„Рулетка с лихва", разкрива „Стандарт" от първата си страница
Казина изнудват като лихвари. Те заробват с кредити пристрастени играчи, а после им прибират пари и имоти. Това разкриват внезапните проверки на игралните зали, обяви вицепремиерът Симеон Дянков. Масова практика е крупиета да позволяват да се играе на вересия. Ако клиентите не могат да върнат заемите, гардовете на лихваря им прибират бижутата, колата и дори апартамента.

Най-често даваме между 200 и 1000 лева на закъсали комарджии, които не искат да си тръгнат от ротативките, коментираха пред "Стандарт" хора от бранша. Собствениците на казината определяли лихвата "на око" - според клиента. Най-често тя била между 10-15% на месец.
Още от статията на „Стандарт"

„Пълната забрана за пушенето изгоря", съобщава от първата си страница „Дневник"
Да отпадне пълната забрана за пушене в заведенията, която трябваше да влезе в сила от 1 юни тази година. Това предложение за промени в закона за здравето внесоха седем депутати от ГЕРБ. То беше приветствано от ресторантьори, хотелиери и производители на цигари. Засега само непушачи от опозицията в парламента са против. Пълната забрана за пушене във всички други обществени места се запазва.

Идеята за смекчаване на режима беше лансирана още преди месец от депутата от ГЕРБ Емил Димитров, който сега не е сред вносителите на законопроекта. До юли 2009 г. той притежаваше половината от дружеството "Симеон 2". То участва в "Табак трейдинг партнърс", занимаващо се с дистрибуция на цигари. Димитров е бил и шеф на асоциацията на производителите и търговците на тютюн.

Предложението на ГЕРБ предвижда за заведения до 100 кв.м собственикът сам да определя дали да се пуши или не. При помещения над 100 кв.м собственикът ще трябва да обособи отделни зони за пушачи, които да са добре изолирани. Мотивът на ГЕРБ за промените е, че пълната забрана в заведенията ще се отрази много лошо на бизнеса в условията на криза, а и няма да се спазва. Според един от вносителите на промените - Светлин Танчев от ГЕРБ, преходът трябва да е по-плавен и тоталната забрана може да бъде въведена след 4-5 години.

"Отпадането на възможността да се пуши на обществени места няма как да се случи нито веднага, нито когато и да е. Познаваме се българите. Би трябвало днес в парламента депутатите да са казали, че ще помислим върху възможността нощни барове, дискотеки и подобни такива, където няма как да се спрат пушачите, да се пуши. В много европейски държави нещата са така. Ще направим обществена дискусия и ще решим въпроса. Вчера говорих с много хора и една част ми казаха "браво", а други - "пушачите да излязат навън", коментира премиерът Бойко Борисов.

Съпредседателят на парламентарната група на ГЕРБ Искра Фидосова и шефът на здравната комисия Лъчезар Иванов (ГЕРБ) подкрепиха идеята. Фидосова отбеляза, че ще се създаде по-работещ механизъм, защото така или иначе пълната забрана няма да се спазва. Според Иванов с предлаганите промени България не прави крачка назад от препоръката на Европейската комисия. "Много неевропейско. Това е много балкански манталитет, даже ориенталски", коментира лидерът на ДСБ Иван Костов.
Още от статията на „Стандарт"

"Трактора в ареста, дясната му ръка на свобода", обобщава от първата си страница „Монитор"
Съдът остави в ареста Алексей Петров. Неочаквано обаче под гаранция от 20 хил. лева бе освободен дясната му ръка Антон Петров-Хамстера. Той е шеф на силовите бригади и на Октопода, и на Наглите. Това означава, че свидетели ще бъдат притискани да се откажат от показанията си. Освен Трактора в ареста остава и аверът му Марчело Джотолов, реши вчера Софийският апелативен съд.

След 8-часово заседание магистратите приеха, че срещу тях има множество свидетелски показания, които описват пълно цялата гама на престъпната им дейност.

От залата веднага бяха пуснати братята Йордан и Пламен Стоянови-Дамбовците, както и Момчил Кръстев. Съдът ги освободи срещу подписка, тъй като срещу тях няма убедителни доказателства, че са участвали в престъпната група на Алексей Петров.

С 20 бона гаранция от ареста излиза и адвокатът Николай Велков. Според съда са събрани убедителни доказателства, че той и Хамстера имат участие  в престъпната група, ръководена от Трактора, но няма опасност да извършат нови престъпления. Те ще пренощуват в ареста, тъй като заради късния час, в който бяха гледани мерките им няма къде да внесат гаранциите си.

Решението на съда е окончателно. Най-рано след 2 месеца или при промяна на обстоятелствата, задържаните могат да поискат промяна на мерките. Задържаният преди близо десет дни Алексей Петров от вчера се сдоби и с още едно обвинение. То  е за лека телесна повреда, която Трактора нанесъл на един от свидетелите по делото - Георги Цветанов, през 1998 г.

