„Вземете децата ни, за да живеят", използва „Стандарт" за заглавие на първата си страница отчаяния зов на две майки
Две самотни майки се отказват от болните си деца, за да ги спасят от смъртта. Месеци наред 26-годишните Ангелина и Разие чукат на всички възможни врати, за да получат помощ за страдащите от бъбречна недостатъчност момичета. Навсякъде обаче удрят на камък. В момента те живеят с по 260 лв. на месец. С тях трябва да осигурят храна, лечение и дом на децата си.
Четиригодишната Анабел има нужда и от нов бъбрек. Майка й обаче няма пари за генетично изследване и детето няма как да разчита на фонда за трансплантации. Ангелина и детето й карат на картофи, макарони и хляб в гарсониера под наем в "Люлин". Въпреки това приютяват Разие и 7-годишната Кадер. Малкото момиченце освен бъбречна недостатъчност има увредени краченца и не може да ходи.
Още от статията на „Стандарт"
„Всеки трети чиновник си отива", информира от първата си страница „Монитор"
Една трета от заварените преди година чиновници в държавната администрация ще бъдат съкратени до края на 2010-а. Това стана ясно от думите на натоварения с административната реформа вицепремиер и финансов министър Симеон Дянков, който представи вчера доклад за извършеното по нея досега, както и за плановете на правителството. За да се достигне тази една трета съкращения, до края на годината ще си отидат още 2500, като техния брой ще се прибави към вече закритите 10 680 щатни бройки. По този начин ще се икономисват месечно около 20 млн. лв. от заплатите на съкратените служители, като годишно сумата може да достигне 250 млн. лв., сметна държавният ковчежник.
През юни 2009-а в администрацията са работили 94 373 служители, от които 71 676 в централната администрация. Година по-късно през юли 2010-а чиновниците са се стопили до 87 113 души, от които 23 297 са служители в общините, пише в доклада на вицепремиера. За първата година от управлението числеността на централната администрация е намалена със 7860 щатни бройки, което е орязване с почти 11%. Числеността на МВР също беше намалена с 3000 щатни бройки. Така Дянков изпълни обещанието си за 10% съкращения на чиновниците за първата година. Орязването на щата обхваща почти всички звена на администрацията и на службите на бюджетна издръжка, включително в Държавната агенция за национална сигурност, Министерството на отбраната и задграничните представителства на страната. Планът на кабинета предвижда още да бъдат закрити още 22 административни структури, като 36 ще се трансформират, съобщи Дянков. Той каза още, че за периода на управление на предишното правителство държавните структури са стигнали 115. След първата година на управление на ГЕРБ те са били свити до 106.
Още от статията на „Монитор"
„Правителството се осмели да закрие 22 държавни структури", съобщава от първата си страница „Сега"
Готовност да доведе докрай обещаната административна реформа демонстрира вчера кабинетът. Министрите решиха да закрият 22 от общо 106 структури в държавната администрация и да преструктурират други 36 звена. Решението не е окончателно, защото анализите в част от министерствата продължават. Оптимизацията в двете най-тежки системи - МО и МВР, все още предстои.
С нови 2500 щата ще намалее централната администрация (сега 63 816 души) след взетото решение за закриване и преструктуриране на агенции и центрове, обяви финансовият министър Симеон Дянков, който е и председател на Съвета по административна реформа. Дянков отчете, че от предходната вълна на съкращения бройките вече са намалели с 10 860. "За сравнение при предишното управление броят на структурите в централната администрация е останал 15 през целия мандат, но заетите в тях въпреки обещавани на два пъти оптимизации са се увеличили с 2136 души", изтъкна Дянков.
По груби сметки на финансовото министерство старата и новата вълна на съкращения ще спестят на бюджета след изплащане на съответните обезщетения близо 200 млн. годишно. Според Дянков това ще се усети още 2011 г. Той обаче не даде по-детайлни разчети за очакваните икономии и какъв финансов ресурс ще се освободи за увеличаване на заплатите на останалите на работа чиновници. Дянков за пореден път замълча за обещаното от Цветан Цветанов свиване на щатовете в МВР, не бяха обявени данни и за оптимизацията на армията.
