Силата на Интернет нараства и бизнесът, малък и голям, долавя това. Големи са пораженията, които разочаровани служители, доставчици и конкуренти могат да нанесат на бизнеса на всяка компания, като Интернет се оказва плодородна почва за изливане на злобата, пише New York Times.

Въоръжени само с клавиатура и имащи достъп до интернет, злословците могат да родят всичко: от дразнещо съобщение през язвителен коментар до създаване на сериозни бизнес проблеми, например разкривайки фирмени тайни по дъските за съобщения. Могат да се пускат слухове за неетично поведение. Може да се създаде цял сайт или да се регистрира Web адрес с целево име.

В Мрежата може да се направи всякаква поразия- посочва специалист по интелектуална собственост. „Броят на методите зависи от творчеството на злосторника".

Кати Ламбърт е усетила това на свой гръб, след като на Жълтите Страници на AOL излиза съобщение за спортния салон, който тя държи в Уестууд, Масачузетс. Според постингите, нейният салон бил твърде скъп, пренаселен и хаотичен. Ламбърт не е знаела какво се пише за бизнеса й, докато неин приятел не й казва.

Няколко лоялни клиенти се натъкнали на съобщението и се регистрирали онлайн, за да отговорят с добри думи. Но клеветникът в най-скоро време отвръща на удара. Ламбърт се е свързвала с AOL, но не е успяла да контактува с някой, който може да махне компромата.

„Всеки може да напише всичко на този свят, независимо дали е вярно или не. Това може да засегне бизнеса ми точно сега", казва Ламбърт. След разследване тя е установила, че постингите идват от някоя си, която не искала да плати таксата от $100 за разтрогване на договора. Адвокатът на Ламбърт писал на въпросната жена да спре със злобните си коментари. Така и станало, но Ламбърт вече може да преподава бизнес уроци относно това, колко важно е за бизнеса периодично да се проверява какво пише за него онлайн.

Бизнесът не е сам в бедата си. Политици като например Хилари Клинтън и популярни писатели се варят на бавен огън от коментатори, окрилявани от анонимността на киберпространството. Постингите могат не само да заблуждават, а и да доведат до финансови щети в размер на милиони долари или направо до закриване на бизнеса.

Лекът срещу тази болест може да варира според мястото и случая, но адвокати и интернет специалисти съветват, че понякога най-добрият начин е да се игнорират подвеждащите постинги. Ако се тръгне към заличаване на нежелания контент, може да се навлекат твърде нежелани последици.

Много често, ако си малък бизнес, реакцията ти ще е гневна и ще напишеш ответно писмо, тълкува ни казуса друг адвокат по интелектуална собственост от Ню Йорк. Някои големи компании също правят точно така. Обаче персоната, започнала наказателната кампания, най-често само чака да получи писмото от теб, за да го публикува. Така че реагирайки импулсивно можеш да налееш масло в огъня.

Като се вземе предвид, че да се публикува мнение в Интернет не е незаконно, нито пък задължително е клевета, както и отчитайки дали злобният коментар не вреди по-скоро на егото, отколкото на бизнеса, има и някои по-добри начини за реакция.

Неприличните мнения често се появяват на уеб сайтове като Yahoo, AOL и MySpace. Тези сайтове при помолване могат да отстранят материал, който не съответства на истината. Но те не са задължени да го направят. Дори съобщението да бъде махнато, вредата може би вече е нанесена.

Ако коментарите бъдат махнати от едно място, решителният клеветник ще си намери други източници за черния си пиар - много сайтове и блогове вече са доста влиятелни. На всеки пет секунди се публикува мнение на потребител, сочат изследвания. Компании като Buzz Logic вече имат за главна своя цел откриването на влиятелните блогери.

Много компании или просто се плашат от електронните медии, или не могат да разберат колко бързо негативните коментари прескачат из целия Интернет. "Хората си мислят, това е само Мрежата. Това не е важно. Но това е почти по-важно отколкото във вестник или нещо печатано. Нещата в Мрежата живеят вечно", обяснява специалист по стратегически комуникации.

Според ДиЖенаро, цитирана по-горе, някои маркетингови специалисти правят грешката да отговарят анонимно - по-добрият вариант бил да се предприема нещо от името на компанията, вместо да се прикрива зад анонимни постинги.

На техническия фронт, някой експерт по оптимизация в търсачките може да придвижи по-нагоре позитивните постинги за сметка на негативните. Процесът може да продължи от три месеца до година, в Америка това струва около $3,000 месечно.

Фирма специализирана в SEO от Калифорния напомня също така да се регистрират персонализираните e-mail адреси и да се „уловят" домейните - не за да се използват имената, а за де се предотврати използването им от някой друг. Ако се регистрират домейни с най-честите възможни правописни грешки или някои презрителни наименования, може да се спестят много мъки в бъдеще - включително и да се отчетат разширенията с .biz и .org. Разходите за това са минимални, примерно под $50 за година.

Правни експерти също така съветват компаниите, продаващи продукти и услуги, да регистрират името си, за да не го използва някой друг като име на домейн. Може да се окаже, че ако някой е регистрирал името на твоя продукт като U.R.L., единственият изход е в съда.

Бизнес психолозите допълват, че е възможно неориентиран негативен коментар да заздрави, вместо да навреди на репутацията на компанията. Хората очакват да видят разнообразна гама от коментари и ако срещат само позитивни, те ще очакват, че негативната обратна връзка се цензурира. Най-разнообразните мнения изглеждат по-автентични.

"Някои хора, независимо по каква причина, не харесват това, което продаваш. Приеми го за нещо нормално и тогава няма да се събуждаш посред нощ, депресиран заради кисел клиент или негативна личност, която е решила да не използва услугите ти, а за повечето хора ще е напълно ясно и злостната забележка ще си получи отговора".

Всяка компания понякога става обект на нападки. Но начинът, по който тя решава да отговори на словесните атаки говори повече, отколкото самото обвинение.