Новото обвинение стана ясно вчера по време на заседанието на Софийския апелативен съд. Магистратите заседаваха по жалбата на обвиняемите срещу решението на СГС, с което Трактора, Антон Петров-Хамстера, Николай Велков, Марчело Джотолов, братята Пламен и Йордан Стоянови-Дамбовците и Момчил Кръстев бяха оставени в ареста.
Още от статията на „Монитор"

„Управляващите развяха бяло знаме за генните мутанти", информира от първата си страница „Сега"
ГЕРБ изгуби безславно битката за въвеждане на генномодифицирани организми (ГМО) в България. След дълъг и изтощителен дебат депутатите на Бойко Борисов в екологичната комисия капитулираха и отстъпиха от искането си да се намалят разстоянията от защитените територии, на които може да се сее ГМО. Забраната за 30-километровата буферна зона остана по личното настояване на парламентарния шеф Цецка Цачева.

Решението бе гласувано единодушно и посрещнато с бурни аплодисменти от присъстващите на заседанието неправителствени организации. Условието за 30-те км около защитените зони и зоните от "Натура" на практика прави невъзможно засяване с ГМО, тъй като няма свободни площи, обясниха депутати.

До важното решение се стигна след дълги пазарлъци и разгорещени страсти. Парламентарният шеф Цецка Цачева смени коренно позицията си в рамките само на половин час. Сутринта в кабинета й бяха извикани представители на всички ПГ, които се договориха отстоянието от защитените зони да падне от 30 на 14 км. В комисията обаче заваляха предложения забраната да се увеличи. Депутатът от ДПС Джевдет Чакъров например предложи 28 км, а Лъчезар Тошев (СДС) поиска увеличение на 35 км.

Цачева дойде в комисията със закъснение и обяви, че е много недоволна от претенциите на депутатите от опозицията, защото не се отметнали от договорката за 14 км отстояние. "Очаквах вече да се поздравяваме за това, че законът отива на приключване, а виждам, че не сме отлепили от точката, в която спряхме вчера", разсърди се тя. Все пак сговорчиво предложи 21 км, но зам.-министър Евдокия Манева настоя за не повече от 20 км. При дискусиите Манева призна, че идеята за 30-те км е била нейна и е приета от миналия парламент. Но обясни, че е била твърде прибързана и предложена в състояние на еуфория.

Атмосферата в залата се нажежи, след като представителите на неправителствените организации настояха да знаят юридическите причини за намаляването на буферната зона, тъй като това не е изискване в нито една директива.

Спорът бе решен от един есемес, който получи парламентарният секретар на екоминистерството Жанет Живкова. Тя показа текста му на депутата от ГЕРБ Иван Алексиев, а той запозна с него Цачева. Веднага след това шефът на НС отсече: "Предлагам да остане същата цифра 30 км, за да бъдат спокойни всички. Колеги, обединете се около един такъв текст, за да продължим напред". С преобръщането си на 180 градуса Цачева обра похвалите на екозащитниците.

По-късно тя обясни, че е направила консултация с МОСВ. Експертите я уверили, че при буфер от 10 км около защитените зони на практика нямало свободни площи за засяване с ГМО, така че било все едно дали ще запишат 30, 40 или 80 км буфер. Не стана ясно защо тогава изобщо ГЕРБ предложи да се намали буферът. Цецка Цачева призна и още нещо - че ЕК никога не е искала от България да направи всички промени, предложени от ГЕРБ в закона, но намерението на мнозинството било да изпревари процеса и да синхронизира закона с евродирективите. Според Цачева обаче чиновниците в МОСВ са се престарали.
Още от статията на „Сега"

„ЕК ни глобява с над €20 млн. за неправомерни агросубсидии", съобщава от първата си страница „Класа"
Главна дирекция „Земеделие и развитие на селските райони" към ЕК изпрати вчера писмо до министъра на земеделието и храните Мирослав Найденов с намерение да глоби България заради неправомерно изплатени субсидии за 2007 г. Страната ни може да бъде санкционирана с 20 201 783 евро, съобщи министър Найденов. Мотивите, отбелязани в писмото, са, че платените помощи не са в съответствие с правилата на ЕС. Става въпрос за неправомерно субсидиране на пасища и ливади, включени в т. нар. код 6.

Ако бъдем санкционирани, сумата ще трябва да се удържи от траншовете, определени за подпомагане през 2010 г. По принцип субсидиите на площ се изплащат от 1 декември на настоящата година до края на юни на всяка следваща.

Първите сигнали, че има опасност от глоба, се получиха през есента на 2009 г. , когато беше оповестен докладът на Европейската сметна палата. Одиторите бяха установили нередности в системата за администриране и контрол ИСАК. Близо една трета от проверените терени се оказаха необработваеми ливади, за които е платена субсидия.

Въпреки разпоредбите на Европейската сметна палата да не нарежда плащания, бившият агроминистър Валери Цветанов е разрешил преводите, каза още Мирослав Найденов. Той не изключи да бъдем сюрпризирани и с друга глоба, защото още не е приключила проверката за 2008 г. България ще обжалва решението на ЕК в срок от 30 дни.

