„Трайчо Трайков прикрива афери", разкрива от първата си страница „Монитор"
Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков крие какво се случва в една от най-апетитните застрахователни компании на нашия пазар ­ „Енергия". В нея 50% от акциите държат най-големите държавни енергийни фирми, а другата половина се контролира от Димитър Желев.

Трайков упорито отказва да обясни има ли държавата стратегия какво да прави със своя дял в „Енергия". От това съдружие данъкоплатците са ощетени със стотици милиони лева, защото държавата е взела дивидент в размер на нищожните 1 519 492 лева , а е платила премии за 311 млн. лева. Остава неясно какви са финансовите потоци в дружеството и как са контролирани от страна на държавата, кои са чиновниците, вземали през годините решенията със съществено значение за управлението. На тези въпроси „Телеграф" получи половинчати отговори или отказ по Закона за достъп до обществената информация.
Увъртания
Министърът на икономиката и енергетиката препрати „Телеграф" за по-детайлна информация към Българския енергиен холдинг (БЕХ). Този холдинг е шапка на всички големите държавни енергийни фирми и държи скромните 1,92% от капитала на „Енергия". НЕК е с най-голям дял - 42%. Мини „Марица-изток" притежават 3,68%, АЕЦ „Козлодуй" ­ 1,12%,, ТЕЦ „Марица-изток 2" ­ 0, 96% и „Булгаргаз-холдинг" ­ 0,32% от капитала. БЕХ предстои да бъде ликвидиран като структура - нещо, което Трайчо Трайков обеща да свърши до юни. Неслучайно „Телеграф" от месеци пита какво се случва със застрахователната компания на фона на афишираните промени и най-вече ­ каква е стратегията на държавата по отношение на самото дружество.
Още от статията на „Монитор"

„На ден: €1000 бакшиш за митничар", четем от първатастраница на „Стандарт"
1000 евро бакшиш изкарва за ден шеф на смяна в митниците. Парите за началниците са с пъти повече. Срещу рушвета камиони минават без проверка или пък документите се оформят "по желание на клиента".

Скандалната тарифа, която дори кризата не е успяла да подбие, бе разкрита пред "Стандарт" от хора в системата на митниците. 500 лв. вдигат бариерата на граничните пунктове при Гюешево и Златарево, за да преминат без проверка микробуси със зеленчуци от Македония.

По-тънко минават влизащи в страната тирове с турски и китайски дрехи и маратонки. Те броят по 300 лв. за "зелена линия". За камиони с контрабандни цигари рушветът обаче скача до 4500 лв., а за цистерни с горива се дават 5 бона.
Още по темата от „Стандарт"

„Държавата намалява парите на 15 вуза заради нови приоритети", съобщава от първата си страница „Сега"
Решението на просветното министерство да увеличи приоритетно субсидията за инженерните специалности в кризисната 2011 г. ще доведе до драстични намаления в бюджета на голяма част от университетите.

15 висши училища ще загубят допълнително средства извън общото намаление на субсидията за висшето образование с 20%, което бе въведено през юли и остава в сила и догодина. Мярката ще принуди университетите да въвеждат драстични ограничения, от което страда качеството на обучение. Това става ясно от приложенията към проектобюджета за 2011 г. със субсидиите на университетите, разпратено от синдикатите по университети. От КНСБ вече обявиха, че не са съгласни с предложенията.

Просветният министър Сергей Игнатов обяви твърдото си намерение да увеличи издръжката на студентите в инженерните специалности, защото това са приоритетни направления в цяла Европа. Но при липсата на достатъчно пари това увеличение не може да бъде осигурено с допълнителна субсидия, а средствата ще се отнемат от издръжката на други професионални направления. С колко точно ще намалее субсидията и в кои направления ще се разбере след одобрението на ново постановление за издръжката на студентите.

Явно просветното министерство вече си е направило примерни сметки, защото бюджетите падат в точно определени групи училища. С най-сериозен минус е Медицинският университет в София, който догодина ще разполага с 1,8 млн. лв. по-малко спрямо орязаната субсидия за т.г. Със сериозен спад са и другите медицински университети - в Пловдив (-615 хил.), в Плевен (-541 хил.), Тракийският университет в Стара Загора (-991 хил.).
Още от статията на „Сега"

„Цената на "Гражданска отговорност" отново нагоре", прогнозира от първата си страница „Дневник"
Цената на една от най-масовите застраховки в България - задължителната автомобилна полица "Гражданска отговорност", ще поскъпне с между 10 и 30 лв. до края на тази и началото на следващата година и вече ще струва между 140 и 170 лв. Това прогнозираха водещи мениджъри в сектора и представители на браншовата асоциация пред "Дневник".

