„Скандал и слабо представяне на Румяна Желева в Брюксел", разкрива от първата си страница „Дневник"
Очакването изслушването на българския кандидат за еврокомисар Румяна Желева да се окаже едно от най-тежките се потвърди още в първите минути.

След първия час беше ясно, че то ще се запомни с настойчивите въпроси била ли е тя в конфликт на интереси и с възприетите очевидно като неубедителни отговори, включващи и неколкократни покани на Желева към евродепутати да посетят България, за да се запознаят с истината. Освен това неколцина депутати заявиха направо, че не са доволни от отговорите както по въпроси за ресора, така и по питания "за прозрачността" на делата й.

Още преди българският външен министър да представи встъпителната си позиция и приоритетите си за поста "Хуманитарна помощ и реакция при кризи", започнаха атаки от няколко страни. Двама от депутатите, задаващи насочващите дебата въпроси, дори не казаха и дума за ресора, а веднага настояха за обяснение за носещите се от седмици спекулации.

С безупречен костюм в цвят "слонова кост" Желева започна усмихната, но видимо напрегната. С напредването на "изпита" притеснението й растеше, а наблюдатели в Брюксел отчетоха като минус, че не е спряла да се усмихва и да чете от записките си, вместо да гледа аудиторията в очите.

Впечатление направи и решението й във встъпителната реч да премине последователно от поздрав на френски, експозе на английски, немски, български и отново на английски, а на неудобните въпроси да отговаря на български.

Ключова за развитието на дебата се оказа статия, публикувана само два часа преди изслушването във в. "Файненшъл таймс Дойчланд", която даде публичност на разпространяваните от два дни в Брюксел обвинения срещу нея. Текстът на повече от 30 страници с неизвестен източник съдържа извадки от Държавен вестник, съдебни решения и справки от системата "Апис", както и справка с неизвестен автор, твърдящ, че Желева е престъпила Закона за конфликт на интереси. Изданието посочи, че Желева е премълчала факта, че по време на мандата си като евродепутат е била управител на фирма "Глобал консулт ООД". Статията на "Файненшъл таймс Дойчланд" беше "услужливо" раздадена на депутатите в комисията от лидера на Зелените Даниел Кон Бендит, вдигнал открай време мерника на Желева.

Въпреки опитите на кандидат-комисаря да смекчи обвиненията и призивите й евродепутатите да й задават въпроси по същество за ресора тя беше принудена да обясни, че въпросната фирма е приключила дейност през 2007 г. Тя прикани всеки, който иска, да посети България, за да се запознае с документите на финансовите институции и настоя неколкократно, че притежава папка с документи, които доказват нейната невинност. Няколко пъти повтори: "Всички слухове и съмнения за моя съпруг и за мен за измислица."

Авторът на анонимния текст пък изненадващо беше разкрит, когато на поредното настояване на депутати най-вече от групата на зелените да каже Желева нарушила ли е закона за конфликт на интереси или не и дали е скрила информация за участието си във фирмата, тя обяви, че зад тези твърдения стои евродепутататът от НДСВ Антония Първанова. Самата Първанова взе малко по-късно думата и обяви, че това не отговаря на истината и че Желева не била продала фирмата, както твърди, а я била преименувала.
Още от статията на „Дневник"

„Здравната каса слага лимит и на безплатните лекарства", предупреждава от първата си страница „Сега"
Националната здравна каса смята да въведе поредното сериозно ограничение в лечението. "Обмисля се от 1 април да има лимит за изписваните лекарства по всяка диагноза, плащани от НЗОК", обяви зам.-директорът на касата Албена Златарева. Причината е, че самият бюджет на касата е ограничен за плащането на медицински услуги и стоки.

"Ще бъде определена средна стойност за всяко заболяване, която касата ще плаща. Например за заболяване Х лимитът за лечение е 50 лв., ако лекарството струва обаче 52 лв. - 2-та лева се плащат от пациента", обясни тя, цитирана от агенция "Фокус". "Който иска друго лечение, което е повече от лимита, ще си го заплаща", допълни Златарева. Ограниченията ще се отнасят за всички болести и лекарства. Целта е да бъдат накарани лекарите да изписват по-евтини медикаменти.

В момента подобни ограничения няма. Държавата е създала редица механизми, с които се опитва да принуди производителите да дадат най-ниската цена за лекарствата, плащани от здравната каса. Освен това при доста медикаменти касата не покрива цялата стойност, а само 25, 50 или 75 на сто. Лекарите обаче нямаха задължение да се съобразяват с цената на препаратите, които изписват.

