Решението на съда в Лайпциг да одобри въвеждането на забрани за движение на по-стари дизелови автомобили в центровете на някои градове може да изнесе проблема със замърсяването на въздуха на изток - към България, Румъния и други източноевропейски страни, пише EuroNews.

Хамбург вече започна да пише конкретни текстове по забраната, като те ще влязат в края на април. Щутгарт и Дюселдорф също бяха посъветвани да обмислят подобна забрана, а се очаква и други германски градове да последват примера.

Германия поведе Европа към края на дизела

Германия поведе Европа към края на дизела

Все повече големи градове налагат забраната за стари автомобили

Експерти казват, че промяната на нагласите спрямо дизеловото гориво и ограниченията, които градовете ще наложат на най-замърсяващите автомобили, ще накара германците да започнат да продават колите си, които се движат с нафта.

Юлия Полисканова, експерт по качеството на въздуха, казва, че тези автомобили най-вероятно ще тръгнат към страни като Румъния, България, Полша и Чехия.

"Ако имате сравнително нова дизелова кола [в Германия] и вече не струва почти нищо и знаете, че след няколко седмици няма да може и да отидете с нея на пазар в центъра на града, какво бихте направили? Ще се опитате да се отървете от нея", казва тя.

Забраната в Германия е последният епизод от обръщането на страницата и загърбването на дизеловите автомобили, което се ускори, след като Volkswagen призна през 2015 година, че е лъгала на пробите за замърсяване.

Компанията, която "уби" дизела, вижда неговото бъдеще

Компанията, която "уби" дизела, вижда неговото бъдеще

Чака ни ренесанс на технологията - и то скоро, смята директорът на Volkswagen AG

Париж, Мадрид, Атина планират да забранят дизеловите автомобили от центровете си до 2025 година, а Рим - година по-късно. Кметът на Копенхаген иска ограничения още от следващата година. Франция и Великобритания ще забранят продажбите на автомобили с двигател с вътрешно горене от 2040.

Но докато в големите западноевропейски градове има желание за справяне с проблема със замърсяването на въздуха и всички болести, които причиняват той, в източната част на континента тази тема не е на дневен ред, казва Полсканова.

"В източна и централна Европа няма зони, в които да е позволено движението само на автомобили с ниски вредни емисии, или забрана за дизелови коли", посочва тя. И коментира, че германските автомобили е много вероятно да тръгнат към градове като София или Прага, в които замърсяването ще е факт през следващите години.

Обновената Skoda Fabia се отказва от дизела (ВИДЕО)

Обновената Skoda Fabia се отказва от дизела (ВИДЕО)

На пазара е през втората половина на 2018 г. след дебюта в Женева

"Смятаме, че трябва да бъде оценено какви мерки трябва да бъдат предприети, за да може градовете в източна Европа да не позволяват регистрирането на тези автомобили, освен ако не са били поправени", допълва тя.

Полша, която миналия месец официално наруши правилата в ЕС за чистота на въздуха, има едни от най-замърсените градове в блока, включително Краков, който е номер едно в страната по замърсяване с частици PM10, които са резултат и от дизелови двигатели.

Природозащитници в Румъния също се притесняват от ефектите от забраната в Германия. Четири от пет коли, регистрирани в северната ни съседка през миналата година, са били втора употреба. Там, както и в България, няма по-високи данъци за по-замърсяващите коли, което прави страната рай за покупка на стари дизели.

Любимите автомобилни марки на българина

Любимите автомобилни марки на българина

Официалните данни