Ж.П. прелезите сякаш са един позабравен елемент на инфраструктурата. А те, както голяма част от цялата ни пътна мрежа, имат немалки проблеми. И също като нея са част от една европейска инфраструктура, в която България има определено място като интегрална част от ЕС със стратегическо географско положение.

Принципни проблеми

Железопътните прелези представляват конфликтна точка между железопътния и шосейния транспорт и винаги са стояли като сериозна грижа за НК „Железопътна инфраструктура" - ведомството, под чиято отговорност са поставени те до момента.

Инциденти по жп- прелезите се случват, и то не само в България. Освен това те са причина за забавяне както на шосейния, така и на железопътния транспорт. А времевия фактор определено спомага добрата инфраструктура да е ключов елемент във функционирането на съвременната икономика.

Именно по тези причини редица специалисти от Европа, Азия и Африка работят по проекта SELCAT, финансиран от Европейската комисия, за повишаване на безопасността на ж.п. транспорта и намаляване на престоя на превозните средства на ж.п. прелези.

Част от мерките включват намаляване на броя на самите точки на пресичане и въвеждане на технически съоръжения, които да спомогнат за намаляване на времето на престой.

Конкретно за България проблемите с модернизацията и поддръжката на ж.п. прелезите не е малък.

Поради перманентни кражби на оборудването, например, 24 от автоматизираните такива въобще не функционират, което налага влаковете да преминават през тези места с 15 км./ч.

Основните проблеми естествено са морално остаряла техника и липса на финанси за модернизирането и поддържането й, което от своя страна води до допълнително влошаване на нейното състояние... но това не е нищо ново. Естествено се взимат и мерки, което също не е новост, отчитайки всеобщия подем на страната в последните години.

Състоянието за момента - проблемите в цифри

В железопътната мрежа на страната има изградени 820 бр. прелези, от които 149 бр. са разположени на пътища от републиканската пътна инфраструктура, а 671 бр. на общински  пътища.

197 броя са с ръчно управляеми бариери.

Около 20% от железопътните прелези са съоръжени с ръчни бариери с механично задвижване. Значителна част от устройствата са в експлоатация между 20 и 30 години. Тяхната апаратура е амортизирана, а резервни части за поддръжката им вече не се произвеждат.

Съществува Инвестиционна програма за осигурителната техника на НК „ЖИ".  За периода 2007 - 2010 г. са заложени и вече се реализират преустройства на обща стойност 4 800 000 лв. По изчисления на НК „ЖИ" обаче за преодоляване на това изоставане трябва да бъдат отпуснати  по-големи субсидии от републиканския бюджет.

Конкретно за периода 2008 - 2010 г.  е необходимо предоставянето на два пъти по-голяма държавна субсидия от предвидената или, изразено в цифри, на 13 млн. лв. вместо предвидените 6 420 000 лв., смятат те.

Въпреки че трябва да сме снизходителни към финансовите възможности на държавата, не трябва да оставяме без внимание на пръв поглед маловажните проблеми. Защото, както се вижда, в икономиката всичко дава своето отражение и непропорционално изоставане на такива „дребни" сектори спъва цялостния процес.

Данните са взети от съобщение до медиите по проблемите на ж.п. прелезите.