Още от статията на „Сега"
„Общините ще получават част от подоходния данък", информира от първата си страница „Дневник"
Дългогодишното искане на общините да получат част от подоходния данък, който плащат техните жители, може да бъде удовлетворено още от догодина. Това съобщи за "Дневник" председателят на бюджетната комисия към парламента Менда Стоянова.
Късно във вторник тя е обсъдила идеите за нов закон за местните данъци и такси с представители на Националното сдружение на общините в България (НСОРБ). Преотстъпването на част от подоходния данък е било основното, за което са настоявали местните власти.
На срещата се е стигнало до принципно съгласие между 2 или 3 процентни пункта от 10-те процента плосък данък да остават в общините. Така данъчното облагане на гражданите няма да се увеличи.
Националната агенция за приходите (НАП) ще продължи да събира данъка и ще превежда съответната сума на местните власти. На по-късен етап общините искат те сами да определят размера, който ще остава за тях.
"Напълно възможно е преотстъпването на част от подоходния данък на физическите лица да влезе в сила още от следващата година. Ефектът за републиканския бюджет трябва да е неутрален, защото средствата, които постъпят в общините, ще се приспаднат от субсидията, която всяка година местните власти получават. Това ще наложи Министерството на финансите да коригира методологията, по която сега определя какви средства да преведе на местните власти", заяви Менда Стоянова.
От финансовото министерство обаче опонират, че при преотстъпване на подоходния данък някои общини ще получат повече средства, отколкото сега, и така ще се намалят парите в републиканския бюджет за субсидии за по-малките.
Още от статията на „Дневник"
„Кабинетът облекчава около 350 административни услуги", съобщава от първата си страница „Класа"
Около 350 административни услуги за бизнеса и гражданите ще бъдат облекчени, премахнати или прехвърлени към други структури - държавни или браншови. Това е записано в плана за административна реформа, който кабинетът гласува вчера на свое заседание. В момента гражданите се редят на опашка за близо 2100 услуги.
В правителствения документ, който е от 121 страници, 76 са отделени именно на премахване и облекчаване на режимите и таксите, както и на преминаването им към електронен вариант. В останалите 45 страници от доклада е разписано съкращаването на структури, техните нови функции, както и какви ще бъдат правомощията на областните управители.
Отличниците в облекчаването на услугите и тяхното премахване са Министерството на земеделието и храните - 50 облекчени, 18 премахнати, Министерството на здравеопазването с 48 : 16, МВнР и МТСП. В челната петица е и МВР.
В документа, който прави подробен преглед на услугите, се препоръчва като задължителна мярка намаляване на нереално високите такси, които събира Изпълнителната агенция по лекарства. Структурата се прочу, след като доклад на Световната банка огласи, че чиновниците си разпределят около 2 млн. лв. бонуси от събраните такси. Постановление, прието от предишното управление, им разрешава да поделят помежду си до 40% от събраните такси, което пък стимулираше стремежа им да ги вдигат необосновано. Практиката бе „заклеймена" от чуждите експерти, които подчертаха, че тя не се среща другаде.
От плана за реформи на кабинета става ясно също, че 8 такси, които досега Министерството на здравеопазването и Изпълнителната агенция по лекарствата събираха, ще бъдат намалени. Септември т.г. е срокът да се престане да се събират високите суми за издаване на разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти в аптека, както и за промяна на разрешенията. Сумата от 2000 лв., която се събира за издаване на разрешение за прехвърляне на права върху издадено разрешение за употреба на лекарствен продукт е отбелязана в документа като „изключително висока, при положение че става дума за чисто административна процедура по документи". Таксата от 15 хиляди лева, която досега брояха търговците за подновяване на разрешение за употреба на лекарствен продукт, също е прекалено надута и като мярка се препоръчва тя да се намали. В категорията „за намаление" влизат и издаването на удостоверения за регистрация на дрогерия и издаване на удостоверение за търговия на едро с лекарствени продукти.
Още от статията на „Сега"
„Проверяват за технически паспорти 1854 нови жилищни кооперации", пише „Монитор"
От началото на следващата година ще започнат проверки на 1854 жилищни кооперации, въведени в експлоатация след 1 януари 2005 г., научи „Монитор". Неразделна част от този паспорт е сертификата за енергийна ефективност.
