НКЖИ отбелязва международния ден за безопасност на жп прелезите, който се чества днес. Кампанията е съвместна инициатива на международната организация International Level Crossing Awareness Day (ILCAD), железопътният и автомобилният сектор на повече от 45 страни в света.

България е на първо място в Европейския съюз по процент на охраняемите жп прелези. В мрежата на ДП НКЖИ има 788 железопътни прелези, посочват от железниците. 654 от прелезите са охраняеми и са оборудвани с елементи и устройства, осигуряващи безопасното преминаване на возилата през прелеза. От всички прелези в България 49 % са съоръжени с бариери и 34 % са снабдени със сигнализация. В Германия тези проценти са съответно 46 % и 7%, в Унгария - 20% и 31%.

Жп мрежата на НКЖИ е и с най-малко неохраняеми прелези сред жп мрежите на останалите страни от ЕС - едва 17% за България, срещу 47 % за Германия, 49 % за Унгария.

Парадоксално, но факт, въпреки че НКЖИ е лидер по дял на охраняемите прелези в ЕС - България е сред водещите страни с най-много инциденти на жп прелези.

„Черната" статистика сочи, че у нас на всеки 100 прелеза има по 2,7 инцидента. След нас са Унгария (2,01), Германия (0,67).

Всяка година на железопътни прелези в България загиват средно по 6 души. Толкова е и броят на тежко ранените.

Данните отчитат, че 90% от инцидентите на жп прелезите са виновни участниците в движението, пресичащи железопътните линии - водачите на МПС, ППС с животинска тяга, велосипедисти и пешеходци.

Преминаването при спуснати бариери и/или редовно задействани автоматични прелезни сигнализации и устройства, незачитането на правилата е равносилно на опит за самоубийство.

Справката за произшествия на жп прелези за периода от 2009 г. до 1 юни 2012 г. сочи, че загиналите са общо 39 души. Ранените са 30.

Най-често срещаните нарушения на прелезите са свързани с преминаването на пътни превозни средства при спуснати бариери или редовно задействана сигнализация, указваща приближаването на влак, както и счупване или удряне на бариерните греди.

Всеки инцидент на жп прелез, освен с материални щети и неудобства - счупени бариери, повредени сигнализационни устройства, намаляване на скоростта или блокиране на движението на влаковете или закъснения в графика за движение на влаковете, носи риск за живота и здравето на нарушителите.

Статистиката сочи, че основната причина за инцидентите на жп прелези е липсата на дисциплина от страна на водачите на ППС.