С новите лимити касата се опитва да озапти разходите си за лекарства, които се увеличиха от лятото на 2009 г., когато отпаднаха ограниченията за т.нар. лекарства по протоколи. За скъпи медикаменти за хепатит, множествена склероза, бъбречна недостатъчност допреди година НЗОК имаше програми, в които влизаха ограничен брой пациенти. За тези, за които нямаше пари, имаше списъци на чакащи. Засега не се предвижда да се върнат тези програми, но за сметка на това ще има лимити за всяка диагноза и пациент. До 1 април трябва да бъде създадена комисия, която да определи по какви критерии ще се определя лимитът за всяка диагноза, а след това ще се разпишат и самите стойности.

"Сега например за хипертония се плаща различно в отделните региони. За хипертония в София - това, което касата плаща, е много по-високо, отколкото в Кърджали или във Враца. А биологичната единица човек е биологична единица човек и в София, и в Кърджали...", даде пример Златарева. "Разликите в лечението се определят от многото медикаменти на пазара. Не може обаче касата да увеличава разходите си, защото на пазара се появяват нови лекарства. Това не е някакъв вид геноцид. Това е единственият начин, по който ние можем да контролираме разхода на средствата си през 2010 г.", обясни тя.
Още от статията на „Сега"

„Обжалваш сметката, не дърпат шалтера", информира от първата си страница „Монитор"
Електроразпределителните дружества нямат право да спират тока на абонатите си заради неплатени сметки. Условието обаче е клиентите да оспорват получените фактури чрез писмена жалба, подадена в съответното дружество. Това обявиха от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), позовавайки се на текстове в общите условия на трите дружества, по които те доставят електричество на клиентите си.

Оттам уточниха, че в общите условия е записано, че абонатът няма право да откаже да плаща сметките си. Но също така е постановено и че ако оспорва сметката, енергото не може да му изключва електричеството.

Това право на потребителя да се жали срещу начислената му енергия и едновременно с това да не стои на тъмно ще се запази и след подготвяните промени в общите условия, категорични са от ДКЕВР.

Занапред електроразпределителните дружества (ЕРП) ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН ще трябва да плащат лихви на клиентите си, ако по една или друга причина са им надвзели пари. Това предвиждат промени в общите условия на трите енергодружества, съобщи председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев.

Той обясни, че когато енергото е надвзело суми, то трябва да ги върне, но заедно с начислената за съответния период лихва. В такива случаи ще се прилага законната лихва, която е в размер на основния лихвен процент (ОЛП) плюс десет пункта. Към днешна дата това прави 10,39 на сто, тъй като ОЛП е 0,39%. Досега част от дружествата, които доставят ток у нас, са връщали взетите в повече пари, като са начислявали само ОЛП.
Още от статията на „Монитор"

„По-скъп ток за богатите", информира от първата си страница „Стандарт"
Токов удар за богатите иска Енергото. Който е заможен, да плаща за електроенергия на по-високи тарифи, предлага Гюнтер Шуберт, шеф на Е.ОН, която обслужва мрежата в Североизточна България. Не може някои да си подгряват водата в басейна и да плащат колкото пенсионерите, които карат със 110 лв. на месец, коментира той. Така енергийният шеф настъпи регулатора, който поддържа ниски цените на битовия ток.

Разделянето на тарифите за богати и бедни обаче ще е много трудно и надали ДКЕВР ще разреши, коментира Шуберт. Той предлага и да се въведе такса "електромер". Парите ще се събират за отчитане на всеки уред.

Регулаторът пък готви нова наредба - ако Енергото надпише сметка, ще ни връща парите с лихви.
Още по темата от „Стандарт"

„Кризата отложи повишението на местните данъци и такси", обобщава „Дневник"
Общините в България запазват размера на местните данъци и такси за 2010 г. Местната власт избягва увеличаването на ставките, въпреки че горният праг на основните данък сгради, такса смет и данък върху сделките с имоти бяха увеличени с промени в Закона за местните данъци и такси.

"Общините избягват увеличаването на данъците и таксите заради прогнозите, че икономическата криза ще продължи и тази година, а не искат да натоварват гражданите", каза изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в България Гинка Чавдарова. Това е мотивът и на Столичната община, която запази размерите на местните данъци и такси. Освен това според експертите увеличаването на размерите води до намаляване на събираемостта и така ефектът от увеличението е малък.

