„Затвор за умишлен фалит", четем на първа страница на „Стандарт"
За умишлен фалит на фирма да се лежи в затвора. Такъв призив към властта отправя в. "Стандарт". Искаме държавата да налага строги наказания на тарикатите, които разпродават имуществото на компаниите си, а след това ги прехвърлят на клошари. Във времето на криза това се превръща в епидемия. От подобни измами всяка година държавата губи 200-300 млн. от данъци. Длъжниците завличат банки, което заплашва да разклати финансовата ни стабилност. Страдат и коректните партньори на фалираните фирми. Ако не се вземат бързо строги мерки, има реална заплаха за икономическата стабилност на държавата. Схемата е добре позната на данъчните. Фирми трупат дългове към хазната и банките. После препродават на занижени цени яхтите, лимузините и имотите си на други компании. След това кухата вече фирма се записва на клошар.
Още по темата от „Стандарт"
„Над 500 млн. лв. загуби за хазната от черното тото", разкрива от първата си страница „Класа"
Над 500 млн. лв. от данъци е загубил държавният бюджет от черното тото за последните три години. Загубените средства от преки данъци през 2008 г. са около 130 млн. лв., през 2009 г. са 150 млн. лв., а за тази година сумата се очаква да достигне 190-200 млн. лв. „Само за 2008 г. в залагания са изтекли 1,2 млрд. лв., година по-късно сумата е скочила до 1,5 млрд. лв., а през 2010 г. се очаква да стигне още повече", обясни вчера Явор Колев, директор „Компютърни престъпления" от ГДБОП, пред Дарик радио. Той добави, че през сайтовете за залагания изтича значителен национален капитал и това налага спешна законодателна реформа и приемане на Закон за хазарта. Според експерти новият Закон за хазарта, който предстои да се приеме, ще регулира тези процеси. Офшорните компании и тези от Великобритания, които оперират сайтовете за залагания, ще могат да се регистрират в Комисията по хазарта у нас. Така на практика ще имат право да организират хазартни игри, като свържат сървърите си към НАП и МФ и си плащат съответните данъци. Сумата е по 10 стотинки на всеки лев, като парите ще влизат в държавния бюджет. Идеята е, след като има разрешен хазарт, държавата да печели от това, обясниха законодатели.
„Черното тото не може да бъде обект на разследване, тъй като няма закон", уточни зам. главният прокурор Бойко Найденов вчера по време на заседание на комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта. По думите му в сега действащия Наказателен кодекс трудно може да се намери текст, по който да бъдат разследвани прояви, като например уговаряне на мачове.
Още от статията на „Класа"
„Кабинетът похарчи над 8 млн. лв. за приватизация, а получи 14 лв.", съобщава от първата си страница „Сега"
Макар че Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) отчете точно 14.24 лв. приходи от сделки за първите шест месеца на 2010 г., вчера правителството й отпусна допълнително 8 млн. лв. Икономическият министър Трайчо Трайков се опита да замаже конфузната ситуация, като обясни, че в замяна на тези 8 млн. лв. приватизационното ведомство наскоро е дало на бюджета 150 млн. лв., натрупали се във Фонда за извършване на дейностите за приватизация и следприватизационен контрол.
Вчера от АПСК и от министерството на икономиката не можаха да отговорят за какво точно ще се похарчат тези 8 млн. лв., нито какъв е произходът на 157-те милиона лева и защо са били задържани във фонда. Парите са за хонорари за посредници, консултантски услуги, изготвяне на приватизационни оценки, правни анализи, информационни меморандуми, погасяване на задължения по присъдени обезщетения, глоби, санкции и неустойки, обясни пък правителствената информационна служба.
АПСК, която обедини двете приватизационни ведомства, е на подчинение на икономическото министерство и няма свой отделен бюджет, за да се види колко точно пари са й дадени тази година. От АПСК обещаха тази информация днес.