Причината е в очакваните регулаторни изисквания за допълнителни резерви, които общозастрахователните дружества ще трябва да заделят за покритие на риска за застрахованите автомобили, за да се поддържа финансовата стабилност на компаниите.

Изискванията за допълнителните резерви бяха заложени с промени в наредба №27, приети на първо четене от Комисията за финансов надзор (КФН) миналата седмица. Те намериха място и в проектостратегията за развитие на сектора, изготвена от застрахователния надзор в регулаторния орган, ръководен от зам.-председателя Борислав Богоев.

"Убеден съм, че ще има увеличение на цените, но не и драстично. Максимално 10-20% до края на годината", каза пред "Дневник" Недялко Чандъров, главен изпълнителен директор на "ДЗИ - общо застраховане". 20% поскъпване на полицата прогнозира и изп. директор на ЗАД "Виктория" Данчо Данчев. Същия диапазон на промяна посочиха и представители на други компании в сектора, до които "Дневник" се допита и които пожелаха да останат анонимни.

В момента средната цена на полицата по "Гражданска отговорност" е 130-140 лв. и е сред най-ниските в Европа. В същото време количественият и стойностният обем на претенциите по нея непрекъснато се увеличава, а обхватът на застраховката, който отдавна падна под задължителните 90%, продължава да се стеснява. От началото на кризата се регистрира и цялостен спад на приходите от основна дейност на общозастрахователния пазар, където автомобилните застраховки формират над 70% от оборотите.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"

„Изпълнихме всички изисквания на Брюксел към летище София", съобщава от първата си страница „Класа"
Достъпът до инфраструктурата на летище София е напълно либерализиран. Всеки, който има необходимата квалификация, може да извършва наземни услуги на аеропорта. Това заяви пред „Класа" зам.-министърът на транспорта Камен Кичев по повод изпратеното на 30 септември т.г. писмо от Европейската комисия със забележки към столичното летище.

България още през юни е отстранила проблема, за който Брюксел ни критикува - че не сме осигурили свободен достъп на компаниите, които обслужват багажите и зареждат самолетите. В момента такива услуги извършват самото летище София и компанията „Суиспорт", а през юни лиценз за същата дейност взе и гръцкият оператор Goldair Handling, така че сме изпълнили изискванията, уточни Кичев. Транспортното министерство подготвя обоснован отговор на писмото на Еврокомисията, което всъщност е за нарушения през 2007 г.

Министерството на транспорта вече е публикувало официалната си позиция, в която се посочва, че на летището са осигурени условия за конкуренция за компаниите, зареждащи с гориво. В рамките на 2010 г. са издадени общо 21 лиценза на три дружества, различни от „Летище София" ЕАД, за 8 вида дейности на аеропорта. От 2007 г. до сега са издадени общо над 80 лиценза на различни кандидати.

„Все повече въздушни превозвачи идват в България. Ние сме отворени към всяка авиокомпания, която иска да разкрие линия към нашата страна, включително и от Африка", каза още Камен Кичев, който преди няколко дни беше в Мароко заедно с икономическия министър Трайчо Трайков за Деветата сесия на Междуправителствената българо-мароканска комисия за икономическо, промишлено, търговско и техническо сътрудничество.
Още от статията на „Класа"

"Ускоряваме строежа на газовите връзки със съседите", съобщава „Монитор"
България трябва да изгради възможно най-бързо  своите междусистемни газови връзки със съседните страни - Гърция, Турция и Сърбия, за да си гарантира енергийна независимост в  доставките на природен газ. До този извод се стигна по време на проведения в края на миналата седмица в Истанбул   тридневен Черноморски енергиен и икономически форум (BSEEF), организиран от Атлантическия съвет.

Газовите реверсивни връзки ще осигурят възможности за алтернативни доставки на природен газ за България от  Каспийския регион и от Близкия изток, коментира членът на Надзорния съвет на Корпоративна търговска банка Златозар Сурлеков.  Той подчерта, че това е един от вариантите за диверсификация на източниците и маршрутите за снабдяване на страната с енергийни ресурси, които в момента в много голяма степен зависят от Русия. Страната ни да развива регионалните си енергийни проекти, за да се осигури нейната енергийна независимост, подчерта Сурлеков.