Съгласно регламента санкцията е от 25% до 100% от цялата сума. Екипът на МЗХ ще направи всичко възможно, за да намали тази сума, каза Найденов. Той припомни, че именно заради нарушенията с плащанията по код 6 бившият министър Валери Цветанов е предаден на прокуратурата.
Още от статията на „Класа"

„Дянков преобръща заплащането на чиновниците", съобщава „Сега"
Сериозна промяна в модела на заплащане в държавната администрацията готви финансовият министър Симеон Дянков. Бонусите, премиите и всички други подобни форми на допълнително материално стимулиране стават част от заплатата. Новият модел трябва да се въведе догодина. Заплатата ще се състои от постоянна част, която ще е 75% и ще се дава всеки месец. Останалите 25% ще са променлива част от възнаграждението, т.е. бонуси, и ще се дават само при добра работа на служителите.

Част от тези премии ще са текущи и ще зависят от работата на съответното ведомство като цяло, на дирекциите в него и на отделните служители. Ще има и целеви бонуси, които ще се дават на отделни чиновници в зависимост от приноса им при изпълнението на конкретни задачи и проекти. Редът за получаването им ще бъде описан в специална наредба или постановление. Въпреки промените целта е да няма намаление на заплати на чиновници под сегашните им нива.

"Целта е да се привличат и задържат висококвалифицирани и образовани кадри, които ще получават по-високи възнаграждения за своя труд", коментира Симеон Дянков. Идеята е също да има повече прозрачност при заплащането в администрацията.

В момента в централните ведомства започва цялостен преглед на всички длъжности, отговорности, функции, необходими знания и умения на чиновниците и т. н. На тази база ще бъдат преоценени основните заплати за съответните позиции.
Още от статията на „Сега"

„От умрял писмо за дълг на "Кремиковци", обобщава „Стандарт"
400 млн. лева си иска държавата от бившия собственик на "Кремиковци" Валентин Захариев. Той спечели 124 млн. долара от продажбата на комбината на индиеца Прамод Митал, но сега ще трябва да връща пари на Агенцията за следприватизационен контрол. Не е ясно обаче дали хазната ще получи и лев от скандалния бизнесмен.

Фирмата "Финметалс", собственик на "Кремиковци", бе осъдена във вторник на втора инстанция от Софийския апелативен съд да плати 40 млн. лева. за неизпълнена инвестиционна програма. Преди това, през 2009 г., с друго решение приватизаторът "Финметалс холдинг" е осъден да плати още 35 млн. лв. Така с лихвите дружеството дължи вече 79 млн. лв., обясниха вчера от Агенцията за следприватизационен контрол. Има искове за всяка година от 2001-ва до 2005-а включително. Общата сума е 400 млн. лева, изчислиха от АСК.

Единственото нещо обаче, което държавата ще получи в момента, е прихващане на дълга на завода към "Финметалс холдинг" в размер на 59 млн. лв.

Проблемът е, че Агенцията за следприватизационен контрол (АСК) може да налага запор само на акциите на дружеството, но не и върху капитала и имуществото на предприятието, обясни вчера членът на Надзорния съвет на агенцията Руси Статков.

"В случая с "Химко" например съдът ни разреши да наложим ипотека. Но очевидно "Кремиковци" е различен казус за съдиите. И от Софийски градски съд ни отказаха да запорираме машините и сградите обясни Статков. Така на практика дори и след двете осъдителни решения на съда за 79 млн. лв. хазната няма да може да събере дори 20-те милиона, които остават след прихващане на дълговете между "Финметалс холдинг" и "Кремиковци". Защото след продажбата през 2004 г. на Митал може да се окаже, че "Финметалс" е прехвърлил авоарите си в други фирми и няма собствено имущество и за лев, опасяват се чиновници.

Проблемът за неизпълнените ангажименти по приватизационния договор на "Кремиковци" изниква през 2003 г. Тогава става ясно, че собственикът "Финметалс холдинг", който го придоби само за 1 долар, не изпълнява обещаните инвестиции. За 6 години - от 2000 до 2005 г. включително, Валентин Захариев трябваше да вложи общо 300 млн. долара. Той обаче не го е направил. Делата обаче се точат с години.

"За 2000 г. задълженията са оправени. През 2004 г. заведохме дело за инвестициите за 2001 г.", твърди Руси Статков. Едва през 2007 г. съдът се произнася и АСК печели дело за 35 млн. лв. Второто дело завършва едва сега. То е за инвестициите за 2002 г. и е за 40 млн. лв. Понеже има натрупвания, третото дело ще е за 55 млн. лв.
Още от статията на „Стандарт"

„Слънчев бряг се превърна в блато", разказва репортажът на „Монитор"
Улици - пълноводни реки, плаж - бунище, бараки - най-долен битак и кал до ушите. Това не са сцени от бъдещ нискобюджетен филм на ужасите. Уви, това е действителността в най-големия ни и стар курорт Слънчев бряг. Ще сгрешите, ако си помислите, че апокалиптичните картини от снимките са само вследствие на поройните дъждове. Става дума за поредица от грешки, незаконно строителство и липса на елементарна инфраструктура. Кратка обиколка из комплекса ще удиви и най-големите скептици. Никой не е очаквал, че Слънчев бряг може да западне чак толкова.