Сертификатът трябва да се издаде между третата и шестата година от построяването на сградата, поясни изпълнителният директор на Агенцията за енергийна ефективност" (АЕЕ) инж. Кольо Колев. За сградите, получили разрешение за строеж в началото на 2005 г., когато влезе в сила Наредба №5, срокът за издаване на сертификат за енергийна ефективност изтича в първите месеци на 2011 г. От януари ще проверяваме и ще санкционираме, предупреди той.
Съсобствениците в такива сгради трябва да поръчат одит на оторизирана фирма, обясни Колев. С него се определят енергийните характеристики на сградата и се издава сертификатът. Хубаво е документът да се сложи на видно място, да се вижда от всички. Така се повишава търговската стойност на имотите в сградата, добави шефът на АЕЕ.
Всеки собственик на сграда от категория Б, например може да не плаща данък сгради от 3 до 5 години. По-дългият период е, ако има инсталация за възобновяеми енергийни източници. При постигане на стандартите на клас А, там отстъпката е съответно 7 или 10 години.
В края на миналата година стана ясно, че над 44 000 нови жилищни имота, разположени в 12 500 сгради, са били продадени в периода от 2005 г. до април 2009 г., без новите собственици да са получили задължителни документи за енергийна ефективност. За това време само 1000 нови сгради са регистрирани, че са получили енергиен сертификат.
Още от статията на „Монитор"
„Съдът отмени общинска такса за строеж на инфраструктура", разкрива „Сега"
Административен съд-Варна отмени вчера текст от Наредбата за местните данъци и такси, с който в началото на годината общината въведе такса "прокопаване". Жалбата бе подадена от 9 енергийни и телекомуникационни фирми, работещи на територията на морската столица. Те са принудени да плащат солени цени за прокарването на телефонни и електрически кабели, на газопроводи и ВиК инсталации през имоти публична общинска собственост.
Общинският съвет въведе новите такси през февруари. Оттогава за прокарването на топлопровод и газопровод трябва да се плаща по 30 лв. на метър, за електрически кабели - по 12 лв., за ВиК - по 21 лв., а за телефонни кабели - по 12 лв. на метър.
Тричленният състав на съда уважи жалбата и обяви таксата за незаконна. Мотивът е, че според специалните закони - за енергетиката и за електронните съобщения, за инженерна инфраструктура могат да се ползват безвъзмездно всякакви имоти публична собственост. Единственото задължение на енергийните и телекомуникационни предприятия е да платят евентуални щети, т.е. да възстановят тротоара или улицата във вида отпреди прокопаването.
Решението на съда не е окончателно и може да се обжалва от общината пред ВАС в 14-дневен срок. Вчера шефът на общинския съвет Николай Апостолов каза, че юристите на общината тепърва ще се съветват дали да обжалват.
Варна е първият град в България, в който фирмите печелят дело срещу въвеждането на такива такси. Това решение може да се използва като аргумент за дела и в други общини, тъй като от около две години насам налагането на такса "прокопаване" стана масово явление. Наскоро от ДКЕВР дадоха примери с общини, които искат баснословни суми от газоразпределителни дружества за всеки метър газопровод, който прокарват.
Още от статията на „Сега"
"Трейс" спечели най-много пътни ремонти по програмата "Регионално развитие", разкрива „Дневник"
"Трейс груп холд" спечели най-много търгове за ремонт на пътища от първата фаза на оперативна програма "Регионално развитие". Това показват данните на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). На първия етап от програмата бяха разиграни общо 14 лота, за които са заделени 216 млн. лв. След избора на победителите става ясно, че договорите ще бъдат за 130 млн. лв., защото има победители с оферти от 30-40% по-ниски от прогнозната стойност на АПИ.
Това е единствената програма с осигурено финансиране от Европейския фонд за регионално развитие и държавния бюджет за ремонт на пътища през тази година. Средствата по оперативната програма общо са 250 млн. евро за 613 км пътища.
В края на юни АПИ спря други две програми за пътни ремонти - "Транзитни пътища V", финансирана със заем от Европейската инвестиционна банка, и по кредита от Световната банка, поради липса на бюджетни средства за съфинансирането на обектите. По спрените програми общо трябваше да се ремонтират около 2100 км пътища за около 800 млн. евро.
"Трейс груп", в която мажоритарен собственик е Николай Михайлов, ще ремонтира три лота за общо 26.8 млн. лв. и обжалва още един търг. В съдружие с други фирми "Трейс" в момента строи отсечката от Стара Загора до Нова Загора на магистрала "Тракия". Преди дни спечели и търга за уличните ремонти на столичните квартали "Витоша", "Лозенец", "Средец" и "Триадица".