Според енергийни експерти  идеята на министъра на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков газовата връзка България - Турция да е елемент от бъдещия газопровод „Набуко" обаче не е добър вариант. Тази идея не е нито икономически, нито финансово обоснована. Още повече, че за „Набуко" все още не е осигурено нито финансиране, нито синьо гориво, категорични са експертите.  

Корпоративна търговска банка бе генерален спонсор на форума, който бе открит от турския премиер Реджеп Ердоган.
Още от статията на „Монитор"

„Прелет над данъчното блато", е заглавието на седмичния коментар за „Сега" на д-р по икономика Емил Хърсев
Прогрес има и във фиска. Бирникът вече не гони Станойко с каруца, той вече облита дворците му с хеликоптер. Иначе класическият Пелинов сюжет се повтаря. В горчивия (засега) край бирникът стои в блатото и вика за помощ. Пак не го пускат зад дуварите, длъжникът пак е успял да се скрие. Но поредната акция на данъчните трудно прикрива фалша на посредствена и нагласена драматургия.

Нелишената от здрав разум част от зрителите на данъчната шоу програма взеха да си задават въпроса защо им трябва на държавните бирници да облитат полите на Витоша и да правят любителски филмчета на имоти, които по им хващат око. "Гугъл" знае всичко и снима всичко, т.е. само за няколко минути, напълно безплатно, всеки може да преброи до един басейните, че дори да сметне "на око" застроената площ на всички билдинги. Аз бих добавил, че освен с безплатните въздушни снимки от Земята на "Гугъл", държавата разполага и с прескъпо платеното от самата нея фотограметрично заснемане на цялата й територия. Тя си има (най-сетне, чакахме го повече от десетилетие) и поземлен кадастър, в който отразява всеки имот, всеки парцел и сграда в него. И не е нужен самоотверженият труд на главния архитект на София да разпознава имотите от видеоклипа на данъчните. Службата, която държи кадастъра, може за миг да разпечата справка за всички имоти от интерес за фиска. За кадастъра собственикът винаги е известен, та няма нужда да се губят милиони човекочасове време на данъчната администрация, за да се установи кой имот чий е. Всички сме надлежно номерирани, дори чуждестранните фирми и граждани с недвижими имоти у нас преди няколко години бяха задължени да се регистрират в БУЛСТАТ. Номерът също е отбелязан в кадастъра. Ако на данъчните са им наред архивите, по този номер могат да извадят всички декларации от собственика - за самия имот, за подоходното облагане, че и за всички негови сделки, ако е регистриран да плаща ДДС. А ако не са наред архивите на НАП, това е друг въпрос и поражда следващо питане за десетките милиони, изсипани за специална информационна система на приходната агенция и доплащани всяка година за поддръжката й.
Още от статията на „Сега"

„Пилотите в чат с диспечери", съобщава „Стандарт"
Пилоти и авиодиспечери ще си чатят в мрежата, вместо да общуват с глас. Това предвижда проект за нова система за обмен на данни между пилоти и ръководител полети. Системата вече е готова и се провеждат изпитания, каза Диян Динев, генерален директор на държавно предприятие РВД (Ръководство въздушно движение). Обмяната на данни между пилота и авиодиспечера с чат по интернет вместо с гласова комуникация внася по-голяма сигурност. Според европейските изисквания новата система трябва да бъде въведена до 2015 г., но българското РВД е готово да започне да я използва догодина.

Работим за предоставяне на услуги по интернет, каза Динев. Важна информация, документи, данни за разпределение на въздушното пространство пилотът ще може да получи като отвори лаптопа си и отиде на съответния сайт. Там ще получи цялата информация, която му е необходима. Това ще повиши сигурността и безопасността на полетите в гражданската авиация. На сайта ще тече и метеорологична информация, която ще може да се ползва и от други ползватели. 100 хил. евро ще получи РВД по европейски проект като консултант на грузинското РВД как да си изградят метеорологичното осигуряване.
Още от статията на „Стандарт"

„Логистичният бизнес вече излиза от кризата", анализира „Дневник"
Логистичният бизнес, който първи влезе в кризата още през есента на 2008 г., вече излиза от нея. Ако миналата година оборотите паднаха средно с 23-25%, сега компаниите в бранша отчитат ръст на обеми и продажби от 10% до 18%.

