсва. Имотът се намира на една от най-търговските улици в Несебър, ул. "Отец Паисий", наречена от несебърлии "Витошка".  От ДЕЛА представиха материали и по вече обявените публично скандални сделки на кмета и мнозинството в общинския съвет на партия МОРЕ за разширяване на детска градина за близо 2000 лв. на кв. м и предизвестения победител от конкурса за мерцедеса за кмета.
Още от статията на „Монитор"

"Не плащат за одран калник", разкрива „Стандарт"
Застраховател отказва да плаща щети за по-малко от 100 лв. по "Каско", ако са причинени на паркинг. Ако издраскат или огънат леко калника на кола над 10 години, докато е паркирана, не се надявайте да получите пари, казаха клиенти на "Лев Инс". От известно време компанията е променила Общите условия по застраховката и клиентите й вече нямат право на обезщетение до 100 лв., ако колата им е била ударена на паркинг от неизвестно лице и няма как да се намери виновникът. Информацията потвърдиха и от застрахователен брокер.

Ако щетата е за над 100 лв., клиентът пък трябва да поеме поне 10% от ремонта, гласят общите условия на полицата на компанията. Това било записано с дребен шрифт на самите полици "Каско" на "Лев Инс". Според представители на други застрахователни компании като "Армеец", "Бул Инс" и "Булстрад" в техните полици такива ограничения няма. Дружествата изплащат на клиентите си всякакъв тип щети по колите, стига да не става въпрос за опит за застрахователна измама. Според брокери обаче такива опити има редовно. Много хора си чупят сами фарове, огледала, прозорци и други части, за да вземат пари от застрахователя. После си купуват същите части втора употреба за много по-ниска сума и прибират остатъка от парите, разказват запознати.
Още от статията на „Стандарт"

„Пресният закон за потребителския кредит отива на поправка", разкрива „Сега"
Създаденият в края на м.г. нов Закон за потребителския кредит ще се поправя заради грубо нарушение на правата на потребителите. Това стана ясно вчера, само два дни преди законът да влезе в сила.

Става въпрос за записаното в допълнителните разпоредби на закона определение на "референтен лихвен процент" на лихвата по кредитите. Според сегашната дефиниция в закона това е показател, който се определя по методология на банката. Това обаче прави целия закон безсмислен, защото така банките могат да продължат да прилагат каквито пожелаят методики и въз основа на това да променят лихвите по вече изтеглени кредити, както правят масово в момента.

Депутатите от икономическата комисия в парламента са готови да разгледат поправка на това определение и да го заменят с нов текст. В най-общ смисъл той ще гласи, че за база на лихвата по договора за кредит може да се ползва само "лихвен процент от общодостъпен източник, който може да бъде проверен от двете страни по договора". Така банките няма да могат да променят своеволно формулата за пресмятане на лихвата, а само когато това се налага по обективни причини.

Предложението е внесено от бившия член на управата на БНБ и настоящ шеф на управителния съвет на Института на дипломираните финансови консултанти Любомир Христов. "Ще обмисля предложението и ще го обсъдя с колегите", коментира шефът на икономическата комисия Мартин Димитров. Той подкрепя идеята изчисляването на лихвените проценти да бъде максимално прозрачно, но това трябва да се направи така, че да не се отнема свободата на банките пазарно да определят лихвите. "По-принцип съм "за" по-честно отношение към потребителите на финансови услуги, но ще коментирам конкретното предложение, след като се запозная с него", заяви Йордан Цонев от ДПС.
Още от статията на „Сега"

„Нашенци жертви на несъществуващ превозвач", разкрива „Монитор"
След като на 11 април 2010 г. германската нискотарифна авиокомпания Hamburg International прекрати полетите си между Берлин и София само четири месеца след началото им на 23 декември, нейният партньор в България Sofia International (SI) заяви, че полетите се поемат от напълно неизвестния превозвач Bremenfly.