По два лота печелят три компании - "Инжстройинженеринг" от Варна на Пламен Стилянов (18.3 млн. лв.), "Интергрирани пътни системи - ИПС", в която мажоритарен собственик е Юлия Илиева (18.5 млн. лв.), и "Пътища и мостове" - Варна (12 млн. лв.). ИПС обаче ще прави ремонтите в съдружие с други фирми, докато останалите две печелят самостоятелно.
"Холдинг Пътища" и "Главболгарстрой Инфраструктурно строителство" взимат по един лот и то в съдружие с други фирми. "Холдинг Пътища" на Васил Божков печели ремонта на лот 14, който включва отсечките Перник - Брезник и Овчарци - Сапарева баня, заедно с "Галчев инженеринг груп" за 5.2 млн. лв. Те са дали и най-късия срок за изпълнение на ремонта от близо 3 месеца.
Още от статията на „Дневник"
„Фирмите минават на коли с метан", съобщава „Стандарт"
Българският бизнес все по-масово се отказва от дизеловите автомобили и се ориентира към коли на метан. Това стана ясно от редица презентации на конференцията "Интелигентно управление на автопаркове. Пазар на горива и услуги". Според мениджъра по координация на транспорта на "Софарма Трейдинг" Иван Димитров компанията е купила 110 нови леки и лекотоварни автомобила на природен газ. Преди покупката прогнозните изчисления са показвали, че икономията от бюджета за горива ще бъде около 30%. След една година използване на новите коли обаче се оказва, че спестените средства са близо 40%, похвали се Димитров. Той поясни, че разходите за 1 км изминато разстояние на дизел са около 12 стотинки, докато с метан те падат на 7 ст.
Участниците в конференцията обаче отбелязаха, че все още у нас съществува сериозен проблем със зареждането на метан поради липсата на достатъчно метанстанции. Такива има основно в София и по една-две в останалите градове.
Още от статията на „Стандарт"
„Спадът в застраховането се ускорява до 6,5%", обобщава „Класа", като се позовава на информация от КФН
За първите пет месеца на годината застрахователният пазар е отчел спад от 6,5%, съобщиха от Комисията за финансов надзор (КФН). Припомняме, че за цялата 2009 г. браншът загуби 5,9 на сто, а през първото тримесечие на тази година застрахователните компании отчетоха спад от 5,2% на годишна база. В общото застраховане отчетеният спад за януари-март бе 6,8 на сто, а в животозастраховането - 4,4% на годишна база.
От януари до май 2010 г. записаните премии в общото застраховане, включително и премиите по активно презастраховане на застрахователите, които извършват такава дейност, са били 567,1 млн. лв., а в животозастраховането - 92,7 млн. лв. Спрямо същия период на предходната година се отчита понижение от 6,9 на сто в общото застраховане и спад от 4,1 на сто в животозастраховането.
Най-голям дял в агрегирания портфейл на дружествата, извършващи дейност по общо застраховане, продължават да заемат автомобилните застраховки "Автокаско" и "Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на МПС". На следващо място по обем се нареждат имуществените застраховки "Пожар и природни бедствия" и "Други щети на имущество", допълват от комисията. Най-голям относителен дял в премийния приход, реализиран от животозастрахователите към края на май 2010 г., продължават да заемат застраховките "Живот" и "Рента".
Към края на май 2010 г. дружествата по доброволно здравно осигуряване са реализирали брутен премиен приход от 21,6 млн. лв., с което се отчита ръст от 9,1 на сто на годишна база.
Най-висок относителен дял в премийния приход по доброволно здравно осигуряване заемат пакетите "Други здравноосигурителни пакети" и "Извънболнична медицинска помощ". Броят на здравно осигурените лица по действащи договори към края на май възлиза на 191 495, уточниха от комисията.
Още от статията на „Класа"
„Политиката в образованието се лута от радикализъм до безхаберие", казва в интервю за „Сега" зам.-председателят на ДПС и член на образователната комисия в НС Лютви Местан
Г-н Местан, образованието бе давано за пример от ГЕРБ като активно реформираща се система. Каква е вашата оценка?