Основна причина за възходящата тенденция е увеличаващият се износ, който за първите седем месеца на годината е нараснал с близо една трета в сравнение със същия период на 2009 г. по данни на Националния статистически институт (НСИ).

Миналата седмица статистиката за първи път отчете и ръст от 0.5% на икономиката през второто тримесечие на годината спрямо първото, което технически означава, че България е излязла от рецесията.

Повишаването на превоза на товари е довело до недостиг на автомобили и ръст в цените на транспортната услуга с 15-20%, показа допитване на "Дневник" до няколко големи спедиторски и транспортни компании, както и до браншовите им организации. Като цяло спедиторите са оптимисти и очакванията им са положителните тенденции да се запазят и през 2011 г. основно заради възстановяващия се европейски пазар.
Оборотът расте с по-големи темпове от печалбата
Българският клон на "Шенкер" отчете ръст от 10% на оборотите за първото полугодие на годината спрямо същия период на 2009 г. Досегашните резултати на българския клон на "Гебрюдер Вайс" показват, че през 2010 г. ще имат около 18% увеличение на оборота спрямо 2009 г. "МВ логистик" пък заявиха, че тази година са на печалба за разлика от миналата, когато са били на загуба.

В отделните видове превози ръстът е между 12 до 15% в сравнение с 2009 г., каза Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС) и управител на "Транс Балкани".

"Товарните превози са нараснали с около 30% в сравнение с миналата година, но това не е показателно, защото повечето от компаниите в бранша работят на загуба", твърди Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи и управител на "Акаунтънт".
Още от статията на „Дневник"

„Центърът на София ще расте на етажи", разкрива „Сега"
Много сгради с фасади към централния бул. "Витоша" и към НДК ще бъдат надстроени с по няколко етажа, като в района ще се появят много нови подземни паркинги и гаражи. Това предвижда подробният устройствен план (ПУП) на този район, за който Столичната община е направила всичко възможно да се разбере, от колкото се може по-малко хора.

В момента планът е в процес на обществено обсъждане. Срокът за внасяне на писмени възражения е изтекъл на 20 юли. Забележки обаче може да се правят и на 20 октомври, когато в община "Триадица" ще се състои самото обсъждане. За изготвянето на този ПУП е съобщено на 20 юни в "Държавен вестник". Обществена поръчка не е обявявана, защото архитектите, които са го изготвили, са правили такъв план на района и преди. Така е използвана възможността в Закона за обществените поръчки за избягване на търгове и конкурси, когато трябва да се пазят авторски права.

Планът, изготвен от колектив с ръководител арх. Светла Тихолова, предвижда в участъка на "Витошка" от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Алабин" да се надстроят 12 сгради паметници на културата. Върху тях се разрешава вдигане на още 1 до 3 етажа. Между ул. "Кърниградска" и "Денкоглу" се предвижда надграждане на още три такива здания. Надстрояване се планира и на много места в карето около НДК.

"В повечето случаи тези паметници са 2- и 3-етажни постройки, а по бул. "Витоша" са предимно на 7 етажа", обясни пред "Сега" арх. Тихолова. Според нея промените биха подобрили значително облика на централната улица, а планът бил съгласуван с Националния институт по паметниците на културата (НИПК).

"По принцип в света се правят такива надстроявания", твърди главният архитект на София Петър Диков, според когото няма конструктивни рискове при подходящо укрепване.
Още от статията на „Сега"

„Дават „Арвекс" на съд за сделката със спалните вагони", съобщава „Монитор"
Ще заведем  дело срещу швейцарската фирма "Арвекс", която трябваше да достави 30 рециклирани спални вагона на БДЖ, но отказва да го направи, докато не й се изплати цялата сумата по сделката - 16,24 млн. евро. Това съобщи председателят на УС на БДЖ Владимир Владимиров. Дружеството е поставило нов ултиматум на компанията - следващата седмица екип на БДЖ да бъде допуснат за техническа експертиза на вагоните или отиват на съд.