Още през ноември "Монитор" предупреди, че такава компания като Sofia International не съществува регистрирана нито в България, нито на територията на целия ЕС. Такъв бе и резултатът от мащабната проверка, извършена от Комисията за закрила на потребителя (КЗП), а зам.-министърът на икономиката Иво Маринов алармира хората да не купуват билети от SI.

Полетът на Bremenfly, обявен от SI за 14 април по линия Берлин-София-Берлин, изобщо не се състоя, защото и самолет не се появи. Оказа се, че начело на успешната летателна измама за пореден път стои познатият у нас Матиас Поранске, който продължава да бъде съден от стотици завлечени пътници с неговата компания Fly Mondo, която също никога не полетя между България и Германия след обявяването й през 2007 г.
Още от статията на „Монитор"

„Страх бави европарите", казва в интервю за „Стандарт" министърът по еврофондовете Томислав Дончев
Г-н Дончев, какви са проблемите, заради които се забавя  усвояването на еврофондовете?
- Темпът за разплащане за средата на програмния период от 3,8%  наистина е нисък. За този резултат има няколко пакета причини. На първо място  това е относително късният старт на усвояването на средствата от ЕС по всички  оперативни програми и по програмата за развитие на селските райони. Тези разходи  са допустими от 1 януари 2007 г., а реалният процес на малко по-високи обороти  стартира близо година и половина по-късно. Не бяха готови документи, не бяха  изградени структури. На второ място за по-бързото усвояване попречи и фактът, че  доскоро Европейската комисия имаше основателни упреци към страната ни във връзка  с контрола по отношение на разходването на европейските средства. Те бяха  основно по предприсъединителните инструменти и по САПАРД. В голяма степен това  рефлектира и върху ползването на Структурния и Кохезионния фонд. Тези причини  вече са преодолени. Но към момента продължава да бъде проблем нивото на  административния капацитет - както на управляващите органи по програмите, така и  на хората по места и на крайните бенефициенти. Истината е, че страната все още  разполага с малко на брой хора, които невинаги са достатъчно подготвени. Като  резултат от всички проблеми досега се наблюдава и страх, опит да се бяга от  отговорност и презастраховане, което допълнително бави усвояването. Защото всяко  нещо вместо веднъж, се проверява 3 и 5 пъти. При това не от един човек, а от  петима. Отделно е факт, че самите процедури, които страната ни си е създала,  предполагат излишно усложняване, което по никакъв начин не е предписано от  самата ЕК.

Какви мерки ще вземете за опростяване на тези  процедури?
- Пакетът мерки до голяма степен е готов. Става въпрос за  постановление на Министерски съвет 121, което регулира механизмите на  разпределение на безвъзмездно финансиране. В последната редакция, която ще бъде  внесена този месец за гласуване от МС, има множество подобрения. Основната  промяна, която ще е от изключителна полза за бенефициентите, е предварителното  предоставяне на информация. Защото не може да караме бенефициентите да скачат  като кучета след подсвирване и да реагират в срок до 2 месеца примерно. Да  очакваме при обявяването на дадена схема те да реагират светкавично и веднага да  подготвят проектното предложение, да направят нужното предпроектиране и да  кандидатстват. Затова годишната индикативна работна програма трябва да се  детайлизира много ясно дори преди да си приемат бюджетите. И на всички да им е  ясно за какво могат да кандидатстват. Да се знае кои разходи се очаква да бъдат  допустими и кои - не. Министерството на регионалното развитие и  благоустройството вече въведе една от другите много важни мерки -  предварителното публикуване на насоките за кандидатстване. Въвежда се изискване  те да бъдат публикувани поне 10 дни предварително.