- Много "обладаност от реформи" - малко резултати. И понеже на Бойко Борисов едно не може да му се отрече - силният политически нюх, той не се нуждае от много време, за да усети, че образованието е едно от слабите места на управлението му. Дори съм сигурен, че премиерът вече е наясно с този факт. С номинирането на Йорданка Фандъкова за просветен министър се създаде впечатление, че министър-председателят отчита приоритетното място на образованието, и това събуди големи надежди. Надеждите обаче угаснаха с избирането на Фандъкова за кмет на София и поставянето на Сергей Игнатов за министър. Жалко! Оттук нататък политиката в образованието е лутане без посока - от неуместен радикализъм в едни сфери - наука, до пълно безхаберие в други - образование. Една куха орбита на претенция за "обладаност" от уж реформаторски дух. В същото време БАН и висшите училища се задъхват от финансов недоимък не само заради кризата, а заради отсъствието на адекватни политики и на разбиране за приоритетния характер на образованието и науката, което да съответства на стратегия "Европа 2020". Ако властта бе осмислила "Европа 2020", щяха да проумеят, че кризата е аргумент за целево финансиране.
Как ще коментирате качеството на внасяните законопроекти?
- В сфера, която ангажира интелектуалния потенциал на нацията, управленската непоследователност, безпринципността и конюнктурната угода не биха могли да бъдат нито успешно скрити, нито дори замаскирани. Липсата на компетентност може да бъде компенсирана с достатъчно откритост и диалогичност, но точно те са големите дефицити в държавната образователна политика, за да се потвърди максимата, че по-опасен от този, който не знае, е този, който не чува. Например, ако бяха чути разумните критики при обсъждането на Закона за развитието на академичния състав, нямаше да се наложи месец след приемането му министър-председателят да понесе неудобството заради просветния министър да внася поправка в същия този закон. Чувал съм, че е нормално министрите да осигуряват политическия гръб на премиера, като му спестяват излишни гафове, докато на Бойко Борисов му се налага обратното - той да вади горещите кестени вместо министрите си, да гаси от тях запалени пожари.
Ще бъдат ли обхванати най-уязвимите групи деца в задължителната подготовка за 5-годишните, която уж стартира наесен?
- Вече се разбра, че това се отлага с цели две години. Т.е. за края на мандата на ГЕРБ, ако, разбира се, мандатът се окаже пълен. Причината за поредния реформаторски напън, завършил с отлагане, е неосигуреният управленски инструментариум за реализирането на вярната цел. Твърдо подкрепям идеята за задължителна подготвителна паралелка за 5-годишните, защото само така ще се гарантира равният достъп до образование, разбиран като придобити образователни навици и усвоен официален български език от всички деца. Много са причините, поради които семейството не може да осигури екзистенц минимума, необходим за успешното включване на детето в I клас. Затова процентът на децата, които не са посещавали градина и подготвителни паралелки, и процентът на впоследствие незавършилите средно образование са сходни - около 26%.
Още от интервюто на „Сега"
„Българското сирене ще носи престиж и печалба на производителите", казва в интервю за „Монитор" Костадин Манев, председател на Патентното ведомство на Република България
Г-н Манев, в последно време много се говори за българското кисело мляко и това кой може да го произвежда. Има ли вече млекопроизводители, които искат да се впишат като ползватели на наименованието българско кисело мляко?
- Дори в момента всички, които имат технологията и са вписани като ползватели, могат да използват словосъчетанието българско кисело мляко на етикетите си като наименование за произход. Но в същото време на никой друг не е забранено да прилага технологията в практиката и да произвежда кисело мляко, което отговаря на изискванията и характеристиките на продукта. Това обаче е въпрос на производствено поведение и на отговорно отношение на производителя към този продукт. Все още няма обаче такъв интерес, защото производителите изчакваха да се публикува стандартът, да се види по какъв начин ще се окачествява млякото и ще се преценява съответствието на продукта с изискванията, които са установени. Това обаче ще го прави Министерството на земеделието и храните. Тогава ще стане ясно какъв е интересът към процедурата, а на нас като потребители ще ни се оформи кръгът от млекопроизводители, които имат намерение да поддържат в производственото си фолио продукт, отговарящ на изискванията на българско кисело мляко. Този продукт, който носи репутацията и отговаря на изискванията на това наименование за произход. Защото всичко друго, което се произвежда, ще бъде кисело мляко, но не и българско.
