За втори пореден месец продажбите на европейски автомобили спадат. Най-голямо намаление отбелязват Renault, DaimlerChrysler и BMW. Причината агенция Bloomberg отдава на повишените данъци в Германия, които смъкват потребителския интерес.

Продажбите през март са спаднали с 0.3% и сега възлизат на 1.82 милиона автомобили и джипове от 1.83 милиона за периода от предходната година, гласи днешното съобщение на Европейската асоциация на автомобилните производители. Продажбите за първите три месеца на годината са паднали с 0.2% до 4.22 млн. МПС.

Продажбите в най-голямата икономика на Европа, ФРГ, са паднали с цели 6.6% след увеличаването на данъка продажби през януари, което продължава да обезкуражава купувачите. Намалението на продажбите при Renault, BMW и DaimlerChrysler се свързва и с подменянето на старите модели с нови, например модифицирания седан от C класа на Mercedes- Benz и джипа X5 на BMW.

„Имахме много слабо първо тримесечие, особено в Германия", казва анализатор в Хамбург. „Тази отрицателна тенденция може да се обърне слабо и да се стабилизира през второто и третото тримесечие, но изглежда общите продажби тази година като цяло няма да се променят".

Акциите на Renault паднаха с 0.7% в Париж. Акциите на BMW във Франкфурт се качиха с 0.6%. Акциите на DaimlerChrysler се смъкнаха с 1%.

Вторият по големина производител във Франция, Renault, регистрира спадане в продажбите с 9.4% или 146,520 реализирани машини: търсенето в Европа на модели като Clio и Megane намалява. През февруари Карлос Гон заяви, че оперативната печалба като съотношение към продажбите тази година ще се вдигне на 3% от 2.6% през 2006 с помощта на новите версии на малките коли Twingo и средния клас на Laguna, които през второто полугодие ще привлекат клиентите.

Двата най-големи производители на луксозни коли в света, BMW и DaimlerChrysler, са засегнати от 19% ДДС във ФРГ. Продажбите на „баварците" са паднали с 5,4% (90,593 бр). Продажбите на DaimlerChrysler включително Smart и Chrysler, са паднали на 98,720 коли с 6.3%.

Генералният изпълнителен директор на BMW Норберт Райтхофер през февруари каза, че очаква печалбата преди данъци през 2007 да се вдигне за втора поредна година благодарение продажбите на нови версии джипове и малогабаритни автомобили Mini.  DaimlerChrysler, които започнаха продажбите на новата C-класа през март, предвиждат, че продажбите на семейството Mercedes през 2007 няма да се променят.

Европейският автомобилен пазар спада, обаче за сметка на това продажбите на Toyota Motor се покачват.

Toyota се утвърди като номер две на световния автомобилен пазар. Продажбите й в Европа през миналия месец са скочили с 6.2% и вече са достигнали 110,110 броя, което говори за пазарен дял 6 процента спрямо 5.7% на предходната година. Най-търсени са били новите версии на джипа RAV4 и малката Yaris. Toyota очаква да продава в Европа 1.3 милиона коли след 2008.

Освен това японската корпорация си е поставила за цел да продаде 4% повече автомобили глобално и евентуално да изпревари детройтските General Motors като автомобилостроител номер едно в света. Ще помогнат за това популярните модели Camry и Prius. Продажбите на GM през миналия месец са спаднали с 1.6% и са достигнали 201,611 коли, 14 процентно е намалението в луксозната марка Saab.

На фона на европейските неудачи изпъква доброто постижение на Fiat: нарастване на продажбите с 6.3% до 136,171 бр. с ръст на пазарния дял на 7.5% от предишните 7% - благодарение на търсенето на модела Grande Punto. Освен това предприятието от Торино започна продажбите на компактния модел Bravo през февруари.

Продажбите на Фолксваген със седалище във Волфсбург, най-голям производител в Европа, са се увеличили с 2.2% до 341,755 коли, благодарение на увеличението в продажбите на испанските автомобили Seat с 8.2%. Луксозната марка Audi увеличава с 5%. Марката Volkswagen се е продавала по-слабо с 1.1%.

Мартин Винтеркорн, главният изпълнителен директор, е казал, че 2007 ще е „трудна" година за марката Volkswagen, която до следващата година няма да въведе значително изменение в асортимента си от модели.

Ford, третият в света производител на коли, през миналия месец е продал в Европа 1.3% повече автомобили или 217,639 броя. Неговото Volvo регистрира сериозен ръст на продажбите от 6.6% до 30,752 бр., а същинската марка Ford се е продавала 1.9% повече или 167,836 автомобила.

Peugeot Citroen, вторият производител на Европа, в региона отбелязва ръст на продажбите с 0.3% или реализира 230,080 коли на пазара. След загубата от 127 млн. евро от миналото полугодие, новоназначеният изпълнителен директор Кристиан Страйф възнамерява да изкара предприятието на печалба през тази година.