От публичния отчет на агенцията за полугодието на т.г. обаче личат само 14 приватизационни продажби на миноритарни държавни пакети в търговски дружества, реализирани във времето от 1 януари до 30 юни т.г. Вследствие на продажбите са договорени плащания за 545 095.24 лв., но в действителност всичко е платено с компенсаторки и само 14.24 лв. са кеш.
Още от статията на „Сега"
„Защитата на клиентите пак зависи от банките", информира „Дневник"
Защитата на потребителите на депозити и кредити ще остане в ръцете на банките или ще зависи от личната им ангажираност. Това стана ясно, след като късно във вторник парламентът окончателно прие поправките в Закона за кредитните институции (ЗКИ). Тяхната цел беше по-голяма сигурност и прозрачност за гражданите и бизнеса и хармонизация с европейското законодателство.
Според измененията, които влизат в сила от 31 декември, банките ще трябва да уведомяват клиентите си предварително, ако променят плаващи лихви по депозити и увеличат разходите по ипотечни и бизнес кредити (потребителските са уредени в отделен закон).
Поправките обаче не казват в какъв срок и как да се прави това. Единственото изискване е да има предварително договорен начин между банката и клиента. От сектора прогнозираха, че най-вероятно уведомяването ще става в интернет или в банковите салони, ако изрично не е уговорено друго.
Повечето институции обаче и в момента информират по тези два начина, тъй като те изискват най-малко разходи. Затова банкери коментираха, че със закона се формализира сегашната ситуация, а според финансовите експерти защитата на клиентите остава под въпрос. "Полза за клиентите от предварителното уведомяване безспорно има. Дали обаче ще се постигне смисълът остава под въпрос предвид начините", коментира икономистът Любомир Христов.
Още от статията на „Дневник"
„Чакат 70 млн. лв. от глоби за скорост", съобщава от първата си страница „Монитор"
Колосалната сума от около 70 млн. лв. се очаква да бъде събрана от глоби за превишена скорост с помощта само на 15-те камери на КАТ след окончателното приемане на промените в Закона за движение по пътищата и въвеждането на т.нар. електронен фиш, пресметна шефът на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков.
Той напомни, че с гласуваните на първо четене от депутатите миналата седмица изменения в закона глобите за скорост скачат до два пъти. Така санкцията за преминаване с 40 км/ч отгоре, при каквато най-често се активират видеорадарите, набъбва до 300 лв. Дори да не се вземат предвид поправките, според които всяко следващо провинение се наказва с глоба в двоен размер, а за скорост с 50 км/ч над ограничението актът става 350 лв. плюс по 50 лв. за всеки 5 км/ч отгоре, очакваните постъпления пак удрят близо 80 млн. лв. при 100% събираемост. Причината за това е, че от февруари, когато бяха монтирани, до края на октомври 15-те „очи" на КАТ са засекли да преминават с бясна скорост 265 000 джигити.
Както писа „Монитор", посредством целия ресурс, с който разполагат, и включвайки дори нарушенията с 10 км/ч над ограничението за цялата 2009 г., катаджиите са установили общо 280 000 случая на неспазване на максимално допустимата скорост. Въпреки това за цели две години - от пролетта на 2008-а до април 2010-а, в хазната от фишове и наказателни постановления е постъпила сума, приблизителна на очакваната от електронни фишове само за периода на 2011-а.
Още от статията на „Монитор"
„3 завода ще правят коли на батерии", съобщава „Стандарт"
Три завода в България ще произвеждат електрически коли, съобщи шефът на дирекция "Икономическа политика" в Министерството на икономиката Юлиан Николов. Първият проект вече е известен и става въпрос за завода в Стара Загора. Планира се производството да започне следващата година, като капацитетът на предприятието ще бъде 5000 автомобила годишно. По-голямата част от тях ще бъдат за износ, но се надяваме някои да се продават и в България, каза Николов. Интерес за разкриване на друг завод за електроавтомобили има и в Пловдив. Там кандидат-инвеститорът е руска компания, която има достъп до космически разработки. В този завод се предвижда да бъдат произвеждани напълно електрически маршрутни таксита и автобуси, които да се използват за нуждите на градския транспорт в страната, съобщи още Николов. Третата база за производство на електроавтомобили е заводът на "Литекс Моторс", който следващата пролет трябва да започне производството на автомобили от китайската марка Grat Wall. На по-късен етап се предвижда някои от моделите, които ще се произвеждат в Ловеч, да бъдат оборудвани с електрически двигатели. Според Николов до 2020 г. в Европа ще се карат между 6 и 15 млн. електроколи.