След като новият министър на транспорта Александър Цветков пое поста си, в продължение на няколко месеца бе пълна тайна къде всъщност се намират недоставените вагони. После стана ясно, че се съхраняват в Унгария, но наши експерти не бяха допуснати за техническа експертиза на обявените за рециклирани вагони. От онези 12, които пристигнаха у нас с първата доставка, половината почти веднага влязоха за ремонт на първо място заради проблеми с електрическите системи. Всички знаци за датата на производството им са унищожени, но са на около 40 години, съобщи министърът на транспорта с представянето на одитния доклад за дейността на БДЖ през март т.г. Тогава той обяви, че предава на прокуратурата сделката за вагоните. За останалите 18 вагона няма банкова гаранция, която да покрие риска от изчезването им, допълни Цветков и обясни, че за тяхното получаване може да се надяваме само на преговори.

На парламентарен контрол в началото на септември, министърът потвърди, че Софийската градска прокуратура е образувала досъдебно производство за длъжностни престъпления срещу служители в БДЖ и транспортното министерство за сделката.

Бившият шеф на БДЖ Христо Монов е ощетил държавата с близо 10 млн. евро (разликата между продажната цена на един спален вагон от 550 хил. евро и реалната им цена, определена с експертиза в размер на 217 хил. евро). Държавното обвинение ще проверява сигнал, че вагоните всъщност са стрували по 20 хил. евро и първоначално са били предназначени за скрап.
Още от статията на „Монитор"

„Не е достатъчно само да запазиш данъците и да свиваш дефицита", казва в интервю за „Дневник" депутатът от БСП и бивш финансов министър Пламен Орешарски
Г-н Орешарски, като бивш министър на финансите как ще коментирате проекта на бюджет за 2011 г.?
- Трудно ми е да коментирам този проект, защото в него няма нищо по-съществено за отбелязване. Разходите са планирани на нивото от тази година, сходна е и структурата им, а приходите са увеличени с толкова, с колкото е необходимо, за да се намали бюджетният дефицит до 2.5%.

И с това се изчерпват възможностите за коментари. Няма други цели извън чисто фискалната задача бюджетният дефицит да се вмести в маастрихтския критерий от 3% от БВП. Без цели логично отсъстват и политики и инструменти за реализацията им. Нито дума за каквито и да било реформи.

Не е ли достатъчно постижение на Министерството на финансите, че представя бюджет, при който не се вдигат данъци и осигуровки, а дефицитът е в рамките на маастрихтския критерий?
- Естествено, че не. Вижте един от основните анонси на правителството - няма да вдигаме данъци, няма да намаляваме разходи. С други думи, няма да пипаме нищо, защото тази година се пробвахме, но не се получи - бюджетът се провали още първите месеци и го актуализирахме в първата половина на годината.

Впрочем да не се пипа нищо не е толкова зле, ако пипането ще влоши ситуацията.

Вижте другият анонс на правителството - ранна подготовка на бюджета. При новите изисквания от Брюксел това не е инициатива на българските власти, а задължение за тях. Но този факт не е плюс, а е по-скоро минус.

Какви цели би трябвало да се поставят в бюджет 2011?
- Не бих се наел да съветвам управляващата партия. Те си имат своя стратегия на  управление и е редно те да формулират цели.

Това, че не се пипа нищо, слабост на кое звено в правителството е?
- Според мен е слабост на цялостната работа на кабинета.

Отговорност на Министерството на финансите ли е да инициира промени?
- Да ги инициира и стимулира - да, но не и да участва в тяхното осъществяване. Това е работа на секторните министерства, които имат отговорностите да осъществяват съответните политики.
Още от интервюто на „Дневник"

"До 1 млрд. лв. може да се вложат у нас в зелена енергия догодина", казва в интервю за „Класа" Никола Газдов, председател на Българската фотоволтаична асоциация
Г-н Газдов, докъде стигна работата на БФА за изготвянето на публичния регистър за проектите на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ)?
- В регистърa ще могат да се видят освен изградените вече мощности и тези, които се планира да се построят. Под проекти се разбира всяко едно инвестиционно намерение, което има поне предварителен договор за присъединяване към елмрежата. Институциите в страната отговориха на нашите питания за проектите. За жалост обаче те не предоставиха информацията, която искахме. Единствено ДКЕВР ни даде списък, но на вече изградените проекти. От ЕСО, НЕК и електроразпределителните предприятия не ни предоставиха информация. От ЕРП-тата ни отговориха, че биха ни дали тази информация, но понеже не е ясно регламентирано какъв тип данни на кого могат да се предоставят, ни отказаха. Те биха искали също да се вземе решение от страна на държавата, за да знаят и те, че не правят нищо незаконно.