Какво печелят производителите от регистрацията като ползватели на това наименование?
- По този начин ще се получи едно сериозно стабилизиране на българското кисело мляко, както от гледна точка на изискванията за качество и безопасност на този вид храна, но и стабилизиране на наименованието от гледна точка правната защита като обект на индустриална собственост. Ще заработи неговата отличителност. У нас вече имаше такъв момент, в който се получи дисбаланс и бяха нарушени изискванията и характеристиките. И тогава си мислим, че ядем нашето кисело мляко, но то не е. Като индустриална собственост българското кисело мляко е регистрирано още през 1974 година. Затова очаквам да се получи едновременен ефект както на стабилизиране на отличителността, така и на безопасността и качеството на тази храна. И още нещо, ще се получи добър синхрон между институциите, защото различните ведомства са компетентни, за да се постигне този ефект.
За коя част отговаря Патентното ведомство?
- Патентното ведомство отговаря по единия от тези показатели - отличителността. Изключително важно е наименованието на продукта и неговата отличителност. В случая става дума за едно географско означение като обект на индустриална собственост, различно от марката, която е друг отличителен знак. Тя се свързва с производителя, който е притежател или я ползва със съгласието на собственика. При българското кисело мляко обаче обектът се използва от вписания ползвател. При традиционните храни има определена връзка между качествата и свойствата на продуктите и околната среда, производствените традиции и човешкия фактор. В Патентното ведомство осъществяваме правната регистрация на този знак, който дава необходимата отличителност на продукта. Но не като собственост, а правото на ползвателя, който желае да се впише, защото отговаря на всички посочени изисквания. И сега ние вече чакаме производителите на мляко да дойдат и да докажат, че искат да се впишат.
Още от интервюто на „Монитор"
„Няма връщане назад в пенсионната реформа", казва в интервю за „Класа" Светлана Ангелова, депутат от ГЕРБ, член на социалната комисия в НС
Г-жо Ангелова, има остри възражения срещу промените в Кодекса за социално осигуряване. Трик ли е увеличаването на осигурителния стаж за пенсия, без вдигане на пенсионната възраст, както обявиха синдикатите?
- Определено не, това е най-лекият вариант, който се обсъждаше по време на консултативния съвет за пенсионната реформа. Обсъждаха се общо четири варианта, сред които имаше дори изравняване на възрастта за жените и мъжете. В крайна сметка вариантът, който предлагаме в момента, е най-мекият за хората. По статистиката от НОИ, според която мъжете се пенсионират при средно 38 г. и 6 месеца осигурителен стаж, докато жените при 35 години и 6 месеца. След промените разликата, която остава, ще е само година и половина над средния стаж. Нека не забравяме, че остава възможността за даряване на стаж, когато жената е била по майчинство, мъжете са отбивали военната си служба, в случаите, когато лицето е било безработно и е получавало обезщетение. Това не са малко случаи. Освен това лицата, които са учили редовно обучение, ще могат да си купят годините, в които са били в университета. За една година ще трябва да заплатят около 700 лв. Като се съберат всички тези възможности, които се дават на хората, мисля, че поставеният срок е съвсем достатъчен.
Как ще се процедира с хората, които са работили в сивата икономика и имат значителни периоди за внасяне на осигуровки?
- Това е проблем за голяма част от хората, които са работили след 1989 г., защото работодателите не са били коректни и не са ги осигурявали. Вина имат и работодателите, и самите работници. След като са разбрали, че не им се внасят вноски, защо не са сезирали съответните контролни органи, за да се предизвика някаква проверка и да има някакви санкции и т. н.? Това е проблемът.
Ще се предприеме ли приемането на допълнителен пакет от мерки, който да санкционира работата без осигуровки?
- Подготвят се промени в Наказателния кодекс, които предвиждат до 3 години затвор за работодатели, които не са внасяли осигуровки в особено големи размери. Освен това ще бъдат предвидени и финансови и имуществени санкции. Когато работодателят е задлъжнял, той първо гледа да плати данъците, а осигуровките остават за по-късен етап.
Синдикатите заплашиха с протести наесен заради параметрите на пенсионната реформа. Ще се огъне ли ГЕРБ на евентуален уличен натиск?