Още от статията на „Стандарт"
„МВФ държи пенсия да се взема не повече от 10 години", разкрива „Сега"
Международният валутен фонд смята, че реформите в българската пенсионна система трябва да се стремят към запазване на формулата пенсия да се получава 1/4 от трудовия живот. Това е записано в доклада с анализа и предложенията за стабилизиране на пенсионната ни система, изготвен по молба на българското правителство. Той вече е публикуван на сайта на финансовото министерство.
Сега реформата на правителството предвижда стажът за пенсия да се увеличи от 37 г. на 40 г. за мъжете и от 34 г. на 37 г. за жените, като започне да се вдига с по 4 месеца на година от 2012 г. Това ще рече, че по стратегията на фонда българите не бива да вземат пенсия повече от 10 г. У нас все още няма конкретни данни колко време се получава пенсия, защото променените през 2000 г. правила на практика бяха изпълнени в края на 2008 г. В същото време има и прекалено много опции за ранно пенсиониране. Според МВФ близо 340 000 души успяват да се пенсионират под официално признатата възраст.
Експертите на фонда смятат, че за да се гарантира стабилността на пенсионната система дългосрочно, пенсионната възраст би могла да се обвърже с продължителността на живот. Предложената формула е за всяка година увеличение на средната продължителност на живота в страната да се пенсионираме с 9 месеца по-късно. Това щяло да запази правилото да прекарваме в пенсия само 1/4 от трудовия си стаж. По проекта на правителството възрастта за пенсия ще започне да се вдига от 2021 г. с по 6 месеца на година, докато за жените от 60 г. стане 63 г., а за мъжете от 63 г. стигне 65 г. От МВФ държат това да се случва още от 2017 г. и да не спира да се вдига, докато стигне 66 г. и за двата пола.
Още от статията на „Сега"
„33% от произведения ток в ЕС ще бъде от възобновяеми източници", информира „Класа"
Една трета от брутното производство на електроенергия в ЕС ще бъде от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) след 10 г. Това е записано в плана за подобряване на енергийната инфраструктура до 2020 г. , който бе представен вчера от енергийния еврокомисар Гюнтер Йотингер, предаде „Ройтерс". Очаква се до 2030 г. делът на зелената енергия да се повиши допълнително и тя да достигне 36%. Половината от енергията от ВЕИ-тата може да се получава от вятър и слънце, които са непостоянни източници.
От ЕК вече са направили преглед на 21 стратегии за възобновяема енергия от общо 27 документа. По данни на комисията през 2020 г. ще има капацитет от около 460 гвт. ток от ВЕИ, докато в момента производството е 244 гвт. Близо 63% от общия обем зелена енергия се очаква да се произвежда от непостоянни енергийни източници. Очаква се страните, които граничат със Северно море, да могат да изградят големи офшорни вятърни паркове, но това трябва да бъде координирано. Предвижда се парковете да бъдат съсредоточени на едно място, за да намалят разходите за проводници. По този начин в Германия разходите биха могли да спаднат с 30%, уточняват от ЕК. За Северно море като цяло разходите за подобни производства биха се снижили с 20 на сто до 2030 г.
