Доверието на света към Русия остава на много ниско равнище. Сегашните механизми и методи за формиране на доверие, използвани от руските национални корпорации към чуждестранните аудитории, не са ефективни и не съответстват на очакванията на тези аудитории. Това са изводите от мащабното изследване Trust Barometer на международната комуникационна компания Edelman. Днес в Държавната Дума на Русия  ще се проведе презентация на изследването - съобщава Ведомости.

От 8 години компанията Edelman прави Trust Barometer, чийто обхват постоянно се разширява. Основната му цел се състои в определяне равнището на доверие към различни обществени институции и източници на информация. Русия е включена в изследването едва през тази година. Изследването е показало, че равнището на доверие към руските компании е по-ниско спрямо повечето международни корпорации.

На въпроса за доверието към ТНК (транс националните корпорации) разположени в Русия, само 18% от развитите и 44% от развиващите се страни са отговорили положително. За сравнение, на Германия имат доверие съответно 68% и 79% от участниците в допитването.

Русия се е оказала на последно място по ниво на доверие. Доверието към Газпром в Русия е 67%, в Китай 48%, а във Великобритания 5%. На това основание е направен изводът, че на най-малко доверие руските организации се радват именно в развитите страни.

На територията вътре в Русия с най-голямо доверие се ползва бизнесът (39% от руските респонденти), което е характерно за държави с по-развита икономика. Средният показател за доверие към бизнеса в развитите страни е 47%, в развиващите се 60%. Но в развитите страни по-голямо доверие е запазено за не-правителствените държавни организации. Към НПО доверие средно в Европа имат 50-% от анкетираните, в Северна Америка 57%, в Русия само 27%.

Обща за всички страни тенденция е ниското доверие към държавата като обществена институция в съчетание с постепенно снижаване на доверието към средствата за масова информация: Русия 32%, ЕС 35%, Северна Америка 38%. Резултатите според авторите на изследването свидетелстват за това, че руските компании използват „вертикален" механизъм за формиране на доверие: чрез СМИ и официални съобщения на ръководителите на корпорациите. Това по мнение на Edelman е все по-неефективно средство и значението му спада в целия свят.

Към изводите спада и това, че Русия не оценява в достатъчна степен взаимодействието с НПО, чийто авторитет в другите страни се признава. А подобни НПО имат сериозен принос за развитието на репутацията на компаниите, действащи на регионалните пазари. В резултат руските компании губят доверие от страна аудиторията на чуждестранните държави. Сходна е ситуацията при взаимодействието на руските компании с експертите.

Заключението е, че в Русия съществува „примка на недоверието": порочен кръг от недоверие и нихилизъм в обществените отношения. За това говори съчетанието ниско доверие на респондентите към националните държавни, стопански, обществени организации, СМИ и религиозни учреждения (32%) с ниското доверие на „хоризонталната комуникация" - информация, получена от източник, който се възприема като „равен", което подразбира общност на интересите. На такава информация най-много се вярва в Латинска и Северна Америка (на първо място с 88% е Бразилия), а Русия в този списък е предпоследна само преди Франция - с 31% доверие, или по-скоро 69% недоверие.