Снимка 676623

Източник: Mercedes-Benz

"Вие сте напълно луд, ако смятате, че глупавата измишльотина, с която си губите времето, някога ще може да замени коня!" - тези не твърде ласкави думи чува по свой адрес един от пионерите на американското автомобилостроене, Аликзандър Уинтън. Казва му ги неговият банкер.

За случката от 90-те години на XIX век разказва самият изобретател в своя статия през 1930 г. - време, в което из цялата планета се движат коли, а каретите са изчезнали от улиците. И вече никой не говори колко непрактични, опасни, скъпи и т.н. са автомобилите.

Около век по-късно - и повече от 10 години, откакто съвременните електромобили са във възход, някои привърженици на бензиновите и дизеловите возила са в позицията на своите прапрабаби и дядовци, които са се кълнели във впрегнатия кон.

Решихме да разгледаме някои от най-популярните митове за електромобилите заедно с Димитър Стефанин - продуктов обучител за леки автомобили Mercedes-Benz в Силвър Стар. Той е извървял пътя от стажант-сервизен консултант, after sales технически експерт, продуктов специалист за марката и днес обучава хората, които продават знакови модели като Mercedes-Benz EQA/EQB, Mercedes-Benz EQE седан/SUV и луксозния Mercedes-Benz EQS седан/SUV.

Електромобилът - завръщане в бъдещето

Електромобилът - завръщане в бъдещето

От първите километри на Mixte до футуристичния EQS

Кола само за разходки в града?

Любима тема за разнищване при EV моделите е пробегът им и времето и възможностите за зареждане. Често се вадят цифри и данни, които са били актуални преди десетилетие, докато реалността е доста по-различна.

Кола като Mercedes-Benz EQS лимузина днес достига до 800 км пробег, посочва Стефанин. "Проблемът не е в това, че имаш лоша технология или че нямаш автомобил в гамата, който е с голяма батерия. Проблемът е, че липсва информация - има автомобили, които са с над 100 kWh батерии и с един пробег с нормално шофиране може спокойно да се стигне до морето", допълва той.

Снимка 676623

Източник: Mercedes-Benz

Тук обаче идват следващите стъпки - да бъде убеден клиентът още по време на тестовото шофиране, че няма причина да се притеснява, че колата ще го изостави на пътя, но и след това - вече като собственик, да адаптира своите навици.

"Никога няма да тръгнеш към морето, без да спреш поне два пъти - за да се освежиш или да изпиеш едно кафе. Това е идеален момент да включиш автомобила към бързата зарядна станция", подчертава Димитър Стефанин. Такива зарядни устройства у нас вече има хиляди - покриват основните пътни артерии в градовете и извън тях, появяват се и в модерните офис сгради.

Експертът е категоричен - не трябва постоянно да гледаме процентите и да се стремим към пълно зареждане: "Имаш нужда да си починеш за 15 минути - те са ти достатъчни, за да заредиш обратно 60-70% благодарение на високата скорост на зареждане, която варира между 110 и 200 kWh в зависимост от модела. Между 20-80% се наблюдава най-оптималната скорост на зареждане. От 80-100% скоростта на зареждане постепенно започва да намалява, за да се избегне натоварване на батерията. Може да си го представите по следния начин: една зала с капацитет от 100 места, която постепенно започва да се пълни с хора. В началото всичко се случва бързо и оптимално, но при постепенно запълване на местата, хората започват да си търсят място да седнат. Точно така е процесът при зареждане от 80-100%.

Толкова страшна ли е батерията?

При Mercedes-Benz у нас няма случай, в който батерия рязко да е понижила показателите си по време на гаранцията, подчертава Димитър Стефанин. А така или иначе говорим за 10 години или 250 000 километра.

Експертът е категоричен, че батериите на автомобили като Mercedes-Benz EQS SUV имат оптимална производителност дори и при отрицателни температури, а ефективното охлаждане не допуска прегряване.

По отношение на физическата цялост на акумулатора, подовото покритие е подсилено, но има и ясен протокол - при щета по батерията, тя се сменя изцяло.

