Съвременните автомобили са толкова пълни с различни технологични възможности, че най-често объркват водача. Производителите се опитват да се надминат един друг в опит да ни продадат повече различни екстри. Всеки път те се представят като пробив или нова дума в автомобилната индустрия. Всъщност тези функции практически не се използват, но увеличават цената и усложняват дизайна на автомобила. Нека да поговорим за най-ненужните опции, предлагани като най-съществените.
Източник: iStock
Система за проследяване на пътната лента
Нека започнем с една от най-безполезните опции в нашите условия. Това е система за проследяване на пътната лентата и система за поддържане на лентата. Идеята зад тази функция, като всички останали в този списък, е с най-добри намерения. По-малко произшествия, като се уведомява водача за излизане от лентата. А в по-модерните системи, самият автомобил управлява траекторията и връща колата в лентата на движението. В реалния живот тази опция се оказва неприложима. Маркировките по нашите пътища не са навсякъде са положени и се подържат, случва се така, че дори водачът няма да разбере веднага къде да шофира. Да не говорим за зимните пътища, по които самата тази маркировка не се вижда.
Източник: iStock
Автоматично паркиране
Следващият такъв елемент е системата за автоматично паркиране. Освен че струва много пари, тя не добавя удобство и безопасност. Някой може да спори, че функцията ще бъде полезна за начинаещите шофьори, които все още не са се научили как да паркират самостоятелно. Въпреки това не можете да обясните на водача на надраскана кола, че системата е паркирала, а не вие.
"Паркинг операторът" работи много по-бавно от човек с дори минимален опит в шофирането. По време на този процес ще седите сякаш на тръни и ще държите крака си над педала на спирачката, готов да се намесите по всяко време в системата. Също не добавя удобство това, че дори системата да ви остави на пръв поглед привидно достатъчно разстояние между две коли, не е сигурно дали след това можете да излезете от колата. Простите сензори за паркиране или камерата за обратно виждане са напълно достатъчни за успешното паркиране.
Източник: iStock
Сензорни екрани
Да преминем към един от най-модерните днес белези на новите модели автомобили. Това са повсеместните сензорни екрани. Мнозина водачи вече казаха, че те са отлични в събирането на прах, пръстови отпечатъци и изглеждат неугледно замърсени.
Нека да поговорим за използваемостта и сигурността. Както често се случва, простотата и ергономичността на решенията са принесени в жертва на модата. Опитайте в движение с добра скорост да включите или изключите нещо с помощта на сензорния екран. Не само често се налага да посегнете към него, но и да се разсейвате от пътя за дълго време. Би било полезно да споменем внимателността на работата върху кликвания, дългите натоварвания на системата, особено през зимата, честа нелогичност, объркване на менюто. Защитниците на екрана ще кажат, че е невъзможно да се разчита за контрол на всички функции на съвременните машини само на бутоните. И в това има някаква истина. Въпреки това, да се разчита за управление на всички основни функции на автомобила на сензорните екрани едва ли е най-доброто решение.
Източник: Pixabay
Вградена навигация
Интегрираните навигационни системи се появяват масово в началото на 2000-те години. Тогава тази опция беше възхитителна и струваше много пари. Нямаше нужда да носите отделен GPS навигатор със себе си, да мислите къде да поставите жицата за нея и да купувате тройник за запалката, за да захранвате устройството. Вграденият навигатор постигна успех преди появата на мобилни приложения, показващи задръствания, с често актуализирани бази данни за нови пътища, камери за скорост, ремонт на пътища. Стационарните решения в това отношение изостават безнадеждно. Картите могат да се актуализират, но е почти невъзможно да го направите сами. И дилърите искат много пари за това. И дори актуализирането на карти няма да гарантира, че навигаторът ще познава нови пътища и кръстовища. Затова вградените навигационни решения вече са все по-малко популярни.
Източник: iStock
Система за наблюдение на умора на водача
Следва системата за наблюдение на физическото състояние и умората на водача. Тази функция работи съгласно предварително зададения от разработчиците алгоритъм. Обикновено след няколко часа шофиране се появява съобщение за необходимостта от пиене на кафе, почивка и раздвижване. Вземат се предвид данните на средностатистическия водач. Всички шофьори обаче са различни. Някои се уморява след час, някой може да ходи по цял ден, без да спира. Повечето шофьори просто игнорират тази подкана и възниква въпросът: защо е тази опция в колата? И, вероятно, за да усложни колата и да се продава на по-висока цена.
Система за помощ при спускане по наклон
Преминаваме към "много важната" функция, особено за модерните, разглезени кросоувъри - тази за подпомагане на водача при спускане по наклон. Безполезността на тази опция се доказва от факта, че все пак трябва да се изкачите на такава височина, където помощта може да ви бъде полезна. На каквато 90% от продаваните сега кросоувъри не са способни. Системата е разработена така, че при спускане от височина колата няма да се преобърне. В повечето случаи разумен шофьор ще държи крака си върху спирачката, когато слиза по опасен наклон. При тази маневра правилната траектория и уменията на водача са от решаващо значение. Самите системи не са в състояние да управляват, така че бутонът за включване на помощ при спускане от височина остава неизползван. А трябва да платите за това.
Лост за превключване на скоростите на волана
Завършваме нашия списък с безполезни опции с превключватели на скоростите на волана. Те влязоха в живота ни от автомобилния спорт, където са важни части от секундата и скоростта на реакцията на пилота. Те се опитват да сведат до минимум времето, което водачът губи за прехвърляне на ръката си от волана към скоростния лост. В обикновения живот, след като веднъж се опитате да смените скоростите с превключвателите на волана, повечето шофьори се отказват от това начинание. Тази опция не е необходима по нормалните обществени пътища. Статистиката показва, че по-малко от 1% от хората използват тази опция. Автомобилните компании обаче продължават упорито да я предлагат и да надуват цената на автомобилилите.
Разбира се, това не са всички безполезни опции, налагани от маркетолозите или автомобилната мода, в опит да се продаде колата по-скъпо. Но повечето от нововъведенията остават неизползвани и само усложняват дизайна на машината, съответно цените и цената на ремонтите се увеличават.
Avatarx
на 06.09.2020 в 22:19:21 #1Еха, това преди 20 години ли е писано?