Електрически автомобил за всеки шофьор - това няма да е нещо, което ще се случи в близко бъдеще. Докато политиците се вдъхновяват от новите превозни средства с "нулеви емисии", покупката на електромобил зависи главно от стандарта на живот и платежоспособността на хората.

Така започва статия на френския вестник Les Echos, посветена на продажбите на електрически превозни средства в Европа.

Петролен магнат: Ще минат десетилетия, преди електромобилите да заплашат петрола

Петролен магнат: Ще минат десетилетия, преди електромобилите да заплашат петрола

"Черното злато" ще има важна роля в тежкото корабоплаване, авиацията и нефтохимията

Тя цитира проучване на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) според което процентът на навлизане на електрическите превозни средства в Европа е пряко свързан с БВП на глава от населението.

Пазарният дял на електромобилите в продажбите на нови автомобили в момента е едва 1% в страни, където БВП на глава от населението надвишава 30 000 евро. И е почти нулев в тези, където БВП е по-малък от 17 000 евро.

Прогноза: Масово преминаване към електромобили до 10 години

Прогноза: Масово преминаване към електромобили до 10 години

Стават все по-качествени и евтини

Почти в половината държави членки на ЕС електрическите превозни средства държат едва 0.5% от автомобилния пазар. "Достъпността очевидно е основно препятствие", отчитат от ACEA.

Де факто, електромобилите остават привилегия, която е запазена за богатите държави. "Много хора вземат норвежкия пазар като база за сравнение. Но точно както нейния БВП на глава от населението от 64 000 евро (повече от 2 пъти по-висок от средния за ЕС), делът на електромобилите от 29% в Норвегия е изключение в Европа", посочва генералният секретар на ACEA Ерик Джонаерт.

Силно оспорваният "Данък Tesla"

Снимка 321704

Източник: Electromobility.com

Богатството дава възможност на Норвегия да въведе мощни стимули за закупуване на електрически превозни средства: освобождаване от данъци върху въглеродните емисии и ДДС (25%), предимства при движението и паркирането, голяма мрежа от зарядни станции, безплатно зареждане и т.н.

Стимулите са толкова големи, че в скандинавската страна е много по-изгодно да си купите електрическа кола, дори и от най-скъпите, отколкото кола с двигател с вътрешно горене. Норвежкото правителство обмисля да ограничи някои от ползите, запазвайки ги само за превозни средства под два тона. Т. нар. "данък Tesla" е силно оспорван в страната.

Снимка 321700

Източник: iStock

Причината електромобилите все пак да успяват да пробият в някои европейски държави е само една: обществените субсидии. "Стимулите за закупуване на електрически автомобили, включително и на паричния им компонент, са много разнообразни в Европа", твърдят авторите на проучването.

Те отбелязват, че в 5 страни членки на ЕС (Гърция или нови членки от Централна Европа), подобни стимули изобщо не съществуват. В Гърция продажбите достигнаха едва 32 броя през миналата година.

Бонус за трансформация

Снимка 246723

Продажната цена на електрическите автомобили все още остава много висока. Във Франция, където процентът на навлизане достигна 1.4% през миналата година (29 189 продажби), най-продаваният електромобил е Renault Zoe. Цената му е 23 700 евро, без да е включено зареждането на батерията.

Регистрациите на нови електрически превозни средства в страната са се увеличили с 14% за първите 9 месеца на 2017 г., показват данни на Асоциацията за развитие на електрическата мобилност.

Продажбите без съмнение щяха да са в пъти по-малки без нямаше бонуса от 6000 евро, от който могат да се възползват купувачите на електромобили. Към тях може да се добави и стимулът от 4000 евро (ще бъде намален на 2500 евро през 2018 г.) за преминаване към по-екологично превозно средство, свързан със замяната на стар дизелов автомобил с нов електромобил.