Снимка 676623

Източник: Mercedes-Benz

Тепърва обаче ще видим следващата стъпка при захранването на електромобилите на Mercedes-Benz. От 2025 г. заедно с новата платформа MMA ще влязат и LFP батериите с железен фосфат. Те позволяват 300-киловатово зареждане при между 4 и 12 пъти по-дълъг живот от този на литиево-йонните решения - и то с по-висока степен на безопасност.

Първият модел с тази батерия ще е новият Mercedes-Benz CLA, който се очаква да има пробег от 750 км.

Губи ли се усещането зад волана?

"Тролей", "компютърна игра", "нищо общо с истинската кола" са само няколко от шеговитите коментари по адрес на електромобилите и поведението им на пътя. Според Стефанин това се дължи на твърде малко впечатления от първа ръка.

Лукс с висок заряд

Лукс с висок заряд

Изпитайте олицетворението на лукса и високите технологии в електрическата мобилност, събрани в новата SUV серия на Mercedes-Benz - отвежда ни в бъдеще, в което луксът и комфортът не подлежат на компромиси.

"Когато свалиш един човек от мощен конвенционален автомобил и го качиш в мощен електрически, първоначално има съмнение дали ще бъде същото. Всичко се променя, когато той настъпи газта до долу - това е моментът на пречупване: когато се залепи за седалката, ако сутринта е пил кафе и не е закусил, може даже да му причернее от ускорението", обяснява той.

И тук не говорим просто за "натискане" на колата за удоволствие - подобна динамика може да ти спаси живота в пътна ситуация.

Иначе, ако трябва да говорим в цифри, Mercedes-Benz EQS 53 AMG притежава еквивалента на 762 конски сили и 1020 Nm въртящ момент, с над 90% от който водачът разполага още от 0 км/ч. Стефанин допълва: "И пак имаш комфорт, автомобилът е стабилен. Когато имаш батерия между предния и задния мост, имаш нисък център на тежестта. Това е от голямо значение за стабилността, защото говорим за тежки автомобили".

Снимка 676623

Източник: Mercedes-Benz

Освен това за нуждаещите се от звукови ефекти имаме програми за изкуствено генериран звук през аудиосистемата, които реагират както при натискане на газта, така и при рекуперация.

Защо не е само мода и политика?

Електромобилите бяха въвлечени и в друга конспирация - че нарочно ни качват на тях, защото така сме по-зависими от инфраструктурата и държавата, защото така ни карат да "завъртаме" икономиката чрез своите харчове за нови коли и т.н. Някои даже смятат, че това е просто фаза и след нея ще се върнем към "истинските" коли.

Стефанин е лаконичен - когато срещнеш 10 човека с електромобилите, 9 може да си променят мнението за тях, но винаги ще има по един, който е убеден в своята правота.

"Ако един електромобил се зарежда оптимално - 20-80%, шофира се повече в града и се натоварва до 100% само на дълъг път, то аз съм сигурен, че спокойно можем да видим 6-цифрен пробег", посочва още той. Има и доказателства - експертът познава собственици на EV возила, които ги използват вече по 8-9 години.

Това - на фона на факта, че много от купувачите на нови конвенционални коли скоро след изтичането на гаранцията така или иначе започват да се замислят за продажба.

При всяко положение Димитър Стефанин призовава да покараме, преди да говорим, защото електромобилът не може да се обясни само със суха теория и чужди впечатления. Той самият вече би си купил собствен EV, а признава, че преди да започне да работи с тях е бил скептик.

"Имаше един период на затишие, през който всичко в конвенционалните автомобили се уеднакви. Според мен с новите технологии ще виждаме една борба за иновации - и това ми харесва, защото има движение и така могат да се достигнат нови технологични върхове", категоричен е Стефанин.

Иначе казано, в света на автомобилите отново е време не за митове, а за легенди.

Снимка 676618

Източник: Силвър Стар

Димитър Стефанин е Product Trainer в Силвър Стар. Вече 5 години е част от екипа на компанията. Започва работа през 2019 г. като стажант сервизен консултант, докато е все още студент. Преминава през позициите на технически сътрудник за леки автомобили Mercedes-Benz, след това продуктов специалист, а от 2024 г. вече е част от отдела за обучения и разработва вътрешните програмите за обучения по продажби и специфики на продуктовата гама.