Брутното производство на електроенергия се планира да нарасне най-малко с 20% от около 3362 тераватчаса (твтч) през 2007 г. до 4073 твтч през 2030 г. В това изчисление не е включена вероятността от мащабно развитие на пазара на електрически автомобили. Нови далекопроводи са нужни и за връзката на Испания и Португалия с Франция, където капацитетът на съоръженията трябва да се повиши с поне 4000 мвт. до 2020 г. Подобни предизвикателства има и пред страните от Централна и Източна Европа. В Германия трябва да се разширят преносните възможности на ток от север на юг.
Ще бъдат необходими енергийни магистрали, които да пренасят енергията от Северно море на юг и от Средиземноморието на север. До средата на 2013 година трябва да бъде разработен план за енергийни магистрали, като целта е те да заработят до 2020 г. В подобна инициатива участва и българският Електроенергиен системен оператор, който съвместно с Турция трябва да изгради такава магистрала в средносрочен план.
До януари догодина ЕК трябва да възложи на съответните органи да съгласуват европейски стандарти за интелигентни мрежи (smart grid). Комисията ще проучи дали са необходими мерки за защита на данните при функционирането на този тип енергоспестяващи мрежи. Ако направените инвестиции в тези технологии се възвръщат твърде бавно, то държавите ще трябва да дотират проектите, обясняват от Брюксел.
След 10 г. ще се увеличи и зависимостта от внос на природен газ.
Още от статията на „Класа"
„Паркирай скъпо" е заглавието на анализ на „Дневник"
Въвеждането на ред в паркирането в София се отлага от години, подобно на поставянето на билбордове, разчистването на бездомните кучета и ред други проблеми. Най-новата концепция за паркирането в града вероятно ще заработи от началото на 2011 г., въпреки че от ГЕРБ, които имат мнозинство в Столичния общински съвет (СОС), се заричаха, че тя ще е факт до това лято.
Основната идея в концепцията е безразборното спиране да се ограничи чрез увеличаване на местата за платено паркиране, както и на цената за престой. В същото време не е осигурена алтернатива за шофьорите, като паркинги например.
Приемането на новите правила се отложи с повече от половин година в очакване на промени в Закона за движение по пътищата. Те бяха приети на първо четене от парламента миналата седмица и до края на годината трябва да влязат в сила. Поправките ще развържат ръцете на общината.
Синя и зелена зона
Последният вариант за паркирането, който подготвя София, предвижда да има две зони - сега съществуваща синя плюс нова зелена. В момента има само една зона, която обхваща отделни улици от центъра, и там паркирането струва 1 лв. на час. Според плана синята зона ще се разпростре върху всички улици в идеалния център.
Още от статията на „Дневник"
„Енергото на плюс със 105 милиона лева", съобщава „Монитор"
Трите електроразпределителни дружества ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН са на плюс със 105 млн. лв. Най-голяма печалба към края на септември - 52,9 млн. лв., отчита ЕВН, която обслужва Югоизточна България. Следва я ЧЕЗ, която доставя ток в Западна България. За първите девет месеца на годината чешката компания отчита положителен финансов резултат от 42,2 млн. лв. На последно място се нарежда Е.ОН, която покрива територията на Североизточна България. Нейната печалба към края на деветмесечието е в размер на 15,7 млн. лв. Данните са част от справка, предоставена на депутатите от комисията по икономика и енергетика от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Вчера те изслушаха енергодружествата и НЕК за готовността им за настъпващия зимен сезон и за финансово-икономическото им състояние.
Според данните на ДКЕВР, въпреки че отново са на плюс, и при трите ЕРП се отчита намаление на печалбата. При ЕВН спадът е с 6% на годишна база, при ЧЕЗ - с над 3%, а при Е.ОН - с 0,5 на сто. Председателят на енергийния регулатор Ангел Семерджиев коментира, че основният извод от сравняването на финансовите данни на трите дружества е, че се отчита много слабо намаляване на печалбите, но те са стабилни и състоянието им е добро. Освен това Семерджиев констатира, че дружествата са подготвени да посрещнат зимния сезон.
Още от статията на „Монитор"