Бомбата с часовников механизъм отдавна цъка. Вероятно ще избухне през това лято, тъй като фитилът тлее още от зимата. Единственото безопасно място е в идеалния център около хотел „Кубан". Въпреки че там не се гази във вода, клоните на  дърветата са увиснали до земята, а нерегламентирано раздадените бараки придават атмосфера, подобна на тази в „Илиянци" след приключване на работния ден.

В района на плажа може да се намери всичко - от спринцовки с игли до празни бутилки от алкохол. Найлоновите торби са класика, хиляди сламки от заведенията наоколо също се търкалят в пясъка. И всичко това е в по-добрата част на курорта. Всяка крачка вляво или вдясно е въпрос на риск.

За водачите на автомобили се препоръчват джипове, а за пешеходците гумени ботуши над коляното. Стотиците литри дъждовна вода просто няма къде да се оттекат. Няма и как, след като незастроените пространства вече се броят на пръсти. Най-лошото е, че от години дори не се мисли по въпроса как при вече изникналите стотици бетонни постройки да се направи нещо за подобряване на инфраструктурата. Дори и тази, която съществува, не се поддържа. Скандали в тази посока се вихрят още от преди старта на сезон 2009. „Слънчев бряг" АД обявява цени за инфраструктурата си, подобни на тези в Кан. Община Несебър отказва да ги плати. При тази ситуация отсега изглежда, че ще посрещаме туристите на тъмно и мръсно, тъй като никой не иска да плаща уличното осветление, почистването на алеите и озеленяването.

Алтернативни начини за решаване на проблема с инфраструктурата не се търсят. В същото време обаче дружеството инвестира милиони левове в нефункционални проекти като паркинги, които акумулират слънчева енергия, и говорещи контейнери за отпадъци.
Още от статията на „Монитор"

„Икономиката се свива, а цените растат", е заглавието на статията в „Сега" на експерта по финанси в Центъра за икономическо развитие Калоян Стайков
Последните месеци на 2009 г. бяха особени за България - икономиката спадаше с тревожни темпове, все повече хора губеха работата и доходите си. А в същото време цените започнаха да растат.

И до днес различните икономически школи спорят какво кара цените да растат, но всички са съгласни за едно - инфлацията е парично явление. Това, което загрява или смразява цените, са търсенето и предлагането не на реални стоки и услуги, а на парични единици.

Когато количеството левове, включващи парите в обращение и банковите кредити, в икономиката се увеличи, а реалната продукция на стоки и услуги нараства с по-нисък темп, резултатът е увеличаване на цените. Причината е съвсем интуитивна - всеки лев вече има по-ниска стойност, защото има повече левове в икономиката в сравнение с реалните стоки и услуги. И когато все повече парични единици се предлагат за чифт обувки или за тон зърно, стоките поскъпват - не защото те са станали по-оскъдни, а защото има изобилие на левове. Същият ефект се получава и когато се понижи предлагането - наличните пари се оказват относително повече в сравнение с реалната продукция и това пак води до увеличение на цените.

Стойността на паричната единица се променя по причини, които влияят на цената на всяка друга стока - обема пари в момента, очаквания обем в бъдеще, качеството им. С други думи, стойността им зависи от физическата им наличност, но и от психологични фактори.

Причините България да изпитва инфлация, въпреки че брутният вътрешен продукт (БВП) на страната се свива, са комплексни и многобройни. Към техническите спада например увеличаване на парите "на пазара". През първите 3 тримесечия на 2009 г. БВП се сви съответно с 3.48, 4.87 и 5.45%, а разходите на работодателите за труд нарастват съответно с 18, 15.1 и 10%. Парите в обращение намаляват с 6.58% за първите девет месеца на м.г., но отпуснатите кредити на частния сектор растат, макар и само с 2.17%. Консолидираните държавни разходи се увеличават с 20% за периода януари-септември 2009 г., а бюджетният баланс се променя от излишък в размер на 4.97 млрд. лв. през септември 2008 г. на дефицит от 552 млн. лв. през септември 2009 г. Крайният резултат от всичко това е, че при по-нисък обем на реални стоки и услуги парите в оборот са повече. Така че обективните причини са налице и ценовият ръст, макар и малък, изобщо не е изненада.
Още от статията на „Сега"

„Плащаме 30% по-малко за почивка до 15 март", обобщава „Монитор"
С до 30% по-евтини са почивките през периода от февруари до средата на март, показа проучване на "Монитор". Еднакво изгодно е за портфейла, независимо дали искате да отдъхвате у нас, в чужбина, или пък ви се пътува до екзотична дестинация.

Огромният брой отложени полети през този сезон, отменени пътувания на международни влакове, наводнения, задръстени магистрали доведе до осезателно свиване в пътуванията с цел туризъм. Затова от хотелите в големите курорти у нас, през офертите в съседните държави до романтични и привлекателни чужди курорти - в момента всичко се предлага на доста изгодни цени. Най-удачно е купуването на пакети за висококатегорийни хотели, тъй като поради неустойчивото време е възможно да прекарате повече време в стаята, отколкото навън.