Защо са важни тези мерки?
- От една страна, така даваме максимално рано информация на  бенефициентите. От друга страна - по този начин препятстваме шанса в насоките за  кандидатстване да има пропуски. Революционна е и промяната, според която може да  се възразява при отхвърляне на даден проект. Ако оценителната комисия е  преценила, че проектът на един бенефициент е недопустим на ниво административно  съответствие или по друга причина, той има възможност да възрази. Управляващият  орган ще го разгледа и ако прецени, че възражението е обосновано, тази грешна  ситуация може да се избегне. Допълнително предстои да се разгледа и възможността  за регламентирането на максимални срокове за извършване на процедури, основно по  верификация на разходите. Като срокът за разплащане ще бъде сведен до 2,5-3  месеца.

Какви други мерки са предвидени за хармонизиране на правилата  за кандидатстване по оперативните програми?
- Като цяло трябва да се върви не само в посока опростяване, но  и към опити за хармонизация на различните правила и процедури. Става въпрос  най-вече за документите, нужни за кандидатстване, съгласувателните процедури и  документите за отчитане. Така ще се улеснят и общинските администрации.

Подехте инициатива заедно с Националното сдружение на общините да повишите капацитета на администрацията по места. Как ще се случи това?
- Това е революционен процес и той не може да се случи  светкавично. Каквито и мерки да вземем, каквито и чудеса да направим, финалната  отговорност за това, какво може съответната община, е на местната администрация,  на кмета и на общинския съвет. Един от проблемите, които имаме, е опитът за  бягство от отговорност. И той съществува на различни нива. Като започнем от  структурите, които вземат решение кой проект да бъде финансиран и кой разход  одобрен, и стигнем до самите бенефициенти. Понякога неистовият стремеж да се  ползват консултанти не се дължи толкова на незнание какво да се направи, а и на  психологически механизъм за разделяне на отговорността с някой друг. Което е  грешка. И когато това се осъзнае, нещата ще вървят по-бързо и с по-добро  качество. Понякога и хората не стигат. Не всеки е специалист по културното  наследство или е наясно с мерките за енергийна ефективност. Но трябва на  консултанта да му се възлага дадена работа, а не той да казва какво дадената  община трябва да направи. Защото по този начин се нарушава институционалната  памет и вместо това при бенефициента остават само едни голи документи. Всеки  месец аз имам среща с Националното сдружение на общините, с кметове се чувам  непрекъснато. Имаме една група от около 20 общини, които вече са доказали, че  могат да подготвят и да управляват проекти, без да допускат дефекти. Наред с  това една част от общините нямат спечелен и изпълнен нито един проект. А  най-добрият учител е този, който има да решава същите проблеми като теб. Затова  според мен общините трябва да обменят опит.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Планът за Гърция закъсня", казва в интервю за „Дневник" Дидар Ердинч, професор по икономика в Американския университет в България
Гърция е спасена, а Европа даде знак, че оттук нататък няма да позволи страна от еврозоната да се доближи до възможността от фалит. Това е резултатът от последните десетина дни, през които европейските лидери първо се разбраха окончателно за Атина, а след това им се наложи да координират и нови мерки срещу продължаващите спекулации с еврото и други страни с дългови проблеми като Испания и Португалия. За спасителния пакет за Гърция, последиците за еврозоната и България и турския пример от 2001 г. разговаряме с проф. Дидар Ердинч. Тя преподава икономика и европейска интеграция в Американския университет в Благоевград. Активно се занимава с изследване на финансовия сектор и влиянието му върху макроикономическата обстановка в региона. През 2008 г. проф. Ердинч публикува книга за банковата реформа в Турция след кризата от 2001 г.
Проф. Ердинч, като човек, който е проследил внимателно турската криза от 2001 г. и състоянието на региона като цяло през последните години, как бихте описали ситуацията с Гърция и реакцията на Европа?
- Решението на ЕС да помогне на страната и приемането на спасителния пакет закъсня. Те трябваше да бъдат приети преди месеци, преди инвеститорите да се изнервят толкова. Докато ЕС обмисляше какво да прави с Гърция, страховете на инвеститорите се прехвърлиха и върху други страни с влошени финанси като Испания и Португалия.
Въпреки че испанският премиер Сапатеро се опитва да успокоява пазарите, безпокойството им продължава и това все повече оскъпява възможността на подобен тип страни да рефинансират краткосрочните си задължения.

