Темата за избор на подходящи джанти и гуми за автомобила е често дискутирана и важна. По различни причини водачите се изкушават да поставят колела с по-големи размери от препоръчаните от производителя. Но нормалната ежедневна експлоатация на автомобила изисква друго: да се придържаме към заводските параметри.

Защо не бива да караме колата си с по-големи от препоръчаните джанти и гуми? Но първо да се уточни:

Какво значи по-големи от заводските?

Какво означава термина "по-големи от заводските". На практика почти всички производители на автомобили предлагат няколко варианта за размера на колесните джанти и гуми. Всеки от тях е одобрен след изпитания. Препоръчаните размери означават не само физическа възможност да се поставят дадени колела на колата, но и да имат оптимални за нейната експлоатация параметри.

Например, ако вашия автомобил е с 15 цолови колела, а други комплектации на модела производителя предвижда 17 цолови, то може и вие да ги замените с такива без проблем.

Важното е, преди да замените оригиналните по размер колела, убедете се в техническите параметри на производителя и правилно изберете размерите на новите ви джанти и гуми.

Когато говорим за "по-големи от заводските" се им предвид размери, които излизат от параметрите, препоръчани от производителя. Именно такива експерименти и подобрения влияят негативно върху експлоатационните характеристики на вашата кола.

Но даже да се действа в рамките на позволеното, законите на физиката не може да се излъжат. Защото замяната на 15 цолови колела със 17 цолови, няма да остане без последствия за работата на вашия автомобил.

Снимка 245648

Източник: pixabay.com

Защо е вредно поставянето на по-големи джанти?

Преди всичко джантите с по-голям размер по правило имат и по-голямо тегло, а следователно расте и т.нар. подресорна маса (масата на всички детайли на колатаq които са под нивото на ресорите/пружините/). По-тежкото колело натоварва допълнително двигателя - това означава и по-голям разход на гориво, а динамиката се влошава.

Освен това увеличената подресорна маса оказва влияние върху ресурса на окачването, то е разчетено на определено натоварване, съобразено с препоръчваните от производителя размер на колелата. Увеличеният диаметър на джантата обикновено е съпътстван и с увеличена ширина.

Всичко това променя параметрите на работата на лагерите на главината, увеличава тяхното натоварване и осезателно съкращава експлоатационния им ресурс. В зависимост от отклонението от параметрите на препоръчителните джанти, животът на лагерите може да се съкрати до 30 на сто.

Да преминем от джантите към гумите - защото увеличения диаметър на джанта изменя и параметрите на поставяните гуми.

Снимка 295093

Източник: iStock

Защо е вредно поставянето на по-големи гуми?

Правилото за увеличаване на теглото с размера на джантата важи и за гумите. Така общата маса на колелото се повишава с всички нежелателни последствия за окачването, лагерите и двигателя.

Втори недостатък е свързан, с това, че при повечето случаи увеличаването на размера на джантата е за сметка намаляването профила на гумата. Трябва да се има предвид, че това влошава плавността на движението и намалява комфорта при пътуване.

Освен това "тънката гума" по-лошо поема ударните натоварвания, като същевременно ги предава по-силно към колесния диск, лагерите и окачването. По този начин, особено при движение по лоши пътища, се намалява експлоатационния ресурс на споменатите елементи, а в това число и на самите нископрофилни гуми. А това засяга, разбира се и финансовия аспект на въпроса.

В списъка на неприятните последствия при карането с по-големи колела може да се включи и изменението в точността на показанията на скоростомера, което може да ви изиграе лоша шега. С увеличаване ширината на джантите и съответно на гумите расте и опасността от явлението аквапланинг при движение на дъжд.

Има ли плюсове шофирането с по-големи колела?

Разбира се, увеличеният размер на колелата няма само недостатъци, а и някои положителни страни. Например колелата с по-голям диаметър увеличават пътния просвет - разстоянието от повърхността на земята, което си има редица предимства, особено при неравности.

А така също се повишава максималната скорост - защото за един оборот по-голямото колело изминава по-голямо разстояние. По-широката гума подобрява контакта и съответно сцеплението с пътното платно, което е добре при спиране и подобрява управлението на колата, особено при завоите.

И накрая - никога да не забравяме! При всички случаи да се съобразяваме с изискванията на законовите норми, отнасящи се до промените в заводските параметри на автомобилите.