"Може би единствената такса, която много общини вдигнаха и възнамеряват да увеличат, е тази за детските градини. Причината е, че вече не могат да си позволят да дофинансират тази дейност", каза още Чавдарова. Цената за целодневните забавачки в София тази година ще се увеличи от 40 лв. на 60 лв. на месец. С 10 лв. повече, или 55 лв., ще се плаща за детските градини в Бургас.
Данък сгради е в промили върху данъчната оценка на имотите. В повечето общини ставката за тази година остава като през 2009 г., когато на практика тя се увеличи с 50% заради повишаването на данъчните оценки. По закон този данък се плаща на четири равни вноски - от 1 февруари до 31 март, до 30 юни, до 30 септември и до 30 ноември. Има 5% отстъпка, ако сумата се внесе наведнъж до края на март. За основно жилище ставката е наполовина.

Данъкът се плаща в брой в касите на общината, в която се води имотът, по банковата сметка на съответната общинска данъчна служба или с пощенски запис.

В София данък сгради остава 1.875 промила от данъчната оценка. Без промяна е ставката и в другите големи общини като Варна (2 промила), Бургас (1.45 промила) и Пловдив (1.5 промила). Предложение за увеличение на данъка от 1.2 промила на 1.4 промила имаше в Благоевград, но общинският съвет реши да запази ставката, което предизвика и острата реакция на кмета Костадин Паскалев.
Още от статията на „Дневник"

„Мобилните оператори се обявиха срещу промените в ЗЕС", съобщава от първата си страница „Класа"
Мобилните оператори не могат да предоставят трафични данни на МВР в рамките на два часа. Това заявиха вчера в парламента представители на трите мобилни оператора у нас, които участваха в кръгла маса за промените в Закона за електронните съобщения (ЗЕС). Те изразиха мнение, че искането тази информация да се предоставя за два или три часа е непосилно за изпълнение и върху тях се прехвърля голяма отговорност. Според представителите на трите оператора няма такава система, която да издържи на подобно натоварване, особено в случаи на масирана акция или терористична атака. Те коментираха още, че създаването на интерфейс е добро решение, но за него трябва да има строго регламентирана норма, както и контрол от трета страна, която да е извън изпълнителната власт. Искането на информация изисква подсилване на капацитета на операторите и назначаването на лица, които денонощно да отговарят на МВР. Интернет доставчиците пък обясниха, че между 24 часа и три дни е нормалният срок за отговор за предоставяне на информация. Според тях около 40 млн. лева ще са разходите им, за да отговорят на нуждите на МВР за своевременно предоставяне на данни. На кръглата маса стана ясно, че вносителите на законопроекта се отказват от интерфейса, но за сметка на това операторите трябва да пазят данните за срок от 12 месеца, а не за 6, както досега. Остава и искането на правителството до два часа да бъдат предоставени трафичните данни на МВР.
Още от статията на „Класа"

„Срещу Станишев може да не бъде повдигнато обвинение", разкрива „Сега"
Напълно е възможно на бившия премиер Сергей Станишев изобщо да не бъде повдигнато обвинение за изгубване на секретния доклад на зам.-шефа на ДАНС Иван Драшков. Това обясни пред "Сега" висш прокурор. По делото за изчезналия доклад преди два месеца главният прокурор поиска депутатския имунитет на червения лидер, но той сам се отказа от него.

"Има стотици материали, в които няма абсолютно нищо, което може да е държавна тайна. Но органът, който ги издава, слага грифа, без да се замисля. Затова е необходима експертиза, за да се види дали в липсващите документи има факти и обстоятелства, които са държавна тайна", обясни магистратът. Тъй като се защитава информацията, а не документът, ако експертизата установи, че данните не са секретни, то делото ще бъде прекратено. Тезата, че ведомствата прекаляват с грифовете за защита е стара. Досега обаче прокуратурата смело образуваше дела и повдигаше обвинения, макар накрая нещата да не стигаха до осъдителни присъди. Така преди да бъде направена експертиза, първо бе обвинен и арестуван бившият главен секретар на МВР Илия Илиев за изнесен диск с класифицирана информация. По-късно делото бе прекратено. Миналото лято окончателно бяха оправдани бившият зам.-шеф на военното разузнаване о. р. полк. Яни Янев и ексначалничката в секретно деловодство на служба "Военна информация" в МО Лиляна Гешева по шумното дело за разгласяване на държавна тайна.

Ако все пак бившият премиер стане обвиняем и делото му стигне до съд, той ще бъде заплашен от пробация или затвор до 2 г. Ако се докаже, че секретният доклад е изчезнал, защото Станишев не е спазил процедурата за боравене с класифицирана информация, го заплашват до 3 г.

Става дума за скандалния доклад на Драшков, занесен на премиера Бойко Борисов от бившия съветник в службата Алексей Петров. През ноември м.г. вътрешният министър Цветан Цветанов обяви, че ще сезира прокуратурата и за изчезването на още два класифицирани доклада от бившия кабинет на Станишев.
Още от статията на „Сега"

„Продажбите на нови коли се сринаха с 54 на сто", обобщава „Монитор"
С 53,72% са намалели продажбите на нови коли през миналата година, сочат данните на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. През 2009 година са продадени общо 26 813 нови коли, докато за 2008-а те са били 57 927.