Спасителният пакет за Гърция, разбира се, е безпрецедентен. За първи път в историята се спасява страна от Източна Европа с пакет от 110 млрд. евро. Това обаче не е достатъчно да успокои капиталовите пазари. Миналата седмица те регистрираха значителни понижения, а еврото удари ново дъно спрямо долара.

Според мен на хоризонта има опасности за още обезценяване на еврото точно защото спасителният пакет закъсня. Да, той е всеобхватен, предложени са лекарства за "болестта" на гърците, но той просто закъсня. Съответно е съвсем естествено да доведе и до протести в страната, защото усмиряването на публичните финанси на Гърция ще коства много на гръцкото общество.

Гръцката икономика ще се свие значително. Жизнените стандарти също ще се понижат силно, защото  заплатите в публичния сектор няма да се увеличават през следващите четири години, а косвените данъци ще нарастват. Това са съвсем стандартни мерки, за да се охлади излишъкът от публични разходи.

Добрата новина за еврозоната е, че усмирителната риза на ЕС върху Гърция означава, че страната ще плати дълговете си без закъснение, а ЕС ще ги гарантира. Това означава, че всеки, който се опита да подрони надеждността на гръцкия дълг, ще бъде посрещнат от европейски гаранции за изкупуването му.

В такъв случай имат ли почва очакванията на анализаторите, че и през 2014 г. Гърция няма да успее да плати задълженията си? Прогнозата е дълговете на страната тогава да са 140% от БВП. Да чакаме ли преструктуриране тогава?
- Според мен е напълно ясно, че ЕС няма да остави Гърция да обяви мораториум по плащанията на дълга си. Последните мерки го показват. Въпреки това всичко зависи от това доколко гръцкото правителство ще съдейства на ЕС и наистина ще свие публичния дефицит.

Ако то го направи, Гърция отново ще може да рефинансира задълженията си чрез международните финансови пазари, т.е. те отново ще са отворени за нея на приемлива цена. За целта обаче е много важно правителството незабавно да получи обществена подкрепа за тези тежки стъпки.

Иначе според мен в страната има политическа воля и политиците са наясно какви са рисковете пред Гърция, ако тя не съдейства на ЕС и МВФ. Основният риск, разбира се, е изхвърлянето на Гърция от еврозоната, ако местното правителство и общество не съдействат на спасителите им.

ЕС обаче няма механизъм за изваждането на страна - членка на еврозоната...
- Да, така е, но въпреки това във въздуха витае точно тази заплаха срещу Гърция - ако тя не направи каквото се иска от нея, ще бъде отстранена от еврозоната. Лично аз не вярвам, че това ще се случи въобще, но съществува опасност, ако страната не съдейства, ЕС да прибегне до тази крайна мярка.
Още от интервюто на „Дневник"

„С 28% можем да намалим ползването на енергия до 2020 г.", казва в интервю за „Класа" Таско Ерменков, изпълнителен директор на Агенцията за енергийна ефективност
Г-н Ерменков, имате ли предложения за данъчно стимулиране на домакинствата, които предприемат мерки по енергийна ефективност в домовете си?
- Със закона за енергийна ефективност има предвидени облекчения за сградите, които предприемат мерки за енергийна ефективност и са въведени в експлоатация преди 1 януари 2005 г. Ако тези сгради са приведени в съответствие със сегашните мерки за енергоефективност, те получават освобождаване от данък сгради за 7 г. Ако освен тези мерки на сградата са монтирани и възобновяеми енергийни източници, тази данъчна ваканция става 10 г. Ако дадена сграда е санирана и приведена в съответствие с изискванията към момента на въвеждането й в експлоатация, но без на тях да има монтирани ВЕИ инсталации, то домакинства от нея ще получат данъчно облекчение за период от 3 г. Ако има поставени и ВЕИ-та на сградата, то срокът за освобождаване от данъка става 5 г. В зависимост от това дали има сложени екоинсталации на сградата се дават два различни сертификата - клас А и клас Б. До момента сертификат клас А за сгради с монтирани ВЕИ-та е издаден на 1028 здания, а сертификат Б е даден на 55 сгради.

