В столицата на Китай Пекин има потчи толкова места за зареждане на електрически автомобили, колкото има в САЩ, пише Bloomberg.
За всяко едно място за зареждане в САЩ в Китай има по осем, при това обществени. Този дисбаланс вероятно ще стане по-силно изразен, тъй като Китай е най-големият пазар за електромобили в света. Трябва да се има предвид и че страната продължава да печели на своя страна големи компании в сектора, които полагат значими усилия за екотрансформация.
Планът за развитие на нови енергийни превозни средства, който се разглежда от китайските власти и който има за цел да трансформира пазара до 2035 година, предвижда поставянето и на нови обществени зарядни устройства. Източник, запознат със стратегията, твърди, че по план след 15 години 60% от всички продадени коли трябва да работят с електродвигатели.
Според данните електрическият парк на Китай може да набъбне до 162 милиона елколи до 2040 година.
Китайското министерство на промишлеността и информационните технологии, което наблюдава политиката на автомобилния сектор, не отговаря на запитванията на агенцията, така че данните не могат да бъдат напълни подкрепени. Въпреки това страната вече е тръгнала по този път.
"Наличието на станции за зареждане се увеличава доста бързо. Целта е потребителите на електрически превозни средства да могат да зареждат колите си, където и да отидат - да бъде толкова лесно, колкото да си купят бутилка вода", обяснява пред агенцията Джинг Кай, заместник-директор на пекинското звено на компанията Qingdao TGOOD Electric, която е най-голямата в страната мрежа за зареждащи щепсели.
Електромобилите са от съществено значение за плана на Си Дзинпин за създаването на производствена суперсила до 2025 година. Повече от половината от глобалните продажби на електрически коли са именно в Китай.
Американските автомобилни производители се движат с по-бавни темпове, като Tesla генерира повечето продажби в бранша. САЩ субсидират някои сделки, но тези ползи постепенно се прекратяват и анализаторите очакват още по-голям спад.
До края на миналия месец в Китай имаше 466 101 обществени колонки за зареждане на елколи. Повече от 54 000 са тези само в Пекин. За сравнение, към 25 юни в САЩ е имало 60 652 колонки за зареждане. Най-много са разположени в Калифорния - 19 000. Това е и броят, който приблизително се изгражда в Китай за 1 месец.
Прогнозата за продажбите в световен мащаб на електромобили ще нарасне до 56 милиона до 2040 година, в сравнение с около 2 милиона през миналата 2018 година. Следователно ще има много по-голяма необходимост от увеличаване на броя на обществено достъпните зарядни устройства - не само за обслужване на разширяващия се сектор, но и за убеждаване на колебливите потребители, че трансформацията към електрическите модели не е страшна и няма как да останат на магистралата с празна батерия.
С увеличаването на скоростта на зареждане на батериите, автомобилистите все по-често и лесно могат да зареждат ток на работните места, търговските центрове или на магистралата.
В САЩ автомобилни производители като Tesla и Volkswagen водят фронта за създаването на много повече зарядни станции, включително високоскоростни агрегати. Според прогнозата на Wood Mackenzie броят на точките за зареждане може да надмине 400 000 до 2025 година.
В световен мащаб броят на пунктовете за зареждане за обществено ползване може да надмине 20 милиона до 2030 година, прогнозира Международната агенция по енергетика.
Но дори и в Китай, нацията с повече зарядни устройства от всички останали, шофьорите все още се смущават от това, че им се налага да търсят места, където да заредят превозните си средства.
"Не е толкова лесно да се намери място за зареждане на електромобил. Това кара хората да полудяват", казва Том Хи, който шофира 25-местен миниван Skywell на Nanjing Golden Dragon Bus. Той превозва хора от домовете им до работните места и изминава със едно зареждане 160 километра.
Разходите също са съображение. Не е рядкост собствениците на елколи да се редят да използват зарядни станции през нощта, когато цените на електроенергията са по-ниски. Все още има дълъг път и много проблеми, които трябва да са се преодолеят, казват местни анализатори.
Милиарди долари от правителственото финансиране, насочено преди това към понижаване на цените на превозните средства, сега се насочват отчасти към разширяване на броя на зареждащите станции, съобщиха властите на страната през март.
Всичко това обаче има и рискове - Китай може да се втурне твърде бързо да инсталира зарядни устройства на фона на това, че цялостният пазар на автомобили отбеляза спад на продажбите през последните 15 от 16 месеца. Това подсилва и опасенията, че китайският балон на електромобили ще се спука.
Въпреки това обаче няколко хиляди станции повече не може да е на лошо. Някои китайски провинции имат повече зарядни устройства от европейски държави. Например западната провинция Синдзян има повече обществени колонки от Турция или Унгария, а Тибет има повече от Беларус и Сърбия. Това със сигурност е ход, който ще се оправдае - ако не веднага, то до 10 години със сигурност.