В Златоград например стая в нов хотел с отлични условия се предлага за 40 лв. за двама. Във Велико Търново цените са отново са около 30-50 лв. на стая за четиризвездно настаняване.

Две нощувки в Будапеща и пътуване със самолет в момента са на цена от 159 евро. Под 400 лв. е посещението с автобус на Прага за 5 дни и настаняване в четиризвезден хотел.

В момента както нискотарифните превозвачи, така и редовните авиолинии се надпреварват с изкусителни оферти. Само за 120 евро човек може да лети до Рим с "България ер". Част от офертите на туроператори за двузвездни и тризвездни хотели в центъра на италианската столица са на цени между 30 и 40 евро на нощ в стая за двама. За 47 евро може да се намери и четиризвезден хотел в непосредствена близост до метрото, ако се поразровите в интернет.

Въпреки лекото покачване на британската лира, цените в Лондон продължават да бъдат значително по-изгодни от тези в България, и февруари е идеалното време за шопинг особено на специализирано зимно спортно облекло.

С нискотарифните превозвачи цените до британската столица са около 60 лв. в едната посока с включени такси. Ако пътувате в група, наемете апартамент, който с вместимост до 6 души струва около 55 евро на нощ в големите градове в Германия, Австрия, Белгия, Франция. До края на този месец в цяла Западна Европа можете да пазарувате маркови облекла на много по-изгодни цени от тези по родните пазари.

За любителите на топлото време с около 40% по-изгодна е цената за почивка на остров Бали, където цените започват от 849 евро на човек за 10 нощувки с включен самолетен билет и 2 екскурзии.
Още от статията на „Монитор"

„Възложителите няма да могат да сключват договори ако се обжалват", казва в интервю за „Дневник" Миглена Павлова, изпълнителен директор на Агенцията по обществените поръчки (АОП)
Каква е целта на последните промени в Закона за обществените поръчки?
- Този законопроект въвежда изискванията на нова европейска директива, свързана с реда за обжалването на обществените поръчки. Основната цел е постигане на бързина и ефективност при обжалване на процедурите.
Промените са насочени към превенция и недопускане сключването на договор в резултат на незаконосъобразна поръчка. Законопроектът въвежда задължителните изисквания на директивата, като запазва модела, който действа в страната ни в момента както по отношение на органите, пред които се обжалват процедурите, така и по отношение на механизмите за обжалване.

Докога трябва да се въведе тази директива?
- Срокът изтече, държавите членки трябваше да хармонизират законодателството си до 20 декември 2009 г. Само пет държави успяха да въведат директивата в този срок. Ние сме в закъснение както останалите, но по обясними причини.

Ще получим ли санкции за забавянето?
- В момента имаме предупреждение за предприемане на спешни мерки. Следва процедура за санкции, но няма причини да мисля, че ще се стигне дотам.

Какво се променя в процеса на обжалване на процедурите според промените, които предлагате в ЗОП?
- Процесът може условно да се раздели на: обжалване на всички решения на възложителя в хода на процедурата и обжалване на решението за избор на изпълнител, което е най-важното. По отношение на първата група решения както и досега жалбоподателите могат да поискат налагане на временна мярка спиране на процедурата.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се произнася и решението й може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд (ВАС). Нов момент е, че отпада внасянето на обезпечение за налагане на временната мярка. Тази промяна е в полза на бизнеса и облекчава достъпа до правосъдие. В условия на криза не се налага жалбоподателите и фирмите да предоставят паричен депозит, за да поискат спиране на процедурата, когато считат, че сериозно са увредени техните интереси.
Предимство на законопроекта е, че дефинира по-ясно кръга на лицата, които могат да обжалват на различните етапи на процедурата. Най-широк е кръгът от лица, които могат да обжалват откриването на процедурите. И на всеки следващ етап в зависимост от това какъв тип процедура имаме - един, два или на три етапа - съответно могат да оспорват само заинтересувани кандидати или частници.
При най-важното решение - за избор на изпълнител, подаването на жалбата има суспензивен ефект, тоест до решаване на спора възложителят няма право да сключи договор. Очакваме тази мярка да доведе до повишаване ефективността на обжалването. Заинтересуван участник, който счита, че е накърнен неговият интерес, може да подаде жалба, а възложителят трябва да изчака решението на КЗК и на ВАС като втора инстанция, за да може да сключи договор или да се върне и да си поправи нарушението.

А що се отнася до т.нар. предварително изпълнение, т.е. правото да се сключи договор, докато трае обжалването?
- И директивата, и предложеният законопроект предвиждат едно изключение, което трябва да се допуска само в краен случай. Става въпрос за извънредни ситуации, които не могат да бъдат предвидени или предовратени. Не можем да бъдем така крайни и да не предвидим такава възможност. В определени случаи от висш обществен интерес КЗК би могла да допусне предварително изпълнение на решението за възлагане.
Това също минава през ВАС. Всички случаи на допуснато предварително изпълнение ще се наблюдават, тъй като ежегодно се докладват на Европейската комисия. Така че това не може да се случи с всяка втора поръчка. Разрешение би следвало да се дава само когато вредите, които ще настъпят, са много по-големи от тези, които ще възникнат от накърнените интереси на жалбоподателя.