Надяваме се, докато регистърът стане готов след около 2 седмици, да бъде взета ясна политическа позиция по въпроса от страна на министър-председателя или от министъра на икономиката, енергетиката и туризма. Те да кажат открито, че са за публичност и прозрачност в енергетиката и в този смисъл подопечните им държавни дружества да предоставят на обществото информация за ВЕИ проектите. На практика държавните дружества в енергетиката разполагат с всички данни.

С публичния регистър за ВЕИ искаме да се направи първа крачка в тази посока и ще покажем на държавните органи и на обществото, че желаем да има прозрачност в сектора. Ние не сме някакви зли спекуланти, а сме инвеститори и граждани. Имаме същия интерес да знаем какво се случва в България, както и всички останали хора. Аз, като председател на БФА, не разполагам с официални данни какъв обем проекти се планират в момента. Един ден някой представител на държавна институция излиза и казва, че има запитвания за присъединяване на 3000 мвт. След това някой друг твърди, че става въпрос за 10 хил. мвт., а след него друг обяснява как всъщност били 14 хил. мвт. Но официално не сме видели никаква информация и питаме защо тя се крие. Това е важно, защото тези мощности след това ще отидат в сметката за ток на хората.

Премиерът Бойко Борисов много пъти каза, че в енергетиката ще има прозрачност. И ние искаме да го подкрепим в тази инициатива, защото знаем, че държавният апарат действа тромаво, макар и да има политическа воля.

През лятото имахте среща със заместник енергийния министър Марий Косев. Срещнахте ли разбиране по дискутираните въпроси?
- Основното, което обсъдихме, беше как националният план за действие за енергията от възобновяеми източници подпомага развитието на зелената енергия в България и по какъв начин икономиката ни може да спечели от това. Защото реално в момента икономиката ни е в нелека ситуация. Трудно се привличат чуждестранни инвеститори, местните пък държат парите си „под юргана", защото не виждат в какво могат да инвестират. А секторът на ВЕИ-тата с един добър закон и план за действие, без да се харчат държавни пари за инвестициите, може да привлече между 500 млн. и 1 млрд. лева инвестиции, и то без държавата. Това са живи пари, които ще раздвижат икономиката. То няма да реши всички проблеми на страната, но ще бъде важна финансова инжекция. Тези инвестиции ще имат и локално отражение, защото ще бъдат създадени работни места, ще се плащат повече данъци и осигуровки.

Докъде стигна разработването на новия закон?
- В момента се разисква финалната версия на законопроекта и там нещата не стоят никак розово. Има работна група към МИЕТ, която е съставена от експерти от държавната администрация и от различни заинтересовани страни. В тази работна група бе обсъдено как да се промени законът. От април до сега на практика нищо не се е случило и бизнесът няма яснота относно предстоящите промени. Експертите ни заявиха неколкократно, че все още няма политическо решение накъде да се развива законът. Изведнъж преди десетина дни се появи работна версия на документа, която се води финална. Тя предвижда неща, които на практика ще стопират напълно инвестициите във ВЕИ. Предвиждат се търгове за достъп до мрежата, както и таван на обемите инсталирани мощности през следващите години. Това са все неща, които отблъскват инвеститорите, а и са в противоречие с директиви 2009/28 и 2009/72 на Европейската общност. Първата директива трябва да бъде транспонирана у нас в новия закон за ВЕИ-тата, и то до 5 декември тази година. Иначе ЕК ще започне наказателна процедура срещу страната ни. На практика обаче наличният проектозакон противоречи и на двете директиви, което също би довело до откриване на наказателна процедура.

Ние се притесняваме, че ако бъде внесен за разглеждане в парламента в този си вид, на практика ще имаме проектозакон, който ще попречи на инвестициите да се случат. Най-неприятното е, че документът досега не е обсъждан в работната група към МИЕТ. Заради това, настояваме за още една работна среща, на която да присъства и политическото ръководство на министерството.

