Снимка Mercedes-Benz

Източник: Mercedes-Benz

За да разберем настоящето и да си представим бъдещето, трябва да погледнем миналото. Голямото предизвикателство е в това колко назад трябва да се върнем. Най-добрият пример - автомобилите.

Ако преди 30 години някой беше казал на висок глас, че колите ще преминат масово към електрическо задвижване, в най-добрия случай масовата публика щеше да му се смее. Същите думи преди малко повече от век обаче са били напълно разумна (и вярна!) прогноза.

За да се стигне до EV революцията от последните две десетилетия возилата, технологиите, но и обществото изминават дълъг път. Нека си припомним някои от важните моменти от него.

Ранна доминация

В края на XIX век традиционната и електрическата мобилност вървят рамо до рамо. Възникнали в рамките на няколко десетилетия, двете технологии (заедно с вече утвърденото парно задвижване) намират място в ранните автомобили.

Тези на ток имат редица предимства пред бензиновите - по-малко вибрации, неприятни миризми и шумове и много по-лесни стартиране и управление заради липсата на скоростна кутия. При парните автомобили също не се сменят предавки, но 45-минутното време за подгряване е проблем.

Снимка 676623

Източник: GettyImages

Така първите електромобили се използват като таксита или като лични градски возила на заможни собственици - и за двете роли не са фактор ниският капацитет на ранните батерии и липсата на разгърната мрежа за зареждане. В началото на XX век около една трета от колите в САЩ са електрически. Голяма е и популярността в Европа.

В тази среда през 1906 г. се появява Mercedes Mixte. Това е един от първите хибридни автомобили в световната история - с бензинов двигател с мощност 28 конски сили и електромотор. Разработен е от легендарния Фердинанд Порше, който по това време е технически директор на Austrian Daimler-Motoren-Gesellschaf.

Специално създадената компания Mercedes-Electriques продава общо 333 ранни EV возила в периода 1906-1908 г., като те се използват като таксита, състезателни, товарни и противопожарни автомобили.

Десетилетия забрава

Двигателите с вътрешно горене също се развиват, като още през първото десетилетие на XX век те поемат инициативата. Огромна е ролята на първия достъпен бензинов автомобил - Ford T, дебютирал през 1908 г. През 1912 г. е изобретен електрическият стартер, който премахва нуждата от манивела и физическо усилие при палене.

Избухването на Първата световна война променя приоритетите на световната индустрия. Двигателите с вътрешно горене се оказват по-подходящият избор в новата ситуация, като военновременните разработки водят до качествен скок при тях. Откритите междувременно нефтени находища и подобряващата се пътна инфраструктура правят възможно и изгодно пътуването на по-дълги разстояния - нещо към онзи момент невъзможно на ток.

Така през 10-те години на XX век практически всички производители на електрически превозни средства преустановяват работата по тях. Това води и до огромно технологично изоставане спрямо двигателите с вътрешно горене.

Пробуждане

Още от края на 50-те на пазара в много ограничени количества започват отново да се появяват електромобили. Те са със съвременен дизайн (най-често на база на стандартни бензинови или дизелови модели), но реалните им възможности са почти същите като на техните "прародители" от преди половин век. Продажбите са слаби заради съчетанието от висока цена и скромна автономия.

Интересът към EV технологиите е предимно в научните среди. През 1971 г. лунното бъги на "Аполо 15" е именно на ток.

Снимка 676624

Източник: Wikimedia Commons

Важен момент е решението на Калифорнийския борд за въздушни ресурси (CARB) от 1990 г. всички автомобилни производители в Топ 7 да започнат да предлагат модели с нулеви емисии с конкретни цели - 2% дял през 1998 г., 5% - през 2001 г. и 10% - през 2003 г.