Още по-голямо намаление - от 73,07%, се отчита при продажбите на автобуси и камиони, сочат данните на асоциацията. Това се дължи на икономическата криза, засегнала най-силно строителството. То е основният сектор, в който се търсят тежкотоварните автомобили, обясниха пред "Монитор" автодилъри. Докато през 2008 г. са били продадени 4115 нови камиона и автобуса, през миналата година броят им е бил едва 1108.

Най-слабо пострадали от кризата се оказаха продажбите на мотоциклети. При тях спадът в сделките за 2009 г. е с 25,95 на сто. През миналата година са купени 488 нови мотоциклети, АТВ и скутери. Докато през предходната година броят им е бил - 659, сочат данните на вносителите.

Най-купуваният нов автомобил у нас през 2009 година е Toyota с 10,97% пазарен дял и 2820 продажби. През 2008 г. марката е била втората най-предпочитана у нас.

В челната тройка за миналата година попадат Peugeot с пазарен дял от 8,80% и Volkswagen с 8,76%. Лидерът по продажби за 2008 г. Opel се класира на четвърто място през миналата година.

Най-търсените автобуси и камиони през миналата година остават Mercedes и Iveco.

Лидерът Mercedes е реализирал 479 продажби през 2009 г., а пазарният му дял се увеличава до 43,23%.

Най-продаваният мотоциклет за миналата година остава Peugeot с 37,70% пазарен дял и 184 продажби. В челната тройка влизат BMW с 81 продажби и Yamaha - 75 продажби.
Още от статията на „Монитор"

„Кметове прибират коли и телевизори", обобщава „Стандарт"
Кметовете стават бирници. Градоначалниците започват да запорират банкови сметки, имоти и коли на хората, които дължат пари на местните хазни за данък сгради и кола и такса смет. В Закона за месните данъци и такси вече е записано, че кметовете ще могат да запорират пари и земи на длъжниците си.

Дни след като текстът влезе в сила, в кметството в Пловдив вече са приготвили списъците с длъжниците си. "Чакаме последните указания от НАП и започваме да действаме", предупреди шефът на общинската дирекция Николай Ненков. На закъснелите да си платят данъците за имоти и коли, такса смет или патентен данък най-напред ще се изпращат уведомителни писма. "Длъжниците имат възможност за доброволно погасяване на сметките в 14-дневен срок", обясни Ненков. След изтичането му бирниците ще предприемат принудително събиране на борчовете чрез запор на сметките и заплатите.

Миналата година общинската дирекция е събрала рекордните 8 милиона лева само от стари задължения на фирми и граждани. Акцията продължава, като сега ще се търсят неплатените данъци от 1 януари 2005-а насам. Бирниците имат право да се върнат дори и във времето, след като петгодишният срок на давността е изтекъл - например към задълженията от 2000 - 2001 г. "Това важи за случаите, когато срещу длъжника са предприети наказателни действия, но по една или друга причина те са били прекратени", уточни Николай Ненков. Само от местни данъци и такси в градския бюджет през миналата година са постъпили 54 милиона лева.

Специализирано звено към община Варна също започва да събира неизплатените задължения към местната хазна, съобщи за "Стандарт" зам.-кметът по финансите доц. Борислав Борисов. Няма досегашна подобна практика и затова трябва много внимателно да подходим при организацията на това звено, което ще събира дълговете ни, обясни Борисов. Той допълни, че все още не е решено какъв да бъде численият състав, но хората трябва да са специалисти - прависти и финансисти. Те ще изпълняват роля, подобна на частните съдебни изпълнители, което е една много деликатна и сложна дейност. Борисов отбеляза, че община Варна няма много големи длъжници, но затова пък дребните задължения от 50 до 200 лева са с хиляди. Общината ще действа особено твърдо с хотелиерите, които укриват реалния брой на клиентите си и така ощетяват местната хазна с туристическата такса. Други пък с години не я плащали и също ще попаднат в обсега на новото звено.
Още от статията на „Стандарт"

„Пенсионери въртят търговия с винетки", разкрива „Монитор"
Предприемчиви пенсионери започнаха оживено наддаване с годишни винетки в Пловдив. Възрастните "търговци" слагат минимална надценка от 10 лв. на брой, установи проверка на „Монитор". Фиксираната цена на годишния стикер е 67 лева.