Какво става в случаите, когато заинтересувана страна не обжалва възлагането на поръчката, а нещо друго?
- Дори жалбата да не спре производството и да няма наложена мярка - ако има някакъв висящ спор, възложителят не може да сключи договор за изпълнение на поръчката. Например обжалвано е решението за откриване на процедура, не е поискана временна мярка и процедурата не е спряна или пък е поискана и КЗК не е я наложила. Тогава възложителят продължава процедурата, докато стигне до избор на изпълнител. В този момент той няма право да сключи договор, независимо че последното решение за сключване на договор не се обжалва. Когато пък има обжалване, КЗК ще проверява служебно дали всички предходни решения са влезли в сила.
Вероятно ще има забавяне на процедурите, но пък търсим гаранция и сигурност за законосъобразни договори. Интересите тук са много. От една страна, възложителят, който трябва да заводоли своите нужди, но да го направи законосъобразно, и от друга страна - бизнесът, който трябва да има възможността да защити своите права, ако са накърнени интересите му. Смятаме, че предложеният вариант е добър, гъвкав и балансиран от гледна точка на еврофондовете, които ни предстои да усвояваме, и ефективното разходване на бюджетните средства, а така също и от гледна точка на бизнеса, който е другата страна в обществените поръчки.
Още от интервюто на „Дневник"

„С приемането на еврото ще свалим неудобния "корсет" на борда", казва в интервю за „Класа" Милети Младенов, председател на Управителния съвет на Фонда за компенсиране на инвеститорите
Г-н Младенов, проблемите с гръцкия дефицит създават ли опасност от разпадане на еврозоната?
- Шокиращо е, ако гръцката администрация е дала некоректни данни за бюджетния си дефицит. Преди няколко години в Унгария партията, която се очакваше да управлява, си позволи да фалшифицира статистически данни, но само за вътрешно потребление. А това е информация, която се представя официално пред ЕС. Урокът от това е сериозен. Но смятам, че европейското пространство, чието ядро е еврозоната, няма да бъде разрушено, защото да бъде откъснато парче от нея - ще излезе твърде скъпо. В случая с Гърция цената за ЕС беше спадът на еврото. Но валутният съюз ще издържи. А и слабата валута си има плюсове, стимулира се износът. От години САЩ и Китай се придържат към подобна политика. Отражението обаче върху новите кандидати за влизане в еврозоната е негативно. Големите държави вече си мислят - сега Гърция ни е проблем, не искаме нови.

Гръцката криза като че ли попари надеждите на България за влизане в еврозоната. Кога според вас ще успеем да покрием всички критерии (и формални, и неформални) за присъединяване поне към чакалнята - ERM2?
- Формалните критерии, т.е. тези от Маастрихт, ги изпълняваме. По бюджетен дефицит и публичен дълг сме в рамките, валутният курс е фиксиран, дългосрочния лихвен процент го спазваме... За последните години (от 2005 до 2008 г.) бяхме с по-висока инфлация, но миналата година това изискване е покрито поради рецесията. Въпросът е обаче, че освен формални трябва да изпълним и други критерии. Сред тях е дефицитът по текущата сметка - той се сви в последната година поради спада във външната търговия, трябва да се обърне внимание на заетостта, ефективността и стабилността на икономиката.

В чакалнята на еврозоната в момента са четири държави - от 10 години това е Дания и от последните 5-6 г. там са балтийските републики. Това показва, че няма строго определен срок, след който директно ще станем членове на валутния съюз. Но с последователна и адекватна политика можем дори да изпреварим страните, които още са в чакалнята. В най-добрия случай имаме шанс да въведем еврото през 2012 г.

Защо ни трябва еврото?
- Твърде дълго време курсът на лева е вързан за еврото и това си има цена. Създава се обстановка за надценяване на местната валута. Ако съпоставим равнището на цените от 1997 г., когато започва да действа валутният борд, до сега се оказва, че в ЕС то е нараснало средно с 25-30% , а в България - с над 90%. Т.е. българският лев е надценен - нашите износители получават едни и същи приходи, а правят по-големи разходи, макар това да се неутрализира до известна степен от по-евтин внос, който се използва при експортни стоки. Дългото задържане на валутния курс на едно ниво създава изкушения за девалвация на лева. Теоретично това би стимулирало износа, но ще означава загуби за всички притежатели на българска валута - например обезценяват се доходите и спестяванията в лева. В този смисъл след влизане в чакалнята тази възможност се премахва. Реално не виждам минуси от въвеждането на единната европейска валута.

А ценовият шок?
- Като се погледнат промените в равнището на цените след въвеждането на еврото в различни държави, се оказва, че не е имало реален ценови скок. Да, променили са се цените на някои услуги, например в Гърция на паркирането в градските части, кафето, също прословутите гевреци, но техният дял в потреблението изобщо не е голям.

