Ако се чудите как правителствата могат да стимулират възхода на новите технологии, погледнете към такситата в Пекин. Преди 5 години китайската столица представи план за спиране на използването на таксита на твърдо гориво. Днес хиляди електрически автомобили прекосяват града на батерии. Според експерти от бранша обаче се задават "сиви облаци", пише BBC.

В момента шофьорите на електромобили в Пекин няма нужда да се тревожат за времето, което трябва да прекарат на стоянка за презареждане. Вместо това те просто сменят батериите и продължават работния си ден. Това е един от факторите, които стимулират процъфтяването на пазара на електромобили в страната. Безпрецедентен ръст на потреблението има и сред гражданите.

През юли Китайската асоциация за леки автомобили прогнозира, че 6 милиона нови електрически автомобила ще бъдат регистрирани в страната през 2022 година, повишавайки с половин милион предишната си прогноза.

Китай тотално доминира глобалния пазар на батерии за електромобили

Китай тотално доминира глобалния пазар на батерии за електромобили

Въпреки усилията на Съединените щати и Европа да увеличат местното производство на батерии

През септември, компанията на Илон Мъск Tesla, на свой ред отчете най-добрия си месец в Китай и според най-новите данни е продала 83 135 коли.

В момента Китай е пред Европа и САЩ, когато става дума за електромобили

Близо една четвърт от всички новорегистрирани автомобили в страната са електрически или хибриди. Половината електромобили в света се продават именно в Китай. Това до голяма степен се дължи на политиката на правителството, която включва редица стимули. Повече от десетилетие китайското правителство субсидира покупките на автомобили, задвижвани от батерии.

"Сивите облаци"

Според редица анализатори от автомобилния бизнес скоро доминацията на Китай при електромобилите може и да приключи. И това може да стане още догодина, защото от2023 година китайските власти спират да субсидират покупката на електромобил.

Така или иначе, закупуването на електрически автомобил ще продължи да бъде финансово изгодно, най-малкото, защото цените на регистрационен номер за конвенционален автомобил са доста високи. Нов регистрационен номер в Шанхай струва близо $14 000. На много места в Китай собствениците на електромобили имат право да карат в бус лентите и да използват безплатно различни паркоместа. Не на последно място, цените на някои китайски електрически автомобили са наистина много ниски.

Къде тогава е проблемът? Инфраструктурата от зарядни станции остава неравномерно разпределена в страната, а напоследък има проблеми с доставките на ток. През лятото заради длгата и опустошителна суша имаше спад на производството на електроенергия, което засегна не малко части от Китай.

Повече собственици на електромобили означава нарастващо търсене на електричество като цяло, така че страната е изправена пред трудна битка. Тя трябва да отговори на потребностите, докато се опитва да намали потреблението на въглища в своите електроцентрали. Недостигът на литий също е проблем, чието въздействие ще се усети силно догодина, според повечето прогнози.

Германската Sixt подменя автопарка си със 100 000 китайски електромобили BYD

Германската Sixt подменя автопарка си със 100 000 китайски електромобили BYD

Фирмите за коли под наем в Европа бяха ударени сериозно от пандемията