Нашите автомобили винаги се чувстват по-некомфортно през по-тежката зима отколкото през лятото. Всъщност през зимата върху тях действат няколко негативни фактора наведнъж: замръзване, внезапни температурни промени, влиянието на силни реактиви, лед, снежни преспи и преспи.
Следователно, към подготовката на автомобила за суровия сезон трябва да се подхожда отговорно, за да се намали рискът от повреди и аварийни ситуации до минимум.
Експертите съветват да направите навреме няколко неща, за да не попаднете в неприятна ситуация през зимата и да запазите здравето на колата си (и вашето собствено).
Източник: AutoBild
1. Проверете акумулатора
Акумулаторната батерия е един от най-уязвимите елементи в автомобила, който страда от студено време повече от другите. Една мразовита сутрин колата може изобщо да не запали поради "уморената" батерия, която не е в състояние да произведе необходимите ампери. Натоварването на батерията е по-силно през зимата, отколкото през лятото, а консумацията на енергия е значително по-висока.
Отделете време да проверите работата на батерията по време на поддръжката. Това се прави с помощта на мултицет и влагомер: първият измерва изходното напрежение на клемите на работещия и заглушен двигател, а вторият е необходим за измерване на плътността на електролита. А най-добре се обърнете към специалист!
Обикновено животът на батерията достига 5-7 години, но се случва, че трябва да се подменя на всеки две - три години. Колкото по-модерна е колата, толкова по-голям е делът на електрониката в нея и следователно натоварването на акумулатора се увеличава. Това важи особено за автомобили с различни видове отопление: предни и задни седалки, предно и задно стъкло, странични огледала и волан. И сега все повече превозни средства са оборудвани с тези опции за комфорт.
Източник: iStock
2. Сменете маслото
Много опитни шофьори са сигурни, че маслото в двигателя не може да се сменя през зимата, ако планираният период на поддръжка не е настъпил. В известен смисъл те са прави, но механиците често се съветват да не пестят пари за няколко кутии.
Маслото се сгъстява силно от студа и докато двигателят не се загрее до работна температура, не може да смаже напълно всички триещи се части. Обикновено в инструкциите за автомобила се посочват видовете масла, които са подходящи за двигателя, монтиран в него.
3. Проверете ходовата част
Ако сте наясно с някои незначителни проблеми по ходовата част и спирачките на колата си, не трябва да отлагате поправянето им за по-добри времена. Дори малка неизправност на ABS поради дефектен сензор или игра в рамото на окачването или свързващия прът може да ви изиграе лоша шега при екстремен случай.
Не забравяйте, че пътната безопасност не винаги зависи само от вас: често се случва други, по-малко внимателни шофьори да предизвикат неприятна ситуация, в която можете само да реагирате навреме. Затова е важно окачването, кормилното управление и гумите да са в ред.
Независимо дали става въпрос за течащи амортисьори, разбити носачи или нерегулирана предница, важно е да се отървете от тези досадни проблеми преди първия сняг. Между другото, диагностиката на шасито често се извършва в сервизни центрове безплатно.
Източник: iStock
4. Сменете гумите
Това е най-често срещаната подготовка за зимното шофиране, като контролните органи често проверяват за необходими грайфер.
Ако нямате зимни гуми, ако използваните от вас гуми изведнъж се окажат износени или твърде стари на години, задължително трябва да си купите нови. Повечето собственици на автомобили съхраняват гумите у дома или на вилата, но някои го правят погрешно. Дори едногодишен комплект може да бъде повреден от неправилно съхранение (ако например не ги измиете от мръсотия и реактиви след последната употреба).
5. Проверете отоплението
Ако до средата ноември никога не сте пускали парното, тогава може да завиждаме на вашия плам. А ако сте го включвали, но все още е студено в колата, побързайте да се запишете сервизна услуга за диагностика на отоплителната система.
Нека майсторите проверят защо "духа, но не загрява" или обратно. Често проблемът се решава чрез подмяна на запушен филтър на кабината или чрез премахване на "въздушна тапа" в системата.
Източник: Auto Bild
6. Проверете светлините
Фаровете и всички други светлини дори на бюджетните автомобили стават все по-качествени, но все пак трябва да се поддържат. През зимата най-честите пътувания ще се случват в тъмни утрини и тъмни вечери, така че фаровете , стоповете и мигачите е най-добре да се проверят и се ремонтират навреме.
Смяната на изгоряла крушка днес не е много по-сложна от подмяната на обикновена лампа в полилей. Инструкция, или специалисти в сервиз или магазин за авточасти ще ви помогнат да изберете правилните крушки.
За правилно насочен лъч светлина има контрол на обхвата на фаровете с няколко позиции и инструкции, които ще ви помогнат да разберете как да направите това. Ако няма коректор, тогава сервизните техници ще помогнат. Трябва също да се свържете с тях, ако LED осветлението е изгаснало.
Ако фарът е много потъмнял и дава твърде разсеян и слаб лъч, можете да се свържете със специалист за полиране, който частично ще го възстанови с помощта на специални пасти.
Източник: AutoBild
7. Набавете си четка за сняг, стъргалка и зимна течност за чистачки
Не забравяйте за такива основни инструменти в колата като четка за сняг и стъргало. По-добре гледайте четката по-мека - твърда ще съсипе деликатната боя и стъклото. Между другото, с годините четката може да се втвърди и да стане надере боята на колата. Ако това се случи, сменете четката.
Стъргалото очевидно е необходимо за отстраняване на лед от стъклото. Категорично не се препоръчва да премахвате лед от купето с него - можете да надраскате боята.
По-добре е да изберете абсорбиращи постелки, отколкото обикновени гумени постелки. Те ще трябва да се мият и сушат редовно, но това ще намали влажността в кабината.
И, разбира се, запасете се с подходяща течност за чистачки. През зимата в багажника винаги трябва да има няколко литра от най-устойчивата на замръзване смес, която да издържа на поне 20 градусов студ. По-добре е незабавно напълно да източите лятната течност от резервоара, да налеете зимната течност там и да я прогоните през всички дюзи. Не забравяйте за чистачката и резервоара с течност за задното стъкло. Така остатъците от лятната течност няма да замръзнат във вътрешните маркучи.
В противен случай ще трябва да загрявате колата за няколко часа на топъл паркинг или, което е още по-лошо, да отидете в сервиза, за да промиете системата.