Според Закона за корпоративното подоходно облагане освен за сградите има предвидени и стимули за инвестиране в промишлените системи на мерки за енергийна ефективност. Това са в общи линии данъчните преференции, които съществуват. Освен тях има преференции при финансирането на енергоспестяващи мерки по кредитните линии за енергийна ефективност в бита. Там се дава до 20% грант за направената инвестиция. Ако многофамилните сгради се обединят и предприемат мерки за саниране на сградите, те могат да кандидатстват за финансиране пред фонда за енергийна ефективност, където условията са по-меки, отколкото при кредитите от банките. Всички тези мерки са действащи в момента. Допълнителни стимули сега не са обсъждани.

Да, но в други страни от ЕС има по-осезаемо насърчаване...
- Мога да ви дам пример от Австрия, където щом хората предприемат мерки за обновяване на сградния фонд, всяка община дава до 150 евро/кв. м за подпомагане на живеещите в блока. Домакинствата дават същата сума и на практика там подпомагането се поделя поравно между държава и домакинства.

В нашата стратегия за обновяване на сградния фонд сме предвидили, че държавата би могла да поеме до 20% от мерките за битовия сектор. С измененията на регламента за усвояване на пари по оперативна програма „Регионално развитие" сега има възможност част от средствата на програмата да се използват за подобряване на състоянието на битовите сгради. Това са вариантите за подпомагане на населението.

Ако многофамилните блокове се обединят и предприемат мерки за обновяване на сградата, а не само с мерки по енергийна ефективност, то може би ще е целесъобразно общината да предостави безвъзмездно земята, върху която е построен този блок, за да могат домакинствата да надстрояват този блок с леки конструкции. Това засега е само идея.

Така, както е създадено данъчното законодателство сега, веднага щом започне работата по саниране, се оскъпява имотът и респективно се вдигат и данъците. Добър вариант е щом се въведат енергоефективни мерки данъците да се намаляват. За сметка на това предлагаме налозите обаче да се вдигат за домакинствата, които не предприемат никакви мерки по енергийна ефективност.

Сега е трудно за домакинствата да си монтират ВЕИ инсталации на покривите заради законодателството. Може ли това да се промени?
- Има проблеми, които съществуват от гледна точка на Закона за възобновяемите енергийни източници. В енергийното министерство се подготвят в момента промени в този закон и аз се надявам с корекциите да бъдат облекчени искащите да изграждат ВЕИ системи. Не е задължително от тях да се произвежда само ток, а по-рационално ще е да се произвежда и топлинна енергия. Производството на топлинна енергия по стария закон не се стимулираше, но сега с новия се надявам и това да стане. Това ще позволи на бита по-ефективно да се включи при подобряването на енергийната ефективност.
Още от интервюто на „Класа"

„Маркетингът става все по-загрижен за продуктивността", казва в интервю за „Дневник" Жан-Клод Лареш, професор по маркетинг в INSEAD и лектор на MIF4
Бизнес в преустройство, или как да управляваме "новата нормалност", която промени бизнес средата завинаги. Това е темата на четвъртия поред Marketing Innovation Forum, организиран от вестник "Капитал", който ще се проведе на 27 май в Народния театър "Иван Вазов". Отговори на въпроса "А сега накъде" ще предлагат тримата лектори на събитието - най-награждаваният криейтив директор на рекламния фестивал в Кан Дейвид Дрога, директорът "Интерактивни комуникации" за Европа, Азия и Близкия изток в Ogilvy Group Пату Нойтеманс и легендарният професор по маркетинг в бизнес училището INSEAD Жан-Клод Лареш.
С какво според вас сте най-известен?
- Бих казал, че съм най-известен със съвършенството в маркетинга и фокуса върху клиента. Тясно съм специализиран във фокусирането върху клиента, при което цялата компания трябва да се съсредоточи върху клиен­тите и да следи културните промени, които засягат не само специалистите по маркетинг, но и цялата организация.