- Консултативният съвет по пенсионна реформа към социалния министър започна работа през есента. През февруари реформата се стопира, каза се, че ще бъде отложена. След това дебатът пак се възобнови. Винаги съм казвала, че пенсионната реформа е закъсняла. Тя трябваше да стане преди четири-пет години. За това сме на този хал. Непрестанно се увеличава делът, който държавата трябва да доплаща. В момента той е около 60% и се увеличава всяка година. Тези пари идват от данъци и републиканския бюджет. Преди 7 години делът на държавата е бил 7-8%. Виждате какво става в другите европейски държави. Навсякъде се вдига пенсионната възраст.
Още от интервюто на „Класа"
„Спецсъдът на курс за пране на пари", казва в интервю за „Стандарт" председателят на Върховния административен съд Константин Пенчев
Г-н Пенчев, оцени ли Еврокомисията реално ситуацията в съдебната власт у нас?
- Докладът на Еврокомисията е обективен, както винаги досега. Той показва много подробно познаване на обстановката у нас - т.е. ЕК много добре знае какво се случва в България, какви са всички проблеми на съдебната система и дава напълно реална картина и оценка. Смятам, че докладът е положителен - казват, че има политическа воля да се направят промените, да се реформира системата. Моят прочит е: "Добре сте тръгнали, но има още много да правите и още много зависи от вас." Очакванията са големи. Европейските партньори ни казват: "И внимавайте, да не се спънете." На първо място ще следят как ще започнем да запълваме със съдържание поетата Стратегия за съдебна реформа. Защото като насоки тя наистина е много добра, но резултатите ще се видят в бъдеще.
Звучи, като че ли Брюксел ни заповядва - направете това, не правете онова?
- Еврокомисията не е дала заповеди - това трябва да се направи, онова трябва да се направи. Например за закона за комисията "Кушлев", който е в процес на съгласуване с Венецианската комисия, ЕК казва "Да, нека се съгласува, нека се помисли", а не "трябва на всяка цена да се конфискува имущество, независимо дали е резултат от престъпление или не е".
В доклада се казва, че съдебният процес в България страда от липса на инициатива и професионален капацитет. По-скоро става дума за досъдебното производство, така ли?
- Не мога да коментирам досъдебното производство, но прави впечатление, че в доклада е казано: има нужда от по-добра подготовка, дори и за съдиите.
Това свързано ли е с препоръката, че трябва да се насърчи взаимодействието на наши експерти с чуждестранни специалисти?
- Партньорите ни наблягат на специализацията, и то на всички - не само на органите за досъдебно производство, но и на съдиите. Става дума за специализирания съд. Това е препоръката им - ако е нужно, да се организират обучения на съдиите, които гледат такива дела - било то в чужбина, било у нас със специалисти, с преподаватели. Нищо обидно няма нито за нашите съдии, нито за България. Намирам, че е нормално при една по-слабо развита икономика, каквато е българската, държавата да не е толкова добре подготвена за престъпления като пране на пари, злоупотреби с еврофондове и т.н. А нашите партньори имат дългогодишен опит с такива престъпления. Те отдавна са минали по същия път. Тези страни са с много по-напреднали икономики от нас, очевидно имат и много по-развита икономическа престъпност. Така че е съвсем нормално техните магистрати да бъдат много по-добре подготвени и да имат по-добри специалисти. Нищо лошо няма в това, ако можем да обменим опит. Преди официалното излизане на доклада имаше коментари, от които се изплаших - че говорейки за помощ отвън, европейските ни партньори ни заповядват едва ли не да си внасяме съдии. Става дума, ако е необходимо, да ни помогнат с подготовка по тези сложни престъпления. Защото партньорите ни много добре познават ситуацията в България и предлагат абсолютно адекватни мерки. Например в техническия доклад на ЕК, който съпровожда основния, е споменато изрично за проекта на Министерството на правосъдието за изменение на Административно-процесуалния кодекс, който все още не е приет от правителството. Там специално се подчертава, че целта на това изменение е да се разтовари Върховният административен съд и да се балансират правилно делата между него и специализираните административни съдилища. Доволен съм, че този проект също е влязъл в полезрението на Европейската комисия, защото има сериозна съпротива срещу него, макар и мълчалива.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Печалбата доминира над смисъла на медицинската дейност", казва в интервю за „Дневник" доц. Нина Гочева, Университетска национална кардиологична болница
Доц. Гочева, как ще коментирате резултатите от проверката и какво трябва да се направи, за да спре източването на здравната каса?
