Две години след пазарния си дебют, мъникът на Opel - ADAM, продължава да предизвиква интерес както за тези, с които се разминава по пътищата, така и за тези, които са имали възможност да се повозят в него или да го покарат.
Редица са причините за това, но нека първо да кажем, че моделът влиза смело в клас, в който утвърдени играчи са Mini Cooper, Fiat 500, че дори и Citroen DS. Последният е на пазара от 2009 г.
Моделът споделя шасито си с текущата Corsa, но, разбира се, не и размерите му. Opel ADAM е с дължина от малко под 3.7 метра, докато Corsa-та е по-дълга с близо 30 сантиметра. Разстоянието между осите на предния и задния мост е 2.3 метра при 2.5 за Corsa.
Няма спор: компактните му размери позволяват лесно намиране на място за паркиране в града. В същото време колата е гостоприемна за до четирима пътници.
Моделът има три „настроения" на оборудването в зависимост от предпочитанията на клиентите - Jam, Glam и Slam, като Glam е за хората, които държат повече на елегантността и стила, а Jam е по-фънки. ADAM Slam е за тези, които обичат по-спортното изживяване. За още по-спортно изживяване трябва да се насочите към новата модификация на ADAM - Rocks, която бе пусната на пазара това лято.
Размерът на джантите варира между 15 и 18, като тествания автомобил беше с 18-ки, които придаваха още по-спортен силует на мъника.
По каталог можете да избирате измежду впечатляващите 61 хил. цветови комбинации за екстериора, и около 80 хил. за интериора, което прави възможността за персонализация почти необятно широка.
Първоначално моделът се предлага с две опции при двигателите ecoFLEX 1.2 и 1.4 l. Първият е с мощност от 70 к.с., докато вторият има две модификации - съответно с мощност от 87 и 100 кс.
Отскоро към тези агрегати се присъедини и новата разработка на германския бранд - трицилиндровият бензинов SIDI с обем от 998 кубически сантиметра. Въпреки това моторът е най-мощният от всички досега като под капака с него се „настаняват" 115 конски сили. По всичко личи, че новият агрегат SIDI ще опита да конкурира наложилия се трицилиндров агрегат на Ford от серията EcoBoost.
Важното е да кажем, че дори и най-„слабият" агрегат, който е с мощност от 70, едва ли би попречил на тежащото 1100 кг купе да се представи добре както в града, но особено на дълъг път.
Защо Adam предизвиква интерес?
В конкретния случай няма как да не направим предположението, че това е и заради жълто-черната окраска на тестовия автомобил, която производителите са определили цвят Джеймс Блонд и която няма как да остане незабелязана.
Основната причина обаче най-вероятно е в това, че моделът сякаш се появи от нищото и въпреки немския си произход, познат с практичните и дори сурови линии, успява да привлече погледите с меки и пипнати дизайнерски криви. Външният вид определено е в съвсем друго измерение от първия опит на Opel в този клас - познатият от близкото минало Tigra.
Погледнат право отпред обаче, автомобилът, който дебютира на Автосалон Париж 2012 г., показва характер с хромираната си предна решетка и продълговатите за размера на купето фарове. Отзад стил придава леката дъга очертана на багажника и добре интегрираните фарове с концентрично разположени на различните видове светлини.
В интериора сериозно внимание е отделено на големия тъчскрийн, който е част от многократно награждаваната IntelliLink система, която позволява пълна синхронизация на вашия смартфон с мултимедията в колата. Освен това системата, позволява да и бъдат инсталирани различен набор от приложения (навигация и т.н).
Моделът е интересен и с това, че представлява и предизвикателство на Opel към самите тях - да се преборят с тежката конкуренция на другите марки в класа.
Ръкавицата е хвърлена и към мъжката публика, която често подминава подобен клас автомобили и за това не случайно името на компактния модел е ADAM. Освен че това е собственото на основателя на компанията, то е и намигване към господата, да се замислят за един по-модерен и екологичен вариант на придвижване в града, а и на дълги разстояния. Да, ADAM не е поредният градски мъник, той позволява комфортно предвижване между населените места. За това помагат както комфортните седалки, така и специално отреденото удобно място за левия крак на водача, който както знаем по време на дълги пътувания се ползва по-рядко.
Шофиране с малки усилия
В градски условия автомобилът наистина е практичен и успява да се впише със стил в забързаната софийската атмосфера. По време на работа на двигателя има възможност да бъде активирана/деактивирана с един бутон Start/Stop системата(когато е поръчана с автомобила), която автоматично изключва двигателя, когато трябва да се изчака поредния червен светофар. Това освен, че пести гориво, допринася и за по-ниските въглеродни емисии. Автомобилът има и асистент за потегляне, който на няколко пъти ни помогна да не тръгнем назад, когато бяхме спрели под наклон.
Сервото на волана успява да направи всяка маневра по-малко енергоемка, макар понякога да е по-чувствително за хора свикнали с по-тежки машини.
Заради късото междуосово разстояние и нископрофилните гуми на тествания автомобил някои от неравностите на пътя се усещаха, но без това да оставя впечатление за твърда возия.
Направихме и обиколка София - Благоевград - София, която знаем включва, както магистрален, така и участък с първокласен път. 100-е коня на тествания модел по време на изпреварвания доказаха, че са напълно достатъчни за да се чувствате сигурни, че ще приключите маневрата навреме. Ускоряването до по-високи скорости става неусетно, така че е добре, когато натискате педала да следите и скоростомерната стрелка
Важно е да уточним, че при каране от около 200 към извънградско и малко над 100 км „супер" градско общият разход на гориво беше около 25 литра. Тук е мястото да кажем, че на по-голямата, част от трасето до Благоевград карането беше със скорости над препоръчителните 110-120 км/ч, което означава, че при каране в този диапазон, колата би харчила още по-малко.
Ако решите, че имате нужда от удобен градски автомобил, който в същото време да може да ви закара до морето или някоя друга точка за отдих или работа, ADAM е повече от препоръчително да присъства в „шорт листата" Ви.