Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) анализира тенденциите и развитието на пазарите на електрически превозни средства с батерии (BEV). От ACEA отбелязват, че към момента доминиращ при 100% електрическите автомобили (BEV) е Китай, където почти 20% от всички нови регистрации са именно на коли с такова задвижване.
Докато Китай в момента е пред Европа и САЩ в електрифицирането на автомобилния пазар, европейският пазар ще се възстанови през 2025 г. и отново ще поеме лидерството пред останалите региони на света до 2030 година.
Резулатати за първите три тримесечия на 2022-а
Продажбите на нови BEV в Китай са се увеличили с 89,4% до 2,9 милиона продадени автомобила от януари до септември тази година. Този резултат до голяма степен се дължи на правителствените стимули, които се стремят да увеличат продажбите след прекъсванията на блокиранията през април-май, които допринесоха най-вече за закупуването на нови електрически превозни средства.
В същото време растежът е силен, но по-малко рязък в европейския регион - включително ЕС, страните от ЕАСТ и Обединеното кралство - където обемът на продажбите на акумулаторни електрически автомобили възлиза на 1 милион единици, което е с 25,7% повече в сравнение със същия деветмесечен период преди една година.
На фона на новоприетите проекти за преустановяването на продажбата на нови автомобили с двигател с вътрешно горене в Европа от 2035 година, картината на европейския пазар ще се промени рязко през следващите няколко години.
От ACEA прогнозират, че до 2025 година почти 30% от всички нови регистрации в Европа ще бъдат на изцяло електрически автомобили, както и че процентът ще премине границата от 70% до 2030 година.
Ключови предизвикателства
Разгръщането на точки за зареждане в цяла Европа остава основното предизвикателство и тази тенденция може да се поддържа само ако правителствата увеличат инвестициите в инфраструктура.
Данните на асоциацията сочат, че половината от всички зарядни станции се намират на територията на две държави- Нидерландия с 90 000 и Германия с 60 000, които обаче в същото време като площ, формират по-малко от 10% от територията на ЕС.
В действителност ще са необходими към 6,8 милиона обществени точки за зареждане в целия ЕС до 2030 г., за да се постигне предложеното 55% намаление на CO2 за пътнически автомобили - което означава, че трябва да има над 22 пъти ръст за по-малко от 10 години.