- В момента има една извратена тенденция за доминиране на печалбата над смисъла и целите на медицинската дейност. Самите резултати за това, което се е случвало в някои от клиниките и катетеризационните лаборатории (в които се прави коронарография, слага се стент и се почистват кръвоносните съдове, бел. ред.), потвърждават този стремеж .
В България за разлика от Европа плановите интервенции и изследвания са едва 40%, тъй като те се плащат по-евтино от здравната каса. Същевременно обозначените като спешни случаи достигат 90% от приетите за коронарографско изследване пациенти, докато в страните от ЕС средният процент е 50%.
Още по-тревожни са резултатите от скъпите изследвания - в ЕС най-много 35% от пациентите се оказват здрави. В България средният процент е 40%, но в някои клиники, повечето от които частни, за съжаление този процент достига 85%. Осемдесет и пет процента от изследваните лица са здрави и голяма част от тях изобщо не са се нуждаели нито от това изследване, нито от допълнително лечение.
При това положение се оказва, че самата коронарография (изследване, при което кръвоносните съдове на болни пациенти се оцветяват с контрастно вещество - бел. ред.) играе по-скоро роля на скринингов метод, т.е. отсяване на болните от здравите преди поява на клинична симптоматика.
Оказва се освен това, че болниците, в които се откриват най-голям брой изследвани "здрави" лица, имат изключително голяма натовареност. Те излизат над всякакви международни стандарти, според които едно изследване и след това самата процедура траят около 40-80 минути. Когато се види, че средно на ден са преминали 23-ма души, значи апаратът не се изключва, дори прескача 24-часова активност.
Според световните стандарти на един ангиографски апарат се правят средно осем процедури дневно, в България се правят средно 4.5. Когато някой прави 23 процедури, нещо не е наред. При положение че инвазивните изследвания са най-високо платени, естествено е част от колегите да се плъзнат по повърхността и да започнат да работят предимно по най-скъпите клинични пътеки.
Всъщност парадоксът е заложен в самите клинични пътеки. Те бяха създадени, за да се гарантира качество и да стартира остойностяване на труда на медиците. Впоследствие нещата се деформираха и в крайна сметка започна създаване на инвазивни лаборатории сами за себе си.
Освен това не трябва да се забравя, че инвазивното изследване и лечение е само етап от цялостния медицински профил на пациента. В момента в България има 33 катетеризационни лаборатории, само в София те са 9.
Необходими ли са толкова лаборатории?
- Според мен не. Средно в ЕС на 500 000 души население обикновено се падат по една до две. Разбира се, те трябва да бъдат разположени симетрично, както е например в Полша, т.е. всяка област има една-две лаборатории, за да се осигури на пациента равнопоставен достъп. В България обаче лабораториите се разположиха асиметрично, има цели области без нито една.
Още в момента, в който започнаха да се откриват инвазивни лаборатории, трябваше да се създаде концепция, да има яснота за заболеваемостта от сърдечно-съдови болести, как е разпределена тя. Това е заложено в идеята на т.нар. здравна карта.
Такъв анализ щеше да отговори на основни въпроси: къде са необходими лаборатории, колко да са те и т.н. За съжаление държавата още тогава изпусна възможността да се намеси активно и да контролира процеса на създаване на инвазивни центрове.
Всъщност знаят ли министерството и здравната каса в коя област от какво са болни пациентите? И защо да не са необходими толкова кардиоболници, при положение че по официална информация сърдечно-съдовите заболявания са най-разпространените в България? Наистина ли 1.2 млн. души страдат от тях?
- Аз не съм абсолютно сигурна в разпространяваните числа за епидемиологията на сърдечно-съдовите заболявания. Ние все още нямаме ясна статистика, базирана върху точни, обективни критерии, които да потвърдят или да отхвърлят тези числа.
Статистиката е неточна, защото до голяма степен е базирана върху смъртните актове, върху диагнозите на приетите за лечение по клиничните пътеки. Същевременно липсват сериозни епидемиологични проучвания на населението за оценка на честотата на сърдечно-съдовите болести. Намалява броят на аутопсиите, които могат да дадат по-точни данни.
Още от интервюто на „Дневник"