За последно новини от автосалона в Париж дойдоха през вече далечната 2018 година. Френското изложение традиционно се редува с Франкфурт, така че трябваше да се проведе през 2020 г., но пандемията сложи край на тези планове. И сега, в една напълно нова реалност, вратите на експоцентъра Porte de Versailles отново се отвориха. Но сега мащабът на автомобилното изложение не е същият.
Не дойдоха в Париж групата Volkswagen в пълен състав, BMW, Jaguar Land Rover, Hyundai, Kia, тук няма нито една марка от Япония, Ford, General Motors, Volvo, Ferrari, Maserati, а Mercedes -Benz организира отделно събитие в музея на Роден, като се разграничи от останалите. Освен това дори марката Citroen пренебрегна родния салон!
От основните автомобилни играчи, на Автосалон Париж 2022 присъстват всички марки на Renault Group, в това число Alpine, Dacia, Mobilize и Renault, DS Automobiles, Jeep и Peugeot от автомобилното семейство на гиганта Stellantis, Wey и Ora на Great Wall Motor, и толкова.
Други значими автомобилни производители, които са дошли на изложението са BYD и Vinfast, а сред по-нишовите и тепърва стартиращи Aixam, Devalliet, Hopium, Microlino, NamX, Seres, e.GO Mobile и няколко други.
Цялата експозиция се побира на два етажа в един павилион - и това е резултат не само от световната криза, но и от спада на интереса към автомобилното изложение като цяло, който започна още преди пандемията. Въпреки това тук все още има важни премиери и интересни новости.
Източник: Peugeot
Peugeot 408
Peugeot 408 е кръстоска между лифтбек и кросоувър, като интересната, но вече забравена Honda Crosstour. Само че по-агресивен и по-спортен.
Зад оригиналния и много ефектен външен вид се крие позната техника: новият 408 е до голяма степен унифициран с 308 junior хечбек и е изграден върху универсалната модулна платформа EMP2. Междуосието тук обаче е с пет сантиметра по-дълго, просветът е увеличен до 190 милиметра, а общата дължина на модела е много близка до по-старото Peugeot 508 - почти 4,7 метра от носа до опашката.
От трите обявени модификации две са направени на принципа на акумулаторен хибрид: с електродвигател със 110 конски сили, вграден в осемстепенна автоматична трансмисия, и бензинова четворка 1.6 с турбокомпресор, която развива 150 или 180 конски сили. Както обикновено при хибридите, пиковата мощност е по-ниска от математически добавената: 180 и 225 к.с. съответно. На чисто електричество и двата хибрида могат да изминат до 60 километра.
Източник: Jeep
Jeep Avenger
Друга емблематична и нетипична серийна премиера е миниатюрен кросоувър Jeep със страхотното име Avenger. Всъщност това е най-близкият роднина на Peugeot 2008 или Opel Mokka - той е базиран на платформата CMP за почти всички компактни модели на концерна Stellantis. Външният вид на "Avenger" обаче е точно това, което очакваме от всички "джипове" - брутален, нарязан и и с нагло изражение.
Пътният просвет също съответства - цели 200 милиметра, а късите надвеси осигуряват добра геометрична проходимост. Но все още не е ясно относно задвижването на всички колела: концепцията Avenger 4xe с четири водещи също е представена в Париж, но компанията все още мълчи за перспективите й за монтажния конвейер. Първа ще бъде пусната в продажба модификацията с предно задвижване, като тя ще бъде изцяло електрическа - за първи път в историята на Jeep. Той развива 156 конски сили и 260 Nm тяга, а пробегът на напълно заредена батерия от 54 kWh, според създателите, е 400 километра в тестовия цикъл WLTP или 550 километра в града.
Източник: Renault
Renault 4Ever Trophy
Това все още не е сериен автомобил, а само концепция - но ако премахнем всички изложбени и офроуд специални ефекти, ще имаме на поточната линия Renault 4 кросоувър, който ще бъде пуснат в продажба след няколко от години и ще се конкурира само с гореспоменатия джип и други подобни.
Техническите параметри тук също са подобни на серийния Jeep Avenger: двигател със 136 конски сили, сравнително малка батерия, изключително задвижване на предните колела. Но е много по-интересно да говорим не за хардуер, а за дизайн, защото новият кръгъл 4Ever Trophy е една голяма препратка към легендарния модел Renault 4 от 1961 г.: прост, евтин, просторен и продаден в над 8 милиона копия. Французите залагат на ретро мотивите, подготвяйки подобно възраждане на емблематичния хечбек Renault 5 и заредената му версия от Alpine, с една дума любителите на носталгията ще има къде да се обърнат.
Източник: NamX-HUV
NamX-HUV
В светлината на глобалната литиева криза, други екологични автомобили, работещи с алтернативни горива, по-специално водород, вече може да имат добри шансове. Както знаете, един от основните проблеми на тази технология е неразвитата мрежа от бензиностанции, както и много трудности, свързани с транспортирането и съхранението на втечнен газ. Именно те ще бъдат решени във френската стартъп компания NamX.
Идеята е следната: в допълнение към основния стационарен резервоар за водород, в колата могат да се монтират подвижни капсули, които могат да се сменят при необходимост.
Източник: carscoops.com
Разбира се, идеята за поставяне на същите тези капсули точно на кърмата, в която някой може да се разбие всеки момент, е съмнителна. Но ако поставите цилиндрите на по-сигурно място (например под седалките), концепцията може да е жизнеспособна. Според създателите, една такава касета тежи 8 кг, сменя се за половин минута, а със седем такива елемента (шест подвижни плюс един стационарен) могат да се изминат до 800 км.
В основата на силовия агрегат има електродвигател с мощност 300 конски сили на задната ос, а има и версия с 550 конски сили на всички колела, която набира до сто километра в час за 4,3 секунди. Французите обещават, че тяхното творение ще бъде пуснато в продажба през 2025 г. - и остава само да им пожелаят успех, защото колата е наистина любопитна.
Източник: Hopium Machina
Hopium Machina
На изложението има и друга водородна кола и то също френска. При нея няма сменяеми капсули: вместо това се използва огромен газов цилиндър, който заема целия централен панел. Можете да го заредите само за три минути, а запасът от мощност трябва да надвишава 1000 километра - основното е да намерите такава бензиностанция.
Мощността надхвърля 500 к.с., състезателят Оливие Ломбард ръководи проекта, а Tesla Model S и Porsche Taycan са посочени като конкуренти.
Трябва да се отбележи, че освен надежди, Hopium има и резултати: експерименталната Machina набира тестови километри от миналата година, а дебютът на предсериен прототип в Париж е първата възможност да се покаже пред потенциални клиенти . В същото време началната партида от 1000 автомобила, според представители на компанията, вече е резервирана. Въпреки факта, че трябва да чакат поне три години, а цената надхвърля 100 000 евро.