Пенсионерите първо купуват по няколко винетки за 2010 г. от Пътното управление, а после ги продават на шофьори, които не желаят да чакат на опашка за годишен стикер. "Работя извън Пловдив и се притеснявах да не бъда глобен, че нямам винетка. Познат пенсионер ми предложи да ми продаде стикер на цена, която е 10 лева по-висока от реалната. Каза ми, че негови приятели продавали винетки с 20-30 лв. отгоре", обясни пред "Монитор" пловдивчанин, който бил офертиран от възрастен човек.

Пенсионерът признал, че купил няколко стикера с пенсията си и сега бързал да ги продаде, за да излезе на печалба. Находчивият търговец дори предложил да идат до КАТ, за да се уверят, че винетката е истинска.

Продажбата на годишни стикери в Пътното управление в Пловдив тече спокойно и без опашки, установи проверка на "Монитор". Касиерите обясниха, че всеки може да купи толкова бройки, за колкото му стигат парите. Когато се пазаруват винетки за фирма, се изисква Булстат.
Още от статията на „Монитор"

„Салам и вафли ни разболяват", съобщава „Стандарт"
Салам, кренвирши и вафли съдържат генномодифицирани растения над допустимите норми. Това обаче не е написано на етикетите и няма как да се разбере от потребителите, посочват от регионалните инспекции по опазване на общественото здраве. 63 от общо 181 проверени продукта през миналата година са съдържали по-голямо от разрешеното количество генномодифицирани организми, сочат данните на РИОКОЗ, публикувани на страницата на Националната лаборатория за изследване на генномодифицирани храни. В 15 от изследваните продукти е имало надвишаващо нормите количество растителни продукти, върху които е въздействано на генно ниво. Според нашето законодателство максимум 0,05% от дадена храна може да бъде ГМО. В същото време в различни марки шпек, наденица, сурови кебапчета, кренвирши, салами, вафли и соеви брашна са открити 2 и над 2% от тези организми. Върху етикетите им обаче не е записано, че съдържат изкуствено създадени растителни съставки. Според европейските закони, ако съдържанието на ГМО е по-голямо от 0,9 на сто, точният процент трябва да бъде посочен върху продукта.

През 2009 г. процентът на храните от български производители с превишено съдържание на ГМО, спрямо тези от вносители, се е увеличил на 64% при 30% през 2008 г., пише в изследването. България ще въведе европейската норма от 0,9% с промяна в Закона за генномодифицираните организми, която предстои да бъде гласувана в парламента.
Още от статията на „Стандарт"

„София тегли европейски пари без яснота как ще ги реализира", казва в интервю за „Сега" общинският съветник от ДСБ Вили Лилков
Г-н Лилков, ако приемем, че бюджетът дава финансовата рамка за развитие на София, как би трябвало да изглежда градът в края на 2010 г.?
- Бюджетът трябва да бъде четен първо политически и после да се концентрираме върху числата. Това, което виждам в тазгодишния бюджет, е обърканата логика. Първо, няма анализ на постигнато по общия устройствен план, нито на изпълнението на стратегиите в различните области за развитие на града. Не е анализирана програмата за разпореждане с общинска собственост. Трябваше да се направи и пълен анализ на системата за местни данъци и такси. Чисто политически подготовка за бюджета не беше направена. Той не бе разгледан в работен вариант в комисиите. И нещо много важно - заедно с бюджета се приема и отчет за изпълнението на този за миналата година. Не получихме отчет нито за шестмесечието, нито за 9-те месеца. Дори в сегашния проект, виждаме данни за изпълнението на бюджета само до 30 септември.

Едни и същи обекти от капиталовата програма се прехвърлят от година в година...
- Трябваше да има сериозен анализ на капиталовата програма през различните години. Да се види от 2009 г. защо не са изпълнени някои обекти, как са изпълнени други. Защо някои обекти са отпаднали, а се появяват нови. Общината продължава да няма разработена дългосрочна капиталово-инвестиционна програма. Като изключим метрото и завода за отпадъци, които са пример за последователна политика, останалите обекти се появяват в зависимост от това дали са в предаварийно състояние (като мостовете) или кой от ресорните заместници какво е успял да вкара като свой приоритет.