Това означава да се привлекат към програмата хора от отделите по изследване и развитие, производство, човеш­ки ресурси, финанси и от други места и в крайна сметка цялата компания да стане по-ориентирана към клиентите.

Какво ви подтикна да се захванете с маркетинг?
- Току-що бях завършил магистратурата си в INSEAD, когато ми се обадиха от L'Oreal. L'Oreal работеше с консултантска фирма, която се опитваше да й продаде първия маркетингов модел от Масачузетския технологичен институт (МИТ), и търсеше някой от INSEAD, който знае нещо за него. По онова време изследванията ми бяха свързани с компютрите.

Въпреки това отидох в L'Oreal и се опитах да им помогна да разберат модела, който консултантската фирма се опитваше да им продаде. Така станах техен консултант по въвеждането на пазара на нов продукт и приложих модела, наречен "Спринтер", разработен от професор Глен Ърбан от МИТ.

Какъв мислехте, че ще бъде приносът ви, и какво беше предизвикателството пред вас?
- Не мислех за това. Просто бях въодушевен от темата и мотивиран от своето собствено егоистично удоволствие. Това се случва, когато си на 24 и не знаеш нищо за света на бизнеса. Тогава реших каква да е първата ми цел за изследване - исках да разработя мегамаркетинговия модел. Тя щеше да комбинира всичко, което знаех за мар­кетинговия модел, защото по това време те бяха или тотални чудовища - си­мулиращи клиента на индивидуално ниво, или бяха специализирани, като например рекламен модел тук, ценови модел там, дистрибуторски модел тук и модел за търговия там.

Исках моят модел да интегрира нови неща с някои от най-актуалните концепции като тези за позиционирането, сегментиране­то, скалите с широк параметър и други. Според мен изследванията наистина помагат за преподаването и не е необходимо това да е по директен начин.

Какво направихте тогава?
- Не ми хареса идеята за писането на примери от практиката. Освен това бях потънал в моделите, те бяха моята страст. Трябваше да мисля бързо и така препозиционирах моя изследователски модел като симулация с учебна цел. Стана маркстрат, което произлиза от маркетингова стратегия.

Разработването ми отне три години и резултатите бяха публикувани през 1977 г. По пътя ми към INSEAD някой ми се обади и попита дали аз съм Жан-Клод Лареш и дали съм разработил нещо, наречено маркстрат. Отговорих утвърдително и попитах "как се натъкнахте на него, след като още не е пуб­ликувано?".

Той каза: "Аз съм от "Нестле". Прочетох го, точно от това се нуждаем, ще обучим нашите продуктови мениджъри и ще започнат да действат много по-стратегически. В момента са твърде фокусирани в краткосрочния план. Nestle възприе маркстрат и го из­ползва през следващите 20 години.

Какво предложи на компаниите маркстрат, когато се появи?
- Маркстрат позволи сегментирането и позиционирането и обхващаше всич­ки аспекти на маркетинговия микс във време, когато, спомнете си, марке­тингът се състоеше от 4-те П. По-важното е, че предоставяше реалистична симулативна среда, в която мениджърите могат да учат, да се проверява до­колко разбират, да разработват нови гледни точки и да действат различно, когато се завърнат на работното си място.

Тридесет години след първата публикация маркстрат се използва активно от 500 бизнес училища по целия свят, 24 са от 30-те най-престижни американски бизнес училища, и непрекъснато се развива и подобрява. По-скоро е като опит да се дефинира маркетингът: не е продукт, а концепция.
Още от интервюто на „Дневник"