Всеки един автомобил в България ще трябва да има паспорт, в който ще бъдат записани редица технически данни, включително измервания от периодичните прегледи, показания на километража, претърпени катастрофи, промени в конструкцията и други, гласи законопроект, пуснат за обществено обсъждане, пише в-к "СЕГА".
Въвеждането на паспорт ще важи освен за автомобилите нов внос, така и за всички, регистрирани към моента. Паспортизацията ще се прави в специални пунктове, които ще се лицензират от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", различни от пунктовете за периодични технически прегледи. Преди регистрацията на автомобили нов внос, те също ще трябва да преминат през процедурата.
За издаването на паспорт ще такса, която все още не е определена.
Всичките данни за автомобилите ще бъдат качвани в онлайн информационна система.
Нови правила и за сервизите и частите втора ръка
Проектът въвежда много строг регламент за сделките с такива авточасти, като глобите за продажби на черно достигат 7000 лева. Магазините, които продават такава стока, ще трябва да се регистрират в съответната община. Очаква се това да доведе до тяхното поскъпване. Всяка сделка с употребявана авточаст ще трябва да се отразява в друг регистър, като ще се попълват номерът на колата, от която е взета, както и кой е купувачът.
Всеки автосервиз, всеки автоключар, всяка "гумаджийница" ще трябва да кандидатства за разрешително и да докаже, че има необходимото за извършваната дейност качествено оборудване и квалифициран персонал, предвижда проектът. "Лицензите" ще се издават от транспортното министерство, а одобрените сервизи ще се вписват в специален регистър. За това също ще се събират такси - размерът им ще бъде уточнен допълнително с наредба.
Авторите на проекта обясняват, че в момента автоуслугите са най-нерегулираният сектор и в страната е пълно със автоработилници, които работят в сянка - не плащат данъци, не осигуряват персонала си, не издават фактури и касови бележки, не дават гаранция за извършената поправка.
Проектът предвижда сервизите да "качват" данните за всяка свършена работа - изчукване, реглаж, боядисване, поправка на двигателя и т.н., в информационната система, поддържана от Агенция "Автомобилна администрация". Ще се поддържа и регистър на правоспособните автомайстори - монтьори, тенекеджии, бояджии, стъклари, ключари и т.н.
Идеята е занапред всеки работещ на черно майстор да бъде глобяван с 1000 лева. Ако сервизът е на фирма, работеща без удостоверение, санкцията ще е тройно по-висока.
Без глоба, ако сменяте гума или свещи пред блока
Появилите се притеснения, че ще има глоби, ако сами ремонтирате автомобила си в двора и пред блока, са безпочвени. Глобата от 500 лева е само за случаи, когато някой извършва услуга срещу заплащане и не издаде документ за това. "Никой няма да ви глобява, ако ви се спука гума и сам си монтирате резервната, или ако си смените свещите или изгоряла крушка на фара в двора или пред блока", разясниха пред изданието от автомобилната администрация.