Необходимо ли е по-активно управление на валутните резерви? Чуха се призиви за по-активно използване на фискалния резерв?
- Когато въведем еврото, част от валутния резерв ще бъде освободен - валутата няма да бъде нужна за покриване на левовете, защото ще използваме еврото, и тя би могла да се използва алтернативно. Част от него ще отиде за вноската ни в капитала на Европейската централна банка и за общите валутни резерви, както и за осигуряването на еврови банкноти. Смятам, че в момента резервът ни се управлява много добре - при сигурни инвестиции се получава задоволителна доходност.
Още от интервюто на „Класа"

„Кметовете да платят рейса до болницата", казва в интервю за „Стандарт" председателят на парламентарна комисия по здравеопазване д-р Лъчезар Иванов
Г-н Иванов, отстъпление ли е решението за отмяна на пълната забрана за тютюнопушене?
- Политическа партия ГЕРБ не е приемала този закон и той по никакъв начин не е обвързан с нас. След като се вслушахме в дебата, се видя, че действително обществото има нужда от тази промяна. Направихме кратък преглед как законът се прилага в различните европейски страни и видяхме, че крайният му вариант е приложен само в две държави. Важно е местата за пушачи да бъдат снабдени с инсталации, така че да има достъп на чист въздух. Право на собствениците пък е да преценят по-малките заведения дали да бъдат за пушачи или за непушачи. Макар да съм лекар, смятам, че всеки клиент има право на избор дали да влезе в подобно заведение или не.

Не се ли отстъпва по този начин от идеята за здравословен начин на живот?
- Това е въпрос на личен избор. Колкото и държавата да се грижи за здравето на всеки гражданин, човек сам преценява дали да съхранява или уврежда своето здраве. Винаги е най-добре да има избор.

Доколко с реформата, която стартирате, пациентите ще имат избор дали да се лекуват или не в болница?
- Искам да припомня, че човек, когато се разболее, не влиза непременно в болница. Най-напред отива при личния лекар или специалист в доболничната помощ. При нас понятието за медицина е изкривено и се обвързва изцяло с болниците. В европейските страни в доболничния сектор се дават много повече пари за профилактика и превенция, отколкото в лечебните заведения, докато при нас това е обърнато. Важно е държавата да определи критериите - не само да има достъп и легла, на които да легне гражданинът, и за които да си носи медикаменти, чаршафи, храна и накрая на всичкото отгоре да му кажат и "дай някой лев". Трябва да се скъса с този тип здравеопазване. Целта е, след като са изчерпани възможностите на доболничната помощ, пациентът да отиде в лечебното заведение, където ще му окажат специализирана болнична помощ и в рамките на 5 до 10 дни ще го изпишат здрав. Сега лежи в една болница, не го лекуват, после в друга, където започват да го изследват и състоянието му се влошава и когато постъпи в болницата, която може да му реши проблема, е достигнал до спешно състояние. И там вече трябва да се дадат много повече пари, да не говорим за всичките причинени неудобства.

Това означава ли, че в резултат от реформата, на пациентите вече няма да им се налага да си носят чаршафи и лекарства?
- Точно това означава. В лечебното заведение ще получават съответната грижа и лечение. Няма да се налага да носят нито чаршафи, нито печки, нито лекарства.

В реформата отчита ли се фактът, че за част от пациентите пътуването до областния център, където ще остане болницата, е прекалено скъп лукс?
- Считам, че тук има какво да се желае занапред. А именно, когато се налага на някой да пътува, а той няма възможност да си плати билета, това ще трябва да се подпомага от местната управа или болницата. Това е като едно пожелание, но се прави и в момента в някои райони на страната.

Т.е. линейките се превръщат в маршрутки?
- Не става дума за линейка, а за транспорт. Имам предвид градски, междуградски транспорт, маршрутки. Нека не забравяме, че никой не е отменил възможността в медицинските центрове да има до 10 легла.

Отстъпление ли е списъкът с допълнителни критерии за болниците в трудно достъпните райони, на които беше даден гратисен период?
- Има и в момента критерий за отстояние от болнично заведение - не само брой километри, но и времетраене. Считам, че в такива трудно достъпни райони трябва да има отсрочка за доокомплектоване с нужните специалисти, за да има лечение.

Част от болничните директори се оплакаха от проблеми с делегираните бюджети.
- Бързам да уточня, че делегирани бюджети няма. Има подписани нови договори с НЗОК, в които се казва, че 100% ще получат парите си за обслужени пациенти, след като бъдат направени нужните проверки, за да няма нарушения.

Първоначално имаше идея част от болниците да станат за долекуване. Какво се случи с нея?
- В момента се подготвят клинични пътеки. И те ще имат финансиране. Този тип заведения са необходими, тъй като не е нормално всички заведения у нас да са за активно лечение.

От НЗОК обаче казаха, че в бюджета, който парламентът е гласувал, няма пари за такива пътеки.
- Знаете, че се дадоха допълнителни средства, а вече има и решение за отблокиране, при необходимост, на 350-400 млн. лева от резерва на касата, така че стъпка по стъпка, можем да постигнем желаната реформа.