Какви са критиките ви по самия проектобюджет?
- Не открих няколко много важни решения, които СОС взе м.г. Тук ще проявя егоизъм и ще говоря за неща, които аз съм внесъл. Прие се програма за спортно строителство в 25 училища за модерни малки зали, защото сме изостанали драстично в това отношение. На софиянец се падат под 90 ст. за спорт, а има общини в страната, които още преди 2-3 г. бяха постигнали по 2.5-3 лв. Прие се решение за поставяне на табели на улици, комплекси, площади, защото София е изпаднала в пълен хаос и мъгла в това отношение. В края на 2008 г. се прие решение за програма за кандидатстване на историческия център за световно културно наследство. И досега такава програма няма. Прие се решение за модернизиране - подземни паркинги и цялостно озеленяване - на пазара "Димитър Петков" - една язва в столицата. Не стига че нищо не се прави, ами и отпуснатите 200 хил. лв. буквално се откраднаха от районната администрация и фирмата. Не виждам и дума за отваряне на парк Врана. Отиваме към реконструкция на Южен парк, при положение че имаме решение за изграждане на парк Възраждане. Непрекъснато се подменят решенията и се разместват приоритетни обекти според това как на администрацията й е удобно. Не видях никакъв отчет докъде сме стигнали с отчуждаването. Всяка година, както и тази, даваме по около 20 млн. лв., а непрекъснато се оплакваме, че процедурите не вървят.

Какво се случва тогава с кръстовищата на две нива?
- Те са пример за това как се вземат решения и се теглят европейски пари, без да имаме яснота как ще бъдат реализирани. Все още не знаем кои са точно 6-те кръстовища, за които т.г. ще дадем 66 млн. лв. Когато СОС гласува заема, се каза, че ще ги уточняваме после. Някои от отчуждителните процедури не са приключили и въпросът може да се проточи много дълго. Освен това кой реши точно там да бъдат кръстовищата, след като нямаме анализ и генерален план за организация на движението. Например кръстовището на бул. "Стоян Михайловски" и "Вапцаров" и съседното кръстовище при Телевизионната кула. Развързваме трафика там, но къде отива той? Към "Вапцаров" и "Черни връх", където ще образуваме огромна тапа и към Подуянската гара, където изградихме огромен мол - груба грешка. Това е политика на парче - решаваш един проблем тук, но го препращаш другаде. Освен това едновременното изграждане на 6 пътни възела в централната част на града за 1 г. при положение че нямаме алтернативни трасета, ще блокира движението в столицата. Плюс метрото, което също ще създаде няколко тапи. Това изразява пълният хаос, в който се прави бюджета.
Още от интервюто на „Сега"

„Ако зависеше от нас, бихме свалили още осигуровките", казва в интервю за „Класа" Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България
Г-н Велев, как работодателските организации посрещнаха идеята за плавно намаляване на ДДС с половин процентни пункта на всеки 6 месеца, като процесът започне още сега? Как ще се отрази на бизнеса това скоростно понижение на ставките?
- За нас като работодатели е важна последователността. За нас е по-важно да се намали осигурителната тежест допълнително при наличие на възможност с тези 3% до 5%. При всички случаи намаляването на ДДС няма да доведе до намаляване на цените, особено ако то е с половин процент. Единствено ще доведе до намаляване на приходите в бюджета. Ако трябваше ние да избираме, бихме направили намаляване на осигурителната вноска с още 3%.

Предложението дойде доста неочаквано чак от Израел. По време на посещението на премиера Бойко Борисов, неговият колега Бенямин Нетаняху, известен като добър икономист, каза, че е по-добре да се подходи плавно във времето, вместо да се отлага за 2011 г. свалянето на ДДС, както бе решило нашето правителство. Кои са плюсовете и минусите на тази идея?
- Доколкото разбрах, неговото предложение е ДДС да се намалява плавно през половин година по 0,5% вместо наведнъж с 2-процентни пункта. Това е по-безрисково, но пък няма повод да се търси намаляване на цените от пазара, каквато е целта на едно такова намаление. По-безрисково е за бюджета, защото по-малко биха се намалили приходите.

В същото време през половин година да се пренастройва системата и в приходната агенция е по-сложно, така че има и плюсове, и минуси. Много е важно как подобна стъпка ще рефлектира върху държавния бюджет. А ако говорим за намаляване на осигуровки - и за държавното обществено осигуряване, което също е част от консолидирания бюджет на държавата.

Все пак как ще се отрази на бизнеса плавното намаляване на ДДС още в следващото полугодие на годината примерно?
- По-скоро няма да се отрази, защото бизнесът е регистриран по ДДС и данъкът се възстановява на фирмите. Би се усетило по-скоро при крайните потребители. Но има и част от ДДС върху труда, която не се възстановява от държавата. Така че подобен жест ще се отрази в крайната печалба на компаниите, но в по-малка степен. За пореден път ще кажа - ако има възможност, е по-добре да се променят осигуровките.

