Може ли да е малко повече? Въпрос, който е част от всекидневните реплики на всеки месар. Но по малко по-дискретен начин,това е част от репертоара и на автомобилните производители: как да обясним на клиента, че се нуждае от още много екстри?!

Специализираното издание Auto Bild пише по темата с подходящи конкретни примери от практиката. (Всички цени в публикацията са изчисленив лева на база данни за Германия)

Ясно е защо е така: от голите базови модели не се печели почти нищо, парите идват от допълнителното оборудване. И ако едно базово Audi A3 1.4 TFSI Sportback струва около 56 000 лева, то с малко повече екстри цената без никакво усилие може да достигне до 100 000 лева. Ценовото равнище на отделните опции също е впечатляващо.

При Mercedes Е-клас водачите с по-нисък ръст могат да си поръчат повдигане на предните седалки. Много фина опция всъщност, стига тези 25 милиметра да не струваха близо 1200 лева. На седалка. След това дължат и по 234 лева за сертификат от TÜV. Общо разходи: 2848 лева!

Преди същата работа можеше да свърши една възглавничка за 20 лева от мебелния магазин.

При Mazda 6 подгряването на седалките е безплатно. Поне при оборудването Exclusive Line за 9000 лева. При базовия модел Prime не може да го получите нито срещу пари, нито срещу молби. Глупава работа. Подгряването отдавна е задължително - и то не само в средния клас.

Още по-задължителна е и климатичната инсталация с дял от над 90 процента при новите автомобили. Но при Dacia Duster за 21 380 лева тя не се предлага дори срещу доплащане. Предпоставка е оборудването Ambiance - с което автомобилът струва 24 580 лева. За самата климатична инсталация трябва да доплатите 1180 лева - общата надценка е 4380 лева. Но за Dacia сметката е добра - те могат да използват за рекламни цели ниската цена, а после да продават по-скъпите нива на оборудване.

Същата е идеята и на Ford: за базовия Focus се предлагат климатична инсталация, радио, лак металик и дневни светлини. Което като цяло е окей. Но защо тогава не се предлага най-обикновен теглич? И защо наличните цветове са само неугледното синьо и скучното сребристо? Трябва ли купувачите на базовите модели да се срамуват - и по тази причина все пак да платят малко повечко пари?

И при Hyundai базовите модели са силно ощетени. А при новия i30 корейците надминаха дори себе си. Пестеливите клиенти, които поръчват базовия модел Pure за 34 900 лева, са наказани с яркия пожарникарски цвят Engine Red Uni. Нямат друга алтернатива - също както и за конфигурацията. За Pure не се предлага нито една отделна опция. Който иска нещо по-добро, трябва да избере следващото ниво на оборудване.

И точно така постъпват все повече клиенти. И ако преди 20 години екстри като сервоуправление и електрически стъклоповдигачи бяха много желани, то днес във всеки клас са необходими климатичната инсталация и подгряването на седалките. Особено ако един ден автомобилът трябва да бъде продаден. В компактния клас е задължително и устройството "Свободни ръце", а в средния клас - и навигационната система.

Но факт е също, че и всяко желание за пестене невинаги е препоръчително, Това може да бъде демонстрирано от VW. Моделът Passat може да бъде поръчан и без климатична инсталация. Но като теглите чертата, това ще ви струва ужасно скъпо: защото така автомобилът става непродаваем.

Дадените от изданието примери показват: всяка оферта трябва да бъде сравнявана внимателно, всяко допълнително желание трябва да бъде разгледано сериозно, много от нещата не са необходими.

Белият Мерцедес С-клас от продължителния тест на AUTO BILD впечатлява и след повече от 400 000 километра - дори и без никакви екстри.