Докъде стигнахте с остойностяването на клиничните пътеки, което трябваше да е готово до края на февруари?
- На последната среща с шефовете на болници в Министерския съвет вицепремиерът Симеон Дянков съобщи, че процесът почти е завършил, така че до края на февруари месец остойностяването ще завърши и ясно ще се знае кое колко струва. Това е изключително важна крачка, без която не може да продължим с реформата, защото е необходимо да знаем какви пари са нужни за лечението на българските граждани.
Още от интервюто на „Стандарт"

„И през тази година автомобилите ще се продават с отстъпка", казва в интервю за „Дневник" директорът маркетинг и продажби в „Мото Пфое" Александър Костадинов
Каква е оценката ви за развитието на българския автомобилен пазар през миналата година?
- При спад на дадена индустрия с над 50% определението не би могло да бъде положително. Продажбите на нови автомобили са една от най-ударените от финансовата криза в България и със сигурност най-видимата, тъй като браншът води прозрачна статистика. Спадът при лекотоварните автомобили и камиони е още по-голям. Основен двигател бяха свръхвисоки отстъпки с цел изчистване на големите складове от автомобили, разчетени за пазар от около 60 000 автомобила. Дилърите продаваха и на загуба с цел защита на ликвидността си и оптимизиране на разходите.

Как се отрази кризата на "Мото-Пфое"? Наложиха ли се съкращения на хора?

- Още през есента на 2008 г. разработихме план за справяне с очаквания спад на пазара, когато в България кризата беше само във вестниците и новините. Всъщност проактивното ни поведение позволи да отсеем внимателно местата за оптимизиране и фокуса ни за 2009 г., като основно намалихме разходите в отдели, които не са пряко заети с обслужване на клиенти. Като цяло преструктурирахме компанията с оглед на очаквания намален бизнес, но и с мисълта, че кризата няма да е вечна.

Кои бяха основните проблеми през годината и как им противодействахте?
- Предизвикателствата не бяха малко - намаляване на склада от автомобили, стимулиран с големи отстъпки и маркетингови кампании, преструктуриране на компанията в съзвучие с новия пазар, запазване на фокуса върху обслужването и осигуряване на стабилност и устойчиво развитие. Предизвикателство са увеличените забавени плащания, които ограничаваме в пряк диалог с клиентите, търсейки взаимноизгодни варианти, увеличаване ефективността на всеки един служител в компанията и разумно управление на маркетинговия ни бюджет.

Доволни ли сте от представянето на компанията?
- В тези предизвикателни икономически времена успяхме да увеличим пазарния дял на 3 от представяните от нас марки - "Форд", "Волво" и "Ленд Роувър". "Форд" е традиционно лидер в лекотоварния сегмент, където спадът е по-голям, но благодарение на продукти като новата "Фиеста" - най-продаваният автомобил в сегмента си в Европа и вторият най-продаван като цяло, компенсирахме, увеличавайки продажбите на леки автомобили.
При "Волво" постигнахме един от най-малките спадове в продажбите на пазара, включително при премиум автомобилите. "Ленд Роувър" стана доставчик на Гранична полиция в открит търг. Вярваме, че ще имаме добра година с "Ягуар" с представянето на новата суперлуксозна лимузина XJ.
Удовлетворени сме и защото групата стои много стабилно по отношение на ликвидност и финансова устойчивост, имаме собствен лизинг с изключително малко забавени плащания, тъй като винаги сме оценявали разумно риска и клиента. Запазихме и ядрото от професионалисти, които работят, и инвестирахме в клиентско обслужване.

В Европа се забелязва преориентиране на интереса към по-малки автомобили заради кризата. В България има ли подобна тенденция?
- Очаквахме, както в Европа, клиентите да предпочитат повече от всякога по-малки автомобили поради няколко причини: освен че са по-евтини, големите икономики на практика стимулираха продажбите на малки автомобили с програмите си за връщане на стари автомобили. Не по-маловажен факт е по-малките вредни емисии, изхвърляни от по-компактните коли, тема, от която в България малцина все още се интересуват. Ако погледнете статистиката по сегменти в България за 2009 г. обаче, тази тенденция не е много ясна. Изкривяването идва от големи корпоративни сделки и износ, който вносителите водят като продадени автомобили.

Какъв урок даде на дилърите на нови автомобили в България финансовата криза?
- Всеки сам интерпретира дадените му уроци. Така или иначе икономиката вървеше само нагоре последните 10 години и бизнесът не полагаше големи усилия в планиране на бъдещите си действия. Кризата завари някои частни дилъри със странни инвестиции за милиони в комплекси, които днес продават по 50 или 100 автомобила на година. На практика има дилъри в технически фалит и е въпрос на време те да отпаднат от пазара. Автомобилният бизнес е такъв, че с продажбата на нашата стока не се изчерпват, а започват отношенията с клиента и в този смисъл обслужването ще прави разликата в бъдеще.
Още от интервюто на „Дневник"