В състояние ли е нашата администрация да се справи при едно внезапно и бързо намаляване на ДДС или с осигуровките?
- Не смятам, че е невъзможно. Дори имаше идеи в бюджета да има такъв текст - при наличие на фискална възможност осигуровките да се намалят допълнително с до 3 пункта от 1 юли тази година. Това беше обсъждано при подготовката на Закона за държавния бюджет за 2010 г.
Още от интервюто на „Класа"

„Държавата да ни пази от удари под кръста", казва в интервю за „Стандарт" собственикът на месопреработвателната компания "Тандем-В" Кирил Вътев
Г-н Вътев, как се изкарват пари в кризата?
- Пари винаги се изкарват трудно. Но специално за храните мисля, че ако някой оправдава трудностите с кризата, просто се крие зад нея. Храните са стоки от първа необходимост, консумират се ежедневно. От година на година става по-трудно, защото и конкуренцията нараства, пазарът се развива много динамично, изискванията на потребителите нарастват. Слава Богу, ние много отдавна работим с много високи критерии и всъщност повишаването на потребителските изисквания е много благоприятно, специално за "Тандем". Ние не само че не сме съкратили хора, а и сме увеличили с 10% персонала през последната година. Продажбите ни са се увеличили с 15 на сто. Разходите ни също са скочили страшно много - лихвите скочиха страшно много.

Твърди се, че в момента хората предпочитат по-евтини неща, макар и по-некачествени - сирене от палмово масло, кренвирши от кости...
- Кренвирши от кости няма, има от всякакви заместители на месо, но от кости, пера, хартии, велпапета - това са художествени фантасмагории в зоната на абсурда. Все пак кризата внушава, а и реално съществуват условия, в които много хора останаха без работа. Появи се един нов термин "новите нормалности". Новите нормалности ще бъдат да се работи повече, да се получава по-малко, да се харчи по-малко, да се пести повече. От наша гледна точка това, че хората търсят по-евтини продукти, не кореспондира с истината. Нашите наблюдения са, че сега, когато хората не получават възможност да вземат автомобил и жилище на изплащане, защото банките спряха кредитирането, се хранят с по-качествена храна и повече.

Казват, че човек няма пари, ако отделя повече време на телевизора, отколкото на работата. В България като че ли повечето хора са залепени за екраните. Какво бихте посъветвали тези хора?
- Не бих си позволил да съветвам никого, но мога да изкажа впечатления от мои преки наблюдения. Общувам с хора от абсолютно всички социални нива. Искрено се възхищавам на хора, които не хленчат, не се оплакват, а просто работят каквото, колкото и където е възможно. И искрено се възмущавам от такива, които живеят с илюзията, че са много квалифицирани и не могат да работят каквото и да е, а смятат, че трябва да правят еди си какво за еди-колко си пари. Ето това е безработицата в България. Другата част от безработицата е това, което въобще няма идея да работи, а иска само да получава. Но където и да го пуснат да работи, то или нищо не прави, или прави само брак, или краде - те са разрушители. Има и една трета категория, която нито иска да работи, нито иска да получава каквото и да било, иска само социални помощи и да не го закачат за нищо. Но не само в България е така.

Социалното министерство предвижда да дава пари на безработни, за да започнат собствен бизнес. Ще успее ли тази идея да облекчи ефектите от кризата?
- Ако един човек има в себе си предприемачески дух, ако има куража да рискува, той тръгва. По света има изключително успешни фирми, които са тръгнали напред след трети или четвърти фалит.

Какви са мерките, които може да предприеме държавата, за да подпомогне бизнеса?
- Държавата да е коректна към бизнеса и да създаде политика за най-лоялните си данъкоплатци, за да ги пази от нелоялната конкуренция. Това може да стане само ако максимално се извади на светло всичко. За мене сиви и тъмни и всякакви други сектори са проблем. Всички трябва да бъдат равнопоставени. Не може едни да плащат осигуровки и данъци, други да не плащат. Едни да внасят ДДС, други да го точат. По тази причина един лоялен към държавата стопански субект може да изглежда много скъп на пазара, а друг, който ту плаща, ту не плаща, прави всички известни еквилибристики, може да изглежда много привлекателен, много евтин с едно и също качество. Вече не може да се играе с мита и се играе с ДДС, данъци и осигуровки.

