Финансовото състояние на общините през 2006 г. значително се подобрява. Реалният ръст на общинските приходи е над 10%, делът на капиталовите разходи на местната власт достига 21 на сто, а на разходите за местни услуги изпреварва този на делегираните с 52,6%.

Това са част от изводите на годишния доклад за изпълнението на Стратегията за децентрализация и програмата й през 2006 г. Документът бе приет от Министерския съвет на 1 юни м. г.

В доклада се посочва, че през миналата година е постигнат консенсус за промяна на Конституцията, което е първата крачка за предоставянето на данъчни правомощия на местните власти. Направени са и първите промени, насочени към консолидиране на инвестиционните трансфери за общините.

Стратегията за децентрализация е важен програмен документ за провеждане на националната политика за усъвършенстване на териториалното управление. Тя определя насоките за разпределение на правомощия и финансови ресурси между централното, областното и общинското равнище на управление. Целта е по-ефективно и качествено предоставяне на услуги на гражданите.

Документът отразява заложените в управленската програма на правителството до 2009 г. ангажименти за задълбочаване на процеса на децентрализация, увеличаване на собствените приходи на общините, подобряване качеството на услугите и повишаване на стандарта на живот на гражданите.

Новият подход към децентрализацията изисква тя да се осъществява взаимообвързано с останалите реформи и процеси в страната. Приоритет е обединяването на процесите на децентрализация на правомощия и функции с финансовата децентрализация, които досега се развиваха отделно.

Освен това се осигурява по-тясна връзка между процеса на децентрализация и политиката за регионално развитие в страната, включително с действията за укрепване на административния и програмен капацитет на общинско и областно равнище за усвояване на средствата от фондовете на ЕС.

Стратегията предвижда ускорено прехвърляне на правомощия и ресурси от държавните органи към общините за укрепване на местното самоуправление, както и оптимизиране на функционалната компетентност на областния управител и териториалните звена на централната изпълнителна власт за координация на секторните политики на регионално равнище.

Ще се наблегне на развитие на местното самоуправление в рамките на общината чрез повишаване на управленската и финансовата самостоятелност на кметствата и заведенията за услуги.