Това изискване само по себе си не електрифицира световния автопарк, даже напротив. Някои екологични активисти и автомобилни ентусиасти и до днес твърдят, че производителите не са направили достатъчно, за да изпълнят духа на разпоредбата. General Motors даже са обвинявани, че съвсем целенасочено са саботирали своя перспективен модел EV1, за да не застрашат традиционния си бизнес.

По-важното е, че темата за алтернативното задвижване отново става актуална сред масовата аудитория.

На този фон, през май 1990 г. на панаира в Хановер е показано едно особено важно (макар и напълно обичайно на вид) возило. Ръчно сглобеният Mercedes-Benz 190 E Elektro има два електродвигателя с обща мощност от 44 конски сили, регенеративно спиране и 110 км автономия. Германският гигант не създава модела с цел да го пусне на пазара - това е една своеобразна лаборатория на колела, на която се тестват различни перспективни технологии.

Снимка 676619

Източник: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 190E

От 1992 г. до 1996 г. няколко бройки обикалят остров Рюген в Балтийско море. Карат ги обикновени хора, сред тях - и таксиметрови шофьори. Целта на финансирания от правителството с 60 млн. марки проект е да се оцени възможността за масова употреба на превозни средства с нулеви емисии. Изградена и мрежа от зарядни станции със соларни панели - за пълна въглеродна неутралност.

Изпитанията преминават успешно. Едно Elektro даже успява да навърти близо 100 000 километра за година.

Снимка 676618

Източник: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 190E

Ниските цени на петрола през 90-те и налагането на SUV моделите отново отлагат звездния час на електромобила - технологията все още не е готова.

Интелигентни и електрически

Големият пробив при електромобилите идва с внедряването на литиево-йонните батерии в края на 90-те. Те позволяват значително по-голяма автономия и бързо зареждане. През 2008 г. на пазара дебютира модел, който може да измине над 300 км, което се смята за повратна точка за индустрията.

През 2013 г. Mercedes-Benz показват електрическите си амбиции в двата края на продуктовата си гама - с EV версия на популярната B-класа, но и с ултра луксозния Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive. И двата модела показват, че стотиците хиляди навъртени километри със 190 E Electro през 90-те са имали смисъл.

Това, обаче, е само началото. През 2016 г. Mercedes-Benz представя в Париж концептуалния Generation EQ. Автомобилният гигант показва бъдещето си - а в него моделите още от чертожната дъска са замислени с електрическо задвижване и с редица най-модерни системи и интеграции при пълно запазване на разпознаваемия дизайн на марката. Първият сериен EQ дебютира през 2019 г., а днес моделите покриват широка гама.

Само за 5 години марката с трилъчата звезда представя цели 9 изцяло електрически модела в различните сегменти на лимузини, SUV и MPV.

В луксозния сегмент силната заявка на компанията е Mercedes-Benz EQS SUV. Той разполага с просторно и луксозно интериорно пространство, оборудвано с infotainment системата MBUX Hyperscreen. EQS SUV предлага до 650 км пробег и 544 конски сили, както и най-съвременни системи за подпомагане на водача.

Снимка 676622

Източник: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQS SUV

Mercedes-Benz EQE SUV е среден по размер електрически SUV, който балансира лукс и практичност. Той споделя дизайнерски елементи и технологични иновации с EQS SUV, включително MBUX Hyperscreen и усъвършенствани функции за подпомагане на водача. EQE SUV предоставя 550 километра пробег и добра динамика.

Mercedes-Benz EQB е компактен електрически SUV, който отговаря на нуждите на семейства и градски шофьори, търсещи екологично чисто решение. Той запазва практичността и просторността на GLB, предлагайки места за до седем пътници и достатъчно товарно пространство. EQB разполага с модерни технологии, ефективна електрическа производителност и пробег от над 450 километра.

Снимка 676620

Източник: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQB

Повече от век по-късно електромобилите отново са устремени към върха. Светът е много различен, използваните технологии - също. Mercedes-Benz обаче са от малкото, които присъстват както в миналото, така и в настоящето и бъдещето на този сюжет.