Има идея за намаляване на ДДС, това плюс ли ще бъде за бизнеса?
- От доста време предлагаме диференцирани ставки на ДДС, защото в страните, с които най-често си даваме пример, има три до пет различни ставки на този данък. Тук сме слушали всякакви несъстоятелни аргументи защо няма да се диференцира ДДС. А ако за стоките от първа необходимост, като храните и лекарствата, свалят ДДС, но го направят задължителен за абсолютно всички - да няма освободени, неосвободени - събираемостта страшно много ще се увеличи. Изчезва стимулът за укриване и точене на ДДС. Но финансистите би трябвало по-добре от мен да могат да го сметнат и да го преценят.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Само правото на жалби до Конституционния съд ще спести дела в Страсбург", казва в интервю за „Дневник" Михаил Екимджиев, адвокат
През последните години броят на осъдителните решения срещу България в Европейския съд по правата на човека трайно се увеличава. 2009 г. не беше изключение, през нея държавата беше принудена да плати рекордни стойности на обезщетения. По темата разговаряме с Михаил Екимджиев, адвокат, специализирал в областта на защитата на правата на човека. Водил е и спечелил десетки дела в съда в Страсбург. Учредител е на Асоциацията за европейска интеграция и права на човека.
Г-н Екимджиев, рекордните обезщетения, които беше принудена да плати България, са по дела, за които Европейският съд за правата на човека е бил сезиран преди години. Преодолени ли са вече проблемите, по които сега се произнася Страсбург?
- Основна причина за големия брой повтарящи се осъдителни решения на Европейския съд са лошите закони, които се конфронтират с Европейската конвенция за правата на човека. На първо място, бих поставил текста от конституцията, според който: "Гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон."

Тази "резерва" ефикасно беше използвана за създаване на закони, изключващи възможността за обжалване на цели категории административни актове в противоречие с конвенцията, която гарантира достъп до съд при определяне на граждански права. Тези закони очевидно бяха доминирани от политическа целесъобразност и създадоха предпоставки за осъждане на държавата в Страсбург. Жертва на административен произвол станаха много банки, чиито разрешения за банкова дейност бяха отнети с неподлежащи на съдебен контрол актове на БНБ.

На второ място, бих поставил Закона за ДДС и Данъчно-процесуалния кодекс. Те създадоха регламент, при който добросъвестни и коректни към фиска търговци нерядко са санкционирани чрез отказ на данъчните да им възстановят платен ДДС. Този отказ не е свързан с действия на търговците, на които се отказва възстановяване на данъчен кредит, а с твърдения за нарушения на техни съконтрагенти. Тази уредба не отговаря на изискванията на Европейския съд за яснота и предвидимост на закона. Тя разкъсва логическата, правната и моралната връзка между нарушението и санкцията като негова последица.

Парадоксално "наказанието" се налага на добросъвестни и коректни участници в стопанския оборот, а не на същинските нарушители. С решение от 2009 г. по жалба на "Булвес" АД съдът в Страсбург прие, че това законодателство води до дебалансирана намеса в правото на собственост. Предстои разглеждането на стотици принципно сходни български жалби, чийто изход след решението "Булвес" изглежда предрешен.

Гражданският процесуален кодекс пък не позволява на гражданите, осъдили държавни учреждения, да търсят принудително изпълнение на паричните си  вземания срещу тях. Ситуацията е явно дискриминационна. Ако човек дължи нещо на държавата или на нейни монополи, кодексът е безмилостно ефективен. За сметка на това гражданинът не може чрез съдебен изпълнител да "принуди" държавата да му се издължи. Той смирено трябва да представи изпълнителния лист пред финансовите органи на осъдената институция и да чака нейното благоволение. Този юридически и морален парадокс вече е констатиран от Европейския съд през 2004 г., но дискриминационната привилегия остава непокътната.

Кои проблеми на правораздаването налагат българите да се обръщат към съда в Страсбург?
- Системен правозащитен проблем, произтичащ от съдебната практика, е невъзможността да се обезщетяват неимуществени вреди от неизпълнение на договорни задължения. Тя е изведена от превратното тълкуване на разпоредбите на Закона за задълженията и договорите. Това разбиране възниква в условията на "зрелия" социализъм, когато правата на човека не са на особена почит. По парадоксален начин българите са лишени от право да търсят обезщетение за морални вреди дори от доставчиците на топлинна и електрическа енергия.

Това е така, защото отношенията между гражданите и енергийните предприятия са договорни, а вредите, които хората търпят от спиране на тока или некачествена доставка на енергия, най-често са неимуществени. Подобен проблем възниква и с възможностите за репариране на моралните вреди, претърпени от пациенти, тъй като техните отношения с лекари и болнични заведения също са договорни.

Друг подобен проблем е невъзможността да се присъждат обезщетения за неимуществени вреди на юридически лица и еднолични търговци. Въпреки житейската и правната категоричност на факта, че физическите лица - собственици на еднолични търговци, както и тези, представляващи търговски дружества, търпят значителни морални вреди от нарушения срещу техни фирми, българското право не им предоставя право на обезщетение. Тези ситуации възпроизвеждат многобройни поводи за осъждане на държавата в Страсбург.
Още от интервюто на „Дневник"