Нашата цел е и след 10 г., и след 20 г. пак да сме тук. Защото възобновяемите източници не са някаква досадна цел, спусната ни от ЕС. Те са бъдещето на енергетиката. И ние няма как да се скрием от тази енергийна революция. Напротив, ние трябва да се включим активно в нея.
Още от интервюто на „Класа"

„Няма да зависим от вноса на газ до 4 години", казва в интервю за „Стандарт" Иван Дреновички, изпълнителен директор на "Булгартрансгаз"
Г-н Дреновички, в какво състояние заварихте  "Булгартрансгаз"?
- Състоянието на компанията може дa се характеризира с три  основни елемента. Първо, с встъпването в длъжност на новия мениджмънт бе  извършен обстоен преглед на дейността на дружеството, който констатира сериозни  пропуски и изоставане - както по отношение на прилагане изискванията на  европейската енергийна законодателна рамка, така и по отношение на ключови  проекти. Същото се потвърждава и от започналата от Европейската комисия  процедура срещу България за неспазване изискванията на европейското  законодателство по отношение гарантиране на равнопоставен недискриминационен  достъп до газопреносната система. Официалното уведомително писмо от месец юни  2009 г. на ЕК констатира пълно неизпълнение на основните изисквания на Регламент  1775/2005. Те се потвърждават и при извършената през юли м.г. проверка от ДКЕВР.  Второ, системата се експлоатира средно от 30 години, което предполага  необходимост от сериозна поддръжка, модернизация и развитие. В доказателство за  пропуските на техническата експлоатация през последните години са двете скорошни  аварии. Трето, във връзка с това се изпълняват специфични дейности и мероприятия  за привеждане на съоръженията в готовност за работа в есенно-зимни условия.  

Какво се прави, за да се наваксат пропуските?
- Напълно споделям и се ръководя в своята работа от методите за  либерализация на общия европейски енергиен пазар и разглеждам развитието на  дружеството като част от европейската газова инфраструктура. Това е свързано и  със спазване от държавите членки на Европейския съюз на общи правила и принципи.  "Булгартрансгаз" активизира участието си в този процес, включително като  съучредител на European Network of Transmission System Operators of Gas  (ENTSOG), организация на газопреносните оператори в Европа. Същевременно за  преодоляване натрупаното сериозно изоставане по прилагането на изискванията се  предприема пакет от спешни мерки за гарантиране на равнопоставен и прозрачен  достъп до газопреносните системи. Възприет е изцяло нов подход и по отношение  предоставянето на информация за потребителите на мрежата. Изпълняват се  изискванията за прозрачност, като например за първи път се публикува подробна  информация - както за транзитния газопровод, така и за националната газопреносна  мрежа. Българският оператор е в постоянен контакт с ENTSOG, включително и за  подпомагане въвеждането на равнопоставен и прозрачен достъп до мрежата на  "Булгартрансгаз". Дружеството предоставя и данни за нуждите на интерактивната  карта на технологичните капацитети в Европа. В допълнение се работи усилено за  модернизация и рехабилитация и развитие на системата с цел обезпечаване и  диверсифициране маршрутите на доставките. Паралелно се внедрява и система за  управление на качеството ISO, като за целта сме кандидатствали за европейско  финансиране по линия на оперативна програма "Конкурентоспособност".

Колко време е необходимо на "Булгартрансгаз" да изпълни  всички цели?
- Пред нас стоят две основни задачи - пълно синхронизиране  работата на оператора в съответствие с европейските изисквания и същевременно  изграждане на необходимата инфраструктура и реална либерализация на пазара. До  края на годината предстои влизането в сила на регламента за гарантиране  сигурността на доставките, за изпълнението на който са необходими сериозни  действия и инвестиции в междусистемни връзки, разширяване на капацитета за  съхранение на газ и др. До 18 месеца трябва да бъде осигурено гарантирано  газоподаване на защитените потребители в случай на криза. До 3 г. трябва  осигурим реверсивност на всички връзки, а до 4 - да сме изпълнили правило номер  1, което означава, че при спиране на доставките по основната инфраструктура  трябва да имаме капацитет да покрием националното потребление, използвайки  хранилищата, бъдещите междусистемни връзки и реверсивни потоци по съществуващата  транзитна мрежа.

Необходими ли са някакви промени в правилата извън  компанията, за да може тя да достигне нивото на западноевропейските си  партньори?
- Трябва да бъдат изменени Законът за енергетиката и  подзаконовата рамка към него не по-късно от 3 март 2011 г.
Още от интервюто на „Стандарт"